אפשרות מעניינת להשקעה: אג"ח של חברות נדל"ן מניב

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, סוקר את הנעשה בשוק ההון בחודשים האחרונים מבחינת תחושות ציבור המשקיעים ומראה חלופת השקעה מעניינת - אג"ח של נדל"ן מניב
סיון ליימן | (1)

ציבור המשקיעים, המקומיים והזרים כאחד, נמצא תקופה ארוכה ב"בונקר" בשל התעצמות משבר החובות באירופה ופרסום נתונים שליליים בכלכלת ישראל. המשקיעים הזרים מדירים רגליהם משוק ההון הישראלי ואילו המשקיעים המקומיים מתבצרים בעיקר בקרנות הכספיות ובפיקדונות השקליים.

בדיקת נתוני תעשיית קרנות הנאמנות מלמדת אותנו שהציבור פדה מתחילת השנה 1.3 מיליארד שקלים מהקרנות המנייתיות בארץ - זאת לאחר פדיונות של 2.4 מיליארד שקל בשנת 2011. הקרנות הכספיות לעומתן גייסו מתחילת 2012 סכום של 2.3 מיליארד שקלים (כולל גיוס של 600 מיליון שקל מתחילת ספטמבר שהיווה 85% מכלל הגיוסים בתעשייה) המתווספים לגיוס של 15.8 מיליארד בסיכום שנת 2011.

בזמנים בהם אג"ח הקונצרניות היחידות בהן מוכן הציבור להשקיע הינן אג"ח של הבנקים הנתפשות על ידו כבטוחות במיוחד, מגלמות התשואות באג"ח אלה תוספת ממוצעת של 1% ביחס לאג"ח ממשלתיות במח"מ דומה. נוסף על-כך צפויה התשואה במדד התל בונד 60 לרדת בחודש אוקטובר עם עדכון המדדים. בשל כל האמור לעיל, ברצוני להציג הפעם חלופה מעניינת להשקעה: אג"ח קונצרניות של חברות נדל"ן מניב.

בטבלה שלהלן השוואת פרמטרים עיקריים בין מדד התל בונד 60 לבין אגרות-חוב של שלוש חברות נדל"ן מניב:

שלוש אג"ח המומלצות הינן של חברות נדל"ן מניב יציבות ולכן מדורגות בדירוג גבוה. עם התגברות האינפלציה במשק (שבאה לידי ביטוי במדד המחירים לחודש אוגוסט) בצירוף עליית המחירים הצפויה של מחירי המזון - קיימת העדפה להשקעה באג"ח צמודות למדד.

התשואה הממוצעת לפדיון ברוטו של אג"ח הינה 4.54% לעומת תשואה של 3.18% של מדד התל בונד 60. תשואה זו של מדד התל בונד צפויה לרדת משמעותית לאחר עדכון המדדים בתאריך 15.10.12 לרמה של 2.6% בלבד - כך יעמוד פער התשואה בין המדד לאג"ח של חברות הנדל"ן המניב על כמעט 2%.

המח"מ הממוצע של אג"ח המומלצות הינו בינוני - ארוך ועומד על 5.68 לעומת מח"מ קצר יותר של מדד התל בונד 60 - 4.02. המרווח הממוצע של אג"ח המומלצות מממשלתי במח"מ דומה עומד על 3.62% לעומת 2.91% בלבד של מדד התל בונד 60 . שוב בעקבות עדכון המדדים הצפוי בחודש אוקטובר צפוי המרווח של מדד התל בונד 60 להתכווץ ל-2.1% בלבד - כמובן שהדבר רק מגדיל את האטרקטיביות של אג"ח המומלצות.

באג"ח של מליסרון קיים שיעבוד על מניות בריטיש ישראל, באג"ח של אמות קיים שיעבוד שלילי ובאג"ח של רבוע נדלן לא קיים שיעבוד. יחד עם זאת קיימות בכל אג"ח התניות פיננסיות לטובת המשקיעים.

לסיכום, הציבור מתרחק כבר תקופה ארוכה מהשקעה במניות ובאג"ח קונצרניות, ומתבצר בקרנות כספיות ופיקדונות כספיים המניבים תשואה אפסית ואינם שומרים על ערכו הריאלי של הכסף. כמו כן הוא קונה אג"ח של בנקים המדורגות גבוה אך התשואה לפדיון בהן נמוכה (1% בממוצע מעל תשואת אג"ח ממשלתית במח"מ דומה).

סקטור מעניין להשקעה בתקופה זו הינו חברות הנדל"ן המניב המתאפיינות בחוסן כלכלי, תזרים מזומנים יציב ורווחיות נאה, ובהתאם לכך זוכות אג"ח של חברות אלו לדירוג השקעה גבוה ונהנות מביקוש גבוה של הגופים המוסדיים. בנוסף, עדכון המדדים הקרוב צפוי להוריד באופן דרסטי את התשואות והמרווחים של מדד התל בונד 60. והדבר רק יעל את האטרקטיביות בהשקעה באג"ח של חברות הנדל"ן המניב.

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רון 03/10/2012 18:15
    הגב לתגובה זו
    תודה
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.