קידוח ים-3: על התרחישים החיוביים והשליליים שבדרך

ד"ר ינון אריאלי מתייחס לגילויים החדשים בקידוח ים-3 ועל הדרכים הנכונות להתמגן בתרחיש שלילי ולרוויח בתרחיש חיובי
ינון אריאלי | (31)

אחרי שלל עיכובים, גיוסי כספים נוספים והודעות עמומות, התבשרנו לאחרונה כי בקידוח ים-3 בו שותפות שמן נפט וגז (77.69%), חברת הקידוח קספיאן דרילינג (10.0%), זרח יהש (7.5%) וצמיחה (4.81%), נמצאה שכבת "נפט באיכות גבוהה" בעובי (נטו) של כ-68 מטרים. בשביל לקבל תשובה סופית לשאלות כמו סוג הנפט, כמותו, קצב ההפקה המשוער ובעיקר, האם מדובר בתגלית מסחרית, השותפים יחלו לבצע מבחני הפקה בקידוח בימים הקרובים. מבחני הפקה הם הליך מהיר יחסית, כך שבעוד חודש וקצת נקבל תשובה סופית לכל אותן שאלות.

אם אכן יש נפט בכמות מסחרית והוא בר הפקה, אין ספק שמניות השותפות יזנקו בשיעור אדיר למעלה. מנגד, אם אין, המניות עשויות לחוות ירידות מחיר כאלו או אחרות (נדבר על זה בהמשך). כמו בכל השקעה, גם כאן אפשר לכמת את הסיכונים והסיכויים כדי לברר את האפסייד של ההשקעה מול הדאון-סייד שלה, ולגלות מי מבין השותפות בקידוח אטרקטיביות יותר במחירים הנוכחיים.

בשביל להעריך את כמות הנפט במאגר, אפשר להשתמש בכלל האצבע המקובל - מכל 10 מטר של שכבת נפט ניתן להפיק 10-20 מיליון חביות של הזהב השחור, תלוי באיכותו, בעומק השכבה הרציף ועוד. המשמעות היא שבמאגר עשויות להיות 68-136 מיליון חביות נפט (ההערכות הראשוניות בעבר דיברו למיטב זכרוני על פוטנציאל ל-220 מיליון חביות).

מהפרסומים הקודמים של שמן, עולה כי מדובר בנפט באיכות גבוהה. אולם מצד שני, יכול להיות שהרכב הסלע יקשה על ההפקה. בנוסף, לפי תוכנית מבחני ההפקה, נראה כי המאגר בנוי משתי שכבות עיקריות - דקה ועבה יותר, משם יכולות להיות מופקות כנראה יותר חביות למטר עומק. בשביל השמרנות, נלך על הממוצע (15 מיליון חביות ל- 10 מטר שכבה) ונקבל הערכה שבמאגר יש כ-102 מיליון חביות נפט.

המחיר הנוכחי בה נמכרת חבית נפט נע בטווח של 108-112 דולרים (תלוי אם מדובר ב-WTI או Brent). אולם זאת נראית נקודת מחיר יקרה יחסית לשנים האחרונות. אם ננקה את הנפילה הזמנית של מחיר הנפט לאיזור ה-40 דולרים ברבעו הראשון של 2009, נקבל מחיר מממוצע של כ-80 דולרים לחבית. תכפילו את זה ב-170 מיליון חביות, ותקבלו שפוטנציאל ההכנסות מהמאגר עומד על 8.2 מיליארד דולר.

השותפויות בפרויקט יצטרכו להשקיע לא מעט כסף בבניית פלטפורמת שאיבת נפט מהקידוח. אולם לאחר מכן, תוכלנה להפיק את הנפט לאורך שנים כמעט מבלי השקעות CapEx נוספות (בניגוד לגז שמצריך בניית תשתית צינורות הובלה יקרה מאוד. למעשה, השקעה בנפט היא חד-פעמית וטמונה בפלטפורמת השאיבה. לאחר מכן ניתן להובילו באמצעות מיכליות בים או ביבשה, לפי הצורך, בעלות זניחה).

