מטוס בואינג דרימליינר
צילום: טוויטר

בואינג רוכשת את ספיריט אירוסיסטמס ב-4.7 מיליארד דולר

בואינג מחזירה אליה את החברה לה עשתה ספין אוף בשנת 2005; ספיריט אירוסיסטמס ייצרה את הדלת שנתלשה מהמקום במחדל של טיסת אלסקה אייר בחודש ינואר האחרון; איירבאס, שהביעה מחאה על המהלך מתוקף הפעילות הענפה שלה מול ספיריט, תיקח על עצמה את הפעילות ההפסדית של החברה
רוי שיינמן |

הניסיון של בואינג  BOEING להחזיר לעצמה את ספיריט אירוסיסטמס  SPIRIT AEROSYSTEMS HOLDG בשביל לשפר את איכות הייצור של החברה הושלם - בואינג תרכוש את השליטה בחברה תמורת 4.7 מיליארד דולר, או 37.25 דולר למנייה, פרמייה של 10% על מחיר השוק ופרמיה של 30% על מחיר מניית ספיריט ביום שלפני ההודעה של בואינג ב-1.3 על כוונתה לרכוש חזרה את החברה.

במקביל, ענקית התעופה הצרפתית איירבאס, לה יש פעילות ענפה מול ספיריט, תיקח על עצמה את הפעילויות המפסידות של ספיריט באירופה, בתמורה למאות מיליוני דולרים כפיצוי. "המיזוג בין ספיריט ובואינג יאפשר שילוב גדול יותר של יכולות הייצור והתכנון של שתי החברות, כולל מערכות בטיחות ואיכות", אמר המנכ"ל של ספיריט, פאט שאהנאן. 

בואינג שוקלת זה זמן רב לרכוש בחזרה את החברה הבת לשעבר שלה, שלפי אנליסטים התקשתה לפעול באופן עצמאי למרות הגיוון בקהל הלקוחות שלה שכולל בין היתר גם את איירבאס. ההחלטה לרכוש בחזרה את החברה מגיעה בעוד בואינג מנסה לפתור משבר תאגידי ותעשייתי מתמשך שפקד אותה לאחר שורה של תקלות במטוסים שלה שפגעו במוניטין של החברה, שהתחילו עם אותה התנתקות של דלת תוצרת ספיריט בטיסה של אלסקה אייר בחודש ינואר. הבעיות האלו הובילו להאטה משמעותית בייצור בבואינג, שהשפיעה על כל תעשיית המסחרית העולמית והביאו לירידות של 29% במניית בואינג מתחילת השנה.

מניית בואינג מתחילת השנה

מניית בואינג מתחילת השנה

הרכישה של ספיריט על ידי בואינג העלתה שאלות לגבי עתיד העבודה שספיריט מבצעת עבור איירבאס, המתחרה הגדולה של בואינג. מנכ"ל איירבאס אף איים בעבר כי הוא מוכן להטיל וטו על כל שינוי בעלות במפעלים הקשורים לאיירבאס.

איירבאס הגיעה לפשרה והודיעה כי היא תשתלט על פעילות החברה בארבעה ממפעלי ספיריט בארצות הברית, צפון אירלנד, צרפת ומרוקו. בנוסף, היא תיקח על עצמה עבודות מינוריות נוספות המבוצעות כיום בוויצ'יטה, קנזס, כאשר כל הפעילויות האלו נחשבות להפסדיות. לפי הדיווחים איירבאס דרשה פיצוי של עד מיליארד דולר בתמורה להשתלטות על המפעלים המפסידים של ספיריט, המייצרים חלקים אסטרטגיים עבור מטוסי הנוסעים A350 ו-A220 שלה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיעים  AIמשקיעים AI

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?

אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל גבוה וינדנד את הסנטימנט

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.

המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.


הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה

יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.

פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.

בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.

גיל שויד צק פוינט
צילום: תמר מצפי
הטור של גרינברג

מחפשים יציבות ושפיות? החברה שתמיד היתה שם בשביל זה

צ'ק פוינט הוותיקה לא מחלקת דיבידנד וקצב פעילות ה-M&A שלה אנמי לדעת מומחים, אבל המנכ"ל שהחליף את המייסד והגיוס שביצעה לראשונה עשויים להעיד על שינוי כיוון, ובכל מקרה עם כל החלומות שמסביב, כדאי להחזיק גם אחת כזאת. וגם: למה כדאי להשקיע בהודו ומה מחפשות הענקיות בחברות רובוטיקה



שלמה גרינברג |

25 שנים לקח למניית ענקית תשתיות הטכנולוגיה סיסקו (סימול:CSCO) לשבור את רמת המחיר אליו הגיעה ב-2000. סיסקו הייתה אחת מחברות הטכנולוגיה שהובילו את "בועת 2000", לצידן של מיקרוסופט, אינטל ודל, ולתקופה קצרה באותה חגיגה הפכה סיסקו לחברה המוערכת ביותר בתבל וזאת למרות הפסדים לא קטנים. 

סיסקו הייתה גם זו שזעקה "המלך הוא עירום" וסימנה את תחילת פקיעתה של הבועה הגדולה כשפרסמה את נתוניה  לשנת 1999 במרץ 2000, שהחרידו את המשקיעים לנוכח הערכת החברה דאז, והיא גם המניה הטכנולוגית האחרונה ששוברת את שיאי 2000. הסיבה לכך היא מנוע הצמיחה שנוסף לה כתוצאה ממיזוג הבינה המלאכותית שהחזירה למלכת הבועה את הכבוד הראוי לה. 

אגב, שווי החברה הגיע אז ליותר מ-500 מיליארד דולר ולאחר התפוצצות הבועה, בסוף 2002, איבדה סיסקו כ-90% מערכה והגיעה לשווי של כ-60 מיליארד דולר. 

"ברגע שמאבדים את אמון המשקיעים עקב מכירה כואבת במיוחד, זה יכול לקחת שנים עד שהמשקיעים יאמצו את אמון המניות מחדש", אמר מנהל ההשקעות של חברת ניהול ההשקעות המוסדית הגדולה ממסצ'וסטס, SLC Management. "אנלוגיה לכך תהיה שוק המניות היפני שלקח לו גם עשרות שנים להתאושש מהבועה שלו, בתחום הנדל"ן, בסוף שנות ה-80", הוסיף.

עם זאת, מבחינת ערך חברה, סיסקו עדיין רחוקה מהשיא דאז. שווי החברה כיום הוא "רק" 317 מיליארד. "התעוררותה המחודשת של המניה", סיכם המנהל מ-SLC, "היא דווקא סימן של ביטחון למשקיעים כי למרות שהם הפכו יותר לחברת 'שירותים' וכבר אינם נחשבים לחברת חדשנות, אפשר להניח שזה מה שהמשקיעים שלהם רצו לראות".