אפשרות מעניינת להשקעה: אג"ח של חברות נדל"ן מניב

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, סוקר את הנעשה בשוק ההון בחודשים האחרונים מבחינת תחושות ציבור המשקיעים ומראה חלופת השקעה מעניינת - אג"ח של נדל"ן מניב
סיון ליימן | (1)

ציבור המשקיעים, המקומיים והזרים כאחד, נמצא תקופה ארוכה ב"בונקר" בשל התעצמות משבר החובות באירופה ופרסום נתונים שליליים בכלכלת ישראל. המשקיעים הזרים מדירים רגליהם משוק ההון הישראלי ואילו המשקיעים המקומיים מתבצרים בעיקר בקרנות הכספיות ובפיקדונות השקליים.

בדיקת נתוני תעשיית קרנות הנאמנות מלמדת אותנו שהציבור פדה מתחילת השנה 1.3 מיליארד שקלים מהקרנות המנייתיות בארץ - זאת לאחר פדיונות של 2.4 מיליארד שקל בשנת 2011. הקרנות הכספיות לעומתן גייסו מתחילת 2012 סכום של 2.3 מיליארד שקלים (כולל גיוס של 600 מיליון שקל מתחילת ספטמבר שהיווה 85% מכלל הגיוסים בתעשייה) המתווספים לגיוס של 15.8 מיליארד בסיכום שנת 2011.

בזמנים בהם אג"ח הקונצרניות היחידות בהן מוכן הציבור להשקיע הינן אג"ח של הבנקים הנתפשות על ידו כבטוחות במיוחד, מגלמות התשואות באג"ח אלה תוספת ממוצעת של 1% ביחס לאג"ח ממשלתיות במח"מ דומה. נוסף על-כך צפויה התשואה במדד התל בונד 60 לרדת בחודש אוקטובר עם עדכון המדדים. בשל כל האמור לעיל, ברצוני להציג הפעם חלופה מעניינת להשקעה: אג"ח קונצרניות של חברות נדל"ן מניב.

בטבלה שלהלן השוואת פרמטרים עיקריים בין מדד התל בונד 60 לבין אגרות-חוב של שלוש חברות נדל"ן מניב:

שלוש אג"ח המומלצות הינן של חברות נדל"ן מניב יציבות ולכן מדורגות בדירוג גבוה. עם התגברות האינפלציה במשק (שבאה לידי ביטוי במדד המחירים לחודש אוגוסט) בצירוף עליית המחירים הצפויה של מחירי המזון - קיימת העדפה להשקעה באג"ח צמודות למדד.

התשואה הממוצעת לפדיון ברוטו של אג"ח הינה 4.54% לעומת תשואה של 3.18% של מדד התל בונד 60. תשואה זו של מדד התל בונד צפויה לרדת משמעותית לאחר עדכון המדדים בתאריך 15.10.12 לרמה של 2.6% בלבד - כך יעמוד פער התשואה בין המדד לאג"ח של חברות הנדל"ן המניב על כמעט 2%.

המח"מ הממוצע של אג"ח המומלצות הינו בינוני - ארוך ועומד על 5.68 לעומת מח"מ קצר יותר של מדד התל בונד 60 - 4.02. המרווח הממוצע של אג"ח המומלצות מממשלתי במח"מ דומה עומד על 3.62% לעומת 2.91% בלבד של מדד התל בונד 60 . שוב בעקבות עדכון המדדים הצפוי בחודש אוקטובר צפוי המרווח של מדד התל בונד 60 להתכווץ ל-2.1% בלבד - כמובן שהדבר רק מגדיל את האטרקטיביות של אג"ח המומלצות.

באג"ח של מליסרון קיים שיעבוד על מניות בריטיש ישראל, באג"ח של אמות קיים שיעבוד שלילי ובאג"ח של רבוע נדלן לא קיים שיעבוד. יחד עם זאת קיימות בכל אג"ח התניות פיננסיות לטובת המשקיעים.

לסיכום, הציבור מתרחק כבר תקופה ארוכה מהשקעה במניות ובאג"ח קונצרניות, ומתבצר בקרנות כספיות ופיקדונות כספיים המניבים תשואה אפסית ואינם שומרים על ערכו הריאלי של הכסף. כמו כן הוא קונה אג"ח של בנקים המדורגות גבוה אך התשואה לפדיון בהן נמוכה (1% בממוצע מעל תשואת אג"ח ממשלתית במח"מ דומה).

סקטור מעניין להשקעה בתקופה זו הינו חברות הנדל"ן המניב המתאפיינות בחוסן כלכלי, תזרים מזומנים יציב ורווחיות נאה, ובהתאם לכך זוכות אג"ח של חברות אלו לדירוג השקעה גבוה ונהנות מביקוש גבוה של הגופים המוסדיים. בנוסף, עדכון המדדים הקרוב צפוי להוריד באופן דרסטי את התשואות והמרווחים של מדד התל בונד 60. והדבר רק יעל את האטרקטיביות בהשקעה באג"ח של חברות הנדל"ן המניב.

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רון 03/10/2012 18:15
    הגב לתגובה זו
    תודה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.