קשה להעריך את המספר המדויק, אבל אם נסתכל על חברות דומות מהעולם, נוכל להעריך באופן ריאלי כי הפרויקט ייצר תזרים מזומנים חופשי (נטו) של כ-20%. כלומר מכל חבית נפט שתימכר במחיר ממוצע של 80 דולרים, יישארו לשותפות 16 דולרים ביד. חשוב להדגיש כי נלקחו בחשבון ההוצאות התפעוליות, הוצאות המיסוי ותמלוגים של 50% מהרווח, כפי שקבעה וועדת ששינסקי (לפי ששינסקי, התמלוגים יחלו להיגבות רק לאחר שהחברות יחזירו פעמיים את ההשקעה הכספית בפרויקט, כך שהתזרים עשוי להיות גדול יותר).

בשביל השמרנות, אניח תקופה של 3 שנים להתארגנות ולבניית פלטפורמת שאיבת הנפט מהקידוח, ולאחר מכן 15 שנים של הפקת נפט עד לשאיבת 95% מהמאגר. כעת נהוון את תזרימי המזומנים מהפרויקט (תזרימי מזומנים שיתקבלו בשנים מאוחרות שווים היום פחות, לכן צריך להפחית את ערכם - פעולה הנקראת היוון, discount באנגלית. לקחתי שיעור היוון מקובל של 10%), נסכם ונקבל שהפרויקט כולו שווה לפחות 2.3 מיליארד שקלים.

כעת, בהתאם לחלקה של כל חברה בפרויקט, אפשר לגזור את האפסייד: לזרח יש את פוטנציאל עליית המחיר הגדול ביותר - 275%, שמן - 215% וצמיחה - 188%. בשפה פשוטה, אם יש נפט וניתן להפיק אותו, מניית זרח, שנסחרת עכשיו סביב 10 אגורות, תזנק למחיר גבוה מ-0.45 אגורות (אגב, היא כבר ביקרה שם בתחילת 2010).

גורמים בשוק ההון שמכירים היטב את תחום הגז-נפט והחברות המדוברות, טוענים שההערכה שלי שמרנית מדי ושיעור הרווחיות יהיה גבוה יותר, לפחות ב-10%. באופן אישי, אני תמיד מעדיף להיות שמרן ומופתע לטובה מאשר לפתח ציפיות ואחר כך להתאכזב. ובכל זאת, חשוב לציין כי עלייה ברווחיות בשיעור כזה תוסיף כ-150% לאפסייד שציינתי.

צריך לקחת בחשבון שיש גם הרבה אופציות, שזינוק במניות יכניס אותן לכסף ויוביל לדילול. מצד שני, יכנס הרבה כסף לקופה. אצל זרח למשל, התחשבות בדילול מלא, כלומר המרת כל האופציות למניות, תקטין את האפסייד, אבל יכנסו לקופה הרבה מזומנים שיכולים להיות מושקעים בפרויקטים עתידיים.

בין אם מדובר בזינוק של המניות פי 4 או 6, ברור כי האפסייד של זרח למחיר ההוגן הוא הגדול ביותר - והוא אדיר. מצד שני, חייבים לבחון גם את התרחיש המצער יותר בו הנפט אינו בר הפקה וההשקעה הגדולה בפרויקט יורדת כולה לטמיון. במקרה של שמן, שעתידה בשנים הקרובות תלוי בעיקר ברישיון ים-3, הסיכון לא מבוטל. לא רק שהיא תצטרך לשאת במרבית העלויות בפרויקט (וראינו את הגיוסים האגרסיביים שעשתה עד היום ואת הדילולים שהם יביאו בעתיד), בתרחיש של כישלון מחיר המניה ירד בצורה דרמטית.

גם ההשקעה בצמיחה אינווסט על בסיס הצלחת הפרויקט כרוכה ברמת סיכון גבוהה יחסית. ראשית, מהסיבה שמדובר במניה דלת סחירות. שנית, פרט להחזקה ב"שמן" אין לחברה פעילות עסקית נוספת, כך שהיעדר נפט מסחרי בים-3 תחזיר את החברה להיות קופת מזומנים. המניה לא תרד כמו שמן, אבל מי שרכש ממנה על סמך ציפייה להצלחה, בוודאי ימכור ויפיל את המניה. בנוסף, החברה קיבלה מהבורסה התראה על אי עמידה בכללי השימור (שיעור החזקות ציבור נמוך מהנדרש). אני מניח שהחברה תשחרר קצת סחורה בכדי להימנע מכניסה לרשימת השימור, אבל זה סיכון שצריך לקחת בחשבון.

