דוד מול גוליית, גירסת שוק ההון - יש סיכוי למשקיע הקטן?
"ויצא איש-הבנים ממחנות פלשתים, גלית שמו מגת: גבהו, שש אמות וזרת. וכובע נחשת על-ראשו, ושריון קשקשים הוא לבוש; ומשקל, השריון-חמשת-אלפים שקלים... ולהבת חניתו, שש-מאות שקלים ברזל". בהמשך הפרק, הנער דוד, רועה הצאן, יוצא אל מול גולית - "ויקח מקלו בידו, ויבחר-לו חמשה חלקי-אבנים מן-הנחל וישם אתם בכלי הרעים אשר-לו ובילקוט-וקלעו בידו; ויגש, אל-הפלשתי." (שמואל א' פרק יז').
סיפור הקרב בין דוד לגולית הוא אחד הסיפורים היפים בתנ"ך: סיפור ניצחונו של החלש מול החזק, הפשטות והזריזות אל מול הממוסד והמצויד. אני נתלה באילן הגבוה ששמו דוד (אם כי לא גבוה כמו גולית) כדי להמחיש עד כמה שגויה המחשבה של משקיעים פרטיים רבים, הסבורים שבמסחר בבורסה אין להם יכולת להתמודד ולהרוויח מול המסחר הממוחשב (אלגוטרידינג) ומול הסוחר המוסדי.
אז נכון, המחשבים מהירים מאיתנו ויכולים להתמודד עם כמות מידע גדולה יותר ממה שמסוגל אדם בודד. הסוחרים המוסדיים מנוסים ומתוחכמים יותר מהמשקיע הפרטי הממוצע ולרשותם מחלקות מחקר ושנים של ניסיון. זו בדיוק הנקודה בה עליהם לחשוב כמו דוד, שכן בפועל הנוכחות של אותם גופים, לא רק שלא פוגעת, אלא אפילו מועילה לרב המשקיעים והסוחרים הפרטיים.
קודם כל, הכניסה של המחשבים למסחר (אלגוטרידינג) תורמת להגדלת מחזורי המסחר בניירות השונים, וכפועל יוצא גדלה הנזילות בשוק וה'ספרד' (מרווח השער שבין הקונה למוכר) קטן. נזילות גבוהה משמעותה שיש יותר קונים ומוכרים בכל רגע נתון, והיא מאפשרת למכור / לקנות ניירות ערך מבלי חשש גדול להשפיע על השער בצורה מהותית, אם בכלל (ההמחשה הכי טובה היא לסחור במניות ממדד היתר ולאחר מכן במניות ממדד ת"א 25). ה'ספרד' המצומצם יותר מאפשר לקנות ולמכור בשערים נכונים יותר ובכך לצמצם את העלות הנוספת "הנסתרת" של העסקה.
מי שבכל זאת נפגע מהנוכחות של המחשבים הם אותם סוחרים שחיים על המרווח. מדובר בסוג מסחר בו הסוחר נמצא גם בצד הביקוש וגם בצד ההיצע, הוא מרוויח את ההפרש בעסקאות שמתקיימות. סוג כזה של מסחר, המכונה 'עשיית שוק', מעסיק בפועל מספר קטן יחסית של סוחרים. חלקם אגב, כבר השתדרגו בעצמם למסחר ממוחשב.
למשקיע הפרטי יש לא מעט יתרונות על המוסדיים. פה זה כבר ממש סיפור דוד מול גולית. אחד היתרונות הגדולים מתבטא ביכולת לבצע שינויים מהירים בתיק. הדבר מקביל להשטת סירת מנוע קטנה לעומת השטת אוניית משא גדולה. המשקיע הפרטי יכול לבנות ולחסל פוזיציות במהירות מבלי להשפיע מהותית על השערים של נייר הערך. המשקיע המוסדי, איטי יותר גם ביכולת שלו לקבל החלטות מהירות (יש סוחר, מנהל, מדיניות השקעה וועידות השקעה) וגם ביכולת שלו לשנות פוזיציה בשוק. בשל היקף ההחזקות הגדול, הסוחר חייב לפעול בזהירות רבה כדי להימנע מלהשפיע על שער ניירות הערך שישפיע על יתר הפוזיציה. המשקיע המוסדי יכול לפעמים לקחת מספר ימים ויותר לשנות פוזיציה בנייר מסוים, בהתאם לגודל ההחזקה והסחירות בנייר.
נקודה נוספת למחשבה, בעוד שהמסחר באופציות הוא משחק סכום 0 (על כל מישהו שמרוויח שקל, יש אחר שמפסיד שקל), שוק המניות והאג"ח מאפשר לכולם להרוויח (או להפסיד) ביחד, כך שזה לא חייב להיות המשקיעים הפרטיים מול המוסדיים.
ככלל, המלצתי לא לחפש תירוצים במקומות הלא נכונים. ההתמודדות האמיתית שתוביל משקיע / סוחר לרווחים, שקודם כל מול עצמו ולא אל מול אחרים. היכולת לשמור על קור רוח, לשלוט ברגשות ועוד קודם לכן לאפיין נכון את הצרכים - הם המפתח להצלחה. ממש כמו בסיפור המקראי, לפעמים הנוסחה המנצחת נמצאת בדברים הבסיסיים ולא בהכרח בכלים הכי חזקים.
- 3.אמיר 29/04/2013 23:46הגב לתגובה זואני משנת 99 בשוק.האלגו אכן מרים נזילות אבל זה המסחר הכי לא הוגן שיש.אין מגבלות,מצטטות בטירוף עד כדי כאב עיניים.מסחר זוועה.רוב המכונות קונות או מוכרות ועושות ממצעים בגלל סטיית התקן הנמוכה של הנכס שנמצאת בשפל.אולי מכונה אחת או שתיים מרוויחות כאן,כל השאר בבלט.לשום סוחר אין פה שום סיכוי במסחר היומי שבו המכונות מרכזות מעל 80 אחוז מחזור.
- 2.מורה נבוכים 29/04/2013 23:11הגב לתגובה זומדבר מהפוזיציה הגרזן יורד על אנשי שוק ההון הכל מתכווץ מתחיחים מהתחלה די להצפת השוק בטאלנטים ומומחים הכל חזרה דש לעמיחי הוא לא כותב עדיף כך
- 1.כתבה מצוינת - עכשיו יש לי יותר ביטחון להשקיע (ל"ת)אחד שמבין 29/04/2013 15:53הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
