חברון: "תשואות האג"ח בארה"ב ימשיכו לעלות, למרות דוח התעסוקה המאכזב"

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס נשואה סבור שנתוני המאקרו החזקים שקדמו לדוח התעסוקה, יחד עם נתון ה-ISM שיצא בשעה 17:00
ידידיה אפק |

לאחר שבוע עמוס בנתוני מאקרו בשבוע שעבר, שהסתיים בנימה צורמת מעט עם דוח התעסוקה שהיה מאכזב, השבוע שנפתח היום יחסית שקט יותר מבחינה זו. בסקירה השבועית שלו, יניב חברון, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות אקסלנס נשואה, מנסה להעריך לאן הולך השוק האמריקני בהמשך ומה קורה עם האג"חים.

חברון מסביר שהוא מאוכזב מנתוני התעסוקה בארה"ב, שהגיעו מתחת לתחזיות המוקדמות. שיעור האבטלה ירד אומנם מרמה של 7.6% לרמה של 7.4%, אבל כח העבודה ירד ב-37 אלף איש לעומת תוספת של 800 אלף ברבעון האחרון. הוא מציין שתשואות אגרות החוב האמריקניות החלו לטפס לפני פרסום הדוח כאשר התשואות ל-10 שנים הגיעו עד לרמה של 2.73% כאשר הם שואבים אופטימיות ממדד מנהלי הרכש היצרני, שיצא חזק ביותר מזה שנתיים וחצי וסקר ה-ADP שיצא חזק מההערכות של האנליסטים. עם פרסום הדוח ירדו התשואות בחדות עד לרמה של 2.6%, מה שמעיד על הבלבול של המשקיעים ואי הוודאות לגבי קצב התאוששות המשק האמריקאי והמדיניות העתידית של הבנק הפדראלי, לפי חברון.

"למרות הדוח המאכזב אנחנו ממשיכים להניח כי תשואות האג"ח בארה"ב תמשכנה לעלות בחודשים הקרובים, כאשר אנו שואבים עידוד משאר הנתונים הכלכליים, שממשיכים להעיד על קצב התאוששות שאינו מצדיק את המשך הרכישות בקצב הנוכחי והסתכנות בניפוח בועות פיננסיות ואחרות", אומר חברון.

למרות ששלל נתוני מאקרו חזקים תרמו לעליית התשואות במהלך השבוע, הצליח יו"ר הבנק המרכזי בן ברננקי לצנן ביום רביעי את העליות, כשהדגיש שהצמיחה במחצית הראשונה של השנה הואטה, אך במחצית השניה צפויה התאוששות, יחד עם התפוגגות השפעתם של הגזירות הפיסקאליות.

"בפד' אומנם ערים לשיפור בשוק העבודה אבל שוב מדגישים כי רק מגמת הנתונים הכלכליים תוביל את המדיניות המוניטרית", אומר הכלכלן של אקסלנס. "בשוק הביעו מעט אכזבה מההתעלמות החלקית של ברננקי מהנתונים, שממשיכים להפתיע לטובה והתשואות על האג"ח ל-10 שנים ירדו באותם 10 פיפס אשר עלו במהלך היום – מדהים באיזו מהירות הוא הצליח לצנן את התשואות".

"ברננקי ככל הנראה ימשיך לנקוט באותו טון מצנן", כותב חברון, ומוסיף "הוא חושש מעלייה חדה מידי בתשואות שתפגע בהישגים הכלכליים. ועם זאת, כפי שכתוב בהודעה וכפי שאמרנו לא פעם, המשך נתונים טובים יובילו את התשואות כלפי מעלה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.