קריסתה של הפלטפורמה: מערכת הבנקאות בספרד אינה עומדת בלחץ

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מתייחס למצבה הכלכלי העגום של כלכלת ספרד והשפעתה על כלכלת גוש האירו בכלל
יניב פגוט |

מערכת הבנקאות הספרדית עומדת בלב המשבר הפיננסי במדינה, בשל העובדה שהיוותה את פלטפורמת המינוף לכלכלת ספרד. מינוף זה הרעיל את מאזני הבנקים והביא לקריסת המערכת המקומית ולצורך בהלאמות ובהזרמות הון מאסיביות.

מבחני הלחץ האחרונים שבוצעו על ידי גורם מקצועי חיצוני אובייקטיבי ושתוצאותיהם פורסמו בשלהי חודש ספטמבר, היו אמורים לספר לעולם כולו מהו עומק הבור במאזני המערכת הבנקאית הספרדית. תוצאות מבחני הלחץ של המערכת הפיננסית הספרדית שבוצעו על ידי חברת הייעוץ של Oliver Wyman הציגו את המספרים לאותו צורך, מדוברת בהזרמת הון של כ-60 מיליארד אירו ממש כמו ממוצע תחזיות האנליסטים.

שוב התברר כי האקסל הוא כלי יוצא דופן בידי מהנדסים פיננסיים, שחפצים לשרת אמירה כלכלית ספציפית. חברת הייעוץ של Oliver Wyman מעריכה כי בהתממש תרחיש קיצון, צפויה המערכת הבנקאית הספרדית לרשום הפסדים בסך של כ-270 מיליארד אירו, מתוכם כבר בוצעו הפרשות מערכתיות של כ-110 מיליארד אירו. חברת הייעוץ מניחה כי המערכת הבנקאית הספרדית צפויה לרשום רווחים מפעילות של כ-59 מיליארד אירו ולסכום זה יש להוסיף תמיכה ממשלתית מאושרת בסך כ-8 מיליארד אירו.

הפער בין המקורות לשימושים בחשבון של חברת הייעוץ עומד על 93 מיליארד אירו ועל מנת להגיע לפער של כ-60 מיליארד אירו בלבד, הניחו בחברת ייעוץ כי הדבר יכול להתבצע באמצעות מימוש כרית הון ממכירת נכסי סיכון מואצת אשר תשחרר עבור המערכת הבנקאית עשרות מיליארדי אירו.

תוצאות מבחני הלחץ התקבלו באופטימיות בשווקים לאחר שחששו כי החוסר בהון גדול הרבה יותר. חברת הדירוג מודיס הודיעה שלהערכתה הזרמת הון של כ-60 מיליארד אירו אינה עומדת ברף הנדרש על מנת לעמוד ביעדי הלימות ההון בתרחיש קיצון.

עם השלמת מבחני הלחץ של המערכת הפיננסית בספרד נדרש יהיה "לנקות" את ספרי המערכת. לשם כך ספרד ביחד עם הנהגת גוש האירו צריכים להשלים את בניית המכניזם ל"בנק רע" אשר עדיין מהווה כלוט בערפל. "הבנק הרע" אמור להתבסס ככל הנראה על הזרמה של כ-10% הון עצמי וגיוס של 90% אג"ח אשר יונפקו על ידי ממשלת ספרד.

נכסי "הבנק הרע" אמורים להיות מוחלפים בנכסים בעייתיים המוחזקים על ידי המערכת הבנקאית הספרדית. אותה מערכת צפויה להשתמש באג"ח שיונפק לה על ידי המדינה כביטחונות בבנק המרכזי האירופי על מנת לזכות במימון נוסף. בכך יגדיל פעם נוספת את גודל מאזניו.

הנכסים אשר אמורים להיות מועברים "לבנק הרע" כוללים הלוואות בפיגור ליזמי נדל"ן, נכסי נדל"ן מעוקלים, מניות של חברות נדל"ן וכו', אולם לא הלוואות קטנות לנדל"ן בשיעור של 100 אלפי אירו לפרטיים ו-250 אלפי אירו ליזמי נדל"ן. תהליך העברת הנכסים מהמערכת הבנקאית הספרדית "לבנק הרע" אמור להתבצע לפני תחילת חודש דצמבר השנה.

שאלת המפתח בכל תהליך העברת הנכסים "לבנק הרע" הינה מחירי ההעברה של הנכסים הרעים, שכן מחירי העברה נמוכים עלולים לגרור עימם הפסדים ניכרים לבנקים הספרדיים. לעומת זאת, מחירי העברה גבוהים יגררו עימם הפסדים ניכרים למשלם המיסים הספרדי כפי שאירע באירלנד.

על מנת לעודד משקיעים פרטיים לרכוש אג"ח של "הבנק הרע", משקיעים אלו צריכים להאמין כי מחירי ההעברה הוגנים. מדובר בסוגיה סבוכה אשר מעכבת השקתו של הבנק הרע בספרד כחלק מתהליך מתבקש של ניקוי המאזנים של המערכת הבנקאית הקורסת בספרד.

אנו סבורים כי תוצאות מבחני הלחץ אינן משקפות נאמנה את האתגרים של מערכת הבנקאות הספרדית בהינתן התממשות תסריטי קיצון. הדרך להקמת "בנק רע" ספרדי עדיין רצופה באתגרים לא מבוטלים ורחוקה מסיום מוצלח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.