הגודל לא קובע: כל הסיבות להשקעה במידקאפ
בעת בחירת אפיק השקעה מנייתי, נוטים המשקיעים לבחור בצורה אוטומטית השקעה במדדים מובילים, שברוב המוחלט מורכבים ממניות בעלות שווי שוק גדול בלבד (Large Cap), אך האם זה נכון להיחשף דווקא אליהן?
מבדיקה שערכנו, עולה שדווקא מדדי מניות בינוניות (Mid Cap) מניבים למשקיעים תשואה עדיפה בזמן ששוקי המניות נמצאים בתקופה חיובית. השאלה היא למה דווקא המניות הבינוניות מניבות תשואת יתר?
יתרון בפעילות העסקית . היבט כלכלי המהווה יתרון בנוגע להשקעה במניות בעלות שווי שוק בינוני, זו העובדה שהן נמצאות במרכז המחזור העסקי שלהן, כלומר עשויות להיות אופטימליות להשקעה בשלב ביניים. הן כבר אינן חברות 'חלום' או חברות הזנק, אלא בעלות מוצר/שירות מוכחים. עם זאת, הן עדיין אינן פועלות בהיקפים גלובליים גדולים, בדומה לחברות הגדולות.
חברות קטנות (Small Cap) הן לרוב חברות בתחילת דרכן, לכן הסיכוי, אך גם הסיכון, בהשקעה בהן גבוה יותר. לעומתן, חברות גדולות הן בדרך כלל בוגרות ועל כן בעלות פוטנציאל צמיחה מועט בהשוואה לחברות הבינוניות.
- בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים: בורסת ת"א מרחיבה את היצע מדדי המניות
- בדרך ל-6,600? בתי ההשקעות משדרגים יעדים ל-S&P 500
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יעד למיזוגים ורכישות . הנקודה העסקית בה ניצבת חברת מידקאפ יוצרת לה יתרון על פני חברות בעלות שווי שוק שונה. מצד אחד היא מהווה יעד אטרקטיבי למיזוג עם חברה גדולה או לרכישה ע"י חברה גדולה, אשר מעוניינת להרחיב את הפעילות העסקית שלה. עובדה זו מקבלת משנה תוקף בסביבה העסקית הנוכחית, בה הריבית בשווקים אפסית וישנן חברות רבות בעלות מאזנים חזקים יחסית ועודפי מזומן גבוהים.
מצד שני, היא גדולה מספיק כדי לרכוש חברה קטנה או להתמזג עם חברה בינונית אחרת, להרחיב את הפעילות העסקית שלה ולהגדיל את נתח השוק בענף בו היא פועלת.
סיקור מועט . מאפיין שעשוי להיות דווקא לרועץ היא מידת הסיקור המועטה יחסית של חברות מידקאפ ביחס לחברות בעלות שווי שוק גדול. בעוד שכמות האנליסטים המסקרים חברות Large Cap בארה"ב (שווי שוק של 10 מיליארד דולר ומעלה) גבוהה מ-20, הרי שכמות האנליסטים המסקרים חברות MidCap היא 13 בלבד (שווי שוק של 2-10 מיליארד דולר). זאת למרות שמספר חברות המידקאפ הנסחרות בארה"ב הוא יותר מכפול ממספר החברות הגדולות.
התאמה לכלכלה המקומית . רוב חברות המידקאפ ובהתאם מדדי מידקאפ מייצגים טוב יותר את הכלכלה המקומית. כלומר אם משקיע מאמין בכלכלה מסוימת, בדרך כלל עדיף לו להיחשף אליה דרך מדד MidCap. מדדי המניות הגדולות אמנם מוכרים יותר, אבל חלק משמעותי מהם מורכב מחברות גלובליות שפחות מושפעות ממה שקורה בכלכלה המקומית. הרי לכולנו ברור שפייסבוק או גוגל בארה"ב פחות מושפעות ממה שקורה בכלכלת ארה"ב, ויותר מושפעות יותר מתהליכים עולמיים.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
בארץ הדבר בא לידי ביטוי עם חברות כמו טבע, פריגו, או נייס שרוב פעילותן בחו"ל, ואפילו חברות הגז הגדולות המושפעות מהסכמים למכירת גז ופחות מהכלכלה המקומית.
לעומת זאת, מדדי מניות מידקאפ מורכבים בדרך כלל ממניות חברות מקומיות שעדיין לא יצאו לשווקים חיצוניים, או שזה חלק שאינו משמעותי בפעילות שלהן, ולכן הן משקפות את ביצועי הכלכלה בצורה טובה יותר.
הבדלי תשואות . מהטבלה המצורפת, ניתן לראות בבירור את יתרון ההשקעה במניות השורה השנייה בשנים האחרונות. כמובן שבשנים פחות טובות, מדדי השורה השנייה נפגעים יותר, אך בשנים הטובות הם נוהגים לפצות על כך.
לסיכום, כששוק המניות נמצא במגמה חיובית, ישנה עדיפות להשקיע במניות השורה השנייה על פני מניות השורה הראשונה. אומנם העובדה שמניות אלה קטנות יותר ולכן גם תנודתיות יותר מגדילה את הסיכון בהשקעה בהן, אך לרוב מדדי השורה השנייה הם בעלי מספר מניות גדול יותר וישנן פחות מניות שתופסות אחוז גדול מהמדד, לכן הבדלי הסיכון בין מדדי השורה הראשונה לשנייה אינו כה גבוה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.