10 שאלות ותשובות לגבי אסטרטגיית השקעות בסין
ההקשחה הרגולטורית מצד השלטון הסיני על חברות מהמגזר הפרטי מביאה לחששות בקרב המשקיעים, וגם מנהלי ההשקעות בחלקם ממליצים לצמצם את החשיפה למדינה. בבזיפורטל פרסמנו למשל את דבריו של ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים שאמר בראיוןTV כי מוטב אף להסיט השקעות משכנותיה של סין עקב השפעתה על האזור. זיו סגל כתב בניתוחו לביזפורטל באחרונה כי "מבחינת סין הפאניקה מהירידות היא חולשה של המערב, והתזה שירידה שם תשפיע לטובה על מניות אמריקאיות צריכה להיבחן". יוזכר כי מדובר בהגבלות על הסקטור הפיננסי (Ant), אחרות על ענקיות האינטרנט (טנסנט, עליבאבא) וחברות אחרות שמחזיקות במידע רב על הצרכנים הסינים (דידי) וכן חברות מתחום החינוך.
כעת, מארק מת'יוס, מנהל המחקר באזור אסיה-פסיפיק בבנק יוליוס בר, וריצ'ארד טנג, מנהל המחקר של הבנק בהונג-קונג משיבים בסקירה שכתבו על השאלות הבולטות באשר להשקעה בסין. מסקנותיהם העיקריות הן כי ימשיך הלחץ בשוק על משקיעים זרים לעודדם למכור את הפוזיציות שרכשו בסין, בעודם סבורים ש"תיקונים שיתרחשו בזמן הקרוב בנושאי איכות הסביבה יהוו הזדמנות אטרקטיבית". בטווח הרחוק הכותבים ממליצים "לגוון את החשיפה ולבחור במניות ממגזרי הייצור המתוחכמים יותר".
האם כדאי למשקיעים לקנות, להחזיק או למכור השקעות בסין?
"ריבאונד קטן שהתרחש בשוק בימים האחרונים גרם למשקיעים לתהות האם הרע מכל כבר חלף והאם יהיה זה נכון להוסיף חשיפה למניות סיניות. התשובה תלויה בטווח הזמן של ההשקעה: האם מדובר בשלושה שבועות או שלושה חודשים? מספר מגזרים נסחרים ברמות שווי נמוכות ויוצרים רושם של מכירת יתר טכנית. לפיכך תיתכן גאות קצרה הנובעת מקנייה מחדש של ניירות ערך כדי לכסות פוזיציות שורט (short covering). עם זאת, אנו סבורים כי המועד הקרוב ביותר להתאוששות ממשית של השוק תתרחש רק לקראת סוף השנה".
מי מניע את המכירה? הזרים או המקומיים?
לדעתנו, כניעת המשקיעים הזרים היא הסיבה העיקרית למכירת ניירות הערך הסיניים על-ידי משקיעים מחוץ למדינה, אלא שבהיעדר נתוני מסחר זרים, לא ניתן להגיע למסקנה נחרצת. עם זאת, כמות ניירות הערך שנמכרו על ידי משקיעים דרך Southbound Connect בשבועות האחרונים היו קטנים חרף נפילת הערך המשמעותית בשוק. למרות שמכירת ני"ע המנוהלים דרך Southbound Connect אחראית לצעדים שננקטו בשוק של הונג קונג בשנים האחרונות, אנו סבורים כי בתיקון הנוכחי, חלקם של המשקיעים זרים הוא שהפעיל את עיקר לחצי המכירה".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם מגזר האינטרנט הגיע לשפל?
"בדומה לשוק הרחב יותר, אנו סבורים כי בתרחיש טוב, מגזר האינטרנט ימשיך להיסחר במסגרת הטווח, וכי התאוששות ממשית תתחיל לכל המוקדם בסוף השנה הנוכחית. אנו סבורים שיש סיכוי גבוה להמשך הלחצים הדוחפים את מניות חברות האינטרנט כלפי מטה.
מה יהיה עתידן של תעודות הפיקדון האמריקאיות (ADRs) ושל חברות ה-VIE (Viable Interest Entity)?
"אנו סבורים כי תפקידן העתידי של ה-ADRs נמצא בסיכון, בעוד שמעמדן של חברות ה-VIE אינו ברור בהיעדר עמדה רגולטורית רשמית של סין בנושא".
על אילו מגזרים צפויה הרגולציה החדשה לחול בשלב הבא?
"הכיסוי שניתן לתעשייה כיום הוא כה רחב עד שבלתי אפשרי לחזות אילו מגזרים יעברו לבחינה מדוקדקת בשלב הבא, כך שקשה לזהות את המגזרים בעלי הפוטנציאל הגבוה יותר להיפגע. יחד עם זאת נראה שהממשלה מתמקדת במיוחד ביצירת שוויון חברתי/הגבלת קרטלים, אבטחת נתונים, יכולת מחייה בסיסית, שיעור הילודה ומגמות חברתיות בלתי רצויות".
