"הסנטימנט ב-EV מעולם לא היה גרוע יותר" - מה הסיבה ולמה בוול-סטריט אופטימיים
יש המון חששות כיום לגבי תעשיית הרכבים החשמליים. ירידת המחירים ואיתה הרווחים עוררו מתח רב בוול-סטריט. הביקוש לרכבים חשמליים בארה"ב נמצא בעלייה, הבעיה היא שיותר מדי יצרני רכבי EV פועלים באותה השיטה. השיטה היא הורדות המחירים בהן יצרניות הרכב דוגלות, יחד עם השינויים במיסים ובאשראי שצפויים בשנה הקרובה שיהפכו את הרכישה ליותר ממשתלמת.
במהלך סוף השבוע האחרון, חברות הסטארטאפ, לוסיד LUCID GROUP , הודיעה על תמריץ בסך 7,500 דולר לכל רוכשי מודל Lucid Air Pure של החברה. לוסיד הורידה מחירים בעבר, כך שהמהלך לא ממש היה מפתיע. כל מחירי ה-EV ירדו השנה והרבה. חלוצת הרכבים החשמליים - טסלה TESLA INC , הייתה הראשונה שהחלה להפחית מחירים במטרה לקזז את ההאטה בביקוש שנבעה מעליית הריבית וביכולת המימון של רכבים חדשים.
המחירים הנמוכים ביותר עזרו. המכירות בארה"ב של רכבים מבוססי סוללה (BEVׂ), עלו בכ-50% בשלושת הרבעונים האחרונים של 2023. מכוניות ה-BEV מהוות כעת כ-8% מכלל המכירות של רכבים חדשים. בספטמבר, רכב חשמלי חדש בארה"ב עלה בממוצע קצת פחות מ-51 אלף דולר. כ-3,000 דולר יותר ממחירה של מכונית ממוצעת. בספטמבר לפני כשנה עמד מחיר העסקה הממוצע על יותר מ-65 אלף דולר, או כ-17,000 דולר יותר מהמחיר הממוצע של כל כלי הרכב. ירידות המחירים הדרמטיות גבו מחיר.
שולי הרווח של טסלה ירדו ב-10 נקודות אחוז משנה לשנה ברבעון השלישי. באוקטובר דיווחה החברה על שיעור רווח של פחות מ-8%. ירידות המחירים ומכירות EV חלשות מהצפוי בפורד וג'נרל מוטורס גרמו ליצרניות הרכב המסורתיות להאט את השקעותיהן בייצור רכבים חשמליים ולדחות את יעדי המכירות והרווחים לעתיד. ההשקפה הנוכחית בתעשיית ה-EV היא כי ההאטה באימוץ והורדות המחירים מהוות בעיה גדולה. "הסנטימנט בשוק ה-EV מעולם לא היה גרוע יותר", אמר אנליסט סיטי, איתי מיכאלי. והצביע על כך שהסנטימנט משפיע על מניות יצרניות הרכבים החשמליים, ספקים וחברות עמדות הטעינה.
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- ענקית הביטוח מתמוטטת והמשקיע שהופך למיליארדר מקריסת הבנק המרכזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הסנטימנט השלילי, יש כמה נקודות אופטימיות. ארה"ב ערוכה היטב לאימוץ מהיר של כלי רכבי חשמליים הודות למספר הרכבים שיש לכל בית בארה"ב. משקי הבית באמריקה מחזיקים לרוב במספר מכוניות והגיוני שלפחות אחד מהם יהיה חשמלי. הם זולים יותר לתפעול ולתחזוקה וניתן להטעין אותם בבית. בנוסף, תשתית הטעינה של רכבים חשמליים רק משתפרת כשנוספות עוד עמדות טעינה. יצרניות רכב רבות החליטו לאמץ את תקע הטעינה של טסלה, המחזיקה גם בתשתית הגדולה ביותר של תחנות הטענה מהירות.
לפי מיכאלי, דרושים יותר רכבים חשמליים, לא פחות. התעשייה בארה"ב צריכה פשוט לייצר את הנכונים - פחות קרוסאוברים קטנים והרבה יותר מכוניות סדאן אטרקטיביות במחיר סביר, טנדרים ו-SUV גדולים יותר. עם התמהיל הנכון, האנליסט סבור שנראה חדירת EV של 15% על ידי מכירות של רכבים חדשים. מיכאלי ציין גם שהחברות המועדפות עליו הן פורד FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS . בעוד את טסלה, לוסיד ו-ChargePoint CHARGEPOINT HOLDINGS הוא מדרג ב-"החזק", כשהוא מציין שהדברים לא כל כך גרועים כמו שהם נראים.
טסלה תציע דגם מוזל
לפי דיווחים היום (שני) יתכן וטסלה עובדת על רכב חדש שיתומחר באיזור ה-27 אלף דולר. משקיעים ורוכשי רכבים המתעניינים ברכבים חשמליים, חיכו זמן רב לרכב טסלה קטן וזול יותר. המשקיעים הכלו לכנות את הדגם החדש מודל 2, אך עדיין אין שם רשמי. אומנם טסלה לא הגיבה עדיין לחדשות, אך לפי הדיווחים, החברה מתכננת לצקת את מסגרת הרכב במקום לרתך את החלקים וכך תחסוך בעלויות הייצור.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
טסלה צפויה להתחיל ולמסור החודש ללקוחותיה את הסייברטראק. טנדר משוריין אותו חשפה ב-2019 ובעזרתו היא תנסה להיכנס לשוק הטנדרים הרווחי. מאסק עם זאת ציין כי הוא לא צופה שמכירות הסייברטראק יעזרו יותר מדי לרווחי החברה בשנים הקרובות. בעוד החברה הקדישה משאבים רבים לפיתוח הדי מורכב של הסייברטראק, החברה ויתרה על נתח בשוק ה-EV בסין, בזמן שהשוק לרכבים קטנים יותר במחיר נמוך יותר התפוצץ. BYD הסינית הפכה ליצרנית הרכבים החשמליים המובילה במדינה, כשהיא מציעה מגוון רחב יותר של EV.
- 1.למה רכב חשמלי יקר מנוע בטריה וגלגלים???? (ל"ת)משה ראשל"צ 07/11/2023 07:17הגב לתגובה זו
- בעיקר בגלל הבטריה (ל"ת)המגיב 07/11/2023 23:07הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
