תנועת המלקחיים שגורמת לדולר לצלול בעולם לשפל של שנים
— The Big Shorts trade (@amital13) 26 ביולי 2017תוכנית הרכישות של הבנק המרכזי פועלת על פי שיטת "מפתח הון", כלומר, הבנק רוכש נכסים של מדינות בהתאם לגודלה של הכלכלה, ולפיכך לגרמניה יש את החלק הגדול ביותר ברכישות של הבנק. כמו כן, ע"פ חוקי הבנק, חל איסור לעלות על קנייה מעל 33% במדינה ספציפית מכלל האג"ח בשוק. מגבלה זו לא כל כך פשוטה להסרה, וככל הנראה תביא ליציאה מוחלטת של הבנק המרכזי משוק אגרות החוב של גרמניה בקרוב מאוד. ע"פ חישוב של הבנק ברקליס לפני כחודש, אם הבנק ימשיך לפי התוכנית בקצב הנוכחי, הבנק יגיע למגבלה של ה-33% כבר באוקטובר הקרוב. במילים פשוטות: הבנק לא יוכל להתערב יותר בשוק האג"ח הגרמני והתשואות יתנהגו לפי כוחות השוק בלבד, דבר שיביא להמשך סגירת הפער מול התשואות בארצות הברית. המרוויחות הגדולות מהמצב הן מדינות הפריפריה, אשר זכו לקניות עודפות בשבועות האחרונים. מה הקושי בשינוי המגבלה על הבנק? 1. קושי פוליטי: כאשר גרמניה הולכת לבחירות בקרוב, קשה לראות התלהבות של אנג'לה מרקל למהלך. מרקל סבלה בשנים האחרונות נוכח האירו החלש. 2. כאשר הנתונים הכלכליים של האיחוד השתפרו לאחרונה, קיים קושי לבנק המרכזי להצדיק שינוי כזה. גם הבנק המרכזי ביפן נמצא בסיטואציה די דומה לבנק המרכזי באירופה בנוגע למחסור באגרות חוב סחירות. הבנק מחזיק כ-39.5% מכלל שוק האג"ח במדינה, וכן הצהיר לאחרונה כי הוא יקנה כל אג"ח ל-10 שנים מעל ריבית 0.1%, אך בפועל קצב הקניות של הבנק ירד משמעותית בחודשים האחרונים, כיוון שהבנק נלא מצליח למצוא אגרות חוב זמינות לקניה. נראה כי הכלים המונטאריים של הבנקים המרכזיים שהיו חלק מרכזי במלחמת המטבעות בשנים האחרונות הולכים ואוזלים במהירות. השילוב של חוסר היכולת של הבנקים המרכזיים של יפן ואירופה להמשיך לתחזק את תוכנית הרכישות שלהן במתכונת הנוכחית ומצד שני ממשל משותק בארצות הברית מביא לחוסר איזון כרגע בשוק המט"ח, כלומר להתחזקות האירו על חשבון הדולר. גם פעולות מצמצמות של הפד' לא יעצרו את התהליך, להיפך, ריסון הצמיחה מצד הפד' גורם לכך שתשואות ארה"ב יורדות עוד יותר ולהפרש להצטצמצם, וכל זה בלי להזכיר את תקרת החוב שמתקרבת במהר, ועשויה לטלטל את השווקים. התחזקות האירו מול הדולר מתחילת 2017, מגמה ברורה
- 6.צמצום המאזן 28/07/2017 17:49הגב לתגובה זוהדולר טס למעלה בשנים הקרובות
- 5.רוניס 27/07/2017 14:25הגב לתגובה זומכירים את המצב,,,
- 4.ממי 27/07/2017 12:28הגב לתגובה זוואז יתחיל הבלאגן האמיתי בשוק הנדל"ן. נראה שכל המאמצים לקרר את השוק, ביחד עם עליות הריבית יישאו פרי בערך באותה תקופה ואז יהיה שמח.
- 3.פ 27/07/2017 11:04הגב לתגובה זובארה"ב יודעים איך לעבוד ומתי.
- 2.ניתוח מבריק וחדשני .כתבה מעניינת. (ל"ת)ליז 27/07/2017 10:48הגב לתגובה זו
- 1.שמטוב 27/07/2017 10:41הגב לתגובה זולמחרת באה הדעה ההפוכה להפוכה ולועגת לנחרצות של בעל הדעה היום. בקיצור: כך הדעות הללו והנחרצות ("כיוון ברור" בכותרת) הם קיקוש גדול. בינתיים טראמפ התחיל להעביר צעד ראשון ברפורמה של ביטוח בריאות לאומי וגם חברת קופסון הסינית השקיעה כ- 15 מילארד דולר בהקמת מפעל הרכבה בוויסקונסין ארצות הברית. לכן אין מקום להספיד את הכלכלה האמריקאית על סמך המשחקים ההזויים בהדפסות כסף בעולם. לפי הפעילות הכלכלית הריאלית (שהיא הגדלת הייצור האמריקאי) - הכלכלה האמריקאית צפויה לשיפור (שינוי שער הדולר יעשה אולי אבל לא מעיד על הצלחה או כשלון של הכלכלה האמריקאית).
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
