רכבים חדשים
צילום: רשתות חברתיות

מכת המכסים של טראמפ: לקראת משבר בענף הרכב האמריקאי?

טראמפ מכחיש איסור העלאת מחירים אך מתעקש על מכסי 25% קבועים; יצרניות הרכב נערכות לפגיעה כלכלית חמורה

אדיר בן עמי | (1)


שוק הרכב האמריקאי נמצא בסערה בעקבות דברים סותרים שהשמיע הנשיא דונלד טראמפ בנוגע למדיניות המכסים החדשה. בסוף השבוע, הנשיא הכחיש בתוקף את הדיווחים שהופיעו קודם לכן ב"וול סטריט ג'ורנל", לפיהם אסר על יצרניות הרכב להעלות מחירים בתגובה למכסי היבוא החדשים.


"לא אכפת לי כלל אם הם יעלו מחירים," התבטא טראמפ בראיון לרשת NBC, במנוגד לדיווחים הקודמים. הנשיא אף הוסיף שהוא צופה כי האמריקאים פשוט יעברו לרכוש יותר כלי רכב המיוצרים בארצות הברית, מה שלדעתו יפתור את הבעיה. אולם מה שהדאיג את המשקיעים הרבה יותר היה הצהרתו הנחרצת כי המכסים בשיעור 25% על רכבים וחלקי חילוף מיובאים נועדו להישאר לצמיתות.


בענף הרכב מתכוננים

התעשייה נערכת כעת לקראת יום רביעי, המועד בו יכנסו המכסים לתוקף. ניתוחים כלכליים מצביעים על כך שהמהלך צפוי להעלות את מחיר הרכב הממוצע בין 5,000 ל-10,000 דולר - עלייה דרמטית שיצרניות הרכב האמריקאיות יתקשו לספוג. לפי נתוני השוק, חברות כמו פורד וג'נרל מוטורס מרוויחות בממוצע פחות מ-4,000 דולר מכל מכונית, מה שמציב אותן במלכוד כלכלי חסר מוצא.


אסטרטגים בענף הרכב כבר מגבשים תוכניות חירום להתמודדות עם המציאות החדשה. במקום העלאת מחירים ישירה, צפוי כי החברות יבטלו תחילה את ההטבות והתמריצים לסוכנויות הרכב. משמעות הדבר היא שמחיר המדבקה הרשמי עשוי להישאר ללא שינוי, אך הצרכנים לא ייהנו עוד מהנחות מזומן בסך 1,000 דולר או מריביות מסובסדות - מהלך שיכול להעלות את מחיר העסקה הממוצעת בעד 3,000 דולר.


רעיון נוסף הנשקל בחדרי הישיבות של ענקיות הרכב הוא הוספת "תוספת מכס חריגה" למחיר הרכב. גישה זו עשויה להיות קלה יותר ליישום עבור יצרניות חלקי החילוף, אך מורכבת יותר עבור סוכנויות המתמודדות ישירות עם צרכנים רגישים למחיר.


כתוצאה מהאי-ודאות, מניות חברות הרכב המובילות ספגו מכה קשה. מניות פורד, ג'נרל מוטורס וסטלנטיס נפלו בממוצע של 13% מאז הבחירות בנובמבר - ירידה הגדולה בכ-10 נקודות אחוז מהנסיגה של מדד S&P 500 באותה תקופה.


הפסימיות משתקפת במכפילים

הנתונים האחרונים של FactSet מלמדים כי שלוש יצרניות הרכב הגדולות נסחרות כעת במכפיל רווח של פחות מחמש פעמים הרווח למניה הצפוי לשנת 2025 - ירידה חדה ממכפיל של כמעט שש פעמים לפני שנה. מספרים אלו משקפים את הפסימיות הגוברת בשוק לגבי יכולתן של החברות להתמודד עם המציאות החדשה.

קיראו עוד ב"גלובל"


בוול-סטריט מעריכים כי השפעת המכסים על הביקוש, המחירים והרווחיות של החברות עדיין קשה לחיזוי. ישנו חשש אמיתי כי העלאת מחירים משמעותית עלולה לפגוע בביקוש, במיוחד בקרב שכבות הביניים והמעמד הנמוך, שעבורן רכישת רכב חדש מהווה כבר עתה הוצאה משמעותית.


ניתוח שרשרת האספקה של תעשיית הרכב האמריקאית חושף עד כמה הענף תלוי בחלקים מיובאים. יצרניות הרכב האמריקאיות, שהתרגלו לעשורים של גלובליזציה והורדת עלויות באמצעות מיקור חוץ, ניצבות כעת בפני אתגר אסטרטגי: האם להשקיע מיליארדים בהעברת קווי ייצור לארה"ב, או לספוג את עלויות המכס ולהעבירן לצרכנים?


