מכת המכסים של טראמפ: לקראת משבר בענף הרכב האמריקאי?
טראמפ מכחיש איסור העלאת מחירים אך מתעקש על מכסי 25% קבועים; יצרניות הרכב נערכות לפגיעה כלכלית חמורה
שוק הרכב האמריקאי נמצא בסערה בעקבות דברים סותרים שהשמיע הנשיא דונלד טראמפ בנוגע למדיניות המכסים החדשה. בסוף השבוע, הנשיא הכחיש בתוקף את הדיווחים שהופיעו קודם לכן ב"וול סטריט ג'ורנל", לפיהם אסר על יצרניות הרכב להעלות מחירים בתגובה למכסי היבוא החדשים.
"לא אכפת לי כלל אם הם יעלו מחירים," התבטא טראמפ בראיון לרשת NBC, במנוגד לדיווחים הקודמים. הנשיא אף הוסיף שהוא צופה כי האמריקאים פשוט יעברו לרכוש יותר כלי רכב המיוצרים בארצות הברית, מה שלדעתו יפתור את הבעיה. אולם מה שהדאיג את המשקיעים הרבה יותר היה הצהרתו הנחרצת כי המכסים בשיעור 25% על רכבים וחלקי חילוף מיובאים נועדו להישאר לצמיתות.
בענף הרכב מתכוננים
התעשייה נערכת כעת לקראת יום רביעי, המועד בו יכנסו המכסים לתוקף. ניתוחים כלכליים מצביעים על כך שהמהלך צפוי להעלות את מחיר הרכב הממוצע בין 5,000 ל-10,000 דולר - עלייה דרמטית שיצרניות הרכב האמריקאיות יתקשו לספוג. לפי נתוני השוק, חברות כמו פורד וג'נרל מוטורס מרוויחות בממוצע פחות מ-4,000 דולר מכל מכונית, מה שמציב אותן במלכוד כלכלי חסר מוצא.
אסטרטגים בענף הרכב כבר מגבשים תוכניות חירום להתמודדות עם המציאות החדשה. במקום העלאת מחירים ישירה, צפוי כי החברות יבטלו תחילה את ההטבות והתמריצים לסוכנויות הרכב. משמעות הדבר היא שמחיר המדבקה הרשמי עשוי להישאר ללא שינוי, אך הצרכנים לא ייהנו עוד מהנחות מזומן בסך 1,000 דולר או מריביות מסובסדות - מהלך שיכול להעלות את מחיר העסקה הממוצעת בעד 3,000 דולר.
- פרארי מציגה צמיחה בהכנסות ושמירה על רווחיות חרף האטה עולמית
- יפן לארה"ב - לא נוכל לקבל מכס של 25% על רכבים; האם משבר המכסים יתחדש?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רעיון נוסף הנשקל בחדרי הישיבות של ענקיות הרכב הוא הוספת "תוספת מכס חריגה" למחיר הרכב. גישה זו עשויה להיות קלה יותר ליישום עבור יצרניות חלקי החילוף, אך מורכבת יותר עבור סוכנויות המתמודדות ישירות עם צרכנים רגישים למחיר.
כתוצאה מהאי-ודאות, מניות חברות הרכב המובילות ספגו מכה קשה. מניות פורד, ג'נרל מוטורס וסטלנטיס נפלו בממוצע של 13% מאז הבחירות בנובמבר - ירידה הגדולה בכ-10 נקודות אחוז מהנסיגה של מדד S&P 500 באותה תקופה.
הפסימיות משתקפת במכפילים
הנתונים האחרונים של FactSet מלמדים כי שלוש יצרניות הרכב הגדולות נסחרות כעת במכפיל רווח של פחות מחמש פעמים הרווח למניה הצפוי לשנת 2025 - ירידה חדה ממכפיל של כמעט שש פעמים לפני שנה. מספרים אלו משקפים את הפסימיות הגוברת בשוק לגבי יכולתן של החברות להתמודד עם המציאות החדשה.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בוול-סטריט מעריכים כי השפעת המכסים על הביקוש, המחירים והרווחיות של החברות עדיין קשה לחיזוי. ישנו חשש אמיתי כי העלאת מחירים משמעותית עלולה לפגוע בביקוש, במיוחד בקרב שכבות הביניים והמעמד הנמוך, שעבורן רכישת רכב חדש מהווה כבר עתה הוצאה משמעותית.
ניתוח שרשרת האספקה של תעשיית הרכב האמריקאית חושף עד כמה הענף תלוי בחלקים מיובאים. יצרניות הרכב האמריקאיות, שהתרגלו לעשורים של גלובליזציה והורדת עלויות באמצעות מיקור חוץ, ניצבות כעת בפני אתגר אסטרטגי: האם להשקיע מיליארדים בהעברת קווי ייצור לארה"ב, או לספוג את עלויות המכס ולהעבירן לצרכנים?
המשפחה האמריקאית הממוצעת עלולה למצוא את עצמה משלמת הרבה יותר עבור רכב חדש בעתיד הקרוב. העלייה הצפויה במחירים, בין אם ישירה או עקיפה, תגיע בתקופה של אינפלציה מתמשכת וחששות כלכליים. אנליסטים צופים כי אם העלייה במחירים תהיה משמעותית, יותר אמריקאים עשויים לבחור להחזיק ברכביהם הישנים לזמן ממושך יותר או לפנות לשוק הרכב המשומש, שגם הוא צפוי להתייקר בשל עליית הביקוש.
הממשל טוען כי בטווח הארוך, המכסים יעודדו השקעות מקומיות ויצירת מקומות עבודה בתעשיית הרכב האמריקאית. יחד עם זאת, כלכלנים רבים מטילים ספק באפקטיביות של מדיניות זו, ומציינים שהתהליך עשוי להיות ארוך, יקר ולא בהכרח מוצלח. הם מדגישים כי הגלובליזציה של תעשיית הרכב התרחשה במשך עשורים וכי הפיכת המגמה תדרוש זמן רב והשקעות עצומות.
- 1.יסתדרו. בישראל המיסוי הוא בין 100% לבין 300% (ל"ת)חרטטנות שמאל 31/03/2025 21:33הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
