מייקל ברי
צילום: gettyimages

שורט או סקוויז: האיש שחזה את משבר הסאבפריים מהמר נגד טסלה

לאחר שמחיר המניה קפץ בלמעלה מ-500% השנה, בין היתר בשל שורט סקוויז, מייקל ברי, שהרוויח מיליונים במשבר הכלכלי הקודם, הודה שהוא שם שורט על המניה. הידיעה הפילה את המניה ב-2.7% אתמול
ארז ליבנה | (9)

השם מייקל ברי, הפך לשם שגור בשוק ההון, לאחר שהשחקן כריסטיאן בייל שיחק אותו בסרט "מכונת הכסף", כמי שחזה בדיוק את משבר הסאב-פריים שזעזע את השווקים והכניס את העולם למיתון קשה – שבהרבה מאוד מובנים, השפעותיו עוד מורגשות היטב; במיוחד באספקטים המוניטריים.

 

אתמול הודה ברי כי הוא מבצע שורט נגד מניית טסלה TESLA INC (TSLA), לאחר שבחודש ספטמבר צייץ בטוויטר TWITTER INC (TWTR) על השווי המנופח של החברה וכתב כי השווי מבוסס על "הכנסות אשראי רגולטוריות, במקום הכנסות ממכירת רכבים".

 

"כן, אני עושה שורט על טסלה", כתב ברי בציוץ שבו תייג את אילון מאסק ושנמחק לאחר מכן. "אבל בוא אתן לך עצה כי אתה בחור טוב: כדאי לך להנפיק בין 25% ל-50% מהמניות שלך במחיר המגוחך הזה. לא יהיה מדובר בדילול. אלא תייצר קביעות ולא מעט אופציות. אז אם יש רוכשים, תמכור את הסופלה של טסלה".

עקיצת הסופלה של ברי באה בעקבות אזהרה שהפיץ מאסק לעובדיו, כשאמר שהמניה תרוסק כמו "סופלה מתחת לפטיש באופן מיידי", אם החברה לא תגיע לרווחיות שוול סטריט תמחרה למניה. אחד הדברים המרכזיים שצפויים להשפיע על המניה בעתיד הקרוב היא לראות אם החברה תעמוד במסירת 500 אלף רכבים עד סוף השנה. נכון לרבעון הקודם, היו חסרים לה למעלה מ-180 רכבים למסור.

כמובן שברי לא לבד. השווי של טלסה גדול יותר משוויין של כל חברות הרכב הוותיקות יחד, עם שווי שוק של קרוב ל-540 מיליארד דולר. מתחילת השנה, המניה הרקיעה שחקים ועלתה מ-93.8 דולר למניה, 568.8 דולר למניה נכון לאתמול בסגירת המסחר. זינוק של למעלה מ-500%. הציוץ של ברי הפיל את המניה והיא נסגרה אתמול על מינוס 2.7%, אבל בטרום היא כבר עולה ב-4%.

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    הנביא 04/12/2020 12:18
    הגב לתגובה זו
    לא מעט מניות שהיו בועתיות לפני 20 שנה, כיום צולחות ועוברות את השיאים של שנת 2000 מזה 20 שנה. המון הזדמנות בתחום הטכנולוגיה. אמנם היה משבר מוצדק, שטכנולוגיה הקדימה את זמנה, אך 20 שנה אחריי כבר כל הטכנולוגיה הכי חזק שיש. חברות של רכבים אוטונומיים לא בועה כפי שהיתה בשנת 2000. זה הזמן, ואין חברה שמקדימה את זמנה, כך שאין מה להשוות. בכל אופן, בועתי - כן, אך יכול לשרוד לאורך זמן (מעלה-מטה) ועוד איזה 5 שנים, המחירים יהיו מוצדקים (וגם מכפילים ירדו), אך זה לא מעט זמן, ולכן יש צפי למשברים בדרך.
  • 8.
    אלי 04/12/2020 08:14
    הגב לתגובה זו
    לא מסוגל לקרוא את השטויות האלו, האמריקאים חולים על מותגים, ברגע שנוצר הקישור בין המותג טסלה למכונית חשמלית - עתידה מובטח. זה בדיוק מה שעשתה אפל עם הטלפון החכם, למרות שאפשר למצוא טלפונים סיניים ברבע מחיר ואפילו בפחות.
  • 7.
    דניאל 04/12/2020 01:36
    הגב לתגובה זו
    שנה שלמה מבלבלים את השכל ובנתאים 700 % למעלה .עוד לפני s&p500 תמשיך לבלבל תמוח
  • 6.
    שי.ע 03/12/2020 21:13
    הגב לתגובה זו
    האמינות של המכוניות גרועה ביותר..
  • 5.
    סוחר זקןן 03/12/2020 17:55
    הגב לתגובה זו
    זה בועה וזה ממש מתוח למעלה.לא חושב שזה יחזיק עוד הרבה זמן.בכל אופן שורט טסלה זה רק בתוך יומי.לעולם לעולם לעולם לא ללכת לישון עם השורט במנייה כזו.למי שבפנים בהחלט הייתי שוקל לממש חלקית לפחות ושים את הרווח בצד ולהמשיך עם הקרן ולקבוע סטופ רחב כל אחד כפי ראות עיניו...מנייה מנופחת וסכנת נפשות מכל כיוון.
  • 4.
    עכשיו זה הזמן בדיוק לשורט (ל"ת)
    שמוליק 03/12/2020 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שלומי 03/12/2020 16:28
    הגב לתגובה זו
    שורט !!!
  • 2.
    שחף 03/12/2020 16:09
    הגב לתגובה זו
    הכי הרבה שורטים על המניה, כי הרי פולקסווגן החברה השניה הכי גדולה בשווי שוק עם מכירות של 9 מליון כלי רכב שווה רק 75 מליארד. כל השורטיסטים אוכלים את הכובע.אני גם לא האמנתי שהחברה תגיע לשווי כזה, אבל לפעמים צריך לזרום עם הזרם. עד עכשיו עובד מעולה.
  • 1.
    ששון 03/12/2020 15:45
    הגב לתגובה זו
    לפי ביזרפוטל 1,000,000 חזאים כבר חזו את המשבר. כל שני וחמישי יש חזאי חדש שחזה את המשבר סאב פריים ובנייתים משת 2012 הם רק אוכלין צינורות שלא נגמרים
אנליסטים בורסה AIאנליסטים בורסה AI

