לא לשימוש
צילום: Bizportal

תנועת המלקחיים שגורמת לדולר לצלול בעולם לשפל של שנים

עמית טל | (6)
נושאים בכתבה שער הדולר
בזמן שבארץ הדולר עושה ניסיונות של התייצבות מול השקל (ניסיונות שלפי כל הכלכלנים לא יחזיקו מעמד), בחו"ל המגמה ברורה - הדולר צולל ללא הפסקה. אתמול צלל הדולר עוד 0.7% מול האירו ברקע לדברי יילן לאחר עדכון הריבית והשלים מהלך מפולת של 12.5% מתחילת השנה לשפל של שנתיים וחצי.     על פניו, הדולר היה אמור לצבור תאוצה מעלה: בעוד שבשווקים באירופה ובמזרח הבנקים המרכזיים ממשיכים להזרים כסף לכלכלה המקומית, בארצות הברית הפד' העלה ריבית בשנתיים האחרונות מספר פעמים, ואף שואף לצמצם את מאזנו העצום בגובה של 4.5 טריליון. בפועל הדולר סובל ממכירות מתחילת השנה. הסברה הרווחת בשוק היא שהחשש מפני שיתוק פוליטי של הממשל בארה"ב, שמתקשה להעביר כל רפורמה שהבטיח במסע הבחירות האחרון, כמו כן שיפור בנתונים הכלכליים בגוש האירו מביאים להסטת כספים לעבר גוש היורו. ייתכן שיש צדק מסוים בטענות אלו, אך נראה שהסיבה המרכזית להיחלשות הדולר מורכבת וקשורה לשוק האג"ח ולעובדה כי עידן הכסף הזול באירופה וביפן יהיה חייב להסתיים בקרוב. בשנים האחרונות יש קורלציה מאוד ברורה בין הפרש הריביות ל-10 שנים בין ארה"ב לגרמניה למחיר היורו מול הדולר. מאז החליט ב-2013 הבנק המרכזי באירופה לקנות אג"חים ממשלתיות, גרמניה הייתה היעד המועדף עליו וכך התשואות על האג"ח הגרמני ל-10 שנים ירדה עד לתשואה שלילית. בתקופה האחרונה, בעקבות מחסור באג"חים של גרמניה, הבנק המרכזי האירופי נאלץ לצמצם את אותן רכישות, ובתגובה התשואות החלו מזנקות - ואיתן גם שער האירו מול הדולר. הנה הקורלציה המדוברת:   תוכנית הרכישות של הבנק המרכזי פועלת על פי שיטת "מפתח הון", כלומר, הבנק רוכש נכסים של מדינות בהתאם לגודלה של הכלכלה, ולפיכך לגרמניה יש את החלק הגדול ביותר ברכישות של הבנק. כמו כן, ע"פ חוקי הבנק, חל איסור לעלות על קנייה מעל 33% במדינה ספציפית מכלל האג"ח בשוק. מגבלה זו לא כל כך פשוטה להסרה, וככל הנראה תביא ליציאה מוחלטת של הבנק המרכזי משוק אגרות החוב של גרמניה בקרוב מאוד. ע"פ חישוב של הבנק ברקליס לפני כחודש, אם הבנק ימשיך לפי התוכנית בקצב הנוכחי, הבנק יגיע למגבלה של ה-33% כבר באוקטובר הקרוב. במילים פשוטות: הבנק לא יוכל להתערב יותר בשוק האג"ח הגרמני והתשואות יתנהגו לפי כוחות השוק בלבד, דבר שיביא להמשך סגירת הפער מול התשואות בארצות הברית. המרוויחות הגדולות מהמצב הן מדינות הפריפריה, אשר זכו לקניות עודפות בשבועות האחרונים.  מה הקושי בשינוי המגבלה על הבנק? 1. קושי פוליטי: כאשר גרמניה הולכת לבחירות בקרוב, קשה לראות התלהבות של אנג'לה מרקל למהלך. מרקל סבלה בשנים האחרונות נוכח האירו החלש. 2. כאשר הנתונים הכלכליים של האיחוד השתפרו לאחרונה, קיים קושי לבנק המרכזי להצדיק שינוי כזה. גם הבנק המרכזי ביפן נמצא בסיטואציה די דומה לבנק המרכזי באירופה בנוגע למחסור באגרות חוב סחירות. הבנק מחזיק כ-39.5% מכלל שוק האג"ח במדינה, וכן הצהיר לאחרונה כי הוא יקנה כל אג"ח ל-10 שנים מעל ריבית 0.1%, אך בפועל קצב הקניות של הבנק ירד משמעותית בחודשים האחרונים, כיוון שהבנק נלא מצליח למצוא אגרות חוב זמינות לקניה. נראה כי הכלים המונטאריים של הבנקים המרכזיים שהיו חלק מרכזי במלחמת המטבעות בשנים האחרונות הולכים ואוזלים במהירות. השילוב של חוסר היכולת של הבנקים המרכזיים של יפן ואירופה להמשיך לתחזק את תוכנית הרכישות שלהן במתכונת הנוכחית ומצד שני ממשל משותק בארצות הברית מביא לחוסר איזון כרגע בשוק המט"ח, כלומר להתחזקות האירו על חשבון הדולר. גם פעולות מצמצמות של הפד' לא יעצרו את התהליך, להיפך, ריסון הצמיחה מצד הפד' גורם לכך שתשואות ארה"ב יורדות עוד יותר ולהפרש להצטצמצם, וכל זה בלי להזכיר את תקרת החוב שמתקרבת במהר, ועשויה לטלטל את השווקים. התחזקות האירו מול הדולר מתחילת 2017, מגמה ברורה   

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    צמצום המאזן 28/07/2017 17:49
    הגב לתגובה זו
    הדולר טס למעלה בשנים הקרובות
  • 5.
    רוניס 27/07/2017 14:25
    הגב לתגובה זו
    מכירים את המצב,,,
  • 4.
    ממי 27/07/2017 12:28
    הגב לתגובה זו
    ואז יתחיל הבלאגן האמיתי בשוק הנדל"ן. נראה שכל המאמצים לקרר את השוק, ביחד עם עליות הריבית יישאו פרי בערך באותה תקופה ואז יהיה שמח.
  • 3.
    פ 27/07/2017 11:04
    הגב לתגובה זו
    בארה"ב יודעים איך לעבוד ומתי.
  • 2.
    ניתוח מבריק וחדשני .כתבה מעניינת. (ל"ת)
    ליז 27/07/2017 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שמטוב 27/07/2017 10:41
    הגב לתגובה זו
    למחרת באה הדעה ההפוכה להפוכה ולועגת לנחרצות של בעל הדעה היום. בקיצור: כך הדעות הללו והנחרצות ("כיוון ברור" בכותרת) הם קיקוש גדול. בינתיים טראמפ התחיל להעביר צעד ראשון ברפורמה של ביטוח בריאות לאומי וגם חברת קופסון הסינית השקיעה כ- 15 מילארד דולר בהקמת מפעל הרכבה בוויסקונסין ארצות הברית. לכן אין מקום להספיד את הכלכלה האמריקאית על סמך המשחקים ההזויים בהדפסות כסף בעולם. לפי הפעילות הכלכלית הריאלית (שהיא הגדלת הייצור האמריקאי) - הכלכלה האמריקאית צפויה לשיפור (שינוי שער הדולר יעשה אולי אבל לא מעיד על הצלחה או כשלון של הכלכלה האמריקאית).
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.