גיל גבע תדהר
צילום: רונן אקרמן

תדהר הטילה "פצצה": 10 שנים אחריות על דירה. האם הקהל הישראלי יקנה את זה?

חברת הבנייה תדהר החליטה להאריך את האחריות שקבועה בחוק - תרגיל שיווקי או ערך כלכלי לרוכשים וכמה שווה האחריות הזו?
איציק יצחקי | (7)

בעשור האחרון הקבלנים צצים כפטריות אחרי הגשם. כל אחד הופך ליזם, כל אחד חושב שהוא מסוגל לבנות בית לפי התקן. אבל המציאות רחוקה מכך. רוב הקבלנים הם קבלנים טובים. יש כאן חברות ענק, שבונות כאן פרויקטים שהיינו יכולים בעבר רק לחלום עליהם. אבל שי גם קבלנים קטנים שאיכות הבנייה והדירות שהם מוסרים ברמה נמוכה.

לכן, אנשים מעדיפים לקנות דירה מחברה טובה ומוכרת והם מוכנים לשלם על זה פרמיה. הם יודעים שיש להם אחריות של היזם, שהוא הולך איתם יד ביד ובהתאם לחוק. הם גם יודעים שהיזם רוצה להיות בסדר, לעשות עבודה טובה ולחזק את המותג הטוב שלו. החוק מדבר על "תקופת בדק" שבה הקבלן חייב להגיע ולבחון את הליקוי בדירה ולתקנו במידה ולא מדובר בבלאי או אי שיומש סביר. לכל ליקוי מוגדרת בחוק תקופת בדק שונה. התקופות נעות בין שנה ל-4 שנים, סעיפים ספציפים גם מקבלים אחריות ל-7 שנים.  

תדהר היא מהחברות הגדולות עם המוניטין הטוב. החברה קיימה אתמול מסיבת עיתונאים תחת הכותרת "לקוחות לא מבינים שזה חשוב ממי קונים דירה". לא בטוח שזה נכון, אבל תדהר העבירה מסר שאומר שהם לוקחים אחריות מלאה. הנהלת תדהר הטילה "פצצה" - "אנחנו נותנים אחריות מלאה של 10 שנים על הדירה. ובלי אותיות קטנות". 

דירות בבנייה (שלומי יוסף)

ניסיון נהדר, אבל האם זה מספיק? דירות בבנייה (שלומי יוסף)

תדהר מציעה דבר שאף חברה אחרת לא הציעה לפניה, אבל האם זה באמת נדרש? כמה מרוכשי הדירות תובעים אחרי 3 שנים? גם ככה הרוכשים מקבלים אחריות לכמה שנים, אז 10 שנים זה נחמד, אבל האם זה משמעותי, במיוחד שפרקטית אין הרבה מצבים כאלו? אז צריך לשים לב להבדל המהותי בין בדק ואחריות. על פי חוק המכר, תקופת הבדק היא התקופה שבה הקבלן חייב להגיע ולבחון את הליקוי בדירה ולתקנו במידה ולא מדובר בבלאי או באי שימוש סביר. תדהר מוסיפה לדייירם אפשרות של כמה שנים טובות כדי לחזור ליזם ולהגיד שיש בעיה. בתדהר מדגישים כי החברה לוקחת אחריות לתקופה ארוכה ודווקא ככל שהתקופה ארוכה יותר כך נוספים ליקויים שהם כתוצאה משימוש יומיומי או ליקיים שמתגלים בחלוף הזמן וכאן יש ערך שלא נמצא בריכשות דירה במקומות אחרים.

ובכן, למרות שבתגובה הראשונה זה לא נראה ביג דיל, זה יכול להיות ממשעותי. האחריות שנותנים היזמים הזו היא לא מוחלטת, יש הרבה מצבים שהחברה היזמית מתנערת מאחריות מול הדייר. קשה לקבוע אם הבעיה באינסטלציה והרטיבות שנוצרה בקיר קשורה לבעיה מבנית בתחילת הדרך או להחלפת מערכת הברזים בבית? אם זו חברה רצינית ומוכרת היא תלך לקראתכם, ובואו ניקח את התרחיש הכי מיטבי מבחינת הדיירים - כן, תדהר דואגת לכם ומפצה אתכם עד 10 שנים אחרי שנכנסתם לדירה ולא כמו בתקלות שונות שהן בין שנה ל-4 שנים, כשהמקסימום הוא 7 שנים. 

