אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

מנצלת את הגאות: קנון מממשת מניות צים תמורת 111 מיליון דולר

על רקע הזינוק במחיר המניה, החליטה הנהלת קנון למכור 5 מיליון מניות של ענקית הספנות, ובהמשך למכור סכום דומה בתמורה לעד 155 מיליון דולר; בכך צפויה קנון להקטין את אחזקותיה בצים ל-12%

איתן גרסטנפלד | (1)

ענקית הספנות הישראלית צים צים נהנתה בחודשים האחרונים מהמצב בשוק הספנות, וראתה כיצד מנייתה מכפילה את ערכה תוך פחות מחודשיים. מי שניצלה את המצב היא חברת קנון קנון 2.42% של עידן עופר, שמכרה אתמול 5 מיליון מניות של חברת הספנות תמורת סכום של כ-111 מיליון דולר. בנוסף, התקשרה החברה בהסכם למכירת 5 מיליון מניות נוספות במחיר של 110-155 מיליון דולר.

על פי הדיווח של החברה, היא מכרה 5 מיליון מניות צים במחיר ממוצע של 21.1 דולר למניה, ובסכום כולל של 110.6 מיליון דולר. בנוסף, התקשרה החברה בהסכם למכירה עתידית של 5 מיליון מניות נוספות תמורת סכום של 110-155 מיליון דולר. בכך קנון, שהחזיקה עד אתמול בכ-20.7% מצים, מקטינה באופן משמעותי את אחזקותיה בחברת הספנות הישראלית לכ-16.5% ובהמשך לכ-12.1%.

ההחלטה לממש חלק מהמניות מגיעה על רקע הזינוק בשווי החברה בחודשים האחרונים בעקבות המצב בשוק הספנות. זאת היות ובצד ההציע היא נהנתה ממחוסר באוניות ומכולות, ובצד הביקוש מעודף ביקוש בעיקר בארצות הברית. בהתאם, בחודש האחרון קפצה מניית צים בכ-77%, תוך שהיא משלימה זינוק של כ-230% בחצי השנה האחרונה. נכון לכתיבת שורות אלו היא נסחרת במחיר של 23.8 דולר למניה, המשקפים לה שווי שוק של כ-2.86 מיליארד דולר.

התוצאות אמנם אכזבו בהתחלה אך המשקיעים הבינו שטעו

הכנסות צים ברבעון הראשון של 2024 עמדו על 1.56 מיליארד דולר, עלייה של 14% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אך מתחת לצפי האנליסטים להכנסות של 1.57 מיליארד דולר. בשורה התחתונה, דיווחה החברה על מעבר לרווח נקי של 92 מיליון דולר (0.75 דולר למניה), לעומת הפסד נקי של 58 מיליון דולר (5 סנט למניה) ברבעון המקביל אשתקד, אך מתחת לצפי האנליסטים לרווח של 1.46 דולר למניה. חוסר העמידה של החברה ביעדים שהציבו האנליסטים הביא לכך שמניית החברה ירדה במהלך אותו יום בוול סטריט בכ-4%.

אלא שכבר באותו יום הסביר אלי גליקמן, מנכ"ל החברה, בראיון לביזפורטל כי חוסר העמידה של החברה ביעדים שהציבו האנליסטים נבע מפרשנות לא נכונה שלהם את שוק הספנות. לדבריו, "האנליסטים ראו את העלייה במדדי מחירי התובלה וחשבו בחלקם שהדבר בא לידי ביטוי בצורה מיידית, בעוד לנו לוקח זמן עד שאנחנו מכירים בהכנסות ההפלגה. לכן, הדבר יבוא לידי ביטוי בתוצאות של הרבעון השני וייתכן שגם השלישי. מי שהקדים וחשב שזה יקרה ברבעון הראשון פשוט טעה בחישובים". ואכן, מאז פרסום הדוחות וחרף הירידה באותו היום, זינקה מניית צים בכ-30%.

אלי גליקמן, מנכ"ל צים;  צילום: שלומי יוסף

באותו ראיון הגדיר גליקמן את שוק הספנות כ"שוק של מאניה דיפרסיה". לדבריו, "כשהמחירים גבוהים כולם רצים לקנו אוניות ומכולות וכשהמחירים נמוכים כולם מנסים להיפטר מאוניות ישנות, בעבר אף היו מצבים ששלחו לגריטה אוניות בגיל של מתחת ל-10 שנים. לכן, זה אולי יכול לקרות בשוק אחר אבל לא בספנות. זה שוק שהוא תנודתי היסטורית, עם ירידות ועליות בהיצע הביקוש שקשה מאד לשלוט עליהם". 

