אין סיבה למפולת או פאניקה - אנחנו רחוקים מטריטוריות דוביות
מדד 300 CSI שנחאי-שנזן נסגר 29 דקות אחרי פתיחתו עקב הפעלת מנגנון "הפסקת מסחר", לאחר ששוב מחק 7% מערכו. מדד שנחאי מחק גם הוא יותר מ-7% ונסגר למסחר. הפאניקה של המשקיעים בסין גדולה ושוב הביקורת על מנתק הזרם המהיר מדי של סין. המרחק מנפילה של 5%, שמפסיקה את המסחר ל-15 דקות עד לנפילה של 7% שמפסיקה את המסחר ליום שלם, קצר מדי - זה מה שמוביל את המשקיעים למכור כמה שיותר מהר לאחר ההפסקה הראשונה, מפני שהשוק כנראה ייסגר. למשקיעים בשוק ההון חשובה תמיד הנזילות של השוק, במיוחד לשחקנים המתוחכמים יותר, אך לא רק. שהשוק נסגר פעמיים באותו שבוע - רק מגדיל עוד יותר את גל המוכרים.
ההסברים לנפילות בסין ובעולם רבות ומגוונות, אבל מיד תגלו שרבים מהם אינם מצדיקים מפולת, ובעיקר מתארים פאניקה. במצב בו הבסיס של המערכת הפיננסית רעוע, פאניקה אכן עשויה להוביל למשבר. השאלה אם אפשר להגיד את זה על מצב המערכת כיום. בנוסף, יש לזכור כי השווקים רחוקים עדיין מטריטוריות דוביות, למרות שאנחנו מתקרבים לשם בצעדי ענק.
כל "ההסברים" לנפילות
הבנק המרכזי הסיני ביצע אתמול את הפיחות הייזום היומי החד מאז חודש אוגוסט (11.8), אז פוחת ב-4% בתוך יומיים, והוביל לנפילה של 6.5% בדאקס הגרמני בתוך יומיים. מדד שנחאי באותם יומיים עלה ב-1.7% - והשער היציג שהיואן מול הדולר פוחת ב-0.51%, לרמה של 6.5646. המהלך גרר תגובה גם מצד המשקיעים, שליבו את המגמה ולקחו את שער הספוט לרמה של 6.68 יואן לדולר, מרמה של 6.6449, או אם תרצו כמעט 1% למטה.
נזכיר כי היואן נע בתוך רצועה של 2% מעלה ומטה סביב השער היציג, ומתחילת השנה נחלש ב-1.54%. מאז שהיואן נכנס לסל המטבעות של ה-IMF בסוף נובמבר, הוא נחלש מהר ב-2.5%. רבים חוששים מתחילתה של מלחמת מטבעות, אך אם נחזור לעיקר, פיחות לא ממש מסביר את הנפילות בסין. הפיחות של היואן בימים האחרונים רק מראה כמה הממשל בסין בלחץ ומאבד מהאמינות שלו. בחודש אוגוסט הבטיחו שם שהפיחות לא יימשך ולא זו תהיה הדרך שלהם לתמוך בכלכלה.
- הצרות הגדולות של חברות הרכב המסורתיות
- המכסים באירופה הופכים ליתרון: איך יצרניות הרכב הסיניות עוקפות את החסמים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבנק הסיני מנסה להמריץ את הפעילות הכלכלית על ידי שיפור בתחרותיות של היואן. ברור לחלוטין מדוע הפיחות של היואן פוגע בשווקים רבים, ובעיקר באירופה - שסין נחשבת ליעד ייצוא מספר 2 עבורה והכי צומחת. אך במקרה של השוק הסיני ישנם הטוענים כי הממשלה נוקטת בפיחות מפני שההאטה חמורה ממה שרואים בנתונים, וזה מה שמלחיץ את המשקיעים. בשבוע הבא צפוי להתפרסם נתון ייצוא בסין, וקולות בשוק אומרים כי אולי כבר מראש מנסים לרכך את הנתון החלש שייצא - שוב ספקולטיבי.
