"הסנטימנט ב-EV מעולם לא היה גרוע יותר" - מה הסיבה ולמה בוול-סטריט אופטימיים

ההשקפה הנוכחית בתעשיית ה-EV היא כי ההאטה באימוץ והורדות המחירים מהוות בעיה גדולה
אדיר בן עמי | (2)

יש המון חששות כיום לגבי תעשיית הרכבים החשמליים. ירידת המחירים ואיתה הרווחים עוררו מתח רב בוול-סטריט. הביקוש לרכבים חשמליים בארה"ב נמצא בעלייה, הבעיה היא שיותר מדי יצרני רכבי EV פועלים באותה השיטה. השיטה היא הורדות המחירים בהן יצרניות הרכב דוגלות, יחד עם השינויים במיסים ובאשראי שצפויים בשנה הקרובה שיהפכו את הרכישה ליותר ממשתלמת. 

במהלך סוף השבוע האחרון, חברות הסטארטאפ, לוסיד LUCID GROUP , הודיעה על תמריץ בסך 7,500 דולר לכל רוכשי מודל Lucid Air Pure של החברה. לוסיד הורידה מחירים בעבר, כך שהמהלך לא ממש היה מפתיע. כל מחירי ה-EV ירדו השנה והרבה. חלוצת הרכבים החשמליים - טסלה TESLA INC , הייתה הראשונה שהחלה להפחית מחירים במטרה לקזז את ההאטה בביקוש שנבעה מעליית הריבית וביכולת המימון של רכבים חדשים.

המחירים הנמוכים ביותר עזרו. המכירות בארה"ב של רכבים מבוססי סוללה (BEVׂ), עלו בכ-50% בשלושת הרבעונים האחרונים של 2023. מכוניות ה-BEV מהוות כעת כ-8% מכלל המכירות של רכבים חדשים. בספטמבר, רכב חשמלי חדש בארה"ב עלה בממוצע קצת פחות מ-51 אלף דולר. כ-3,000 דולר יותר ממחירה של מכונית ממוצעת. בספטמבר לפני כשנה עמד מחיר העסקה הממוצע על יותר מ-65 אלף דולר, או כ-17,000 דולר יותר מהמחיר הממוצע של כל כלי הרכב. ירידות המחירים הדרמטיות גבו מחיר. 

שולי הרווח של טסלה ירדו ב-10 נקודות אחוז משנה לשנה ברבעון השלישי. באוקטובר דיווחה החברה על שיעור רווח של פחות מ-8%. ירידות המחירים ומכירות EV חלשות מהצפוי בפורד וג'נרל מוטורס גרמו ליצרניות הרכב המסורתיות להאט את השקעותיהן בייצור רכבים חשמליים ולדחות את יעדי המכירות והרווחים לעתיד. ההשקפה הנוכחית בתעשיית ה-EV היא כי ההאטה באימוץ והורדות המחירים מהוות בעיה גדולה. "הסנטימנט בשוק ה-EV מעולם לא היה גרוע יותר", אמר אנליסט סיטי, איתי מיכאלי. והצביע על כך שהסנטימנט משפיע על מניות יצרניות הרכבים החשמליים, ספקים וחברות עמדות הטעינה. 

למרות הסנטימנט השלילי, יש כמה נקודות אופטימיות. ארה"ב ערוכה היטב לאימוץ מהיר של כלי רכבי חשמליים הודות למספר הרכבים שיש לכל בית בארה"ב. משקי הבית באמריקה מחזיקים לרוב במספר מכוניות והגיוני שלפחות אחד מהם יהיה חשמלי. הם זולים יותר לתפעול ולתחזוקה וניתן להטעין אותם בבית. בנוסף, תשתית הטעינה של רכבים חשמליים רק משתפרת כשנוספות עוד עמדות טעינה. יצרניות רכב רבות החליטו לאמץ את תקע הטעינה של טסלה, המחזיקה גם בתשתית הגדולה ביותר של תחנות הטענה מהירות.