ואכן התנודתיות בשוק הספנות, עליה הצביע גליקמן, באה לידי ביטוי היטב במחיר מניית צים. הנפקת החברה בוצעה אי שם במהלך משבר הקורונה במחיר של 15 דולר למניה, משם היא קפצה בתחילת שנת 2022 לשיא של כ-84 דולר למניה . אך אז הגיעה ההתרסקות עד לשפל של כ-7 דולר, וכעת היא נמצאת כאמור במגמת צמיחה מחודשת.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מוישי זוכמיר 06/06/2024 15:54
    הגב לתגובה זו
    ב"ה מיליונים בפחת. למי אכפת הרווח. ברור שהמניה לא הייתה שווה 7 דולר זה היה כסף על הסיפון.
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

רחפן נגד רחפנים (טיטאן)רחפן נגד רחפנים (טיטאן)

הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים

מלחמת אוקראינה שמה את הרחפנים במרכז, סין דוחפת ייצור והוזלה בקנה מידה תעשייתי, וארה"ב מנסה להדביק קצב עם תוכניות מאוחרות ותלות רכיבים בעייתית

ליאור דנקנר |

המאבק בין ארה"ב לסין על עליונות צבאית מתנקז יותר ויותר לשאלה מי שולט בשמיים הנמוכים. הרחפנים משנים את אופי הלחימה, לא רק ככלי איסוף מודיעין אלא כמערכת נשק שמחליפה חלק מהיכולות שפעם היו שמורות למטוסים מאוישים, לטילים ולמערכי ארטילריה. 

מלחמת אוקראינה מדגימה את זה בשטח, עם השמדת אלפי טנקים ומערכות ארטילריה באמצעות רחפנים, שתרמו ל-60-70% מהנזק לציוד רוסי מתחילת השנה. במקביל, שילוב בינה מלאכותית דוחף את המהפכה קדימה, עם יכולת פעולה אוטונומית, זיהוי מטרות בטווחים של מאות ק"מ ותקיפה מדויקת.


תעשייה מול מערכות, סין בונה יתרון סדרתי

סין משקיעה מעל 20 מיליארד דולר בפיתוח רחפנים צבאיים ב-2025, ומפעילה כ-300 חברות בתחום שמייצרות לפי ההערכות כ-70% מהשוק העולמי. זה לא רק עניין של נתח שוק, אלא גם של יכולת ייצור תעשייתית, שרשרת אספקה ורכיבים שמגיעים מהר. בארה"ב התמונה הפוכה יותר, עם תקציבים נמוכים יחסית, ריבוי ספקים קטנים וקצב ייצור איטי, שמקשה לעבור מתוכניות פיתוח לסדרות גדולות בקנה מידה של אלפי יחידות.

רחפני התאבדות חושפים פער. הסוויץ'בלייד 300 האמריקאי פועל בטווח 10 ק"מ עם מטען 5 פאונד, בעוד ה-CH-901 הסיני מגיע ל-20 ק"מ עם מטען כפול, ובקצב ייצור שמגיע ל-10,000 יחידות בשנה. בדצמבר, ארה"ב פרסה את לוקאס, רחפן התאבדות זול שפותח בהנדסה הפוכה מדגם שאהד 136 האיראני, בעלות 35 אלף דולר ליחידה וטווח 2,000 ק"מ. כפי שפורט בארה"ב לומדת מהאיראנים: מפתחת כטב"מים ורחפנים זולים, השינוי מאפשר תקיפות המוניות זולות, בהשראת השימוש הרוסי באוקראינה וההתקפות החות'יות.

רחפני "לווין נאמן" כמו אקס קיו 58א ואלקירי האמריקאי פועלים לצד אף 35, אבל ה-GJ-11 הסיני נכנס לאותה משבצת עם טווח של 4,000 ק"מ ושילוב בינה מלאכותית שמאפשר זיהוי מטרות בצורה עצמאית. בסין מדברים פחות על פלטפורמה בודדת ויותר על תפיסה תעשייתית של קנה מידה, וכאן מגיע הניסוי המעשי. במהלך השנה, סין הדגימה נחילים של 100 יחידות בדיוק 95%. כפי שתואר בהכטב"ם הסיני שמפחיד את המערב- "אם כל הכטב"מים", Jiutian משגר נחילי התאבדות ללא מקבילה מבצעית מערבית.