לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

לוסיד עקפה את הציפיות - למה היא נופלת ב-12%?

מניית לוסיד צונחת למרות תוצאות חיוביות: החלפת מנכ"ל ואתגרי שוק מאיימים על יצרנית הרכב החשמלי

אדיר בן עמי | (1)

מניית לוסידLucid Motors -6.01%  , יצרנית כלי הרכב החשמליים, צונחת בשיעור של 12%, על אף הצגת תוצאות טובות יותר מהצפוי, וזאת בעיקר בעקבות שינויים ניהוליים משמעותיים שזעזעו את אמון המשקיעים. הדוח הכספי של החברה הציג נתונים מעודדים למדי. ההפסד למניה עמד על 22 סנט, טוב יותר מהתחזית של 25 סנט, ומחזור המכירות הגיע ל-234.5 מיליון דולר, בהשוואה לתחזית של 214 מיליון דולר. אולם, אלו עדיין אינם מספיקים להשגת רווחיות אמיתית.


תחזיות החברה לשנת 2025 מציגות אופטימיות זהירה. לוסיד צופה ייצור של 20,000 כלי רכב, מעט יותר מהתחזיות של וול סטריט שעמדו על כ-17,000 כלי רכב. זהו גידול משמעותי לעומת השנים האחרונות, כאשר החברה מכרה 10,241 כלי רכב ב-2024, בהשוואה ל-6,001 כלי רכב ב-2023.


שינוי מרכזי שזעזע את שוק ההון היה החלפת המנכ"ל. פיטר רולינסון, מייסד החברה, פרש מתפקידו, ובמקומו מונה מארק וינטרהוף, שכיהן עד כה כמנהל התפעולי, כמנכ"ל זמני. צעד זה עורר תגובות מעורבות בקרב המשקיעים והאנליסטים.


בנק אוף אמריקה הגיב באופן חד-משמעי לשינוי הניהולי. האנליסט ג'ון מרפי הוריד את דירוג המניה מ"החזק" ל"מכירה", והפחית את המחיר היעד למניה מ-3 דולרים לדולר אחד בלבד. צעד זה שיקף את החששות העמוקים מהשינוי הניהולי ותמונת המצב העסקית.


מבחינה פיננסית, לוסיד סיימה את הרבעון הרביעי עם כ-4 מיליארד דולר במזומנים, ברמה דומה לרבעון השלישי. החברה השקיעה כ-3 מיליארד דולר בפיתוח העסק ב-2024, ואף גייסה מעל 3 מיליארד דולר כדי לשמור על רזרבות המזומנים שלה.



אתגרים משמעותיים בדרך


תחזיות וול סטריט מצביעות על אתגרים פיננסיים משמעותיים. הצפי הוא כי החברה תידרש להשתמש ביותר מ-7 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות. רווח חופשי חיובי עדיין נראה רחוק, על פי הערכות האנליסטים. במצב זה, לוסיד תלויה במידה רבה בתמיכה של השקעות ממשלתיות סעודיות, המחזיקות כ-60% ממניות החברה.


השנה החולפת הייתה קשה למניית החברה, אשר ירדה בכ-17% ב-12 החודשים האחרונים. הגורמים לירידה זו רבים ומגוונים: האטה בביקוש לרכב חשמלי, תחרות גוברת, ואפשרות של ביטול סובסידיות ממשלתיות, במיוחד לאור הצהרותיו של דונלד טראמפ.

קיראו עוד ב"גלובל"


המגמה השלילית אינה ייחודית ללוסיד. חברות אחרות בענף הרכב החשמלי, כמו טסלה וריביאן, חוו אף הן ירידות משמעותיות בשווי השוק. ירידות אלו משקפות את האתגרים הכלליים העומדים בפני תעשיית הרכב החשמלי בתקופה זו.


למרות האתגרים, לוסיד ממשיכה להציג צמיחה בייצור ובמכירות. המעבר מחברת סטארט-אפ לחברה בוגרת יותר דורש השקעות משמעותיות, זמן והתאקלמות לשוק התחרותי של הרכב החשמלי. זהו תהליך מורכב הדורש סבלנות ותכנון אסטרטגי מדויק.


אנליסטים ממשיכים לעקוב אחר החברה בעניין רב, תוך הערכה כי השנים הקרובות יהיו קריטיות בהתפתחותה. השינוי הניהולי, יחד עם המשאבים הפיננסיים העומדים לרשותה, יכולים להוות הזדמנות לשינוי כיוון אסטרטגי. הסביבה העסקית בה פועלת לוסיד מאופיינת באי-וודאות. שוק הרכב החשמלי ממשיך להתפתח במהירות, תוך שינויים טכנולוגיים ורגולטוריים תכופים. יכולתה של החברה להתאים עצמה למציאות המשתנה תהיה גורם מכריע בהצלחתה העתידית.




תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זורבבה 26/02/2025 21:59
    הגב לתגובה זו
    מה ערך המוסף של עוד חברת מכוניות שעלולה לפשוט רגל ממש בקרוב מי התמים שרוכש מהם רכב
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.