זו הסיבה שמחיר הנפט משתולל דווקא בגלל תקיפה בתימן

תימן שאיננה שחקנית בשוק הנפט, יוצרת עכשיו טלטלה ענקית במחיר החבית - הנה התמונה שמסבירה הכל
מערכת Bizportal | (11)
נושאים בכתבה נפט

מחיר הנפט שרק לפני שבוע נגע בשפל של פחות מ-44 דולר, מתפוצץ כעת כלפי מעלה - בעיקר ברקע לדיווחים על תקיפה סעודית בתימן והחשש להתלקחות באזור הכל כך רווי נפט. מחיר הנפט טס מזנק כעת 6.5% למחיר של 52.4 דולר לחבית (כלומר תוך שבוע זינוק של 20%!). גם שוקי המניות מגיבים לתקיפה הסעודית - הדאקס הגרמני מאבד עד 2%. החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים בירידות של עד 1%.

סעודיה ובנות בריתה הסוניות במפרץ הפרסי (כווית, איחוד הנסיכויות, בחריין, ירדן ועוד) פתחו הלילה במבצע צבאי בתימן, כך הודיע שגריר סעודיה בארצות הברית. המבצע כולל תקיפות מהאוויר ומהקרקע נגד כוחות המורדים שכבר השלתטו על העיר עדן. השגריר אמר כי המבצע נועד בכדי להגן על ממשלתו הלגיטימית של הנשיא עבד ראבו מנסור האדי (שלפי דיווחים נמלט מהמדינה).

ההערכות הן שאירן השיעית היא זו התומכת במורדים החותים הפועלים בתימן והדבר עלול להביא להתלקחות באזור הרגיש כל כך מבחינת תפוקת הנפט העולמית. לפי דיווחים בכלי התקשורת בחו"ל, לא פחות מ-100 מטוסים משתתפים בתקיפות ו-150 אלף חיילים של סעודיה ובנות בריתה נשלחו לתימן, כלומר מדובר במלחמה של ממש. 

אז למה תימן היא סיבה לטלטלה בנפט ובשווקים הפיננסים בכלל? אמנם תימן היא כלום ושום דבר בשוק הנפט (מפיקה פחות מ-0.2% מהסך העולמי), אבל המדינה הזו נמצאת על ציר הייצוא של הנפט מהמפרץ הפרסי למדינות המערב שכן היא סמוכה למיצרי Bab el-Mandeb ׁ(ראו תמונה). כל מיכלית נפט שעוברת במפרץ סואץ בדרכה למערב חייבת לעבור בסמוך לתימן ולכן שוק הנפט מאוד רגיש לאירועים גיאופולטים הקשורים לתימן. 

ומה צפוי בעדכון מחיר הדלק בתחנות בישראל? מחיר הדלק נקבע מדי חודש בחישוב של פרמטרים שונים על בסיס חמשת ימי העבודה שלפני שני הימים האחרונים של החודש. שני הימים האחרונים של החודש הנוכחי הם שני שלישי. יום ראשון ויום שבת אינם ימי ציטוט. כך שהחודש יוצא שהיום האחרון לחישוב חמשת הימים הוא יום שישי. במילים אחרות, הראלי הגדול של היממה האחרונה יכנס לצורך חישוב עדכון המחיר הקרוב. 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    cigml 27/03/2015 04:11
    הגב לתגובה זו
    הערבים מנצחים...לא ברור למה הפרשנים לא אומרים פשוט את האמת אלא בזחיחות לוקחים חלק בספינים יוצרי הזיות על צינורות נפט ראשיים וכיוצא בזה.
  • 8.
    סוקר 26/03/2015 13:21
    הגב לתגובה זו
    בערב עליות חדות.
  • 7.
    ברק 26/03/2015 12:34
    הגב לתגובה זו
    מחיר חבית נפט משנה כיוון אינטרס רוסי
  • 6.
    כאן זוהיר בהלול 26/03/2015 11:31
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן להביא לביזפורטל כתבי ספורט.
  • 5.
    האם יתעשט נתניהו , יסלק את הקנדל ויפתח את גבעות עולם ?? (ל"ת)
    .d.levin 26/03/2015 11:04
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    צביקה 26/03/2015 10:11
    הגב לתגובה זו
    לקנות מניות נפט הולכות לזנק היום בגלל המלחמה בתימן
  • צביקה 26/03/2015 10:50
    הגב לתגובה זו
    אני קניתי נפט מבחינתי לא בגדר המלצה כמובן
  • 3.
    אנליסט עממי 26/03/2015 10:07
    הגב לתגובה זו
    בעולם כל כך נפיץ לא צריך לנבא בבטחון כה מלא שמחיר הנפט ימשיך לרדת וירד אף מתחת ל- 30$. זה ממש מגוחך ולא אחראי ומראה על חוסר מקצועיות. מבחינתי, רכשתי כמות גדולה מאד של תעודת סל של נפט ברנט. מחיר הנפט צפוי לחזור למחירו הקודם תוך שנתיים ואולי פחות, בסבירות גבוהה מאד. זה רווח של 100% בשנתיים. גם 50% זה מבורך. שבת שלום!!!
  • 2.
    מה הבירבורים הללו? 26/03/2015 10:03
    הגב לתגובה זו
    ומה קורה בחלק התחתון? רגוע? האם מי מכם ראה אי פעם מגה פיצוץ של באר אחת בלבד? לא יאומן...
  • הניתוח על המצב באזור 26/03/2015 12:08
    הגב לתגובה זו
    ובתוספת למילים מפוצצות(ראה מגיב 6)מראה על חוסר הבנה קשה בעניין ושיחרור משפטי לחץ ומחץ שיטחיים.
  • 1.
    זה יגרום לבאלגן לא קטן אם ימשיך כך. (ל"ת)
    גלובאלי 26/03/2015 09:55
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.