סיוה צופה צמיחה של 4%-8% ב-2024 - המנייה מזנקת ב-19%
חברת סיוה סיוה המתכננת רכיבי מוליכים למחצה ומספקת טכנולוגיות קישוריות וחישה חכמה דיווחה על תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2023 ולשנה כולה וסיפקה תחזית קדימה. ההכנסות מפעילות הקנין הרוחני ברבעון הרביעי וב-2023 הסתכמו ב-24.2 מיליון דולר וב-97.4 מיליון דולר, בהתאמה, והרווח המתואם למניה הסתכם ב-10 סנט וב-18 סנט, בהתאמה. הצפי בוול סטריט לרבעון היה להכנסות של 24.31 מיליון דולר ולרווח למניה של 6 סנט.
ההכנסות מהסכמי רישוי ירדו ב-39% לעומת הרבעון המקביל ל-11.8 מיליון דולר, כ-49% מסך ההכנסות; ואילו ההכנסות מתמלוגים גדלו ב-13% לעומת הרבעון המקביל ל-12.3 מיליון דולר, כ-51% מסך ההכנסות.
גידול בתמלוגים 3 רבעונים רצופים
״ההכנסות ברבעון הרביעי היו בהתאם לציפיותינו, ולמרות התנאים המאתגרים בשווקים בהם אנו פועלים הצלחנו לשפר משמעותית את הרווחיות הודות להתמקדות ביעילות תפעולית״, אמר מנכ"ל סיוה, אמיר פנוש. "התמלוגים שלנו גדלו שלושה רבעונים רצופים וחזרו לצמוח גם בהשוואה לרבעון המקביל כתוצאה מההתאוששות בשוק הסלולר והחוזקה בשוק ה-IoT הצרכני והתעשייתי. למרות הירידה הרבעונית בהכנסות מהסכמי רישוי, שהיו מתחת לציפיותינו, אנו ממשיכים לראות גידול בביקוש למגוון הטכנולוגיות שלנו. כמו-כן, אנו צופים להרחיב את סל המוצרים עם ההתקדמות בפיתוח טכנולוגיות חדשות המבוססות על בינה מלאכותית״.
חזרה למודל קנין רוחני מלא
״בשנה הראשונה לתפקידי כמנכ״ל, התקדמנו משמעותית בהחזרת החברה למודל קנין רוחני מלא המבוסס על הסכמי רישוי ותמלוגים - בו אנו רואים את פוטנציאל ההצלחה הגדול ביותר", הוסיף פנוש. "מעמדנו בשוק הקישוריות האלחוטית ממשיך להתחזק, ובמהלך 2023 סופקו כ-1.2 מיליארד מוצרי IoT ויותר מ-280 מיליון סמארטפונים המבוססים על טכנולוגיות הקישוריות האלחוטית שלנו".
מעבדים לבינה מלאכותית יוצרת
- סיוה הכתה את הציפיות - המניה מזנקת
- סיוה פספסה את צפי האנליסטים; המניה נופלת ב-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פנוש הוסיף: ״בתחומי החישה ועיבוד הנתונים, במהלך השנה חיזקנו את סל המוצרים עם השקת סדרת מעבדי NPU ליישומי בינה מלאכותית יוצרת במכשירי קצה, ובאמצעות רכישת פעילות התוכנה של VisiSonics בתחום האודיו המרחבי. אנו מאמינים, כי טכנולוגיות הקנין הרוחני המובילות שלנו למכשירי קצה והמיקוד בהשגת צמיחה רווחית – ממצבים את סיוה היטב בקרב לקוחות וייצרו ערך לבעלי המניות״.
17 הסכמים ברבעון, 53 בכל 2023
במהלך הרבעון הרביעי חתמה סיוה על 17 הסכמים לרישוי טכנולוגיות, מתוכם 2 הסכמים עם יצרני מכשירי קצה ו-3 עם לקוחות חדשים. ההסכמים היו לאספקת טכנולוגיות למגוון שווקים, בהם קישוריות Wi-Fi 6 ליישומי IoT תעשייתיים, למכשירי IoT בשוק הצרכני ולנקודות קצה; קישוריות בלוטות׳ למכשירי IoT ומכשירי שמיעה רפואיים; קישוריות סלולרית למוצרי דור 5 ומוצרי IoT; טכנולוגיות אודיו לאוזניות ומכשירים לבישים; ומעבדי בינה מלאכותית לשוק הרכב וזיכרון מיתכנת.