המינופים בסין מאיימים לקחת אותה למשבר פיננסי. רמת המינוף בסין עלתה משמעותית מאז המשבר הפיננסי, והחשש הוא שהמשבר בבורסה' שכלל לא מעט אשראי מהבנקים והרבה מאוד כסף שנמחק, יוביל אותה למשבר פיננסי. במשך יותר משנה אנחנו טוענים כי הממשל בסין יוכל לתמוך במערכת הפיננסית ולספק את הנזילות הדרושה. עם זאת, חייבים להגיד שההתנהלות שלהם בנוגע לשוק המניות היא יותר חמורה מחובבנית. מספיקה כמות הפרשנים והוועדות שכבר הסבירו לאחר הקריסה בחודש אוגוסט שהממשל בסין חייב להוציא את הידיים שלו מהבורסה שכן, הוא יוצר חוסר אמינות לגבי שווי המניות. רמת המינוף שם גבוהה, רבים מהשחקנים אינם נחשבים למקצוענים, לכן הפאניקה גבוהה (מזכיר קצת את שנת 94 בבורסה המקומית). למרות זאת יש לזכור כי הריבית הבין בנקאית בסין לא עולה כרגע, לכן מצוקת נזילות, לפחות בינתיים, לא ממש קיימת במערכת הבנקאית.
הכלכלה הסינית נחלשת. מדד מנהלי הרכש היצרני לחודש דצמבר נאמד ב-48.2 לעומת 48.6 בחודש קודם, עם צפי לעלייה של 49. מדד מנהלי הרכש הלא יצרני גם כן נחלש אתמול וירד מרמה של 51.2 ל-50.2. חלק מההערכות העוסקות בחולשת הסקטור היצרני בסין תולות את הסיבה לכך בעובדה שהכלכלה עוברת תהליך של מעבר ממוטת ייצור למוטת שירותים. סקטור שירותים חזק משמעותו שהכלכלה הסינית כולה מקבלת פיצוי על החולשה בייצור, ועשויה להעיד שהמצב שם לא כל כך גרוע. מכאן, שייתכן ובמידה והמדד היה מציג שיפור, הדבר היה מפחית את חששות המשקיעים מהרעה בפעילות הכלכלית בסין ומקטין את מפלס החששות מההשלכות של המצב על העולם. כאמור, זה לא קרה.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
חשש מפני הצתה של מלחמת מטבעות. הפיחות של היואן הסיני ב-12 החודשים האחרונים הגיע כבר לרמה של 6.1%, והחשש הוא לפגיעה בכל מדינות האזור. סין היא הכלכלה הדומיננטית כמובן - מה שרק מגדיל את החשש מפני הצתה של מלחמת מטבעות בין בנקים מרכזיים, שתוביל למשבר מטבע. בעקבות החששות הרבים ממליצים להגדיל את ההחזקה בזהב, כאשר המתכת הזהובה חוזרת להיות יותר ויותר פופולרית בימים אלו. מי היה מאמין שרגע לאחר העלאת הריבית בארה"ב, דווקא כשהמתכת הזהובה אמורה לאבד עוד יותר מהפופולריות, היא עשויה לחזור למרכז הבמה.
האיסור על מכירות של המשקיעים הגדולים (בעלי עניין) אמור לפוג ביום שישי הקרוב, אך כבר עכשיו קיימת הוראה מרסנת - אותם משקיעים לא יוכלו למכור מעל 1% בתוך 3 חודשים, כאשר אותם המשקיעים חייבים להודיע 15 יום לפני שהם מוכרים.
