גידול סויה חקלאות
צילום: Istock

חשיפה מעניינת לסקטור החקלאות? דיר מכה אתה התחזיות

מניית דיר ושות' הגיע לשיא כל הזמנים במהלך פברואר האחרון אך האירועים סביב נגיף הקורונה הובילו לירידה של יותר מ-40% תוך זמן קצר. היום מציגה החברה הכנסות גבוהות משמעותית מהתחזיות המוקדמות. ועם קופת מזומנים של יותר מ-8.9 מיליארד דולר, דיר עשויה בהחלט מעניינת
עמית נעם טל | (5)

עונת הדוחות בוול סטריט כבר מזמן מעבר לשיאה אך עדיין יש חברות מעניינות שמדווחות על תוצאותיהן לרבעון הראשון של 2020. אחת החברות המעניינות היום היא חברת דיר ושות' (סימול:DE), העוסקת בייצור והפצה של מכונות בתחום החקלאות. החברה כצפוי מציגה תוצאות חלשות ביחס לתקופה המקבילה אך היא מצליחה להכות את התחזיות המוקדמות. 

החברה מדווחת על מכירות של 9.2 מיליארד דולר במהלך הרבעון האחרון, ירידה של 18% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד אך נתון הגבוה משמעותית מהצפי בשוק שעמד על הכנסות של 7.7 מיליארד דולר בלבד. 

בשורה התחתונה, החברה רושמת רווח נקי (GAAP) של  666 מיליון דולר או 2.1 דולר למניה, לעומת רווח נקי של 1.1 מיליארד דולר או 3.52 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד - ירידה של 28%. עם זאת, גם כאן מדובר בנתון הגבוה מהתחזיות המוקדמות בשוק. 

בחברה צופים כי בסיכום שנתי, מכירות החברה ירשמו ירידה של 10%-15% ביחס לשנת הכספים הקודמות, כאשר הרווח הנקי של החברה יעמוד בטווח של 1.6-2 מיליארד דולר. 

מניית החברה רשמת שיא כל הזמנים במהלך פברואר האחרון עם מחיר של 182 דולר למניה, אך המנייה ירדה בחדות במקביל לשווקים לפני התאוששות בתקופה האחרונה. נכון להיום, החברה נסחרת במכפיל רווח חזוי של 16.1 ומכפיל מכירות של 3.7 - נמוך משמעותית מהכפילים לפני הקורונה. 

נציין כי קופת המזומנים של החברה עלתה משמעותית בחודשים האחרונים בעקבות גיוס של 4.5 מיליארד דולר וקיצוץ משמעותי בהוצאות. לחברה יש היום מזומנים בהיקף של 8.9 מיליארד דולר, לעומת מזומן של 3.85 מיליארד דולר בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. 

גרף מניית החברה בשנים האחרונות: לאחר המשבר של הקורונה, המניה מהווה הזדמנות?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ראובן 06/06/2020 17:14
    הגב לתגובה זו
    בבקשה בכתבות מסוג זה , אנא ציין ת.סל מענינות מהסקטור. תודה.
  • 3.
    אהרון 30/05/2020 17:03
    הגב לתגובה זו
    אולי השוק עוד ימשיך לגמגם מעלה מטה מטה עד הבחירות לנשיאות אולם אחריכן הנפילות { אם לא יבואו לפני כן } יהיו כואבות הרבה יותר מ1931 . שם יגמר מצעד האיוולת
  • 2.
    דיר 22/05/2020 18:40
    הגב לתגובה זו
    על cat
  • 1.
    חקלאי דמיקולו 22/05/2020 17:34
    הגב לתגובה זו
    הגדילו קופת מזומנים. איך? הגדילו חוב שעובר כבר את ה 40 מיליארד. איזה יופי! ירידה של 18%, לא נורא, העיקר הכו את התחזיות. ומה בעתיד? צפי לעוד ירידה במכירות. מחירי הגרעינים ורב התוצרת החקלאיות בירידה והרבה חקלאים בארה"ב ובכל העולם על סף פשיטת רגל. מאיפה יבוא הלקוחות? אולי מסין? כן, בטח, נשיא ארה"ב יכריח אותם לקנות תוצרת ארה"ב. בקיצור – ג'ון דיר מזה מניה מעיינת. לא קונה.
  • לדמיקולו 23/05/2020 13:40
    הגב לתגובה זו
    ברור שאתה מקוני הקנאביס הביטקויקן, טבע ותשובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.