לפי מיכאלי, דרושים יותר רכבים חשמליים, לא פחות. התעשייה בארה"ב צריכה פשוט לייצר את הנכונים - פחות קרוסאוברים קטנים והרבה יותר מכוניות סדאן אטרקטיביות במחיר סביר, טנדרים ו-SUV גדולים יותר. עם התמהיל הנכון, האנליסט סבור שנראה חדירת EV של 15% על ידי מכירות של רכבים חדשים. מיכאלי ציין גם שהחברות המועדפות עליו הן פורד FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS . בעוד את טסלה, לוסיד ו-ChargePoint CHARGEPOINT HOLDINGS הוא מדרג ב-"החזק", כשהוא מציין שהדברים לא כל כך גרועים כמו שהם נראים. 

 

טסלה תציע דגם מוזל

לפי דיווחים היום (שני) יתכן וטסלה עובדת על רכב חדש שיתומחר באיזור ה-27 אלף דולר. משקיעים ורוכשי רכבים המתעניינים ברכבים חשמליים, חיכו זמן רב לרכב טסלה קטן וזול יותר. המשקיעים הכלו לכנות את הדגם החדש מודל 2, אך עדיין אין שם רשמי.  אומנם טסלה לא הגיבה עדיין לחדשות, אך לפי הדיווחים, החברה מתכננת לצקת את מסגרת הרכב במקום לרתך את החלקים וכך תחסוך בעלויות הייצור. 

קיראו עוד ב"גלובל"

טסלה צפויה להתחיל ולמסור החודש ללקוחותיה את הסייברטראק. טנדר משוריין אותו חשפה ב-2019 ובעזרתו היא תנסה להיכנס לשוק הטנדרים הרווחי. מאסק עם זאת ציין כי הוא לא צופה שמכירות הסייברטראק יעזרו יותר מדי לרווחי החברה בשנים הקרובות. בעוד החברה הקדישה משאבים רבים לפיתוח הדי מורכב של הסייברטראק, החברה ויתרה על נתח בשוק ה-EV בסין, בזמן שהשוק לרכבים קטנים יותר במחיר נמוך יותר התפוצץ. BYD הסינית הפכה ליצרנית הרכבים החשמליים המובילה במדינה, כשהיא מציעה מגוון רחב יותר של EV.  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למה רכב חשמלי יקר מנוע בטריה וגלגלים???? (ל"ת)
    משה ראשל"צ 07/11/2023 07:17
    הגב לתגובה זו
  • בעיקר בגלל הבטריה (ל"ת)
    המגיב 07/11/2023 23:07
    הגב לתגובה זו
גנסן הואנג אנבידיה
צילום: טוויטר
דוחות

אנבידיה שוב עקפה את הציפיות – השוק ציפה ליותר

ענקית השבבים רשמה ברבעון השני רווח מתואם של 1.05 דולר למניה והכנסות של 46.7 מיליארד דולר, אך הכנסות חטיבת מרכזי הנתונים פספסו במעט את תחזיות האנליסטים והמניה נפלה ביותר מ-3% במסחר המאוחר

אדיר בן עמי |

אנבידיה NVIDIA Corp. -0.09%  הוכיחה שוב שהיא מכונת רווחים, אבל השוק כבר התרגל לביצועים יוצאי דופן. החברה פרסמה תוצאות לרבעון השני שעלו על התחזיות הן בהכנסות והן ברווח למניה, אולם להכות את הציפיות זה כבר לא מספיק והמניה ירדה יותר מ-3% במסחר המאוחר.


התוצאות המרכזיות היו חזקות: רווח מתואם של 1.05 דולר למניה על הכנסות של 46.7 מיליארד דולר, לעומת ציפיות לרווח של 1.01 דולר והכנסות של 46.2 מיליארד דולר. לעומת הרבעון המקביל אשתקד, מדובר בקפיצה מרווח של 0.68 דולר למניה והכנסות של 30 מיליארד דולר.


הכנסות תחום מרכזי הנתונים – הלב של אנבידיה – הסתכם ב־41.1 מיליארד דולר, מעט מתחת לציפיות של 41.2 מיליארד דולר. פער קטן, אך בחברה ששווה 4 טריליון דולר, גם סטייה כזו יכולה לגרום לירידה במניה.


החברה הודיעה על תוכנית נוספת לרכישה עצמית של מניות בהיקף של 60 מיליארד דולר – מהלך שמעיד על הביטחון של ההנהלה בעתיד החברה. בנוסף, התחזית לרבעון השלישי עומדת על הכנסות של 54 מיליארד דולר (עם סטייה של 2%), מעל הציפיות של 53.4 מיליארד דולר.