גם מניית זרח תחווה כנראה ירידת מחיר בטווח הקצר במידה ויהיו חדשות לא טובות מכיוון "שמן". אולם לדעתי הדאון סייד שלה בטווח הארוך הוא המצומצם ביותר: ראשית, לזרח יש פעילויות נוספות שיכולות להבשיל בעתיד הקרוב, בעיקר השותפות שלה ברישיון גוליבר (שנמצא בסמוך לחוף וממוקם ברצועת מים רדודים ברוחב 10 ק"מ, המשתרעת מראשון לציון בדרום ועד חיפה בצפון), שזרח מחזיקה בכמחצית ממנו. ממש בקרוב צריכות להגיע תוצאות פענוח הסקר הסיסמי התלת-ממדי שבוצע ברישיון, שילמדו מה כמות הנפט המוערכת שיש בו (אם בכלל). פרט לכך, המדינה החזירה לאחרונה לזרח את הבעלות על רישיון 400 באיזור ים המלח, והחברה ביצעה בו סקר סיסמי דו-ממדי לבחינת הפוטנציאל לקיום נפט. תוצאות הסקר צפויות להתפרסם ברבעון הרביעי של השנה.

במילים אחרות, בלי קשר לתוצאות ב"שמן", בחודשים הקרובים אנו עשויים לשמוע הודעות חיוביות אחרות מכיוונה של זרח - דברים שיכולים לתת דחיפה נוספת למניה כלפי מעלה או במקרה של כישלון ב"שמן" ואז תתקיים תמיכה מלמטה. כנראה שבעלי העניין בזרח חושבים כמוני, הרי בעל המניות הגדול ביותר בזרח, יחזקאל כליף, ובעלת השליטה בגוליבר (חברת האם של זרח), שמחה דהוקי, הגדילו השקעתם בחברה בחצי השנה האחרונה בצורה משמעותית.

בסופו של דבר, חייבים לזכור כי מדובר בהשקעה ספקולטיבית. אם יהיו חדשות טובות מ"שמן", כל המניות המעורבות בפרויקט יזנקו. מצד שני, כישלון יפיל אמנם גם את זרח, אבל בשיעור נמוך יותר מהמניות האחרות בפרויקט. לכן, לדעתי, במקרה של זרח הסיכוי גדול בהרבה מהסיכון, והמניה נראית מעניינת מאוד בתור החזקה קטנה לחלק עם פרופיל סיכון גבוה יותר בתיק שלכם. עוד מספר שבועות נדע את התמונה המלאה. אני מקווה לחדשות טובות עבור המדינה ומחזיקי המניות והאופציות הקשורות לפרויקט.

