לא מחכים לפישר - השקעה ללא תלות בשער הדולר
הראלי בבורסות ארה"ב מתחילת השנה החזיר את המדדים המובילים לרמות של שנת 2007 - טרום משבר הסאב-פריים, ואף העלה אותם לשיאים חדשים. אך כאשר אנו בוחנים את הביצועים של השוק התל אביבי מתחילת השנה, ניתן לזהות כי המדדים המובילים "מפגרים" באופן משמעותי אל מול המדדים האמריקנים. הבדל זה בין ביצועי המדדים מחזקת את משמעות הפיזור הגאוגרפי בתיק ההשקעות של הסוחר העצמאי.
עם שיאים אלה הגיע גם ייסוף משמעותי של השקל ביחס לדולר. השיא היה בתחילת החודש, ב-8 באפריל, כששער הדולר איים לחצות כלפי מטה את רף ה-3.59 ש' - מה שהביא את בנק ישראל להתערב בשוק המט"ח. היקף ההתערבות הוערך בשוק בסכום של כ-100 מיליון דולר, אך לא הסכום הוא העניין המשמעותי, כמו האיתות לשוק שבנק ישראל מתכוון לעצור את המשך ייסוף השקל. אכן כבר באותו יום, השער היציג נקבע ברמה של 3.618 ש' לדולר. המטרה של בנק ישראל היא כמובן, למתן את הפגיעה ביצואנים בישראל מעצם ההתחזקות המהירה של השקל.
התערבותו של הנגיד סטנלי פישר בשוק המט"ח בתקופת כהונתו נחשבת לחריגה בהיקפה וזכתה לא פעם לביקורת בישראל ומחוצה לה. פישר צפוי לסיים את כהונתו בסוף יוני הקרוב, מה שמעלה סימני שאלה לגבי הדרך בה ינהג הנגיד הבא במקרים דומים.
ישנן כמה אפשריות להיחשף לשוקי העולם - ניתן לעשות זאת על ידי רכישת קרנות מחקות ותעודות סל הנסחרות בבורסה התל אביבית. ניתן להיחשף על ידי רכישת מטבע זר ורכישת הנכסים הפיננסים בבורסות חו"ל הרלוונטיות. אפשרות זו חושפת אותנו המשקיעים לסיכון מטבעי אותו אנו יכולים לנטרל, במידה ולא נרצה להיות מושפעים מתנודותיו.
הדרך אותה בחרנו להציג כדוגמא לניטרול חשיפה מטבעית, היא באמצעות אופציות שקל-דולר. ניזכר כי כל אופציית שקל-דולר מגנה על 10,000 דולר, ונמחיש את האסטרטגיה באמצעות דוגמא אקטואלית לימים אלה (הנתונים נכונים לבוקר ה-22 באפריל).
בדוגמא שהצגנו, במהלך שהמשקיע ביצע עד לשער חליפין של 3.60 ערך הדולרים שרכש יורד, אך הכסף שהתקבל ממיון האסטרטגיה (כתיבת ה- C) מכסה חלק מההפסד - 290 ש' = (3.629-3.60)10,000, לעומת 75 ש' שנתקבלו. משער חליפין 3.60 ומטה המשקיע מוגן באופן מלא. על כל שקל שהוא מפסיד מעצם ירידת שער החליפין, הוא מרוויח באמצעות האופציות. נשים לב שאם שער החליפין דווקא עולה (מ-3.65 ש' ומעלה), על כל שקל שהמשקיע מרוויח מעצם עליית שער החליפין, הוא מפסיד באמצעות האופציות.
למעשה, דרך אסטרטגיה זו, המשקיע בעצם מנטרל כמעט לחלוטין את השפעות שער החליפין, לטוב ולרע. חשוב לציין, כי המשקיע יצטרך לגלגל מחודש לחודש (מטעמי סחירות) את האסטרטגיה למשך כל תקופת החזקתו בהשקעה הדולרית בחו"ל. בבנייתה המשקיע בוחר את המרווח שממנו הוא מעוניין לקבל הגנה מלאה מפני תנודות שער החליפין, בהתאם לצרכיו והפרשי הפרמיות בין אופציית ה-C ל-P.
עם כל הנאמר, חשוב לזכור שעצם השימוש במכשיר האופציות טומן בחובו סיכונים רבים הכוללים, בין השאר, רמות מינוף (דיברנו על מכפיל של 1:10,000 באופציות שקל-דולר), השפעות ספקולנטים וכמובן הצורך בביטחונות לצורך ביצוע האסטרטגיה. זו המתוארת כאן, הידועה גם בשמה "צילינדר", מתאימה רק למשקיעים המכירים את המכשיר, השימוש והסיכונים הכרוכים בהשקעה בו.
- 3.בן לשלטון (ל"ת)אנונימוס 24/04/2013 11:02הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 24/04/2013 10:45הגב לתגובה זוכל עליה בנכס הבסיס תכסה את עליית האופציות ולכן ההגנה כמעט מלאה.
- היץ' 24/04/2013 11:22הגב לתגובה זובזמן זה יש "לגלגל" את האסטרטגיה לחודש הבא וליצור עלויות יתר
- 1.לטוב ולרע 24/04/2013 09:54הגב לתגובה זומה עדיף לכם רבותי המשקיעים להרוויח פחות בעליות או להפסיד יותר בירידות
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים
במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"
דולר שקל רציף 0.2%
אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.
גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.
- ארית נפלה 20%, טבע זינקה 3%, המדדים שברו שיאים
- חברה לישראל ואייסיאל נפלו עד 7.6%, טאואר איבדה 6.6% - נעילה שלילית בתל אביב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.