כמה כבר ההטבה הזו שווה לכם? במקרה הטוב ההטבה הזו שווה עשרות אלפי שקלים, וזה לא עניין של מה בכך. זה יכול להיות מתחת ל-1% ואולי אפילו קצת יותר מערך הדירה.   

קיראו עוד ב"נדל"ן"

יש כאן הטבה לרוכש במקביל למהלך תדמיתי-שיווקי. האם זה יביא לתדהר עוד רוכשים? נקודה למחשבה. בתדהר לא מנפנפים לכם רק באחריות מורחבת, הם מנפנפים במשהו אחר - הם רוצים לומר לכם שהם כל כך בטוחים במוצר שלהם, עד שהם מוכנים להרחיב את חוק המכר, כפי שאף חברה לא עשתה מעולם.

כאן המקום לציין: בניגוד למה שרבים חושבים, שהאחריות של הקבלן היא לא אחריות אוטומטית לשבע שנים. למשל, על ליקויים במוצרי אלומיניום ופלסטיק או ליקוי בריצוף וחיפוי פנים לרבות שקיעות ושחיקה – שנתיים. על כשל בדוד - 3 שנים. על ליקוי בפיתוח חצר, בין השאר של מרצפות בקומת קרקע, בחניות, במדרכות ובשבילים בשטח הבניין, וכן ליקויים במשטחים מחומרי גימור שונים – 3 שנים (נכללים כאן גם מערכות מים, ביוב, ניקוז, חשמל, תאורה ותקשורת), על כשל בצנרת, לרבות מים, דלוחין וביוב – 4 שנים; על כשל באיטום המבנה, לרבות בחללים תת-קרקעיים, בקירות, בתקרות ובגגות, לרבות גגות קלים עם סיכוך – 4 שנים; על סדקים ברוחב גדול מ-1.5 מ"מ 5 חמש שנים. על מה חלה אחריות של 7 שנים? על התקלפות או התפוררות של חיפויי חוץ. על כל אי-התאמה אחרת שאינה אי-התאמה יסודית – שנה אחת. יש גם אחריות על חשמל ואינסטלציה. 

אז צריך לומר לזכותה של תדהר, שהאחריות לא הורחבה בשלוש שנים בלבד, אלא יותר. היא העלתה את האחריות גם במקומות שהאחריות על פי חוק היא לשנים בודדות. בין הפרויקטים של תדהר כיום נמנים רוטשילד 10, ARTO, זכרון ויצמן בתל אביב, צירלסון, בני משה, בת ים - מבצע סיני ובת ים - הגיבורים. ההטבה תינתן בפרויקטים שבהם היא משמשת כיזמית ולא כקבלן מבצע.

לסיכום - הרחבת אחריות זה נחמד, ונותן לנו תחושה של ביטחון ביזם, אבל השורה התחתונה היא המחיר. לא נראה שהארכת האחריות תהיה הפקטור המנצח. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יישר כח אריה וגיל 24/05/2024 16:53
    הגב לתגובה זו
    יישר כח אריה וגיל
  • 5.
    אחריות יש 7 שנים אחר 5 שנים מה שחא טופל יטופל זה פ 23/05/2024 15:55
    הגב לתגובה זו
    אחריות יש 7 שנים אחר 5 שנים מה שחא טופל יטופל זה פרסום שאין בו מנש.
  • 4.
    מחיר 22/05/2024 21:50
    הגב לתגובה זו
    כל הטריקים והשטיקים זה בכדי לשמור על ההכנסות. רק הורדת מחיר הנה רלוונטית
  • 3.
    תומר 22/05/2024 10:27
    הגב לתגובה זו
    קודם כל לצערנו לא רוב הקבלנים הם טובים, יש חברות גדולות שיש להם מחלקה משפטית טובה זה כן. שנית מי שסבל מקבלן גרוע יודע להעריך את ההטבה של תדהר, שבאמת יש להם שם של אחת החברות הטובות, לא הכל זה כסף, יש גם ענין של נחת רוגע הפסד ימי עבודה עו"ד וכו
  • יוני 22/05/2024 18:43
    הגב לתגובה זו
    אבא לימד אותי שאתה מקבל תעודת אחריות כי האחריות נופלת עליך. אחריות זה נחמד אבל תשכח מתיקון איכותי כי מדובר בקבלן. קבלן נהדר, קבלן מופלא, קבלן בינלאומי. אבל קבלן. וקבלן אוהב לקבל. לא לתת.
  • 2.
    מתן 22/05/2024 09:05
    הגב לתגובה זו
    חברה שמאמינה במוצר שהם מוכרים. זה כמו שפעם הסטדנרט ברכב היה 2/3 שנים והיום במעמד הרכישה הרבה חברות מרחיבות ל5 שנים ומעלה, נדמה לי שKIA היו הראשונים שלבד נתנו אחריות ל7 שנים
  • 1.
    תוהה 22/05/2024 08:10
    הגב לתגובה זו
    אולי קצת משתיהן..?
פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%. 

