לקראת הבחירות: זמן לחישוב מסלול מחדש בענף הנדל"ן
המשקיעים בורחים, תכנית מחיר למשתכן מזיקה לכלכלה ואין תשתיות מתאימות לקידום מגורים. ארז כהן מסמן יעדים מרכזיים לממשלת ישראל הבאה // דעה
ביום שני הקרוב תחגוג כנסת ישראל את יום הולדתה ה-70. היא כוננה בדיוק בחג האילנות תש"ט, 1949, לאחר שהחליפה את מועצת המדינה הזמנית. בחג שתילה ונטיעה זה, ובמיוחד לקראת הבחירות המשמשות ובאות, זוהי בהחלט הזדמנות פז לחשבון נפש ולחישוב מסלול מחדש בתחום הכלכלי, ובתוך זה גם הנדל"ני. אז מה תפקידם של חברי הכנסת בקבלת ההחלטות בתחום הכלכלי?
באופן טבעי, ובמיוחד כשמדובר במדיניות כלכלית, כולל נושא משבר הדיור, העיניים של הציבור נשואות לעבר הממשלה, ובראש וראשונה לשר האוצר שהינו שר העל לנושא הדיור וכן לשר השיכון. כל זה אמנם נכון, אולם בל נשכח כי גם לכנסת, כבית המחוקקים, חשיבות רבה בהתוויית המדיניות הכלכלית.
טשטוש הפרדת הרשויות, האם היא גורמת לנזק כלכלי מצטבר?
אמנם בניגוד לרוב הדמוקרטיות המערביות האחרות, הפרדת הרשויות אצלנו איננה מושלמת כלל ועיקר, זאת במיוחד כשכל חברי הממשלה הינם גם חברי כנסת, אולם בכל זאת יש יחד עם כלל חברי הכנסת, מהקואליציה והאופוזיציה כאחת, משקל משמעותי בקבלת ההחלטות, הן במסגרת הוועדות הכלכליות של בית המחוקקים והן במסגרת הפעילות הפרטנית של כל אחד ואחת מחברי הכנסת.
על כן, ולקראת יום חגה, יעשו חברי הכנסת טוב אם ישננו את הדברים הבאים:
- בשנה הקרובה נתוני הצמיחה מצביעים על האטה ניכרת.
- יש גידול הניכר בגרעון הממשלתי בתקציב המדינה
- ממעצמת סייבר והיי טק לכלכלה בהאטה, על סף סכנת מיתון
- רפורמה מרוככת בדרך? לוין חותר לפשרה וזה יכול לעשות רק טוב לשווקים
- ח"כ אמסלם: "הממשלה אינה מתפקדת, נביא 65 מנדטים ונשלוט כראוי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
להלן מספר המלצות לחברי הכנסת:
- להחזיר את המשקיעים הביתה. על מקבלי ההחלטות, בגיבוי וסיוע חברי הכנסת, לדחוף ככל יכולתם את המשימה הזו, זאת משום שללא משקיעים, מהארץ ומחו"ל, אין צמיחה. נקודה.
- לעצור את מחיר למשתכן והסכמי הגג. מדובר לא רק בבזבוז משווע של מיליארדים, אלא גם בנזק מתמשך לכלכלה הישראלית שבמקום להשקיע במנועי צמיחה אמיתיים, מסבסדת שלא לצורך פרויקטים ענקיים שאיש לא בדק את היתכנותם ואת כדאיותם הכלכלית.
- לקדם תשתיות כמנועי צמיחה אמיתיים. אין זה סוד, ישראל מפגרת בכ-50 שנה במערכת התחבורה הציבורית שלה וכך גם בנושא תעסוקה.
- לפתח את הפריפריה ולא להתמקד רק במדינת תל אביב. למרבה הצער ההשקעות ממשיכות להתמקד במטרופולין התל אביבי, הן ברכבת קלה ובהמשך המטרו וכן במתחמי היי-טק. על כן הפער בין המרכז לבין הפריפריה רק יגדל.