לקראת ה"שבוע של אנבידיה" - למה מחכים האנליסטים?

הממשל חזר לעבוד אחרי השבתת שיא של 43 ימים וסוף-סוף נקבל את הנתונים על שוק העבודה האמריקאי ונבין לאן פני הריבית של הפד'; אנבידיה ושורה של חברות מענף הצריכה ידווחו ויתנו לנו הבנה גם על מצב ה-AI וגם על מצבו של הצרכן האמריקאי - מה עוד על הלוח הכלכלי השבוע ומה חושבים האנליסטים?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

בשבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נכנס אל הישורת האחרונה והמשמעותית ביותר של עונת הדוחות. אבל המשקיעים ממתינים לדברים נוספים, להבין מה תוואי הריבית של הפד, והאם מניות הטק והקמעונאות ימשיך לסחוב את השוק על הכתפיים או שהרוטציה שראינו בסוף השבוע שעבר, של זרימה מטכנולוגיה אל עבר ענפים מסורתיים, תימשך. עוד דבר שמעודד את המשקיעים הוא סיום השבתת הממשל, שהייתה הארוכה בהיסטוריה האמריקאית, 43 ימים ועכשיו נוכל לקבל את הנתונים הרשמיים שהתעכבו, ושצפויים להתפרסם השבוע. אבל שוב, מעל הכל אלו יהיו התוצאות של אנבידיה שיתנו את הטון.

זה השבוע של אנבידיה.

ברביעי בערב לאחר הנעילה תפרסם ענקית השבבים את תוצאות הרבעון הפיסקלי שלה שהסתיים באוקטובר, והציפיות - בשמיים. לפי קונצנזוס של 42 אנליסטים חברת השבבים צפויה לדווח על הכנסות של 54.94 מיליארד דולר, זינוק של כ-57% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אז עמדו ההכנסות על 35 מיליארד דולר. טווח התחזיות נע בין 53.46 ל-58.34 מיליארד דולר - כלומר, גם האומדן הנמוך משקף קפיצה חדה.

ברווח הנקי למניה (EPS), התחזיות עומדות על רווח של 1.25 דולר למניה בממוצע, לעומת 0.81 דולר ברבעון המקביל. התחזיות נעות בין 1.14 ל-1.34 דולר - כאשר המספר העליון מגלם כמעט 66% צמיחה שנתית ברווח למניה.

המספרים האלה מציבים רף מאוד גבוה לאנבידיה, וזה כבר אחרי שנה שבה המניה יותר מהכפילה את שוויה - על רקע הביקושים האדירים לשבבי AI. גם אם אנבידיה תעמוד בציפיות, כולם מחכים לשמוע בעיקר את התחזית קדימה. האם קצב ההזמנות יימשך באותו קצב, מה יקרה במכירות לשוק הסיני לנוכח המגבלות, ואיך נראו ההזמנות מצד הענקיות - אמזון, מיקרוסופט, גוגל וכל השאר.

אנחנו "צועדים על ביצים". אנבידיה התממשה בעצבנות ב-5 ימי המסחר האחרונים וירדה מהשיר שלה. עכשיו כל שינוי הכי קטן בתמהיל של המגזרים, כל הסתייגות בטון של ג'נסן הואנג או כל עדכון מינורי בתחזית - יכול לגרום לכדור שלג בשוק.

יפן בנק מרכזי
צילום: טוויטר

המניה שנפלה 11% בגלל המתיחות בין סין ליפן

הסלמה במתיחות סביב טייוואן הובילה לאזהרה חריגה של בייג’ין נגד נסיעה ולימודים ביפן, וגררה ירידות חדות במניות הקוסמטיקה, הקמעונאות והתיירות

רן קידר |
נושאים בכתבה יפן סין

שוקי ההון ביפן נפתחו היום בטלטלה חדה, לאחר שממשלת סין פרסמה אזהרה לאזרחיה מפני נסיעה ולימודים ביפן על רקע החרפת המתח הדיפלומטי בין המדינות. ההנחיה הובילה לצניחה מיידית במניות החברות התלויות בתיירות סינית, שהיתה מהזרזים המרכזיים של הצמיחה בשנים האחרונות בכלכלת יפן. המהלך הגיע לאחר שראש ממשלת יפן, סנאֶה טאקייצ’י, הצהירה כי שימוש בכוח צבאי מצד סין במקרה של הסלמה סביב טייוואן עשוי להוות “מצב קיומי מאיים” , אמירה שנענתה בתגובה תקיפה מצד בייג’ין.

שותפותיה הסיניות של ענקית הקוסמטיקה שייסידו (Shiseido) היו מהראשונות להגיב לחששות בשוק, ומניית החברה צנחה במהלך המסחר עד 11%, הנפילה היומית החדה ביותר מאז החלה מלחמת הסחר באפריל. המניה סגרה בירידה של כ-9%. שייסידו חשופה במיוחד ללקוחות סיניים, שמהווים כ-35% מהכנסותיה מתיירות וממכירות קמעונאיות לסין, ובתשעת החודשים הראשונים של השנה דיווחה על ירידה של 7.6% בהכנסות משוק זה. גם חברות נוספות הנסמכות על קונים ותיירים מסין ספגו ירידות כבדות, בהן Oriental Land – המפעילה את פארק השעשועים דיסני טוקיו, וכן Ryohin Keikaku, מפעילת רשת הכלבו, Muji. מניות אלו הובילו את הירידות במדד הניקיי 225.

הקמעונאים קורסים, סקטור התיירות בירידה 

ירידות לא הסתכמו בענף הקוסמטיקה. ענקיות הכלבו Isetan Mitsukoshi ו-Takashimaya צנחו בכ-11% וכ-12% בהתאמה, גם הן בשיעורים החדים ביותר מאז אפריל. גם Pan Pacific International, מפעילת רשת דון קיחוטה, ו-Fast Retailing (חברת האם של יוניקלו) רשמו ירידות של מעל 5%. המכנה המשותף לכל החברות: תלות גבוהה בהוצאות של תיירים סינים. בעשור האחרון הפכו המבקרים מסין ללקוח מספר אחד של כלכלת התיירות היפנית, כשהם אחראים לכ-27% מההוצאה הכוללת של תיירים ביפן ברבעון האחרון, המוערכת בכ־2.1 טריליון ין (כ-1.36 מיליארד דולר). כל זעזוע במגזר זה מורגש עמוק בכל שרשרת הערך, החל בחנויות כלבו ועד למזון מהיר בירידים עירוניים.

הירידה בתנועת התיירים הפוטנציאלית פגעה גם בחברות התעופה והאירוח. ANA Holdings ירדה בכ-3.4%, בעוד מפעילת המלונות Kyoritsu Maintenance נפלה ב-8%. בינתיים, חברות תעופה סיניות , ביניהן אייר צ'יינה וצ'יינה איסטרן, הודיעו על אפשרות לביטול כרטיסים ולהחזרים ליעדים ביפן, מה שהגביר את החשש בקרב המשקיעים מפני האטה בתעבורה האווירית. עם זאת, ANA וג'פן אירליינס מסרו כי בשלב זה לא נרשמה ירידה משמעותית בהזמנות לטיסות בין המדינות, אף כי אנליסטים מזהירים כי כל הסלמה עתידית עלולה לשנות את התמונה במהירות.

השלכות מקרו: פגיעה ישירה בצמיחה ועליית סיכון לעיכוב בהעלאת ריבית

אזהרת הנסיעה של סין ליפן עלולה להיות מכה קשה לכלכלה היפנית, שבשנים האחרונות נשענת יותר ויותר על תיירות נכנסת כמנוע צמיחה, אולי האחרון שנותר לה בעידן של הזדקנות אוכלוסייה והאטה בביקוש המקומי. האנליסטים העריכו כי אם כניסת התיירים הסיניים ליפן תיעצר לחלוטין, ההפסד עלול להגיע ל-200 מיליארד ין בחודש (1.3 מיליארד דולר), סכום שעלול לפגוע בתמונת הצמיחה של יפן ולהאט תכניות עתידיות להעלאת ריבית מצד הבנק המרכזי.