תגובות לכתבה(31):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    מרבד 23/09/2013 00:00
    הגב לתגובה זו
    משקיעים מוסדיים לא נכנסים להשקעה ספקולטיבית סתם כך. הם נעזרים בחוות דעת של מומחים ורק אז הם מקבלים החלטות השקעה...
  • 23.
    ארביטראז'ר 22/09/2013 22:46
    הגב לתגובה זו
    לזרח אופ' 3 ולזרח אופ' 2, אשר מחירי המימוש שלהן רחוקות 20-30 אחוזים בלבד, יש הון רשום מצרפי של 2 מיליארד!!!! אופציות...(כמובן שההיצע עומד על אגורה, כן..?) הדילול(עקב הנפקות וגיוסים רבים) יהיה אינסופי.. צר לי, אינני רואה אפסייד.
  • אחמד 29/09/2013 13:24
    הגב לתגובה זו
    שתי אופציות אלה יחס ההמרה שלהן 4 ל נייר 1ץ מכיוון שהיה איחוד הון של 1 ל4 במניה. כך שהם מאד רחוקות מהכסף
  • 22.
    ההוא 22/09/2013 15:54
    הגב לתגובה זו
    מה עם עם סינרג'י? מאז המלצת ירדה 50%. בדיחה
  • 21.
    דניאל נחמן 22/09/2013 11:09
    הגב לתגובה זו
    ד"ר נכבד. ככלכלן ומשקיע בתחום הנפט למעלה מ- 20 שנה, אני מסכים עם מסקנותיך בנוגע לכדאיות החשיפה דרך זרח. אבל אנא דייק בחישוביך. לא יתכן להניח שיש במאגר 102 מיליון חביות, ואז להסביר ש- 95% מהם יופקו במשך 15 שנה בקצב של 6,000 חביות ביום. לא צריך תוארים מאוניברסיטה כלשהי על מנת להבין את הטעות. כך יופקו פחות מ- 33 מיליון חביות. איפה נעלמו עוד 70 מיליון מהחישוב שלך? אם הרווח המצופה מחבית הוא 16 דולר, ואם יש 102 מיליון חביות, אז שווי הרווחים המשוער מהמאגר בהינתן היוון של 10% ובהינתן ניצול של 95% של המאגר הוא = 1.4 מילארד דולר = כ- 4.88 מילארד ש"ח ולא 2.3 מילארד ש"ח
  • יש 3 שנים ראשונות בלי הפקה. החישוב של הכותב נראה נכון (ל"ת)
    חשבונאי 22/09/2013 15:43
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    רמי 22/09/2013 08:28
    הגב לתגובה זו
    הגדילו את המבחנים ל 24 מ $ לעומת תכנון של 12 מ$. מה זה אומר ? זה סימן חיובי ? וללא קשר לכך: למה לא מודיעים אם השכבה או השכבות שבהן נמצאו סימני נפט היא אותה שיכבה (אותו סוג קרקע) שממנה הופק נפט בים 2 , או שמדובר בשיכבה מסוג אחר? במילים אחרות, האם ים 3 חדר למבנה של ים 2 או למבנה חדש. שימו לב שבים 2 מצאו כמה מטרים בודדים של שכבת נפט בעומק של 5307 מטר וכאן 77 מטר ב 2 עומקים שונים לגמרי.
  • 19.
    אליעזר 21/09/2013 11:40
    הגב לתגובה זו
    כמות הזרימה ליממה יקבע את העליה במניות של זרח ושמן
  • 18.
    יוסי 19/09/2013 12:49
    הגב לתגובה זו
    הטעות היא כולה שלי הסכום הוא כמו שהכותב כתב מס המניות המתקבל הוא רבע..... דרך אגב זה עוד יותר טוב
  • 17.
    יוסי 19/09/2013 11:51
    הגב לתגובה זו
    רק במידה וזרח תעבור את 56 אופ 2 רלוונטית ולכן סתם הודעה טובה לא תספיק אופ 3 רק מעל 68
  • 16.
    יוסי ישראל 19/09/2013 11:48
    הגב לתגובה זו
    סכום הגיוס המכסימלי דרך כל האופציות הוא 100 מליון ולא 340 מאחר ואופ 2 ן3 כמותן לצורך חישוב הוא רבע מהכמות המופיעה בנייר בוצע רוורס ספליט ב17 למאי 2013 גם הדילול לא יושפע מאופציות 2 ו3 מאחר ומכל ארבע אופ בתוספת של בן 56 ל68 נותנות מנייה והרי המנייה לא תעבור את ה45 לפי הכתבה
  • 15.
    ronenhb 19/09/2013 11:25
    הגב לתגובה זו
    מעבר לכך החישובים ממש אבל ממש שמרנייםץ והיכן בראבו והיכן הגז הנלווה ??? דוקטור אולי באמת דוקטור אבל במה??? אף אוזן וגרון???
  • 14.
    ספונבר 19/09/2013 10:19
    הגב לתגובה זו
    הכול אצלך בתיק
  • 13.
    רוני , רואה חשבון 19/09/2013 00:51
    הגב לתגובה זו
    ההפקה לנפט אפשר להביא מהר או לקנות מוכן . מקסימום שנה ולא שלוש שנים כמו הגז .
  • 12.
    גיל 18/09/2013 16:38
    הגב לתגובה זו
    מישהו יכול להעריך מה יקרה עם זרח אוף 2 במקרה וכן יהיה נפט בכמות ״טובה״ בבקשה רק למי שמבין באמת
  • דני משקיע 21/09/2013 17:47
    הגב לתגובה זו
