העתיד כבר כאן: טסלה דיווחה רווח בפעם הראשונה, מזנקת בטרום

יצרנית המכוניות החשמליות רשמה זינוק בהכנסות וברווח הנקי, כאשר הביקושים לרכבי החברה עולים בארה"ב ובאירופה. מכונית הדגל של החברה זכתה היום בציון כמעט מושלם מ-Consumer Reports.
ידידיה אפק |

יצרנית המכוניות החשמליות טסלה (סימול: TSLA) דיווחה אמש לאחר יום המסחר את דוחותיה הכספיים והציגה, לראשונה בתולדותיה, שורה תחתונה חיובית. היום זכתה מכונית הדגל של החברה, ה-Model S, בדירוג כמעט מושלם של המגזין Consumer Reports האמריקני, זאת על רקע הביקושים העולים וגוברים בעולם לרכבים חשמליים.

"לשבת בכסא הנהג של המודל S של טסלה מרגיש כמו מעבר לעתיד מבטיח וחסר פליטות גז," כותב המגזין הנחשב. "זהו הרכב אותו מרטי מקפלי היה מחזיר מהעתיד במקום הדלוריאן."

מגזין הצרכנות האמריקני העניק למודל S של טסלה ציון 99 מתוך 100, מה שמציב אותה הרחק לפני רכבים אחרים בקטגורית האנרגיה החלופית, כמו הפורש פנמרה ופיסקר קרמה ההיברידית. המגזין ציין לחיוב את כוח המנוע, ההיגוי המדויק, והעיצוב הנקי והשקט של הטסלה.

טסלה דיווחה על רווח של 12 סנט למניה, פי שלוש מתחזיות האנליסטים שעמדו על 4 סנט למניה. הכנסות החברה הסתכמו ב-562 מיליון דולר, לעומת התחזיות שעמדו על 492 מיליון דולר בלבד. החברה דיווחה על עלייה בביקושים למודל S בקצב של למעלה מ-20 אלף יחידות לשנה.

בערך 12% מתוך ההכנסות באו ממכירת רשיונות ליצור רכבים חשמליים ליצרני רכב אחרים. ההכנסות מרשיונות היו כפולים מתחזיות האנליסטים של מורגן סטנלי, וההערכות כעת מצביעות על הכנסה שנתית בתחום זה של למעלה מ-150 מיליון דולר.

"יש פוטנציאל לצמיחה נרחבת בהיקף היצור בשנה הבאה, כאשר אנו נבחן את עומק הביקוש בשוק," אמר אתמול מנכ"ל החברה אילון מסק, והוסיף "הביקושים כנראה גבוהים מעט יותר ממה שציפינו מלכתחילה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

ההנפקה הטכנ' הגדולה בהיסטוריה: פייסבוק שווה 104 מיליארד דולר - צוקרברג שווה 'רק' 19.1 מיליארד

