מכת המכסים של טראמפ: לקראת משבר בענף הרכב האמריקאי?
טראמפ מכחיש איסור העלאת מחירים אך מתעקש על מכסי 25% קבועים; יצרניות הרכב נערכות לפגיעה כלכלית חמורה
שוק הרכב האמריקאי נמצא בסערה בעקבות דברים סותרים שהשמיע הנשיא דונלד טראמפ בנוגע למדיניות המכסים החדשה. בסוף השבוע, הנשיא הכחיש בתוקף את הדיווחים שהופיעו קודם לכן ב"וול סטריט ג'ורנל", לפיהם אסר על יצרניות הרכב להעלות מחירים בתגובה למכסי היבוא החדשים.
"לא אכפת לי כלל אם הם יעלו מחירים," התבטא טראמפ בראיון לרשת NBC, במנוגד לדיווחים הקודמים. הנשיא אף הוסיף שהוא צופה כי האמריקאים פשוט יעברו לרכוש יותר כלי רכב המיוצרים בארצות הברית, מה שלדעתו יפתור את הבעיה. אולם מה שהדאיג את המשקיעים הרבה יותר היה הצהרתו הנחרצת כי המכסים בשיעור 25% על רכבים וחלקי חילוף מיובאים נועדו להישאר לצמיתות.
בענף הרכב מתכוננים
התעשייה נערכת כעת לקראת יום רביעי, המועד בו יכנסו המכסים לתוקף. ניתוחים כלכליים מצביעים על כך שהמהלך צפוי להעלות את מחיר הרכב הממוצע בין 5,000 ל-10,000 דולר - עלייה דרמטית שיצרניות הרכב האמריקאיות יתקשו לספוג. לפי נתוני השוק, חברות כמו פורד וג'נרל מוטורס מרוויחות בממוצע פחות מ-4,000 דולר מכל מכונית, מה שמציב אותן במלכוד כלכלי חסר מוצא.
אסטרטגים בענף הרכב כבר מגבשים תוכניות חירום להתמודדות עם המציאות החדשה. במקום העלאת מחירים ישירה, צפוי כי החברות יבטלו תחילה את ההטבות והתמריצים לסוכנויות הרכב. משמעות הדבר היא שמחיר המדבקה הרשמי עשוי להישאר ללא שינוי, אך הצרכנים לא ייהנו עוד מהנחות מזומן בסך 1,000 דולר או מריביות מסובסדות - מהלך שיכול להעלות את מחיר העסקה הממוצעת בעד 3,000 דולר.
- פרארי מציגה צמיחה בהכנסות ושמירה על רווחיות חרף האטה עולמית
- יפן לארה"ב - לא נוכל לקבל מכס של 25% על רכבים; האם משבר המכסים יתחדש?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רעיון נוסף הנשקל בחדרי הישיבות של ענקיות הרכב הוא הוספת "תוספת מכס חריגה" למחיר הרכב. גישה זו עשויה להיות קלה יותר ליישום עבור יצרניות חלקי החילוף, אך מורכבת יותר עבור סוכנויות המתמודדות ישירות עם צרכנים רגישים למחיר.
כתוצאה מהאי-ודאות, מניות חברות הרכב המובילות ספגו מכה קשה. מניות פורד, ג'נרל מוטורס וסטלנטיס נפלו בממוצע של 13% מאז הבחירות בנובמבר - ירידה הגדולה בכ-10 נקודות אחוז מהנסיגה של מדד S&P 500 באותה תקופה.
הפסימיות משתקפת במכפילים
הנתונים האחרונים של FactSet מלמדים כי שלוש יצרניות הרכב הגדולות נסחרות כעת במכפיל רווח של פחות מחמש פעמים הרווח למניה הצפוי לשנת 2025 - ירידה חדה ממכפיל של כמעט שש פעמים לפני שנה. מספרים אלו משקפים את הפסימיות הגוברת בשוק לגבי יכולתן של החברות להתמודד עם המציאות החדשה.
- "השתטחות שורית": תשואות האג"ח הקצרות יורדות על רקע ציפיות להורדות ריבית
- המדדים עולים עד 0.3%; הביטקוין יורד ב-2%, צים קופצת ב-7%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בוול-סטריט מעריכים כי השפעת המכסים על הביקוש, המחירים והרווחיות של החברות עדיין קשה לחיזוי. ישנו חשש אמיתי כי העלאת מחירים משמעותית עלולה לפגוע בביקוש, במיוחד בקרב שכבות הביניים והמעמד הנמוך, שעבורן רכישת רכב חדש מהווה כבר עתה הוצאה משמעותית.
