המשקיע הזה עשה 78 מיליון דולר מהימור של 250 אלף דולר בלבד, אך עדיין כולם חושבים שהוא 'פספס' בגדול

בימים האחרונים מסתובב ברשת סיפור מדבק מאוד, על 2 משקיעים שהודפים את הביקורת ההזויה עליהם - ועושים את זה עם סטייל
עידן קייסר | (11)

לפני כמה שנים טובות, קרן הון הסיכון אנדרסון הורביץ מעמק הסיליקון השקיעה 250,000 דולר בסטראט-אפ שנקרא ברבן. ברבן לא הייתה הצלחה מסחררת, והמנכ"ל המייסד שלה, קווין סיסטרום, החליט שהחברה צריכה לעשות מוצר חדש. המוצר היה אפליקציה סלולרית שמאפשרת לחלוק תמונות, וגם היה לה שם חדש - אינסטגרם.

קרן ההון של אנדרסון הורביץ לא השקיעה יותר באינסטגרם לעולם - למעשה, היא בחרה שלא להשקיע בה יותר. לכן, כשפייסבוק קנתה את אינסטגרם בעבור 1 מיליארד דולר, ההשקעה הראשונית של הקרן בסך 250,000 הפכה להיות שווה 78,000,000 דולר.

זוהי תשואה יפה! אך אם אנדרסון הורביץ היה חוזר על אותה תבנית השקעה באינסטגרם כפי שהוא עושה עם חברות נוספות שהוא משקיע בהם בשלבים המוקדמים של הסטארט-אפ (מגדיל את אחזקותיו והפוזיציות שלו לקראת הצלחה), הוא היה יכול לעשות עוד כמה מאות מיליוני דולרים.

אז למה לכל הרוחות הוא לא עשה את זה, למה לא המשיך לקנות מניות של אינסטגרם כשהיא החלה להצליח? יזמי קרן הון הסיכון נדרשו בעת האחרונה לתת תשובות להרבה שאלות, גם הניו יורק טיימס רצה לדעת למה מתגוננים המשקיעים שעשו 31,200% תשואה תוך שנתיים. השותף השני בקרן הון הסיכון, בן הורביץ, הסביר השבוע בבלוג שלו את הלך הרוחות:

"כשאנשים מבקרים אותי על כך שהחזרתי את ההשקעה שלי רק פי 312 פעמים ממה ששמתי, אני אתן להגיון של ההצהרה שלהם לדבר בעד עצמו. אמנם, במקרה הזה, להשלכות של הכתבים היו צדדים לא יפים בנוגע ל-2 יזמים יוצאים מן הכלל - קווין ודלטון. השניים הוארו באור לא מחמיא, ברקע לבעיה אתית שהיינו צריכים להתמודד עמה. כתוצאה מכך, אני אבהיר מה קרה ולמה לא עשינו אפילו יותר כסף".

בן הורביץ רשם בבלוג שלו את רוב השתלשלות העניינים, בהשקעות שבוצעו בחברות דומות בראשית דרכן. החברה של קווין וגם החברה של דלטון, שניהם עסקו באפליקציות הקשורות בצילום. הורוביץ מסביר באופן מרתק את הבחירות שעשו בדרך בין 2 ההשקעות, ונותן מבט משלו על דילמה אתית בעולם של ידע ונכסים בלתי מוחשיים, שרק הולך ונהיה לוחמני ודורסני יותר ויותר. לפעמים על התקשורת לדעת מתי לחצות את הגבול ומתי לא, או מהי תחרות בריאה והשקעות נכונות ומתי להתערב בשיקולים עסקיים.

"הייתי רוצה להבהיר 2 דברים אשר אותם כתבים, במאמציהם למצוא פגמים בהשקעה שלנו, בלבלו לחלוטין והיו רחוקים מהמציאות: ראשית, קווין סיסטרום לא גנב בשום אופן את הרעיון של דלטון קולדוול - הוא העביר את כובד משקל מאמציו העסקיים לאינסטגרם בגלל ששם היו המשתמשים שלו נקודה, סוף פסוק. שנית, אנחנו (קרן הון הסיכון) משקיעים נלהבים בחברה של דלטון. כמה כתבים רמזו כי אנחנו מתחרטים על השקעתנו בחברה שלו, כי היא לא נמכרה במיליארד דולר כעבור שנתיים. והנה מבזק חדשות לעולם: בד"כ לוקח יותר משנתיים ליצור ערך של מיליארד דולר! מה שקווין סיסטרום והצוות שלו עשו היה מיוחד ומעניין. אנחנו מצפים לדברים טובים בהמשך הדרך מהחברה של דלטון, ומתרגשים תמיד מרעיונותיו החדשים".

קודי ווילארד, כלכלן במרקט ווצ' כתב כי "כשמישהו תוקף אותך על הפיכת 250 אלף דולר ל-78 מיליון דולר 'בלבד', אנחנו נמצאים בתוך בועה ענקית". ווילארד אומר כי בועת ה-WEB 2.0 מתרחשת כאשר עיתונאים, פרשנים ואנשים אחרים, שלעולם לא רשמו צ'ק ענק לטובת סטארט-אפ וראו את הכסף מתאדה לאחר פחות משנה, מבקרים משקיע שכן עשה זאת. הם חושבים שהעתיד תמיד יראה כמו ההווה, רק הרבה יותר טוב. זה אומר שכולם מסתכלים הרבה יותר קדימה, והבועה כבר במצב היפר-אינפלציוני.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    משהו דומה יקרה באפריקה תוך פחות משנתיים... (ל"ת)
    רואה חשבון 26/04/2012 12:57
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אבא 26/04/2012 12:51
    הגב לתגובה זו
    היום כבר כל ילד רוצה לבנות אפליקציה - זאת מבחינתו יזמות עסקית: אם זו לא בועה אז מה כן?
  • 9.
    התשקורת~! (ל"ת)
    ביזיון 26/04/2012 12:50
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    איזה נאחס פתחו עליהם בתקשורת... ראיתי בעוד מקומות (ל"ת)
    אמאלה 26/04/2012 12:50
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לונג על הספקיות של אפל? יקר מאוד... (ל"ת)
    טלי 26/04/2012 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    גם בזמן בועה צריך לדעת להשקיע (ל"ת)
    פורטפוליו במינוף 26/04/2012 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אחח אחח 26/04/2012 12:48
    הגב לתגובה זו
    יושבות על הגדר, מבטיחות כסף - אבל עושות מה שבא להן בסופו של דבר... מחזיקות את היזמים בבייצים...לא ככה?
  • 4.
    פטנט 26/04/2012 12:42
    הגב לתגובה זו
    לעשות פי 312 מההשקעה שלך - זה להיות דוקטור אמיתי!
  • 3.
    משקיע 26/04/2012 12:42
    הגב לתגובה זו
    גם הורסים את שמם של היזמים והפעילות העסקית הטהורה, וגם עושים ספקולציות בכלכלה - נמאס מהקומבינות
  • 2.
    התקשורת מנוולת! הורסים את הכלכלה (ל"ת)
    הבן של באפט 26/04/2012 12:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מינוף גבוה.!!! (ל"ת)
    אביחי 26/04/2012 12:40
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: