מייקל ברי
צילום: gettyimages

שורט או סקוויז: האיש שחזה את משבר הסאבפריים מהמר נגד טסלה

לאחר שמחיר המניה קפץ בלמעלה מ-500% השנה, בין היתר בשל שורט סקוויז, מייקל ברי, שהרוויח מיליונים במשבר הכלכלי הקודם, הודה שהוא שם שורט על המניה. הידיעה הפילה את המניה ב-2.7% אתמול
ארז ליבנה | (9)

השם מייקל ברי, הפך לשם שגור בשוק ההון, לאחר שהשחקן כריסטיאן בייל שיחק אותו בסרט "מכונת הכסף", כמי שחזה בדיוק את משבר הסאב-פריים שזעזע את השווקים והכניס את העולם למיתון קשה – שבהרבה מאוד מובנים, השפעותיו עוד מורגשות היטב; במיוחד באספקטים המוניטריים.

 

אתמול הודה ברי כי הוא מבצע שורט נגד מניית טסלה TESLA INC (TSLA), לאחר שבחודש ספטמבר צייץ בטוויטר TWITTER INC (TWTR) על השווי המנופח של החברה וכתב כי השווי מבוסס על "הכנסות אשראי רגולטוריות, במקום הכנסות ממכירת רכבים".

 

"כן, אני עושה שורט על טסלה", כתב ברי בציוץ שבו תייג את אילון מאסק ושנמחק לאחר מכן. "אבל בוא אתן לך עצה כי אתה בחור טוב: כדאי לך להנפיק בין 25% ל-50% מהמניות שלך במחיר המגוחך הזה. לא יהיה מדובר בדילול. אלא תייצר קביעות ולא מעט אופציות. אז אם יש רוכשים, תמכור את הסופלה של טסלה".

עקיצת הסופלה של ברי באה בעקבות אזהרה שהפיץ מאסק לעובדיו, כשאמר שהמניה תרוסק כמו "סופלה מתחת לפטיש באופן מיידי", אם החברה לא תגיע לרווחיות שוול סטריט תמחרה למניה. אחד הדברים המרכזיים שצפויים להשפיע על המניה בעתיד הקרוב היא לראות אם החברה תעמוד במסירת 500 אלף רכבים עד סוף השנה. נכון לרבעון הקודם, היו חסרים לה למעלה מ-180 רכבים למסור.

כמובן שברי לא לבד. השווי של טלסה גדול יותר משוויין של כל חברות הרכב הוותיקות יחד, עם שווי שוק של קרוב ל-540 מיליארד דולר. מתחילת השנה, המניה הרקיעה שחקים ועלתה מ-93.8 דולר למניה, 568.8 דולר למניה נכון לאתמול בסגירת המסחר. זינוק של למעלה מ-500%. הציוץ של ברי הפיל את המניה והיא נסגרה אתמול על מינוס 2.7%, אבל בטרום היא כבר עולה ב-4%.

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    הנביא 04/12/2020 12:18
    הגב לתגובה זו
    לא מעט מניות שהיו בועתיות לפני 20 שנה, כיום צולחות ועוברות את השיאים של שנת 2000 מזה 20 שנה. המון הזדמנות בתחום הטכנולוגיה. אמנם היה משבר מוצדק, שטכנולוגיה הקדימה את זמנה, אך 20 שנה אחריי כבר כל הטכנולוגיה הכי חזק שיש. חברות של רכבים אוטונומיים לא בועה כפי שהיתה בשנת 2000. זה הזמן, ואין חברה שמקדימה את זמנה, כך שאין מה להשוות. בכל אופן, בועתי - כן, אך יכול לשרוד לאורך זמן (מעלה-מטה) ועוד איזה 5 שנים, המחירים יהיו מוצדקים (וגם מכפילים ירדו), אך זה לא מעט זמן, ולכן יש צפי למשברים בדרך.
  • 8.
    אלי 04/12/2020 08:14
    הגב לתגובה זו
    לא מסוגל לקרוא את השטויות האלו, האמריקאים חולים על מותגים, ברגע שנוצר הקישור בין המותג טסלה למכונית חשמלית - עתידה מובטח. זה בדיוק מה שעשתה אפל עם הטלפון החכם, למרות שאפשר למצוא טלפונים סיניים ברבע מחיר ואפילו בפחות.
  • 7.
    דניאל 04/12/2020 01:36
    הגב לתגובה זו
    שנה שלמה מבלבלים את השכל ובנתאים 700 % למעלה .עוד לפני s&p500 תמשיך לבלבל תמוח
  • 6.
    שי.ע 03/12/2020 21:13
    הגב לתגובה זו
    האמינות של המכוניות גרועה ביותר..
  • 5.
    סוחר זקןן 03/12/2020 17:55
    הגב לתגובה זו
    זה בועה וזה ממש מתוח למעלה.לא חושב שזה יחזיק עוד הרבה זמן.בכל אופן שורט טסלה זה רק בתוך יומי.לעולם לעולם לעולם לא ללכת לישון עם השורט במנייה כזו.למי שבפנים בהחלט הייתי שוקל לממש חלקית לפחות ושים את הרווח בצד ולהמשיך עם הקרן ולקבוע סטופ רחב כל אחד כפי ראות עיניו...מנייה מנופחת וסכנת נפשות מכל כיוון.
  • 4.
    עכשיו זה הזמן בדיוק לשורט (ל"ת)
    שמוליק 03/12/2020 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שלומי 03/12/2020 16:28
    הגב לתגובה זו
    שורט !!!
  • 2.
    שחף 03/12/2020 16:09
    הגב לתגובה זו
    הכי הרבה שורטים על המניה, כי הרי פולקסווגן החברה השניה הכי גדולה בשווי שוק עם מכירות של 9 מליון כלי רכב שווה רק 75 מליארד. כל השורטיסטים אוכלים את הכובע.אני גם לא האמנתי שהחברה תגיע לשווי כזה, אבל לפעמים צריך לזרום עם הזרם. עד עכשיו עובד מעולה.
  • 1.
    ששון 03/12/2020 15:45
    הגב לתגובה זו
    לפי ביזרפוטל 1,000,000 חזאים כבר חזו את המשבר. כל שני וחמישי יש חזאי חדש שחזה את המשבר סאב פריים ובנייתים משת 2012 הם רק אוכלין צינורות שלא נגמרים
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.