בכל 2023 חתמה סיוה על 53 הסכמי רישוי חדשים, בהם 10 הסכמים עם יצרני מכשירי קצה ו-16 הסכמים עם לקוחות חדשים. מספר הלקוחות בתחום קישוריות Wi-Fi 6 בשוק הצרכני והתעשייתי המשיך לגדול.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
על בסיס Non-GAAP, גדלה הרווחיות הגולמית של סיוה ל-92% מהמחזור ברבעון הרביעי, לעומת 90% מהמחזור ברבעון המקביל. הרווח התפעולי הסתכם ב-1.9 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 6.8 מיליון דולר ברבעון המקביל. הרווח הנקי המתואם הסתכם ב-2.3 מיליון דולר, לעומת רווח נקי מתואם של 7 מיליון דולר ברבעון המקביל. בשורה התחתונה, הסתכם הרווח המתואם למניה ב-10 סנט, 4 סנט מעל התחזית הממוצעת בוול-סטריט.
2023: שנת מעבר
סמנכ"ל הכספים של סיוה, יניב אריאלי, אמר: "סיימנו את הרבעון הרביעי של 2023 עם ההכנסות הגבוהות ביותר מתמלוגים בהשוואה לרבעונים האחרים של השנה, והרווח המתואם למניה עקף את תחזיותינו. 2023 היתה שנת מעבר עבור סיוה בה התמקדנו בעיקר בשווקים הצומחים של הרכב, מוצרי הצריכה, התעשייה ותשתיות התקשורת. אנו נכנסים ל-2024 ממוקדים בצמיחה רווחית. בנוסף, בעקבות מכירת פעילות שירותי התכנון של אינטרינסיקס, שלא היתה בפעילות הליבה שלנו, המאזן שלנו התחזק משמעותית ומאפשר לנו להמשיך בהשקעות לא-אורגניות להאצת הצמיחה בשנים הבאות״.
במהלך 2023 סופקו כ-1.6 מיליארד מוצרי קצה חכמים המבוססים על טכנולוגיות של סיוה, מתוכם יותר מ-950 מיליון מכשירי בלוטות׳, מהם יותר מ-100 מיליון מכשירי קומבו הכוללים קישוריות Wi-Fi ובלוטות׳. סיוה ציינה, כי מספר מוצרי ה-IoT הכוללים קישוריות סלולרית גדל ב-64% לשיא של כ-130 מיליון, וכי התמלוגים מסגמנט צומח זה גדלו ב-47% לעומת 2022.
על בסיס Non-GAAP, הסתכם הרווח התפעולי ב-3.6 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 27 מיליון דולר ב-2022. הרווח הנקי והרווח המתואם למניה הסתכמו ב-4.4 מיליון דולר וב-18 סנט, לעומת רווח נקי ורווח למניה של 23.6 מיליון דולר ו-98 סנט ב-2022.
התחזית ל-2024
סיוה צופה קצב צמיחה שנתי ממוצע של 8%-12% בהכנסות בארבע השנים הקרובות, מה שצפוי לשפר משמעותית את רווחיותה. ההכנסות מהסכמי רישוי צפויות להתרחב ליישומים חדשים בשווקי ה-IoT הצרכני והתעשייתי - בתחומי הקישוריות, החישה, הבינה המלאכותית היוצרת והאודיו מבוסס הבינה המלאכותית. בתמלוגים, צופה החברה המשך הגידול מקישוריות בלוטות׳, Wi-FI וסלולר בשווקי ה-IoT הצרכני והתעשייתי, וכן תמלוגים ראשוניים משוק הרכב החל מהמחצית השנייה של השנה.
ב-2024, צופה סיוה צמיחה של 4%-8% בהכנסות, עם קצב צמיחה נמוך יותר במחצית הראשונה וקצב צמיחה גבוה יותר במחצית השנייה של השנה. רמת ההוצאות (תפעול ועלויות המכר) צפויה להישאר ברמה דומה לזו של 2023 ולהסתכם ב-93-96 מיליון דולר. על בסיס Non-GAAP, צפויות עלויות המכר לרדת בכ-1.5 מיליון דולר והוצאות התפעול צפויות לגדול בכ-2 מיליון דולר.
הרווח המתואם למניה ב-2024 צפוי להסתכם בכ-30 סנט.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