    קשה להאמין השאופציה 2 תיכנס לכסף מה שכן אם תהיה הודעה וזרח תטוס יש סיכוי שיבאו אנשים שלא נמבינים ויקנו את האופציה ב1 סים מכירה לחודש ואני מאמין שימכר לך
  • 11.
    יעקב 18/09/2013 14:01
    הגב לתגובה זו
    הוא מטעה את הציבור המשקעים לא רק בפעם הזאת גם במניות אחרות גרם להפסדים להרבה אנשים
  • 10.
    אתה טועה ומטעה אפסיייד בשמן הרבה יותר גבוה =1000 (ל"ת)
    דוקטור לכלכלה 18/09/2013 13:35
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    גגג 18/09/2013 12:53
    הגב לתגובה זו
    לאחר שהיה שם כישלון מסחרי בעבר ?
  • 8.
    גיל 18/09/2013 12:32
    הגב לתגובה זו
    ו4 פרוספקטים בים ועוד בים המלח
  • 7.
    דר אחר 18/09/2013 12:19
    הגב לתגובה זו
    מי שהקשיב לך לפני שנתיים וקנה את הפגר הזה כבר מופסד 70%. 270 וזה יחד עם בראבו. זרח זו שותפות קטנה שרק רוצה להמשיך למצוץ את המשקיעים מגייסת כל חודשיים ומלאה באופציות שלא יתנו לנייר לעלות רישיונות בים המלח לי מעניינים אף אחד ( כמו האורניום). שותף כללי ששואב אותה. וצריך להבין שאם שמן נכשל אין ולא יהיו יותר קידוחים של חברות מסדר הגודל הזה בים. חג שמח
  • 6.
    חולה נפט 18/09/2013 12:00
    הגב לתגובה זו
    שמן מניה זרח יהש לך תלמד את ההבדל חבוב ואחר כך תכתוב פחות שטויות הרישיון של זרח היה בידיים של ישראמקו והם ויתרו עליו כי זה לא שווה כלום אם יש בים 3 6000 חביות ביום שמן ב1000 ואולי יותר בגלל בראבו
  • קהן מאיר 18/09/2013 12:29
    הגב לתגובה זו
    כל שנה..זה ההבדל העיקרי
  • חולה נפט 18/09/2013 16:57
    מחלקים אבל שאריות מה שנשאר אחרי ביזה תבדוק באבנר שמפיקה גז שנים כמה חילקו ואז תבין את הבלוף הגדול
  • 5.
    ערן 18/09/2013 11:44
    הגב לתגובה זו
    כמובן אם התרחיש הצפוי יקרה ואכן ישאבו 6000 חביות ליום בינתיים המסחר לא מעיד על בוננזה בסגנון הזה אלא תגלית נחמדה ותו לא ששווה 3000 חביות ליום ונותנת לזרח אפסייד של גג מאתיים אחוז
  • 4.
    וגם מבין את העסק 18/09/2013 11:22
    הגב לתגובה זו
    מכיוון שאני מחזיק 1% מזרח ממחירים גבוהים בהרבה (הפסד 50%) אני מרשה לעצמי לכתוב על הצד השלילי בצורה יותר מובהקת לזרח אין כסף בקופה והשער 10 חלילה ויהיה כישלון השותפות תהיה חייבת לגייס כסף והרבה למימון שאר הרשיונות מה שאומר איחוד הון אגרסיבי ודילול מהותי הנפילה תהיה כואבת לא פחות משמן אולי בטווח הקצר מעט פחות אבל בטווח הארוך לא וחייבם לקחת את זה בחשבון מעבר לכך לדעתי זרח בתרחיש הצלחה מינימלי תעלה פי 4 עד פי 5 ובתרחיש הצלחה אופטימלי פי 20 ויותר רק על אחזקותיה בים 3 ובבראבו כמובן שלא הכל ביום זה יקח זמן לפחות מספר שנים ויהיו גיוסים בדרך כמו כן בשלב זה יש להעריך את סיכויי ההצלחה מול סיכויי הכישלון וגם כאן כנראה מדובר בסיכויים גבוהים מאוד להצלחה בהתבסס על ההפקה המגולמת מים 2 של 800 חביות ליממה ממקטע של 8 מטר נטו כאן יש 77 מטר נטו
  • 3.
    מישהו 18/09/2013 10:50
    הגב לתגובה זו
    ביולי המלצת על המניה והיא נסחרה ב 13 -14 אגורות מאז רק ירדה . מה ההסבר לירידה ? מאז יצאו רק דיווחים טובים על אינסייטק שקיבלה אישורים בסין ובקנדה. היייתכן כזה דבר שמדברים על אינסייטק בשוויים של 400מיליון דולר היום ואלביט מדיקל שמחזיקה קרוב ל 50 אחוז בה נסחרת בפחות מ 20 מיליון דולר ?
  • 2.
    רן רן 18/09/2013 10:46
    הגב לתגובה זו
    הכלום הדוקטור הנכבד למד את כלל האצבע הזה??? אין כזה כלל ומעולם לא היה, ועדיף שתורידו את הכתבה הזו כי היא בושה למקצוע ומטעה קוראים (אלא אם כן מדובר בכתבה מוזמנת שמטרתה להכניס עוד כבשים תמימות למלכודת דבש)
  • קהן מאיר 18/09/2013 12:30
    הגב לתגובה זו
    תתבייש לך
  • אתה תמים שאתה חושב שאתה חכם גדול (ל"ת)
    חולה נפט 18/09/2013 12:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תתעורר דוקטור, השכבה היא 77 מטר נטו! (ל"ת)
    רן רן 18/09/2013 10:05
    הגב לתגובה זו
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף

מחירי הדירות יורדים, אבל תשכחו מירידת מחירים חדה

כאשר כוחות כל כך מרכזיים אינם מעוניינים בירידת מחירים, הסיכוי לשינוי אמיתי נמוך עד קלוש

חן שרייבר |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

הנתונים האחרונים על האטת המכירות של הקבלנים בפרט, ומצבו של שוק הנדל”ן בכלל, אינם מפתיעים איש. הקיפאון והירידה בהיקף מכירת הדירות צפויים לאור רמת המחירים וגם הירידה במחירי הדירות מתחילת השנה די צפויה לאור רמת המחירים הגבוהה. זו ירידת מחירים גורפת במחירי הדירות, אך ברור כי כלל הגורמים האינטרסנטיים בשוק עושים כל שביכולתם כדי לשמר את רמות המחירים. הם מנסים לטשטש את הירידה במחירים, הם מחביאים אותה, הכל כדי לנסות לשדר עסקים כרגיל. 

הם מחביאים את ירידת המחירים תוך הענקת הנחות והטבות בעקיפין. במילים אחרות, “הנחה גדולה” בלי לקרוא לה הנחה, העיקר שהמחיר הרשמי לא ייפגע. אבל פרקטית הרוכשים שקונים בתנאי תשלום נוחים לצד הטבות נוספות מקבלים הנחה. לדחות את תשלום הדירה הגדול - 80% שנה אחרי שנכנסים לדירה זו הנחה של 5% בערך (להרחבה: דירה במחירי סוף עונה? הקבלנים בלחץ - האם זה הזמן לקנות?).   

מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, הציג נתון של ירידה ב-0.2% במחירי הדירות לחודשים יולי-יוני בהשוואה לחודשי יוני-מאי, כאשר מדובר על ירידה חמישית ברצף. בחינה רחבה יותר מצביעה על ירידה חודשית ממוצעת של 1.5% במספר העסקאות בשנה החולפת, נתון התואם את סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שהצביעה על ירידה נוספת בקצב העסקאות ברבעונים האחרונים. 

האטה זו מודגשת במיוחד בקרב הקבלנים במכירת דירות חדשות, כאשר אם בוחנים את מכירת האלו בחודשים האחרונים רואים ירידה דרמטית של עשרות אחוזים במכירות לעומת תקופה מקבילה אשתקד. במקביל, יש ירידה גם בעסקאות יד שנייה, אבל מתונה מאוד - כ-5% ולא 20%-30% כפי שסופגים הקבלנים בדירות חדשות. זה מעיד על מצוקתם של הקבלנים כשלצד זה יש גם המשך גידול במלאי הדירות החדשות שלא נמכרו, על אף שהוצא להן היתר בנייה. היקף המלאי הלא מכור עומד על כ-82 אלף דירות. 

ומה עושים הקבלנים בכדי להתמודד עם המצב? לאחר שבנק ישראל הטיל בחודש מרץ את המגבלות השונות למבצעי 80/20, הקבלנים מבצעים פחות או יותר את אותם המבצעים, רק בצורה שונה. ממש אותה הגברת בשינוי אדרת: משכנתה בגובה של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר הדירה עד לאכלוס, ריהוט חדש לדירה ומימון מס הרכישה. מדובר בהטבות ששווין מאות אלפי שקלים, המהוות בפועל הורדת מחיר, רק מבלי להציג זאת ככזו. בחודשים האחרונים הם גם מציעים לרוכשים לדחות את התשלום של 80% עד לשנה אחרי הכניסה לדירה, יש גם מצבים שהדחייה אפילו ארוכה יותר.