המשפחה האמריקאית הממוצעת עלולה למצוא את עצמה משלמת הרבה יותר עבור רכב חדש בעתיד הקרוב. העלייה הצפויה במחירים, בין אם ישירה או עקיפה, תגיע בתקופה של אינפלציה מתמשכת וחששות כלכליים. אנליסטים צופים כי אם העלייה במחירים תהיה משמעותית, יותר אמריקאים עשויים לבחור להחזיק ברכביהם הישנים לזמן ממושך יותר או לפנות לשוק הרכב המשומש, שגם הוא צפוי להתייקר בשל עליית הביקוש.


הממשל טוען כי בטווח הארוך, המכסים יעודדו השקעות מקומיות ויצירת מקומות עבודה בתעשיית הרכב האמריקאית. יחד עם זאת, כלכלנים רבים מטילים ספק באפקטיביות של מדיניות זו, ומציינים שהתהליך עשוי להיות ארוך, יקר ולא בהכרח מוצלח. הם מדגישים כי הגלובליזציה של תעשיית הרכב התרחשה במשך עשורים וכי הפיכת המגמה תדרוש זמן רב והשקעות עצומות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יסתדרו. בישראל המיסוי הוא בין 100% לבין 300% (ל"ת)
    חרטטנות שמאל 31/03/2025 21:33
    הגב לתגובה זו
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

אנבידיה הואנגאנבידיה הואנג

מנכ"ל אנבידיה: "סין תנצח את ארה"ב במירוץ ה-AI"

הואנג מזהיר שהרגולציה הכבדה במערב מעכבת את החדשנות בעוד סין רצה קדימה עם עלויות אנרגיה נמוכות ומבהיר - "ארה"ב חייבת לרוץ קדימה כדי לשמור על ההובלה"

מנדי הניג |

מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, הצהיר כי "סין תנצח את ארה"ב במירוץ לבינה המלאכותית". הואנג דיבר בכנס Future of AI של הפייננשל טיימס בלונדון, שם התריע כי ארה"ב עלולה לאבד את ההובלה הטכנולוגית לטובת סין, בין היתר בשל רגולציה כבדה מדי ועלויות אנרגיה גבוהות לעומת התמיכה הממשלתית הנדיבה שנהנית ממנה התעשייה הסינית. לדבריו, בעוד סין מקדמת את החדשנות המקומית בעזרת סובסידיות רחבות ותשתיות אנרגיה זולות, במערב קיים עודף רגולציה שמאט את פיתוחי הבינה המלאכותית. "סין רצה קדימה, ואנחנו עסוקים בדיונים ובחששות", צוטט הואנג בכתבה.

הדברים גרמו לסערה בארה"ב וגם בשווקים זה ביקורת ישירה על המדיניות של וושינגטון והרגולציה סביב תחום ה-AI מפי ה"מלך" בעצמו. שעות ספורות אחרי פרסום הדברים, הואנג ניסה לכבות את השריפה שהדליק כשפרסם הבהרה בחשבון הרשמי של אנבידיה ברשת X (טוויטר לשעבר), בניסיון למתן את הרושם שנוצר.

בציוץ המרוכך הוא כותב "סין נמצאת ננו-שניות מאחור, וארה"ב חייבת לנצח. אמריקה תנצח על ידי זה שתמשיך לרוץ קדימה ותזכה באמון של המפתחים בעולם", כתב. לדברי האונג, המפתח ליתרון האמריקאי הוא בשמירה על מערכת אקולוגית פתוחה שבה מפתחי AI ימשיכו להסתמך על שבבי אנבידיה שמובילים בשוק.


הניסיון למתן את הדברים מגיע גם על רקע המתיחות הגוברת סביב הגבלות היצוא של שבבי AI לסין. בחודשים האחרונים פועלת אנבידיה לשכנע את ממשל טראמפ להקל על ההגבלות, אך במקביל בייג’ין פתחה בבדיקת ביטחון לאומית שהובילה לחסימת שבבי החברה במדינה. "הנתח שלנו בשוק הסיני ירד לאפס", הודה הואנג לאחרונה.


המאבק על השבבים

העימות סביב טכנולוגיות הבינה המלאכותית הפך לאחד הצירים המרכזיים במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. אנבידיה, NVIDIA Corp. -2.5%   שהפכה לסמל העליונות הטכנולוגית של ארה"ב בזכות שבבי ה-H100 וה-H200, מייצגת את חזית החדשנות האמריקאית - אבל גם את אחד מהמתחים המרכזיים בין שתי המעצמות. בסין, במקביל, פועלות חברות כמו Huawei ו-Biren לפתח שבבי AI מקומיים במטרה לצמצם את התלות במערב. הממשלה הסינית רואה בפיתוח העצמאי של שבבים משימה אסטרטגית, כחלק ממדיניות "Made in China 2030" שהמטרה שלה היא להבטיח עליונות טכנולוגית.