וול סטריט
צילום: Pat Krupa, UNSPLASH

מפחדים משיאים חדשים? גולדמן זאקס מציב יעד חדש ל-S&P בסוף השנה

בבנק מצביעים על רווחים גבוהים מהצפוי ברבעון הנוכחי והתמריצים שמתקרבים. גם קרדיט סוויס ו-RBC הרחיקו את יעד המדד לסוף השנה 
אלמוג עזר | (1)
נושאים בכתבה S&P 500

אילו חברות עשויות להציג המשך עליות ברבעונים הקרובים בוול סטריט? שנת 2021 התאפיינה עד כה בעליות נאות. הS&P 500 עלה 4.8% והנאסד"ק התחזק 9.5%. המגמה החיובית, על רקע היבחרות הדמוקרטים בבית הנבחרים ובסנאט. אלו מכשירים את השטח לתמריצים חדשים שיחולקו לאזרחים שצפויים להוציא אותם על צריכה ולהגדיל בתוך כך את רווחי החברות. תוסיפו לזה את המשך פרויקט החיסונים בארה"ב ותקבלו התאוששות חזקה כלכלית בחודשים הקרובים.

הפאסימיים להמשך העליות בארה"ב יצביעו על אפשרות להעלות ריבית והקטנת ההקלות המוניטריות על ידי הבנק המרכזי. בנוסף הממשל הדמוקרטי עלול לאמץ תוכנית להעלאת מיסי חברות כדי לפצות על הגרעון הגדל. 

שיווי המשקל הזה אינו גורם לחשש גדול מדי בקרב בנק ההשקעות גולדמן זאקס. הנה מה שחלק מהאסטרטגים בבנק מצפים כעת לשוק המניות בארה"ב השנה. היעד של הבנק למדד ה-S&P 500 הוא 4,300, יעד שגבוה בשיעור של 9% לעומת השווי בו הוא נסחר היום.

"גירוי פיסקלי אמור לתמוך במניות שמוטות צרכנים", מסבירים בבנק ואף מצביעים על התאוששות מהירה יותר מהשפעות הקורונה, מכפי שהיה ניתן להניח בתחילה. "הדוחות הרבעוניים מראים על עלייה קלה של 2% בהכנסות של החברות בסוף השנה שעברה לעומת שנה מקבילה. האנליסטים חזו ירידה ממוצעת של 11%. אנו מעלים את היעד למדד מתוך אמונה בשולי מכירות ורווח גבוהים יותר", כך כתב הבנק למשקיעים. 

 RBC מציב יעד של 4,100 למדד. "אמנם אנו מצפים ש -2021 תהיה שנה יציבה, אך היא כוללת סיכון" מסבירים בחברה. הגורמים העיקריים לעלייה יתרחשו על רקע הפתיחה הכלכלית הצפויה במשק האמריקני, כאשר RBC מעריכה כי התוצר המקומי הגולמי הריאלי יגדל ב-5% בשנת 2021. RBC מזהירים מפני ירידות בשווקים בחודשים הקרובים (בשיעור של עד 5%) שישמשו כמים צוננים לשוק הרותח, אך מבטיחים שהעליות ישובו בהמשך השנה. 

קרדיט סוויס הציב יעד של 4,200: "אי אפשר להתעלם מהעלייה העתידית בביקוש הצרכני כתוצאה מהקורונה". הבנק העלה לאחרונה את מחיר היעד שלו ל-4,200 (לעומת יעד קודם של 4,050) עלייה של כ-7% מהמחיר הנוכחי. המחיר הנוכחי של המדד גבוה ב-10% לעומת היעד הקודם. הבנק העלה גם את יעד מכפיל הרווח הממוצע של מניות המדד.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    להיפך! כשהאמריקאי יתחסן, הוא יממש רווחים ויתחיל לבזבז. (ל"ת)
    פוקסי 17/02/2021 00:51
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.