מדובר בטווח העליון ביותר שהחברה קבע לצורך ההנפקה; מחיר ההנפקה קובע לפייסבוק שווי שוק של 104 מיליארד ד'
הרשת החברתית הגדולה בעולם תפתח היום בצהריים (18:30 זמן ישראל) את יומה הראשון בבורסת ניו יורק, כאשר היא כבר תחל להיסחר בשער של 38 דולר למניה. החברה גייסה באמצעות הנפקת 421 מיליון ממניותיה כ-16 מיליארד דולר, מדובר בהנפקה של חברת טכנולוגיה הגדולה בהיסטוריה. חלק ניכר מתמורת ההנפקה יכנס לכיסיהם של המשקיעים הוותיקים של פייסבוק, ביניהם גולדמן זאקס (סימול: GS) ומיקרוסופט (סימול: MSFT). במחיר ההנפקה כאמור, 503.6 מיליון המניות והאופציות שמחזיק מארק צוקרברג מוערכות בסכום דמיוני ובלתי נתפס של כ-19.1 מיליארד דולרים. סכום זה ש'באמתחתו' עושה אותו עשיר יותר ממייסדיי חברת גוגל (סימול: GOOG); סרגיי ברין ולארי פייג', כך לפי מדד המיליארדים של בלומברג. אדוארדו סברין, אחד ממייסדי פייסבוק, מסמן בהנפקה את אחת ההצלחות הגדולות ביותר בתחום ההשקעות הפיננסיות כשהוא צפוי לגרוף לכיסו כ-4 מיליארד דולר בהנפקה, לאחר שהשקיע סכום כולל של 30 אלף דולר בהקמת החברה. כאמור, התקשורת האמריקנית התמקדה רבות בסברין בזמן האחרון, לאחר שוויתר על אזרחותו האמריקנית וקיבל על עצמו אזרחות סינגפורית. בסינגפור אין מיסוי על רווחי הון והמיסוי על השכר יכול להגיע עד 20% בלבד. פייסבוק (סימול: FB) הודיעה מוקדם יותר השבוע כי היא מרימה את טווח מחיר ההנפקה לבין 34 עד 38 דולר למניה, לעומת 28 עד 35 דולר, וסימנה בכך את תיאבון המשקיעים לקחת חלק בהנפקה. הרמת המחיר תעניק לחברה שווי שוק שינוע בין 93 עד 104 מיליארד דולר. הביקוש החזק למניית פייסבוק התיר לכמה ממשקיעי החברה ראשונים למכור יותר מניות ממה שתיכננו בהתחלה. מספר גורמים אנונימיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי החברה היא זאת שביקשה ממשקיעיה לעשות את המהלך הזה. ההנפקה המוגדלת מגיעה בזמן שמספר שאלות עלו בנוגע למודל הפירסום העיסקי של החברה, אשר אחראי ל-80% מהיקף ההכנסות. רבים מהמשתמשים של פייסבוק עוברים לאפליקציות למכשירי ניידים, שם החברה טרם הצליחה לבסס מודל מוצלח לפירסום. הרשת החברתית תתמודד ביומה הראשון עם לא מעט לחץ, לאחר שהמדדים המובילים בוול סטריט מסמנים רצף ירידות של 5 ימים. כזכור, יצרנית הרכב GM (סימול: GM) הודיעה לפני יומיים כי היא מושכת את קמפיין הפרסום שלה על גבי פלטפורמת פייסבוק בטענה כי הוא משפיע בצורה מינורית ביותר על החלטות הרכישה של הצרכנים. קרלוס קריג'נר מברנשטיין ריסרץ' כתב במכתב ללקוחותיו כי הצהרת GM הייתה מהלך של "חדשות רעות" ועלולה להשפיע בצורה מתמשכת על לקוחות נוספים של החברה. "אחד יכול להסיק כי מה ש GM מצאה גם אחרים ימצאו, וזה יקשה מאוד על הכנסות פייסבוק", כתב קריג'נר. יש מספר חברות 'טפיליות', כאלה ש'רוכבות' על ההצלחה של פייסבוק - בין אם אלו ספקים, מתחרים או שותפים - אשר מציעות למשקיעים שאינם חברים באליטה של וול סטריט, ואינם יכולים באמת לרכוש כיום מניות של ענקית הרשת החברתית, הזדמנות להרוויח בעצמם מההנפקה של השנההכנסו לרשימת 10 המניות לתת להן 'לייק' כשפייסבוק תהפוך היום לחב' ציבורית. באופן רגיל, אנשי פנים (עובדים בד"כ) ומחזיקים גדולים בחברה שמונפקת לראשונה לציבור, חייבים לחכות 180 ימים לפני שהם יכולים למכור את מניותיהם לחיצוניים. במהלך לא רגיל, פייסבוק (סימול: FB) 'קימבנה' את תקופת ההמתנה הזו, ואיפשרה מהלך לפיו מניות נוספות יימכרו לציבור רק 3 חודשים מהיוםאל תגידו שלא ידעתם: 'קומבינה' לרציניים בלבד - עוד 91 ימים פייסבוק עלולה לחוות גל מכירות ענק.