יור נאוויטס גדעון תדמור
צילום: דניאל קמינסקי
בין השורות

נאוויטס לפני החלטתה החשובה ביותר. מחירי הנפט יעזרו לה ללכת עליה

שותפות הנפט של גדעון תדמור ניצלה יפה הזדמנויות בארבע שנותיה וכעת ניצבת בפני החלטת השקעה סופית במאגר שננדואה שיהפוך אותה לתזרימית מאד. הוזלת ההקמה עלתה לה בייקור ההפקה, ועדיין ה"ברייק איוון" יהיה 16 ד' לחבית - מול כ-77 ד' כיום
קובי שגב | (7)

בתזמון שלא יכול היה להיות טוב ממנו, שותפות נאוויטס פטר יהש 0.29% נמצאת לפני נקודה משמעותית בחייה: החלטת השקעה סופית (FID - final investment decision) בתגלית הנפט שננדואה שבמפרץ מקסיקו. זוהי סגירת מעגל עבור נאוויטס שרכשה את הזכויות במאגר זה בנזיד עדשים (מיליוני דולרים בודדים) לפני כשלוש שנים. פיתוח המאגר צפוי להפוך אותה לחברה תזרימית מאוד.

מי את נאוויטס פטרוליום?

מדובר בשותפות לחיפוש והפקה של נפט וגז, הנשלטת ע"י שותף כללי, בראשות גדעון תדמור, שכיהן והוביל שותפויות ישראליות כמו אבנר, דלק אנרגיה וכהן פיתוח. תדמור היה על ההגה כאשר תגליות ים-תטיס, תמר וליוויתן הוכרזו ופותחו. שותפות נאוויטס נסחרת בתל אביב, בשווי של קצת מעל מיליארד שקל.

הסיפור של נאוויטס התחיל בניצול הזדמנות עסקית בסוף 2017. ענקית הנפט שברון  החליטה לנטוש את מאגר בקסקין  אותו פיתחה החל מ-2008 בהשקעת עתק של מיליארד דולר על פני התקופה. שברון שראתה לנגד עיניה מחירי אנרגיה הצוללים לכיוון ה-40 דולר לחבית, הגיעה למסקנה שיש לקצץ את השקעותיה בתגליות ולהתמקד במאגרים מפיקים.

יציאת שברון, העבירה את הבעלות (ביחד עם שותפים) במאגר בקסקין, לחברת LLOG. עבור LLOG הגדלת נתח ההחזקה במאגר, כפועל יוצא של נטישת שברון, היא לא פיקניק. בסופו של דבר, כל אחד מהשותפים במאגר, צריך להזרים כספים משמעותיים, כדי להקים את מערכות ההפקה וההולכה של הנפט. ככל שחלקך גדול יותר, עליך להזרים כמות דולרים גדולה יותר. זה לא פשוט כאשר מחירי הנפט במגמת ירידה. פה נכנס גדעון תדמור לתמונה והציע ל LLOG להשיג עבורה מימון על חלקה בבקסקין (13.7%), בתמורה ל-5% מהמאגר.

תדמור הגיע לשוק האג"ח הישראלי וגייס חוב בסך 135 מיליון דולר בכדי לממן את חלקה של LLOG ואת ה-5% שקיבלה נאוויטס עצמה. האג"ח גוייס אמנם בתשואה גבוהה יחסית של 8%, אבל היה עדיף עשרות מונים על כל אפשרות אחרת עבור LLOG. הנתח הזה של 5% ממאגר בקסקין היווה את הבסיס לשותפות נאוויטס. תדמור, קרא נכון את המפה ואכן מאותו הרגע, מחירי הנפט התאוששו.

במקביל, המשבר שנוצר בשוק ההפקות בשל ירידת מחירי הנפט, הוריד את עלויות ההקמה של האסדות ובכך חסך לשותפות הוצאות פיתוח העולות על 100 מיליון דולר. ב-2019 החל המאגר בהפקה מסחרית וכיום הוא תורם ל-EBITDA של נאוויטס כ-30-40 מיליון דולר בשנה.

סקטור האנרגיה הוא סקטור תנודתי, יש תקופות שמחירי האנרגיה מזנקים וכולם "סופרים" את הדולרים ויש תקופות שמחירי האנרגיה צונחים ואז רבים רואים את סוף העולם לנגד עיניהם. למי שכבר הספיק לשכוח, נזכיר שבשיא משבר הקורונה במרץ 2020, מחירי החוזים על הנפט היו שליליים! החששות מסגרים ממושכים ומירידה קריטית בצריכת נפט, כאשר רכבים ומטוסים לא זזים מהחניה, יצרה פחד מ"מסירה בפועל" של חביות נפט. כלומר אם רכשתי חוזה על הנפט ולא הצלחתי למכור אותו, עלולה להגיע לבית שלי מיכלית נפט ולשאול אותי איפה לפרוק את הסחורה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

נאוויטס, לא הפסיקה לחפש הזדמנויות ושתיים כאלו נקרו בדרכה. ב-2018 הגיעה לידיה הזדמנות להיכנס למאגר בשם שננדואה, הנמצא במפרץ מקסיקו. מדובר במאגר שהושקעו בו 1.8 מיליארד דולר. חברת COBALT שהייתה הבעלים של המאגר, נקלעה ל"צ'פטר 11" (הגנה מפני נושים), דבר שאפשר לנאוויטס, לרכוש 23% מהמאגר תמורת מיליון דולר בלבד. בהמשך, אף הגדילה את חלקה וכיום היא מחזיקה ב 53.1% מהמאגר.

