שבוע ראשון מאחורינו: הנאסד"ק עלה 0.8% בתמיכת הדו"חות; פריגו צנחה

בסט ביי זינקה 16% ביום המסחר האחרון לשבוע; מניית RIM עברה הוסיפה 13.8% למרות שפתחה באדום בצל דיווחים על תקלות שירות
סהר אביב | (5)

פורסם לראשונה ב-14:08 11.01.2013

המדדים המובילים בארה"ב ננעלו במגמה מעורבת היום (ו') לאחר שבילו את רובו בצד האדום ברקע מילותיו של חבר הפדרל ריזרב, צ'ארלס פלוסנר, כי "ישנם מספר סיכוני אינפלציה בטווח הבינוני עד הארוך אם לא נגביל את המדיניות המוניטרית".

אתמול פורסמו בסין נתוני המאזן המסחרי שהצביעו על עלייה חדה בייצוא והעניקו רוח גבית לבורסה בארה"ב, אולם היום במזרח הרחוק. יפן הודיעה על תוכנית תמריצים נוספת בסך 116 מיליארד דולר והביאה לראלי במדד הניקיי.

נתונים אלו, ביחד עם מספר נתונים חדשים שפורסמו לפני המסחר, גרמו למספר בנקים גדולים להוריד את תחזית הצמיחה שלהם לכלכלת ארה"ב ברבעון הרביעי של 2012 לרמה של 0.8% לעומת 1.5% בתחזיות הקודמות.

פול קרוגמן, בעל הטור הנחשב בניו יורק טיימס, . "אנשים רבים סבורים כי תיקון הגרעון בארה"ב צפוי להיות תהליך כואב שכרוך בחתכים עמוקים בתוכניות חשובות".

רן שחר, מנהל השקעות ראשי באלפא פלטינום, מעריך כי "הבורסות באירופה ובארה״ב ימשיכו להתנהל במגמה מעורבת עם נטייה לעליות שערים, כאשר הנתונים החיוביים יקבלו משקל גבוה יותר מהנתונים השליליים".

יומן המאקרו

כשעה לפני המסחר פורסם נתון התקציב הממשלתי, כאשר הגירעון לחודש נובמבר נקבע על 48.7 מיליארד דולר, לעומת התחזיות שעמדו על 41.1 מיליארד דולר וכאשר הגירעון של החודש הקודם תוקן לרמה של 42.1 מיליארד דולר. מאז חודש אפריל לא נצפה גירעון חודשי כה גדול בכלכלת ארה"ב.

עוד לפני הפתיחה, פורסמו נתוני הייצוא והייבוא לחודש דצמבר, כאשר נרשמה ירידה של 0.1% במחירי הייצוא ובהתאם לתחזיות. מחירי הייבוא השילו 0.1% גם כן אך בניגוד לתחזיות שציפו לעלייה של 0.1% בחודש דצמבר. בסיכום לשנת 2012, מחירי הייצוא עלו ב-1.1% ומחירי הייבוא השילו 1.5% מערכם. מגמה כזו מאותת על היחלשות הדולר מול סל המטבעות העולמי.

המדדים המובילים

עם סיום המסחר, מדד הדאו-ג'ונס עלה 0.13%, מדד ה-S&P500 נותר ללא שינוי ומדד הנאסד"ק הוסיף 0.12% לערכו.

בסיכום השבועי, מדד הדאו-ג'ונס עלה 0.4%, מדד ה-S&P500 התחזק ב-0.4% ומדד הנאסד"ק הוסיף 0.8% לערכו.

שוק הסחורות

החוזים העתידיים על מחיר אונקיית הזהב השילו 1% מערכם, לרמה של 1,660.6 דולר לאונקייה. הנפט מצידו איבד 0.3% לרמה של 93.56 דולר לחבית.

בסיכום השבועי, הנפט הוסיף 0.5% לערכו למרות הסגירה השלילית היום וזהב עלה ב-0.7%.

מניות במרכז

הרגלוטורים לתעופה בארה"ב הודיעו כי הם יערכו חקירה מקיפה למטוסי ה-787 דריימליין של יצרנית כלי התעופה בואינג (סימול: BA) לאחר מקרה השרפה שהתרחש באחד המטוסים ביפן השבוע ומקרים דומים שקרו בשנה שעברה.

וולס פארגו (סימול: WFC), כאמור, דיווח על רווחיו ל-Q4 לפני פתיחת המסחר ועשוי להשפיע על הסנטימנט ביום המסחר.

מניותיה של חברת אמריקן אקספרס (סימול: AXP) צפויות להיות בפוקוס לאחר שהחברה הודיעה אתמול כי היא התוותה תוכנית לחיסול של 5,400 משרות. הפיטורים המתוכננים צפוים להעניק לחברה עלייה ברווחים ב-Q4, על פי הודעה שמסרה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כריש 12/01/2013 18:06
    הגב לתגובה זו
    רק שאתה כותב בשגיאות של דגיגאתה גם לא מדייק בעובדות איזה 5 % מהשיא? בקיצור לך ללמוד עברית וחשבון לפני שאתה משחק בבורסה
  • 4.
    הכריש 12/01/2013 11:02
    הגב לתגובה זו
    הבורסה 5 אחוז מהסי של כול הזמנים הי משחקת טנגו 2 אחורה אחד קדימה הכיון הוא למטה ל 1000 בשביל שהיהה לה כוח לעלות
  • 3.
    co007 11/01/2013 17:03
    הגב לתגובה זו
    אירופה בעקבות סין ורוב בורסות המרח הרחוק מסיימים את היום באדום. לא מזמן על פתיחה עם הודעות שליליות הבורסה היתה צונחת לעומק.ספקולנטים שמחזיקים בשיניים את הבורסות . יגרמו להתרסקות הקרובה.
  • 2.
    המכשף הגרוזיני 11/01/2013 15:52
    הגב לתגובה זו
    על איזה סי ו איקס מדבר אחינו ? גם אתה בקטע של האקספנדד פלאט ? בוא אליי בוא אני איקח אותך לשמיים
  • 1.
    יואב 11/01/2013 15:30
    הגב לתגובה זו
    שברון זה CVX חברה עולה עם דיב' יפה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: