ניתוח

כשהפחד חוזר לשווקים: הנה רשימת מניות לפי שיטת בנג מין גראהם

ינון אריאלי מתייחס בטורו למניות ה'נט-נט', דווקא כעת כאשר השווקים מתחילים לתנהג בעצבנות הולכת וגוברת
ינון אריאלי | (6)

הסערה שמתחוללת בשווקים לאחרונה מטרידה את שנתם של משקיעים רבים. הפעם, בניגוד למה שקרה בשנים האחרונות, גם מחזיקי האג"ח חווים ירידות מכאיבות בתיקים שלהם. למען האמת, כבר שנה וחצי שאני טוען שיש בועה בשוק האג"ח, הן הממשלתיות, ובוודאי הקונצרניות. לאחרונה, היא מתחילה להתפוצץ בעקבות עליית התשואות בארה"ב. בניגוד לאג"ח, שוק המניות, לפחות האמריקני, נסחר במחיר הוגן פחות או יותר, ועדיין יש מניות זולות, לכן אני ממשיך להאמין שהוא עדיף על האפיק האג"חי בשנים הקרובות.

בכל מקרה, אין ספק שהתנודתיות בשווקים תימשך השנה ביתר שאת, לאור העמימות הלא מבוטלת של הנגידים בעולם, והעובדה שברננקי הולך לסיים את כהונתו - מה שמביא לאי-וודאות באשר למדיניות של מחליפו (והלוואי וזה יהיה סטנלי פישר, ששמו נזרק לאוויר כאחד המחליפים האפשריים לתפקיד). אחת הדרכים להתמודד עם התנודתיות, היא לחפש מניות בעלות קורלציה (מתאם) נמוכה כמה שניתן להתנהגות השוק. כך, בין אם הוא יעלה או ירד, המניות האלו עשויות להניב תשואה חיובית.

סוג של מניות המקיימות את הדרישה הזו הן מניות הנט-נט של בנג מין גראהם (אבי השקעות הערך) שכבר הזכרתי אותן לא פעם בעבר. מדובר במניות הנסחרות מתחת לשווי הנכסי שלהן בעקבות בעיה כלשהי, שגם אם היא אמיתית, היא עדיין אינה מצדיקה תמחור כה נמוך של אותן חברות, ולכן הן צריכות לעלות למחיר הגיוני יותר בעתיד.

ברב המכר "המשקיע האינטליגנטי", הגדיר גראהם את שווי הנט-נט כחיבור המזומנים ושווי המזומנים ביחד עם 75% מחשבונות הלקוחות (הסכום הכספי שחייבים לחברה הלקוחות שלה בעבור המוצרים שרכשו ממנה) ו-50% מהמלאי הנמצא במחסני החברה, והחסרת כל ההתחייבויות שלה.

במילים אחרות, שווי הנט-נט הוא הערכה שמרנית לסכום הכספי שיישאר בידי החברה אם תחליט לסגור את פעילותה, תצליח למכור רק את הנכסים השוטפים שלה ותחזיר את כל התחייבויותיה. ההערכה הזו שמרנית למדי לא רק מפני שסביר להניח שהחברה תקבל את מרבית מהכסף שחייבים לה לקוחותיה ותמכור יותר ממחצית מהמלאי, אלא גם בגלל שלא התחשבנו כלל בשווי של הרכוש הקבוע והנכסים הלא מוחשיים שיש לחברה, דברים שבוודאי שווים משהו.

גראהם חיפש מניות הנסחרות בשווי שוק נמוך בלפחות 33% משווי הנט-נט שלהן כדי להגדיל אף יותר את מרווח הביטחון של ההשקעה. מובן שיהיו חברות נט-נט שימשיכו לשרוף את המזומנים שלהן ולא ירוויחו כספים חדשים, לכן תהיה הצדקה לירידת הערך שלהן. מצד שני, בחלק נכבד מהמקרים, אפילו אם החברה לא תחזור לשגשוג בעתיד, אבל תתגבר על המשבר שהיא חווה, המניות שלה עשויות להניב תשואות פנומנליות.

בתקופתו של גראהם היו מאות חברות כאלו, אולם כיום הן צצות רק בעיתות משבר קיצוני כמו זה שהיה ב-2008. למרות זאת, אחת לחצי שנה אני מבצע סינון שיאתר את מניות הנט-נט בעולם, ומצליח להוציא מהרשימה לפחות כמה שמות ששווים זהב. בדרך כלל מדובר בחברות קטנות בעלות סחירות נמוכה, אולם במקרים רבים המאמץ הכרוך בקניה סבלנית שלהן, משתלם מאוד.

בבורסה המקומית אין היום מניות נט-נט שאינן שלדים בורסאיים ללא פעילות, אבל בבורסות בארה"ב יש מספר מניות מאוד מעניינות ששווה להכיר, למשל SYCAMORE NETWORK, INFOSONICS, EMERSON RADIO (MSN), TRANSCEPT PHARMA ו-IGO INC.

האסטרטגיה של גראהם דיברה על רכישה של קבוצת המניות והחזקת כל אחת מהן למשך שנתיים, או עד שהיא מכפילה את מחירה. בזמנו, הוא הרוויחו הרבה כסף מיישומה. מהניסיון שלי אכן כדאי להגביל את החזקתה של כל מניה לשנתיים, אולם התשואה של הקבוצה משתפרות פלאים אם לא מוכרים אותן לאחר עלייה של 100% ונותנים להן להמשיך לזנק למעלה.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ינון, איך זה שכאן אפשר להגיב לכתבה שלך ובאתר שלך לא? (ל"ת)
    ckhkh 29/06/2013 10:49
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    f15 28/06/2013 12:48
    הגב לתגובה זו
    מה מסתתר מאחורי זה שלא ניתנו סימוני המניות
  • 22 30/06/2013 09:16
    הגב לתגובה זו
    אתה מקבל שמות של נירות ערך לפי השיטה שהוא פועל בא לכן הוא לא מפרסם את הסימבולים של המניות
  • שוקי 01/07/2013 01:02
    SYCAMORE NETWORK (SCMR), (TRANSCEPT PHARMA (TSPT, (INFOSONICS (IFON, (IGO INC (IGOI ו- (EMERSON RADIO (MSN.
  • 2.
    yavor 28/06/2013 12:30
    הגב לתגובה זו
    מכיוון שהסחירות נמוכה וגם חלק מהמניות נסחרות בערך של מתחת לדולאר אחד יתכן מאוד שבשנה הקרובה מניות אלה ימחקו מהבורסה ואולי יועברו לרשימת סוג ב. הסחירות שם נמוכה עוד יותר. לידיעתכם.
  • 1.
    מה זה נט נט (ל"ת)
    יובי 28/06/2013 11:02
    הגב לתגובה זו
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.