- שימושים מעורבים. זה איננו רק מטבע לשון, אלא גם הכרח המציאות. אי אפשר לקדם מגורים ללא תעסוקה, אי אפשר לקדם תעסוקה ללא תחבורה, אי אפשר לקדם את שלושתם ללא תשתיות משלימות, ואי אפשר את כל אלה ללא הסתכלות כלכלית לאומית אסטרטגית כוללת.
- התחדשות עירונית כיעד לאומי מועדף. לטעמי המצב דהיום, בו יש "כביכול" התחדשות עירונית, הינו הרע מכל העולמות. התחדשות עירונית, חברי הכנסת, כבר מזמן איננו נישה קטנה נוספת, אלא לב ליבה של התנעת שוק הדיור בפרט והכלכלה הישראלית בכלל.
הכותב הוא משפטן ושמאי מקרקעין, מבעלי משרד "זאב כהן-ארז כהן" ושימש בעבר כיו"ר לשכת שמאי המקרקעין
- 9.לך תקנה מהר רוץ 19/01/2019 19:37הגב לתגובה זוהשוק בקריסה חדה, 30% מטה. השוק בתיקון , תודה לקבינט הדיור וכחלון, שריסקו את קרטל הדיור.
- 8.לא פראייר 19/01/2019 19:36הגב לתגובה זו300 אלף דירה בפרפרייה, 500 אלף במרכז.
- 7.בלחץ כמו דנוס 19/01/2019 19:35הגב לתגובה זוגזרו קופון כשניפחו מחירים , בא כחלון םיצ. לכל האינטרסנטים את הבועה בפרצוף , הפסקנו לממן קבלנים ואינטרסנטים , חסכנו 600 אלף ..מחיר למשתכן הציל אותנו, מקריסה כלכלית
- 6.נימוקים רדודים ושטוחים. כל בועה דינה פיצוץ!!! (ל"ת)אדם 18/01/2019 16:18הגב לתגובה זו
- 5.Sharon3101 18/01/2019 14:50הגב לתגובה זומטומטם. נראה לך שמישהו עוד קונה את השטויות שלך? ניפוח מלאכותי של השוק.ארז, תכירו בעובדה שבסוף הכלכלה האמיתית מנצחת והנדל"ן עומד להתרסק. קרנית פלוג אומרת כל יום תודה לאל שאני לא נגידת בנק ישראל יותר
- 4.חרדי 18/01/2019 08:56הגב לתגובה זואני אישיתיצאתי לעבוד אבל חברי לספסל לא בגלל שאסור להם עד גיל 26 בגלל שלא עשו צבא אני אומר במקום לריב עם הרבנים שדעתם מקובעת ולא ניתנת להוזזה תבואו דרך הציבור תסירו חסמים של גיל, גם מי שלא עשה צבא יכול לעבוד תנו לחרדים לימודי חינם של בגרויות במקומות פרטיים ותראו איזה הצפה יהיה לחרדים יש כח התמדה של לימוד מאד מוכשרים ושם מצליחים זה בענק אפשר לנצל את זה לכח עולה בתעסוקה
- 3.ישראלי 17/01/2019 16:56הגב לתגובה זואי אפשר לצפות לכלכלה פורחת כשהמדינה חשוכה. 1. סוגרים עסקים בשבת = מדינה חשוכה 2. הימורים לא חוקיים = מדינה חשוכה 3. חוק ההפללה = מדינה חשוכה
- 2.אתה?? אתה, מציע מה לעשות? חחח אינטרסנט (ל"ת)חחח 17/01/2019 16:18הגב לתגובה זו
- 1.אין בושה?!אחרי שניפחת את הבועה אתה מתלונן שמתפוצצת?? (ל"ת)ממי 17/01/2019 13:30הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