מה דעתכם על מכוניות חשמליות ואנרגיה נקייה?
"ללא קשר לפוטנציאל לתיקון שוק שיתרחש בקרוב במגזרים אלה, אנו סבורים כי הצמיחה המבנית של מגזרי כלי הרכב החשמליים והאנרגיה הנקייה היא ממשית. לכן, אנו ממליצים למשקיעים לצבור השקעות בנסיגות (pullbacks). כלי רכב חשמליים ואנרגיה נקייה הם הפייבוריטים החדשים של המשקיעים".
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מה דעתכם על מגזר שירותי הבריאות של סין?
"רכישת מניות של הארגונים הלאומיים המובילים היא הדרך הדפנסיבית ביותר להשיג חשיפה למגזר שירותי הבריאות בסין, מאחר שהיא מאפשרת לצמצם למינימום את השפעת שינויי המדיניות. ענף שירותי הבריאות בסין מונע על-ידי שפע של מרכיבים דמוגרפיים, בהם הזדקנות האוכלוסייה, גידול בהכנסה הפנויה וסיכוי מוגבר ללקות במחלה כרונית. עם זאת, אנו מסכימים כי ישנם גם סיכונים רגולטוריים, בדומה למגזרים אחרים".
האם צעדי המדיניות האחרונים משפיעים על הבנקים בסין?
"אחרי שהיינו עדים לגרוע מכל בלחצי הריבית, מגזר הבנקאות מציע אפשרות נהדרת למשקיעי הנוקטים באסטרטגיה של יצירת הכנסה קבועה, למרות שהפוטנציאל להגדלת שווי ההון שהוא מציע הינו מוגבל. למשקיעים שמחפשים מחבוא שיהיה פחות פגיע לזעזועי ריבית פוטנציאליים, אנו סבורים כי הבנקים הסיניים כבר חוו על בשרם את המצב הגרוע ביותר מבחינת לחצים רגולטוריים".
מהי ההקצאה המגזרית המומלצת בסין?
"המלצתנו להקצאות לשוק הסיני במחצית השנייה של 2021 מושתתת על שלושה מרכיבים: ראשית, אנו מעדיפים מגזרים בעלי רגישות נמוכה יותר לריבית. שנית, אנו מעדיפים חברות שכבר עברו את שלב הרווח על פני חברות שטרם התחילו להרוויח. שלישית, אנו ממליצים להגדיל את החשיפה הדפנסיבית".
כיצד ישפיעו יחסי סין-ארה"ב על השוק הסיני?
- 4.גילעד 23/08/2021 19:56הגב לתגובה זואלטשולר שחם שרצה לפזר השקעות אחרי שהמון כסף זרם אליו החליט להשקיע בסין ממש לפני השינוי שגרם הממשל הסיני לירידות וזה התבטא בתשואה שהראה בחודש שעבר שעברה לשלילי לא שומעים מהם מה עשו מאז ויש פה ערפל שמדאיג את החוסכים אצלו להערכתי הרבה משקיעם שנהרו אליו לפני כן מושכים את כספם ועוברים למובילים בענף וזה יאפשר לו לחזור למימדים שהיה בהם ולנווט את עצמו יותר טוב כמיקודם
- 3.אנונימי 23/08/2021 12:43הגב לתגובה זותשימו לב איך תמיד האנליסטים והכלכלנים תמיד כל כך חכמים בדיעבד .כלכלנים ומשקיעים גדולים שמכבדים את עצמם צפו מזמן את המגמה הזאת ומצדדים בהימנעות מהשקעות בשוק הסיני כבר שנים או לחילופין תומכים גדולים בשוק הזה ממשיכים לצבור ולאסוף מניות כעת כשהוא נופל (כדוגמת צארלי מאתגר ועלי באבא).תימנעו מלהקשיב לחכמים בדיעבד כמו אלה בכתבה הזאת שיודעים רק לכבות את השריפה אחרי שהיא כבר פרצה
- 2.רוני 23/08/2021 11:29הגב לתגובה זומי שיש לו כסף - פנוי! - סבלנות ואורך רוח, שיקנה דווקא בסין, הכלכלה ה-2 בגודלה בעולם ושוק ההון ה-3 בסחירות
- 1.ג'ק 23/08/2021 10:34הגב לתגובה זולהנהגה הסינית ראש אחר, לפעמים מפתיע ולא ברור . המשקיעים איבדו אמון הטרופים שלהם ,בעיקר אחרי ששחטו את חברות הטכנולוגיות הענקיות .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
