מייקל ברי
צילום: gettyimages

שורט או סקוויז: האיש שחזה את משבר הסאבפריים מהמר נגד טסלה

לאחר שמחיר המניה קפץ בלמעלה מ-500% השנה, בין היתר בשל שורט סקוויז, מייקל ברי, שהרוויח מיליונים במשבר הכלכלי הקודם, הודה שהוא שם שורט על המניה. הידיעה הפילה את המניה ב-2.7% אתמול
ארז ליבנה | (9)

השם מייקל ברי, הפך לשם שגור בשוק ההון, לאחר שהשחקן כריסטיאן בייל שיחק אותו בסרט "מכונת הכסף", כמי שחזה בדיוק את משבר הסאב-פריים שזעזע את השווקים והכניס את העולם למיתון קשה – שבהרבה מאוד מובנים, השפעותיו עוד מורגשות היטב; במיוחד באספקטים המוניטריים.

 

אתמול הודה ברי כי הוא מבצע שורט נגד מניית טסלה TESLA INC (TSLA), לאחר שבחודש ספטמבר צייץ בטוויטר TWITTER INC (TWTR) על השווי המנופח של החברה וכתב כי השווי מבוסס על "הכנסות אשראי רגולטוריות, במקום הכנסות ממכירת רכבים".

 

"כן, אני עושה שורט על טסלה", כתב ברי בציוץ שבו תייג את אילון מאסק ושנמחק לאחר מכן. "אבל בוא אתן לך עצה כי אתה בחור טוב: כדאי לך להנפיק בין 25% ל-50% מהמניות שלך במחיר המגוחך הזה. לא יהיה מדובר בדילול. אלא תייצר קביעות ולא מעט אופציות. אז אם יש רוכשים, תמכור את הסופלה של טסלה".

עקיצת הסופלה של ברי באה בעקבות אזהרה שהפיץ מאסק לעובדיו, כשאמר שהמניה תרוסק כמו "סופלה מתחת לפטיש באופן מיידי", אם החברה לא תגיע לרווחיות שוול סטריט תמחרה למניה. אחד הדברים המרכזיים שצפויים להשפיע על המניה בעתיד הקרוב היא לראות אם החברה תעמוד במסירת 500 אלף רכבים עד סוף השנה. נכון לרבעון הקודם, היו חסרים לה למעלה מ-180 רכבים למסור.

כמובן שברי לא לבד. השווי של טלסה גדול יותר משוויין של כל חברות הרכב הוותיקות יחד, עם שווי שוק של קרוב ל-540 מיליארד דולר. מתחילת השנה, המניה הרקיעה שחקים ועלתה מ-93.8 דולר למניה, 568.8 דולר למניה נכון לאתמול בסגירת המסחר. זינוק של למעלה מ-500%. הציוץ של ברי הפיל את המניה והיא נסגרה אתמול על מינוס 2.7%, אבל בטרום היא כבר עולה ב-4%.

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    הנביא 04/12/2020 12:18
    הגב לתגובה זו
    לא מעט מניות שהיו בועתיות לפני 20 שנה, כיום צולחות ועוברות את השיאים של שנת 2000 מזה 20 שנה. המון הזדמנות בתחום הטכנולוגיה. אמנם היה משבר מוצדק, שטכנולוגיה הקדימה את זמנה, אך 20 שנה אחריי כבר כל הטכנולוגיה הכי חזק שיש. חברות של רכבים אוטונומיים לא בועה כפי שהיתה בשנת 2000. זה הזמן, ואין חברה שמקדימה את זמנה, כך שאין מה להשוות. בכל אופן, בועתי - כן, אך יכול לשרוד לאורך זמן (מעלה-מטה) ועוד איזה 5 שנים, המחירים יהיו מוצדקים (וגם מכפילים ירדו), אך זה לא מעט זמן, ולכן יש צפי למשברים בדרך.
  • 8.
    אלי 04/12/2020 08:14
    הגב לתגובה זו
    לא מסוגל לקרוא את השטויות האלו, האמריקאים חולים על מותגים, ברגע שנוצר הקישור בין המותג טסלה למכונית חשמלית - עתידה מובטח. זה בדיוק מה שעשתה אפל עם הטלפון החכם, למרות שאפשר למצוא טלפונים סיניים ברבע מחיר ואפילו בפחות.
  • 7.
    דניאל 04/12/2020 01:36
    הגב לתגובה זו
    שנה שלמה מבלבלים את השכל ובנתאים 700 % למעלה .עוד לפני s&p500 תמשיך לבלבל תמוח
  • 6.
    שי.ע 03/12/2020 21:13
    הגב לתגובה זו
    האמינות של המכוניות גרועה ביותר..
  • 5.
    סוחר זקןן 03/12/2020 17:55
    הגב לתגובה זו
    זה בועה וזה ממש מתוח למעלה.לא חושב שזה יחזיק עוד הרבה זמן.בכל אופן שורט טסלה זה רק בתוך יומי.לעולם לעולם לעולם לא ללכת לישון עם השורט במנייה כזו.למי שבפנים בהחלט הייתי שוקל לממש חלקית לפחות ושים את הרווח בצד ולהמשיך עם הקרן ולקבוע סטופ רחב כל אחד כפי ראות עיניו...מנייה מנופחת וסכנת נפשות מכל כיוון.
  • 4.
    עכשיו זה הזמן בדיוק לשורט (ל"ת)
    שמוליק 03/12/2020 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שלומי 03/12/2020 16:28
    הגב לתגובה זו
    שורט !!!
  • 2.
    שחף 03/12/2020 16:09
    הגב לתגובה זו
    הכי הרבה שורטים על המניה, כי הרי פולקסווגן החברה השניה הכי גדולה בשווי שוק עם מכירות של 9 מליון כלי רכב שווה רק 75 מליארד. כל השורטיסטים אוכלים את הכובע.אני גם לא האמנתי שהחברה תגיע לשווי כזה, אבל לפעמים צריך לזרום עם הזרם. עד עכשיו עובד מעולה.
  • 1.
    ששון 03/12/2020 15:45
    הגב לתגובה זו
    לפי ביזרפוטל 1,000,000 חזאים כבר חזו את המשבר. כל שני וחמישי יש חזאי חדש שחזה את המשבר סאב פריים ובנייתים משת 2012 הם רק אוכלין צינורות שלא נגמרים
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

משקיעים  AIמשקיעים AI

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?

אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל גבוה וינדנד את הסנטימנט

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.

המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.


הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה

יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.

פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.

בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.