פאניקה גלובלית
קלישאת 7 השנים הטובות. משקיעים רבים בעולם מאמינים במחזוריות, ולאחר 7 שנים טובות בשוק ההון מעריכים כי המחזור השורי מגיע לסיומו. כך לדוגמא הציגו באחד מבנקי ההשקעות המפורסמים בעולם את הירידות של שנת 94, ולאחר מיכן את הירידות שהגיעו בשנת 2000- למרות שממש קשה להשוות ביניהם (ב-94 השווקים נפלו ב-9% וב-2000 נפלו ב-50%). צריך לזכור שבאמצע היה גם המשבר של 1998, אך באותה שנה השווקים סיימו בעליות. גם בטווח של 2008-2015 היה המשבר של שנת 2011. הסיכונים בעולם היום אומנם לא קטנים, אבל להסתכל על המחזוריות בראיה שנתית קלנדרית?? נו באמת.
איומים הדדיים בין סעודיה לאירן ואפילו צפון קוריאה החליטה לבצע ניסוי בנשק גרעיני ולהעלות את מפלס המתח ביבשת אסיה.
צניחה במחירי הנפט מאיימת להוביל למשבר פיננסי. הקריסה במחירי הנפט ביומיים האחרונים, תקשה מאוד על שוק האג"ח האמריקני. היא עשויה להוביל לגל של פשיטות רגל ואף להגיע למערכת הבנקאית. את ההשלכות של חלק גדול מהחששות אנחנו נראה בימים הקרובים בשווקים. מחירי הנפט צנחו אתמול למרות קיטון של 5 מיליון חביות במלאים בארה"ב וצונחים הבוקר בעוד 5%. גם המתח בין אירן לסעודיה לא הצליח להוביל לעלייה במחירי הנפט והחשש הוא שהם רק יגבירו את התפוקה (מלחמה קרה ולא צבאית).
הבנק העולמי הוריד (שוב) את תחזית הצמיחה לשנים 2016-2017 מרמה של 3.3% רמה של 2.9%, ומרמה של 3.3% לרמה של 3.1%.
- 7.סוחר נוסטרו 16/01/2016 20:17הגב לתגובה זוסחתיין על הפינה אצל שרון גל
- 6.yud 08/01/2016 12:14הגב לתגובה זונתת את כל הסיבות למה כן!!!! נמצאים בטריטוריה דובית
- 5.אינפלציה 07/01/2016 23:30הגב לתגובה זורק מחיקת חובות תעשה ריסטרט לכלכלה, עם כל הכאב.
- 4.שמענו עליכם.... (ל"ת)/ 07/01/2016 15:03הגב לתגובה זו
- 3.יאיר 07/01/2016 14:42הגב לתגובה זו"הילדים" שבין המשקיעים מחפשים סיבות,למודי המפולות הקשישים לא מחפשים "סיבות".השוק עלה 6-7 שנים,ולכן סה הזמן לירידות.בלי סיבה.
- 2.א.ש. 07/01/2016 13:52הגב לתגובה זוהכותב הוא בעל אינטרס. זהירות. אי אפשר להתכחש לעובדה שהשוק עולה משנת 2009. לא יעזור, יש מחזוריות של שווקים עולים ויורדים.להיות היום בשוק זה מסוכן גם אם זה כתוצאה מפאניקה מיותרת
- 1.א.ש. 07/01/2016 13:47הגב לתגובה זואו שלחברה בה אתה עובד מעוניינת שכספי המשקיעים ישארו אצלה גם כאשר השוק מתרסק (כמו למשל ב 2008).לשוק כן יש מחזוריות ובתור מישהו מהתחום אתה לא יכול להתכחש לזה.
- רן 09/01/2016 12:25הגב לתגובה זותסתכל גרפים משנת 1900 ועד היום ותראה ש 7 שנים מחזוריות לא קיים .כל ילד יכול להבין בזה רוב הזמן הגלים הם ארוכים הרבה יותר והמימושים נמשכים פחות משנה. רק משנת 2000 יש הקצנה בהתנהגות בעקבות תרבות כותרות , גישה למסחר של אנשים לא רציונלים (כמוך ) ובעיקר מכונות אוטומטיות מלבות
- ששון 08/01/2016 00:08הגב לתגובה זומחיר קטן לעומת רווחים גדולים: )

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7