מייקל ברי
צילום: gettyimages

שורט או סקוויז: האיש שחזה את משבר הסאבפריים מהמר נגד טסלה

לאחר שמחיר המניה קפץ בלמעלה מ-500% השנה, בין היתר בשל שורט סקוויז, מייקל ברי, שהרוויח מיליונים במשבר הכלכלי הקודם, הודה שהוא שם שורט על המניה. הידיעה הפילה את המניה ב-2.7% אתמול
ארז ליבנה | (9)

השם מייקל ברי, הפך לשם שגור בשוק ההון, לאחר שהשחקן כריסטיאן בייל שיחק אותו בסרט "מכונת הכסף", כמי שחזה בדיוק את משבר הסאב-פריים שזעזע את השווקים והכניס את העולם למיתון קשה – שבהרבה מאוד מובנים, השפעותיו עוד מורגשות היטב; במיוחד באספקטים המוניטריים.

 

אתמול הודה ברי כי הוא מבצע שורט נגד מניית טסלה TESLA INC (TSLA), לאחר שבחודש ספטמבר צייץ בטוויטר TWITTER INC (TWTR) על השווי המנופח של החברה וכתב כי השווי מבוסס על "הכנסות אשראי רגולטוריות, במקום הכנסות ממכירת רכבים".

 

"כן, אני עושה שורט על טסלה", כתב ברי בציוץ שבו תייג את אילון מאסק ושנמחק לאחר מכן. "אבל בוא אתן לך עצה כי אתה בחור טוב: כדאי לך להנפיק בין 25% ל-50% מהמניות שלך במחיר המגוחך הזה. לא יהיה מדובר בדילול. אלא תייצר קביעות ולא מעט אופציות. אז אם יש רוכשים, תמכור את הסופלה של טסלה".

עקיצת הסופלה של ברי באה בעקבות אזהרה שהפיץ מאסק לעובדיו, כשאמר שהמניה תרוסק כמו "סופלה מתחת לפטיש באופן מיידי", אם החברה לא תגיע לרווחיות שוול סטריט תמחרה למניה. אחד הדברים המרכזיים שצפויים להשפיע על המניה בעתיד הקרוב היא לראות אם החברה תעמוד במסירת 500 אלף רכבים עד סוף השנה. נכון לרבעון הקודם, היו חסרים לה למעלה מ-180 רכבים למסור.

כמובן שברי לא לבד. השווי של טלסה גדול יותר משוויין של כל חברות הרכב הוותיקות יחד, עם שווי שוק של קרוב ל-540 מיליארד דולר. מתחילת השנה, המניה הרקיעה שחקים ועלתה מ-93.8 דולר למניה, 568.8 דולר למניה נכון לאתמול בסגירת המסחר. זינוק של למעלה מ-500%. הציוץ של ברי הפיל את המניה והיא נסגרה אתמול על מינוס 2.7%, אבל בטרום היא כבר עולה ב-4%.

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    הנביא 04/12/2020 12:18
    הגב לתגובה זו
    לא מעט מניות שהיו בועתיות לפני 20 שנה, כיום צולחות ועוברות את השיאים של שנת 2000 מזה 20 שנה. המון הזדמנות בתחום הטכנולוגיה. אמנם היה משבר מוצדק, שטכנולוגיה הקדימה את זמנה, אך 20 שנה אחריי כבר כל הטכנולוגיה הכי חזק שיש. חברות של רכבים אוטונומיים לא בועה כפי שהיתה בשנת 2000. זה הזמן, ואין חברה שמקדימה את זמנה, כך שאין מה להשוות. בכל אופן, בועתי - כן, אך יכול לשרוד לאורך זמן (מעלה-מטה) ועוד איזה 5 שנים, המחירים יהיו מוצדקים (וגם מכפילים ירדו), אך זה לא מעט זמן, ולכן יש צפי למשברים בדרך.
  • 8.
    אלי 04/12/2020 08:14
    הגב לתגובה זו
    לא מסוגל לקרוא את השטויות האלו, האמריקאים חולים על מותגים, ברגע שנוצר הקישור בין המותג טסלה למכונית חשמלית - עתידה מובטח. זה בדיוק מה שעשתה אפל עם הטלפון החכם, למרות שאפשר למצוא טלפונים סיניים ברבע מחיר ואפילו בפחות.
  • 7.
    דניאל 04/12/2020 01:36
    הגב לתגובה זו
    שנה שלמה מבלבלים את השכל ובנתאים 700 % למעלה .עוד לפני s&p500 תמשיך לבלבל תמוח
  • 6.
    שי.ע 03/12/2020 21:13
    הגב לתגובה זו
    האמינות של המכוניות גרועה ביותר..
  • 5.
    סוחר זקןן 03/12/2020 17:55
    הגב לתגובה זו
    זה בועה וזה ממש מתוח למעלה.לא חושב שזה יחזיק עוד הרבה זמן.בכל אופן שורט טסלה זה רק בתוך יומי.לעולם לעולם לעולם לא ללכת לישון עם השורט במנייה כזו.למי שבפנים בהחלט הייתי שוקל לממש חלקית לפחות ושים את הרווח בצד ולהמשיך עם הקרן ולקבוע סטופ רחב כל אחד כפי ראות עיניו...מנייה מנופחת וסכנת נפשות מכל כיוון.
  • 4.
    עכשיו זה הזמן בדיוק לשורט (ל"ת)
    שמוליק 03/12/2020 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שלומי 03/12/2020 16:28
    הגב לתגובה זו
    שורט !!!
  • 2.
    שחף 03/12/2020 16:09
    הגב לתגובה זו
    הכי הרבה שורטים על המניה, כי הרי פולקסווגן החברה השניה הכי גדולה בשווי שוק עם מכירות של 9 מליון כלי רכב שווה רק 75 מליארד. כל השורטיסטים אוכלים את הכובע.אני גם לא האמנתי שהחברה תגיע לשווי כזה, אבל לפעמים צריך לזרום עם הזרם. עד עכשיו עובד מעולה.
  • 1.
    ששון 03/12/2020 15:45
    הגב לתגובה זו
    לפי ביזרפוטל 1,000,000 חזאים כבר חזו את המשבר. כל שני וחמישי יש חזאי חדש שחזה את המשבר סאב פריים ובנייתים משת 2012 הם רק אוכלין צינורות שלא נגמרים
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?