אחרי תרזה מיי - מה יהיו השלכות על מסחר המטבע?
מאז פרסום תוצאות משאל העם בבריטניה בו הוחלט על פרידה מהאיחוד האירופי (23.6.16), חל פיחות חד בליש"ט מול המטבעות העיקריים (כ-17% מול הדולר ומול השקל). השפעת ההערכות הפוליטיות לגבי אופי ועצמת התהליך ממשיכה להיות גבוהה כפי שניתן היה לראות גם בתקופה האחרונה. בשבוע שעבר תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה, התראיינה לכלי התקשורת וציינה כי תפעל ליציאה מהירה יחסית של בריטניה מהשוק האירופאי המשותף. הליש"ט הגיבה בפיחות לאורך מספר ימים, עד שהגיעה לשער הנמוך מזה 30 שנה, של 1.19 דולר לליש"ט.
אתמול, נשאה ראש הממשלה נאום כדי להבהיר את אופן ביצוע הברקזיט. בנאום, מיי הביעה תמיכה בעזיבה מלאה של האיחוד האירופי המכונה "hard brexit". זו לא הייתה הפתעה, כיוון שמאז הועידה של המפלגה השמרנית באוקטובר, הוכרז מספר פעמים שעל בריטניה לפעול לעצמאות בסוגיות ההגירה והמשפט, מטרה שעולה בקנה אחד עם יציאה מהירה מהאיחוד האירופי.
אולם בנאום נאמר גם שבריטניה תבקש גישה לשוק האירופי באמצעות הסכם סחר חופשי, חדש ורחב היקף. מיי גם אישרה שהעזיבה של בריטניה תצטרך להתבצע בכפוף לאישור ההסכם הסופי על ידי שני בתי הפרלמנט הבריטי. כתוצאה מכך, גברו ההערכות שתהליך היציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי יהיה מורכב וארוך, והוא עדיין תלוי בהכרעות פוליטיות. בתגובה לנאום, זינק שער הליש"ט אל מול הדולר, ובסיכום יום המסחר נרשם בו תיסוף חד של כ-2.6% מול הדולר.
להערכתנו, התמחור הנוכחי בשער החליפין נשען עדיין על הערכות שתהליך היציאה של בריטניה יהיה קצר ועוצמתי, כאשר בפועל התהליך יכול להיות מורכב וארוך יותר. על כן, ההסתברות לפיחות משמעותי נוסף בליש"ט הינה נמוכה. עם זאת, המסחר במטבע בטווח הקצר ימשיך להיות מושפע מהתפתחויות פוליטיות בבריטניה ובאיחוד האירופי.
- המפלגה הקיקיונית שבישרה על המהפך ההיסטורי בכלכלת בריטניה ומה קרה היום לפני 75 שנה
- האיש הכי שנוא באמריקה מורשע בהונאת משקיעים ומה קרה היום לפני 14 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לגבי שוק המניות הבריטי, מאז משאל העם ניתן לזהות מתאם גבוה בין תנודות במטבע ושינויים במדד המניות המרכזי (פוטסי 100), כאשר פיחות של הליש"ט בא במקביל לעליות שערים. שהערך הדולרי של מדד המניות הבריטי נותר דומה לערכו הממוצע במחצית הראשונה של 2016 (לפני משאל העם). אחת הסיבות למתאם זה הינה שחלק גדול מהחברות שמניותיהן רשומות במדד הן חברות גלובליות. שני שליש מההכנסות המצרפיות של החברות במדד מקורן מחוץ לבריטניה, ולכן חברות אלו נהנות מהחולשה בליש"ט. אנו מעריכים כי מתאם זה יימשך בטווח הנראה לעין.
מורן מייק-בכר היא אנליסטית בענף המחקר של מערך ייעוץ בהשקעות בבנק לאומי.
*** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 3.בחורה נאה 24/01/2017 16:19הגב לתגובה זומאוד מעניין
- 2.1 22/01/2017 14:52הגב לתגובה זולא הייתי מזלזל בניתוח היפה
- 1.דני 19/01/2017 14:53הגב לתגובה זוהאיחוד ובצדק מבחינתו, ימרר לבריטניה את החיים כ"כ בעזיבה שהכלכלה הבריטית מוטת השירותים לחלוטין תהיה במשבר חסר תקדים (בניגוד לכלכלה תעשייתית מאוד כמו הגרמנית שהיית מרוויחה מאוד מפיחות חד במטבע, זו גם הסיבה שגרמניה מרוויחה המון מהאיחוד למרות שבפועל היא זו שמממנת את כולו ואת כל הפרזיטים בו). בנקאות תעבור יותר ויותר לאירופה ותצא מבריטניה, שירותים ומסחר יפגעו אנושות, תהיה פגיעה אקדמית קשה מאוד באקדמיה הבריטית, מגזר הנדל"ן יפגע מאוד וכו'. וזה עוד לפני הסיכון הממשי של התפרקות הממלכה המאוחדת עקב חוסר שביעות הרצון המופגן של סקוטלנד ואירלנד מההחלטה ההזויה. אם זה היה אפשרי אפילו לונדון היית פורשת מבריטניה (ויתר אנגליה ללא לונדון זה כבר בממוצא לא רחוק מיוון, אפילו ביחד עם הערים הגדולות העיקריות האחרות).
- שי 23/01/2017 18:08הגב לתגובה זומה הקשר לאירלנד? הם לא חלק מה- UK אדוני
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