ניתוח שרשרת האספקה של תעשיית הרכב האמריקאית חושף עד כמה הענף תלוי בחלקים מיובאים. יצרניות הרכב האמריקאיות, שהתרגלו לעשורים של גלובליזציה והורדת עלויות באמצעות מיקור חוץ, ניצבות כעת בפני אתגר אסטרטגי: האם להשקיע מיליארדים בהעברת קווי ייצור לארה"ב, או לספוג את עלויות המכס ולהעבירן לצרכנים?
המשפחה האמריקאית הממוצעת עלולה למצוא את עצמה משלמת הרבה יותר עבור רכב חדש בעתיד הקרוב. העלייה הצפויה במחירים, בין אם ישירה או עקיפה, תגיע בתקופה של אינפלציה מתמשכת וחששות כלכליים. אנליסטים צופים כי אם העלייה במחירים תהיה משמעותית, יותר אמריקאים עשויים לבחור להחזיק ברכביהם הישנים לזמן ממושך יותר או לפנות לשוק הרכב המשומש, שגם הוא צפוי להתייקר בשל עליית הביקוש.
הממשל טוען כי בטווח הארוך, המכסים יעודדו השקעות מקומיות ויצירת מקומות עבודה בתעשיית הרכב האמריקאית. יחד עם זאת, כלכלנים רבים מטילים ספק באפקטיביות של מדיניות זו, ומציינים שהתהליך עשוי להיות ארוך, יקר ולא בהכרח מוצלח. הם מדגישים כי הגלובליזציה של תעשיית הרכב התרחשה במשך עשורים וכי הפיכת המגמה תדרוש זמן רב והשקעות עצומות.
- 1.יסתדרו. בישראל המיסוי הוא בין 100% לבין 300% (ל"ת)חרטטנות שמאל 31/03/2025 21:33הגב לתגובה זו
גוגל אלפאבית רשתות חברתיותאלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר
ענקית הטכנולוגיה מרחיבה את שליטתה בתשתיות חשמל ומרכזי נתונים כחלק מהיערכות לגידול בביקוש למחשוב ולבינה מלאכותית, על רקע מגבלות רשת החשמל בארה״ב
אלפאבית Alphabet 1.37% הודיעה כי תרכוש את חברת התשתיות Intersect Power בעסקת מזומן בהיקף של 4.75 מיליארד דולר, בתוספת חוב קיים. המהלך משתלב בגל השקעות רחב של ענקיות הטכנולוגיה, המבקשות להרחיב במהירות את קיבולת מרכזי הנתונים והאנרגיה הנדרשת להפעלתם, על רקע העלייה החדה בביקוש למחשוב עבור יישומי בינה מלאכותית.
Intersect עוסקת בפיתוח תשתיות אנרגיה ומרכזי נתונים, ולפי הודעת אלפאבית מחזיקה בצבר פרויקטים בהיקף של מספר ג’יגוואטים, הנמצאים בשלבי פיתוח או הקמה. רכישת החברה צפויה להעניק לגוגל גישה ישירה למקורות חשמל נוספים, בתקופה שבה רשתות החשמל בארה״ב מתקשות לעמוד בקצב הביקוש הגובר. העסקה מגיעה לאחר שגוגל כבר יצרה קשרים עסקיים עם Intersect בשנה שעברה, אז נכנסה להשקעה מיעוט והחלה בשיתוף פעולה לפיתוח מתקני ייצור חשמל בסמוך לקמפוסים של מרכזי נתונים. כעת, אלפאבית מבקשת להעמיק את השליטה בשרשרת האספקה האנרגטית הנדרשת לפעילותה.
לדברי אלפאבית, Intersect תמשיך לפעול כיחידה נפרדת תחת המותג הקיים, ולא תשולב באופן מלא בפעילות גוגל. הנהלת החברה תישאר על כנה, ובראשה המנכ״ל שלדון קימבר. נכסים פעילים של Intersect בטקסס, וכן נכסים פעילים ומתוכננים בקליפורניה, לא ייכללו בעסקה.
