"הסנטימנט ב-EV מעולם לא היה גרוע יותר" - מה הסיבה ולמה בוול-סטריט אופטימיים
יש המון חששות כיום לגבי תעשיית הרכבים החשמליים. ירידת המחירים ואיתה הרווחים עוררו מתח רב בוול-סטריט. הביקוש לרכבים חשמליים בארה"ב נמצא בעלייה, הבעיה היא שיותר מדי יצרני רכבי EV פועלים באותה השיטה. השיטה היא הורדות המחירים בהן יצרניות הרכב דוגלות, יחד עם השינויים במיסים ובאשראי שצפויים בשנה הקרובה שיהפכו את הרכישה ליותר ממשתלמת.
במהלך סוף השבוע האחרון, חברות הסטארטאפ, לוסיד LUCID GROUP , הודיעה על תמריץ בסך 7,500 דולר לכל רוכשי מודל Lucid Air Pure של החברה. לוסיד הורידה מחירים בעבר, כך שהמהלך לא ממש היה מפתיע. כל מחירי ה-EV ירדו השנה והרבה. חלוצת הרכבים החשמליים - טסלה TESLA INC , הייתה הראשונה שהחלה להפחית מחירים במטרה לקזז את ההאטה בביקוש שנבעה מעליית הריבית וביכולת המימון של רכבים חדשים.
המחירים הנמוכים ביותר עזרו. המכירות בארה"ב של רכבים מבוססי סוללה (BEVׂ), עלו בכ-50% בשלושת הרבעונים האחרונים של 2023. מכוניות ה-BEV מהוות כעת כ-8% מכלל המכירות של רכבים חדשים. בספטמבר, רכב חשמלי חדש בארה"ב עלה בממוצע קצת פחות מ-51 אלף דולר. כ-3,000 דולר יותר ממחירה של מכונית ממוצעת. בספטמבר לפני כשנה עמד מחיר העסקה הממוצע על יותר מ-65 אלף דולר, או כ-17,000 דולר יותר מהמחיר הממוצע של כל כלי הרכב. ירידות המחירים הדרמטיות גבו מחיר.
שולי הרווח של טסלה ירדו ב-10 נקודות אחוז משנה לשנה ברבעון השלישי. באוקטובר דיווחה החברה על שיעור רווח של פחות מ-8%. ירידות המחירים ומכירות EV חלשות מהצפוי בפורד וג'נרל מוטורס גרמו ליצרניות הרכב המסורתיות להאט את השקעותיהן בייצור רכבים חשמליים ולדחות את יעדי המכירות והרווחים לעתיד. ההשקפה הנוכחית בתעשיית ה-EV היא כי ההאטה באימוץ והורדות המחירים מהוות בעיה גדולה. "הסנטימנט בשוק ה-EV מעולם לא היה גרוע יותר", אמר אנליסט סיטי, איתי מיכאלי. והצביע על כך שהסנטימנט משפיע על מניות יצרניות הרכבים החשמליים, ספקים וחברות עמדות הטעינה.
- חושבים שהריבית בארה"ב גבוהה? זה היום שבו היא טיפסה לשיא של 21%
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הסנטימנט השלילי, יש כמה נקודות אופטימיות. ארה"ב ערוכה היטב לאימוץ מהיר של כלי רכבי חשמליים הודות למספר הרכבים שיש לכל בית בארה"ב. משקי הבית באמריקה מחזיקים לרוב במספר מכוניות והגיוני שלפחות אחד מהם יהיה חשמלי. הם זולים יותר לתפעול ולתחזוקה וניתן להטעין אותם בבית. בנוסף, תשתית הטעינה של רכבים חשמליים רק משתפרת כשנוספות עוד עמדות טעינה. יצרניות רכב רבות החליטו לאמץ את תקע הטעינה של טסלה, המחזיקה גם בתשתית הגדולה ביותר של תחנות הטענה מהירות.
לפי מיכאלי, דרושים יותר רכבים חשמליים, לא פחות. התעשייה בארה"ב צריכה פשוט לייצר את הנכונים - פחות קרוסאוברים קטנים והרבה יותר מכוניות סדאן אטרקטיביות במחיר סביר, טנדרים ו-SUV גדולים יותר. עם התמהיל הנכון, האנליסט סבור שנראה חדירת EV של 15% על ידי מכירות של רכבים חדשים. מיכאלי ציין גם שהחברות המועדפות עליו הן פורד FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS . בעוד את טסלה, לוסיד ו-ChargePoint CHARGEPOINT HOLDINGS הוא מדרג ב-"החזק", כשהוא מציין שהדברים לא כל כך גרועים כמו שהם נראים.
טסלה תציע דגם מוזל
לפי דיווחים היום (שני) יתכן וטסלה עובדת על רכב חדש שיתומחר באיזור ה-27 אלף דולר. משקיעים ורוכשי רכבים המתעניינים ברכבים חשמליים, חיכו זמן רב לרכב טסלה קטן וזול יותר. המשקיעים הכלו לכנות את הדגם החדש מודל 2, אך עדיין אין שם רשמי. אומנם טסלה לא הגיבה עדיין לחדשות, אך לפי הדיווחים, החברה מתכננת לצקת את מסגרת הרכב במקום לרתך את החלקים וכך תחסוך בעלויות הייצור.
- הזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?
- טים קוק רוכש מניות נייקי: אמון אישי או מהלך של דירקטור וותיק בחברה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
טסלה צפויה להתחיל ולמסור החודש ללקוחותיה את הסייברטראק. טנדר משוריין אותו חשפה ב-2019 ובעזרתו היא תנסה להיכנס לשוק הטנדרים הרווחי. מאסק עם זאת ציין כי הוא לא צופה שמכירות הסייברטראק יעזרו יותר מדי לרווחי החברה בשנים הקרובות. בעוד החברה הקדישה משאבים רבים לפיתוח הדי מורכב של הסייברטראק, החברה ויתרה על נתח בשוק ה-EV בסין, בזמן שהשוק לרכבים קטנים יותר במחיר נמוך יותר התפוצץ. BYD הסינית הפכה ליצרנית הרכבים החשמליים המובילה במדינה, כשהיא מציעה מגוון רחב יותר של EV.
- 1.למה רכב חשמלי יקר מנוע בטריה וגלגלים???? (ל"ת)משה ראשל"צ 07/11/2023 07:17הגב לתגובה זו
- בעיקר בגלל הבטריה (ל"ת)המגיב 07/11/2023 23:07הגב לתגובה זו
סטארפייטרס ספייסהמניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים
חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.
סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.
סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.
שלוש שנים בלי הכנסות
החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- הסטארטאפ Moonshot Space נחשף לראשונה עם גיוס של 12 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.

הזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?
מרכישות של בנקים מרכזיים ועד לריצה של משקיעים להצטייד במתכת שהוכיחה "אצירת ערך" לאורך ההיסטוריה; מה הגורמים שעומדים מאחורי הראלי ועד כמה הוא עוד יימשך?
הזהב טיפס לשיא חדש מעל 4,500 דולר לאונקיה, בראלי מרשים שמושך אחריו את כל שוק המתכות היקרות. גם הכסף, הפלטינה והפלדיום קבעו שיאים, כשהכסף עלה השנה בכ-150% והזהב ביותר מ-70% - ביצועים שלא נראו מאז 1979. מה מניע את העלייה הזו, ולמה דווקא עכשיו?
המתיחות בוונצואלה וגם הפד' דוחפים את הזהב למעלה
השילוב של סיכון גיאופוליטי וציפיות להורדות ריבית יצר סביבה אידיאלית למתכות היקרות. המתיחות המתגברת בוונצואלה, כולל צעדים אמריקאיים סביב תנועת מכליות נפט. ארצות הברית החריפה לאחרונה את הלחץ על משטרו של ניקולס מדורו, בין היתר באמצעות צעדים שמגבילים תנועת מכליות נפט וניסיון לצמצם יצוא ונצואלי בשווקים הבינלאומיים. ונצואלה אולי לא שחקנית מרכזית כמו סעודיה או רוסיה, אבל כל פגיעה בזרימת הנפט מוסיפה חוסר ודאות לשוק שגם כך מתמודד עם סיכונים גיאופוליטיים רבים. הופכת את הזהב לנכס מפלט מבוקש.
המתיחות בוונצואלה מצטרפת לרצף של מוקדים עם חוסר יציבות: המלחמה באוקראינה, גם המתיחות באזור שלנו והאי-ודאות סביב מדיניות החוץ והסחר של ארצות הברית. כשהרבה חזיתות פתוחות במקביל, המשקיעים פחות בוחרים “מי צודק” ויותר
מחפשים הגנה. זהב וכסף נכנסים בדיוק למשבצת הזו.
החשש המרכזי הוא לא רק מהלחצים על הנפט עצמו, אלא גם מהמסר. כשהעימותים עוברים לאנרגיה, המשקיעים מתחילים לתמחר תרחישים רחבים יותר, של סנקציות, תגובות נגד ושיבושים בשרשראות אספקה. זה מעלה את רמת הסיכון בכל הכלכלה הגלובלית, ודוחף משקיעים להקטין חשיפה לנכסים תנודתיים ולעבור לנכסי מקלט - כמו זהב ומתכות יקרות. במקביל, השוק מתמחר המשך הורדות ריבית בארצות הברית גם בשנה הבאה, לאחר שלוש הפחתות השנה. מכיוון שלזהב אין תשואה שוטפת, סביבת ריבית נמוכה מעניקה לו יתרון יחסי מול נכסים אחרים.
- זהב וכסף שוברים שיאים כשהמתיחות בעולם והציפיות להורדות ריבית ברקע
- הזהב בדרך לשיא היסטורי, הפלטינה מזנקת: שוק המתכות מגיב לריבית ולמתיחות הגלובלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסחר באסיה, הזהב נסחר סביב 4,489 דולר לאונקיה לאחר שנגע ב-4,526 דולר. הכסף הגיע לכ-72.2 דולר לאונקיה, והפלטינה התקדמה לכ-2,335 דולר, עם עלייה של למעלה מ-4% בפלדיום. מדד הדולר ירד בכ-0.2%, מה שמסייע למחירי סחורות המתומחרות בדולרים.
.jpg)