נקודה מעניינת בדו"ח היא שההכנסות אינן כוללות מכירות שבבי H20 לשוק הסיני – שוק שהפך למקור מחלוקת פוליטית מרכזית. זהו סימן לכך שאנבידיה עדיין מתמודדת עם מורכבויות גיאופוליטיות שעשויות להשפיע על ביצועיה העתידיים. הנשיא טראמפ ביטל את האיסור על מכירת שבבים לסין שהוטל באפריל, אך במקביל דרש "עמלה" של 15% מהכנסות אנבידיה מהשוק הסיני. בנוסף, טראמפ מאיים להטיל מכס של 100% על יבוא שבבים לארה"ב אם החברות לא יעברו לייצור מקומי – אם כי אנבידיה צפויה להיות פטורה מהמכס.


וול סטריט אפל אנבידיה (דאלי)וול סטריט אפל אנבידיה (דאלי)

המניות הבולטות בוול סטריט ומה עושים החוזים?

המשקיעים מעכלים את המספרים של אנבידיה ובעיקר את התחזית שנתנה - המניה מתממשת; קראודסטרייק מאבדת גובה אחרי דוח מאכזב - אילו עוד מניות בולטות בוול סטריט

מנדי הניג |

וול סטריט פותחת את יום המסחר ביציבות יחסית, התוצאות של אנבידיה שהגיעו אתמול עם הנעילה עדיין מהדהדות. החוזים על ה-S&P 500 נסחרים בעליה קלה של 0.2%, החוזים על הנאסד"ק עולים בשיעור דומה, וגם החוזים על הדאו מוסיפים כ-0.2%.

הציפיות לקראת הדו"ח של נבידיה היו גבוהות במיוחד - אולי אפילו גבוהות מדי. ענקית השבבים אמנם עקפה את תחזיות הרווח וההכנסות, אבל סיפקה תחזית זהירה יחסית לרבעון הבא ולא כללה בה צפי למכירות של שבב ה-H20 לשוק הסיני. המניה מגיבה בירידה של קרוב ל-2%, וסוחפת איתה גם שחקניות אחרות בתחום השבבים, כמו AMD ו-TSMC - אנבידיה בירידה מתונה. המשקיעים לא חוששים - הנה הסיבות

התחושה בשוק היא של תיקון מתבקש אחרי ראלי בלי עצירות: אנבידיה הפכה לשחקנית מרכזית שמחזיקה כמעט לבדה יותר מ-8% ממדד ה-S&P 500, לכן, גם כשהמספרים טובים - ההכנסות עלו וגם הרווח - הכל יכול ליפול על איך אנבידיה רואה את השוק בהמשך הדרך.

הסיפור הסיני מוסיף כאן מימד של אי וודאות. ארה"ב בוחנת בימים אלה מחדש את מס הייצוא על שבבים מתקדמים לסין, מה שלא מאפשר לאנבידיה וגם לשאר החברות בתעשייה לצפות מה יהיה קדימה ומשאיר את התחזית לרבעונים הבאים באוויר. במקביל, המשקיעים לא ממהרים להתרגש מהמהלך הפוליטי החריג של הנשיא טראמפ, שפיטר השבוע את ליסה קוק מחבר הנגידים של הפד אירוע שפוטנציאלית יכול להידרדר לעימות משפטי, זה בינתיים לא משפיע בצורה מובהקת על השוק.

עם זאת ולמרות כל הרעש מסביב, שוק המניות נראה שהוא ממשיך להפגין עמידות: גם אם ההתלהבות מה-AI לוקחת כמו 'אתנחתא' קלה הסנטימנט הכללי עדיין חיובי. אנחנו אחרי עונת דוחות שבה יותר מ-85% מהתוצאות היו  לפי הציפיות ובמרבית המקרים גם עקפו אותן. ה-S&P 500 והנאסד"ק עלו ביותר מ-2% מתחילת החודש, והדאו ג'ונס הוסיף מעל 3%, זה שוק שורי אבל זהיר. לא אופוריה, אבל גם לא חשש. איפשהו באמצע. כמובן שהכל זה - בינתיים.