המיזוגים והרכישות חוזרים? הרמז בדוחות של ג'פריס
בנק ההשקעות ג'פריס Jefferies Financial Group In , שחלק גדול מהפעילות שלו ממוקד בליווי של עסקאות M&A (מיזוגים ורכישות), דיווח על תוצאותיו לרבעון השלישי אמש, ולפי הדוחות כנראה שהבצורת בתחום המיזוגים עומדת להיגמר.
חטיבת הייעוץ למיזוגים ורכישות בג'פריס דיווחה על הכנסות של 592 מיליון דולר, עלייה של 108% לעומת הרבעון המקביל. סך עמלות בנקאות ההשקעות עלה ל-949 מיליון דולר, עלייה של 47% לעומת הרבעון המקביל ושל 18% לעומת הרבעון הקודם. התוצאות היו מעט נמוכות מצפי האנליסטים, והמניה ירדה ב-1% באפטר. עם זאת, מאז תחילת השנה, המניה עלתה ב-53%. הכנסות מהנפקות (IPO)ירדו ב-2.6%.
בנק ההשקעות ג'פריס; קרדיט: טוויטר
תוצאות ג'פריס מציגות למשקיעים הצצה לאיך ההתאוששות בבנקאות ההשקעות מתפתחת בוול סטריט לאחר שנתיים יחסית שקטות. היריבות גדולות כמו ג'יי פי מורגן JP MORGAN וסיטיגרופ CITIGROUP צפויות לפרסם את התוצאות שלהן לרבעון השלישי ב-11 באוקטובר. הבנקים הגדולים נהנו מרווחים גבוהים בזכות התאוששות בתחומי המיזוגים והרכישות (M&A), הנפקות ראשוניות לציבור (IPO), והנפקות חוב במחצית הראשונה של 2024.
- ג'פריס: המלצת קנייה ואפסייד של 15% לנקסט ויז'ן
- הסנאט מערער את שוק האנרגיה הירוקה: בג'פריס מזהירים מהאטה חדה ב־2028
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, עדיין לא ברור כיצד הדברים יתפתחו במחצית השנייה של השנה, כאשר הלקוחות התאגידיים מעכלים את הורדת הריבית של הפד' ואת חוסר הוודאות הכלכלית בארה"ב, כולל תוצאות הבחירות לנשיאות.
בתחילת החודש, סמנכ"ל הכספים של סיטיגרופ, מארק מייסון, אמר למשקיעים שעמלות בנקאות ההשקעות של החברה צפויות לעלות בכ-20% בהשוואה לשנה הקודמת, בעוד שסמנכ"ל התפעול של ג'יי פי מורגן, דניאל פינטו, אמר שהעמלות יעלו בכ-15% "פלוס מינוס" בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מנכ"ל בנק אוף אמריקה, בריאן מוינהאן, אמר שהעמלות של החברה "נשארו די קבועות". בנק אוף אמריקה צפוי לפרסם את תוצאותיו בשבוע שאחרי ג'יי פי מורגן וסיטיגרופ.
"אנחנו מרוצים מהחוזק והכיוון של הרווחיות והמדדים שלנו, ואופטימיים לגבי שארית השנה והצפי לשנת 2025", אמרו מנכ"ל ג'פריס ריצ'רד הנדלר והנשיא בריאן פרידמן בהצהרה.
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
המיזוגים והרכישות בשפל של עשור
הריבית הגבוהה בארה"ב הביאה להאטה משמעותית במיזוגים ורכישות. לפי דו"ח של PwC שנת 2023 הייתה שנת שפל עם ירידה של 46% במיזוגים ורכישות לעומת 2022. סכום העסקאות הכולל לשנת 2023 הסתכם לכ-9.8 מיליארד דולר בלבד, וזאת לעומת 18 מיליארד דולר בשנת 2022 - מהנמוכים בעשור האחרון ושני רק לסך העסקאות שנסגרו בשנת 2014 בסכום של 7.2 מיליארד דולר. מספר העסקאות הכולל הסתכם בשנת 2023 ל-110 עסקאות, זאת לעומת שנת 2022 שכללה 142 עסקאות. מדובר במספר עסקאות המהווה שיא שלילי בשנים האחרונות.
שווי העסקה הממוצע בשנת 2023 צנח ל-131 מיליון דולר, נתון המשקף ירידה של 35% לעומת שווי העסקה הממוצע בשנת 2022 שעמד על 202 מיליון דולר. כמו כן, חלה ירידה במספר המגה עסקאות (עסקאות מעל מיליארד דולר). ב-PwC העריכו כי שווי העסקה הממוצע הנמוך והירידה בהיקף עסקאות הענק מושפעים משאיפה של משקיעים לבצע עסקאות עם רמות סיכון נמוכות יותר וכן מירידת השוויים ביחס לשנים 2021-2022. יש לציין כי השווי הממוצע לעסקה בשנת 2023 הינו מהנמוכים בעשור האחרון על אף ההשפעה של עסקת Imperva שנרכשה בידי Thales בסך של 3.6 מיליארד דולר. יודגש כי הירידה בהיקף ובכמות העסקאות ניכרת עוד לפני ההסלמה הביטחונית שחלה בחודש אוקטובר.
המיזוגים והרכישות צפויים לחזור גם בארץ
"בחצי השנה הקרובה נראה הרבה חברות שנקלעות לקשיים, נראה את התוצאות הכספיות והנושא של מיזוגים ורכישות יצוץ מחדש. נראה את זה גם בתהליך של גיוסים", אמר לנו בשיחה ניר זיכלינסקי, יו"ר ובעלים של קבוצת SRI. "ככל שיהיה יותר שיח חיובי על הבורסה ונאמין בשוק ההון ובישראל, אז נראה יותר מיזוגים ורכישות".
זיכלינסקי מדבר בעיקר על חברות בארץ שנקלעות לקשיים בגלל הריבית הגבוהה והמלחמה שפוגעת בתוצאות. הוא אומר שהתחום הבטחוני יכול לראות לא מעט מיזוגים בתקופה הקרובה: "בשוק הביטחוני יש חוסר גדול ביכולות ייצור. החברות הגדולות קודם כל רוצות לספק את הסחורה ולכן פחות חושבות על רכישות, אבל לא מן הנמנע שיהיו רכישות שהמטרה שלהן להגדיל את הייצור. בכל שנה יש טרנדים שונים, בין אם זה הקנאביס, מימון חוץ בנקאי, לוגיסטיקה ועוד. אני מזהה את הטרנדים האלה כי פונים אלינו. בנוגע לשוק הבטחוני אני חושב שבשנתיים-שלוש הקרובות העליות ימשכו כי רואים את הצבר".
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