דירה להשכרה (שלומי יוסף)דירה להשכרה (שלומי יוסף)

מי הזכאים החדשים לסבסוד שכר הדירה?

משרד הבינוי והשיכון והביטוח הלאומי מנסים לבלום את העלייה ביוקר המחיה באמצעות מהלך יזום לאיתור זכאים לסיוע בשכר דירה, שכולל פנייה ישירה לעשרות אלפי אזרחים במטרה להגדיל את מימוש הזכויות ולהקל על שוכרי הדירות

רן קידר |

עוד לפני שהאטה בשוק הדירות מקבלת את הכותרת "משבר", מצב העניינים הנוכחי כבר זולג מזה זמן רב לשוק השכירות, שרק הולך ועולה, בעיקר בעקבות היעדרותם של המשקיעים מהדירות החדשות, ועוד יותר לאור מלאי הדירות הריקות, שעומד על כ-83 אלף דירות ברחבי הארץ. 

וכך, במאמץ להקל על אוכלוסיית שוכרי הדירות משרד הבינוי והשיכון והמוסד לביטוח לאומי השלימו בימים האחרונים מהלך משותף וראשון מסוגו, המציב בלב העשייה הממשלתית מיצוי הזכויות מול האזרחים הזכאים להם. במסגרת שיתוף הפעולה, ולאחר עבודת מטה מקצועית ומעמיקה אותרו מקבלי הקצבאות המזכות בסיוע בשכר דירה ממשרד הבינוי והשיכון. לאחר מכן ביצענו מהלך יזום לאיתור זכאים פוטנציאליים לקבלת סיוע בשכ"ד ובהמשך התבצעה פנייה ישירה אליהם. 

החל מהחודש ישלחו מסרונים לכ-40 אלף אזרחים שנמצאו כזכאים פוטנציאליים לקבלת סיוע בתשלום שכר הדירה, זאת במטרה לעודד מימוש זכויות ולהנחותם כיצד לפעול. המסרונים מפנים את הזכאים הפוטנציאליים להגשת בקשה בצורה מקוונת, או לחלופין לאחד מסניפי חברות ההרשמה של המשרד הנותנות שירותים בנושא סיוע בדיור. יצויין כי מדובר במהלך שיכנס לעבודה השוטפת של המשרד, ומסרונים בנושא מיצוי הזכויות ישלחו גם בעתיד אל אלו שהמערכת תזהה שהינם זכאים פוטנציאליים.

שר הבינוי והשיכון, חיים כץ: "זהו מהלך חברתי תקדימי שמבטא שינוי תפיסה בשירות לאזרח ויבואו עוד אחריו. מדיניות משרד הבינוי והשיכון בהובלתי פועלת ביוזמה ואינה ממתינה לפנייה מהאזרח. אני מברך על שיתוף הפעולה עם הביטוח הלאומי, באמצעותו אנו ממשים זכויות ומוודאים שהסיוע בשכר דירה מגיע לזכאים. נמשיך להסיר חסמים ולשפר את השירות לאזרחי ישראל.״ 

מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: “זהו אחד המהלכים החשובים שקידמנו בשנים האחרונות בתחום השירות לאזרח. לאחר עבודת עומק מקצועית ארוכה, חיברנו בין תהליכים, מאגרי מידע וגורמי ביצוע, כדי לעבור מתפיסה תגובתית לתפיסה יזומה של מיצוי זכויות. המהלך משקף את תפיסת המשרד, מדיניות שנשענת על נתונים, מקצועיות ושיתוף פעולה בין משרדי, ומטרתה אחת: להקל על האזרח, לצמצם בירוקרטיה ולוודא שהסיוע הממשלתי מגיע לכל מי שזכאי."