בסוף 2019 הגישה חברת האנרגיה דנברי (denbury) אף היא צ'פטר 11 ונאוויטס ניצלה שוב את המצב הזה, כדי לרכוש ממנה 50% מבארות יבשתיים. מדובר על בארות בהן היה צורך לבצע השקעות נוספות, אותן דנברי במצבה, לא יכלה לעשות.

 

תמונת מצב עדכנית

נכסיה של נאוויטס נכון להיום כוללים מספר מאגרים מניבים. בקסקין ששוייו נאמד בכ-205 מיליון דולר והמאגרים היבשתיים דנברי ונצ'ס, ששווים דומה, כ-210 מיליון דולר. אומדני השווי האלו נשענים על מחירי חבית נפט של 52-55 דולר לחבית, לעומת כ-77 דולר לחבית בימים אלו. בנוסף, יש את מאגר שננדואה, עליו מיד נרחיב עוד. מנגד יש לחברה חוב פיננסי נטו של 65 מיליון דולר. כך ששויי נטו של 350 מיליון דולר, משקף פחות או יותר את שוויה הנוכחי של נאוויטס.

האקס פקטור לדעתנו, אם כך, הוא מאגר שננדואה. קצב ההפקה היומי שלו צפוי להיות 42,000 חביות (חלקה של נאוויטס). תקציב ההקמה העתידי של הפרויקט עמד במקור על כ 1.9 מיליארד דולר, אך לאחרונה הודיעה נאוויטס, שהצליחה להוזיל את העלות. נאוויטס חתמה הסכמים עם צד ג', להקמת צנרת ההולכה, באופן שיחסוך 260 מיליון דולר בהקמת המאגר. מצד שני, תשלם נאוויטס שני דולרים נוספים עבור כל חבית. במילים אחרות, החברה שבונה את הצנרת מסכימה להוזיל את העלות המיידית של ההקמה, תמורת גזירת קופון של שני דולרים על כל חבית נפט שתופק. מבחינת נאוויטס נקודת האיזון של המאגר תהיה 16 דולר במקום 14 דולר.

העסקה נראית מצוין עבור נאוויטס, על רקע מחירי הנפט הנוכחיים. דבר נוסף, חשוב לא פחות, ההוזלה של עלויות ההקמה, מצריכה מנאוויטס גיוס של פחות מזומנים, דבר שיאפשר לה עלויות מימון טובות ממה שציפה השוק.

בימים האחרונים, פרסמה נאוויטס את האופן שבו תגייס את הכספים עבור שננדואה, במצגת למשקיעים. ההשקעה המשמעותית בפיתוח מאגר שננדואה, תגיע ממימון חיצוני, בהיקף של 1.1-1.2 מיליארד דולר ומהון שיגיע מהשותפות במאגר, כאשר חלקה של נאוויטס הוא כאמור 53.1%. נאוויטס מעריכה שתזדקק ל 350-400 מיליון דולר, כאשר כ-120 מיליון דולר נמצאים כבר בקופת החברה.

נאוויטס מבצעת בימים אלו גיוס הון, בהצעה לא אחידה ממוסדיים, בהיקף מתוכנן של 150 מיליון דולר. נוסף על כך, מתכננת החברה להשיג 100-120 מיליון דולר מ"מסגרות מימון נוספות". להערכתנו מדובר בגיוס אג"ח נוסף בהיקף של 350 מיליון שקל.

בשורה התחתונה

נאוויטס היא אמנם שותפות שקיימת פחות מארבע שנים, אך בתקופה הזו היא הספיקה לנצל מספר מחזורים שליליים, עת רכשה מאגרים ותגליות במחירים נמוכים עד מגוחכים. מאגרי בקסקין ודנברי ונצ'ס הבשילו והפכו לפרות מזומנים, כאשר שוויים להערכתנו, מגלם את מחיר השוק הנוכחי בבורסה בת"א.

כל מי שרוכש את המניה כיום, מקבל שני דברים כבונוס. הראשון, הוא מאגר שננדואה, שכל עוד הוא היה חלום שהושקע בו כסף קטן, הוא היה nice to have. אך כעת, שהגיעה לנאוויטס להחלטת השקעה סופית, משמעו נקודת האל חזור. מחירי הנפט הנוכחיים הם סביבה עסקית מצוינת עבור נאוויטס. הבונוס השני, הוא הקברניט גדעון תדמור. עם כל ההערכה הרבה שלנו אליו ולעסקאות שהוא מבצע בגמישות מחשבתית ובתזמון מושלם מבחינת נאוויטס, אסור לשכוח ש"הצגה של איש אחד" היא גם גורם סיכון שאין להתעלם ממנו.

 

הכותב הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד ש.ק.ל.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שאפו ענק ל גדעון אבל לא מתקרב ל *תלמיד של תשובה (ל"ת)
    YL 06/07/2021 21:45
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רמה אחרת בהבנת שוק הנפט העולמי.... (ל"ת)
    אוהד 06/07/2021 19:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אל תתלהבו המשקיעים הקטנים מדוללים בלי סוף ונדפקים תמיד (ל"ת)
    יואל 06/07/2021 17:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מעניין מאוד (ל"ת)
    ינאי 06/07/2021 16:35
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ערן 06/07/2021 15:07
    הגב לתגובה זו
    שווי של מיליארד שקל לחברה שהוקמה לפני 4 שנים והתחילה מאפס
  • יריב 07/07/2021 18:35
    הגב לתגובה זו
    ההייטק בועה גדולה לעומת חברות הנפט. הפנטזיות של עולם ללא נפט ייקחו עוד עשור או שניים ובינתיים אפשר להנות מרווחי חברות הנפט.
  • 1.
    סקירה יפה ומעמיקה (ל"ת)
    משה 06/07/2021 14:57
    הגב לתגובה זו
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.