אלפאבית תרכוש את פלטפורמת פיתוח האנרגיה של Intersect ואת צוות העובדים העוסק בפרויקטים שכבר הוקצו לגוגל. מדובר בנכסים שנועדו לתמוך ישירות בהרחבת פעילות מרכזי הנתונים של החברה בארה״ב.
- אלפאבית מתחזקת, OpenAI נחלשת: המשקיעים משנים כיוון במרוץ ה־AI
- המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ענקיות הטכנולוגיה רוצות חשמל
העסקה משקפת מגמה רחבה יותר בענף, שבה חברות טכנולוגיה גדולות מחפשות חיבור ישיר לייצור חשמל. הביקוש למרכזי נתונים גדולים, המונעים על ידי מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית, הפך את סוגיית האנרגיה לאחד מצווארי הבקבוק המרכזיים של הענף.במקביל, גם שחקנים נוספים בוחנים רכישות בתחום. קבוצת סופטבנק בוחנת יעדים אפשריים בענף מרכזי הנתונים, וחברות השקעה פרטיות פועלות לרכישת ספקיות תשתית ורשתות חשמל, במטרה ליהנות מהגידול בביקוש.

"השתטחות שורית": תשואות האג"ח הקצרות יורדות על רקע ציפיות להורדות ריבית
נתון אינפלציה נמוך מהצפוי, רכישות אג"ח מצד הפד והתרחבות הפער בין אג"ח לשנתיים ל־10 שנים ל־68 נקודות בסיס משנים את תמחור השוק; הבנקים הגדולים מגדילים חשיפה לחוב הממשלתי
שוק האג"ח האמריקאי חווה בשבועות האחרונים שינוי מגמה, שמשפיע לא רק על שווקי החוב אלא גם על שווקי המניות והמט"ח. תשואות האג"ח הקצרות ירדו בחדות במהלך השבועיים האחרונים, בעוד שבטווחים הארוכים יותר נרשמה תנודתיות גבוהה יותר. השינוי הזה מאותת על תפנית בציפיות המשקיעים בנוגע למדיניות הריבית של הפדרל ריזרב לקראת השנה הקרובה.
בלב ההתפתחויות עומדת הערכה מחודשת של סביבת האינפלציה בארה"ב. נתון האינפלציה לחודש נובמבר היה נמוך מהצפוי וחיזק את התחושה כי לחצי המחירים מתמתנים. אף שהירידה אינה אחידה בכל רכיבי המדד, עבור שוק האג"ח מדובר בטריגר משמעותי לשינוי תמחור.התגובה המיידית נרשמה באג"ח הממשלתיות לטווח הקצר. תשואות האג"ח לשנתיים ולשלוש ירדו בחדות, כאשר המשקיעים החלו לגלם הסתברות גבוהה יותר להורדות ריבית כבר במהלך השנה הקרובה. לפי תמחור השוק, סוחרים מצפים לפחות לשתי הורדות ריבית של 25 נקודות בסיס, כאשר ההסתברות להורדה כבר בינואר עומדת על כ־15%.
במקביל, הפדרל ריזרב החל ביישום תוכנית רכישות חודשיות סדירות, שמטרתה להקל על חששות נזילות במערכת הבנקאית. התוכנית צפויה להימשך עד סוף האביב, והיא מוסיפה לחץ מתמשך כלפי מטה על תשואות שטרי האוצר הקצרים.
- זרקור על הקרן: קרן האג"ח שמשקיעה מחוץ לקופסה ומציגה תוצאות מצוינות
- סיטי: השבתה ממושכת בממשל האמריקאי עשויה להרים את שערי אגרות החוב הממשלתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"השתטחות שורית"
השילוב בין ציפיות להורדות ריבית לבין רכישות האג"ח מצד הפד הוביל למה שמכונה בשוק “השתטחות שורית” של עקומת התשואות. במצב זה, התשואות הקצרות יורדות מהר יותר מהתשואות הארוכות. הפער בין תשואת האג"ח הממשלתיות לשנתיים לבין תשואת האג"ח ל־10 שנים התרחב ל־68 נקודות בסיס, הרמה הגבוהה ביותר מאז ינואר 2022. מדובר בשינוי חד לעומת החודשים האחרונים, שבהם עקום התשואות היה שטוח יותר.
