לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

לוסיד עקפה את הציפיות - למה היא נופלת ב-12%?

מניית לוסיד צונחת למרות תוצאות חיוביות: החלפת מנכ"ל ואתגרי שוק מאיימים על יצרנית הרכב החשמלי

אדיר בן עמי | (1)

מניית לוסידLucid Motors 0.15%  , יצרנית כלי הרכב החשמליים, צונחת בשיעור של 12%, על אף הצגת תוצאות טובות יותר מהצפוי, וזאת בעיקר בעקבות שינויים ניהוליים משמעותיים שזעזעו את אמון המשקיעים. הדוח הכספי של החברה הציג נתונים מעודדים למדי. ההפסד למניה עמד על 22 סנט, טוב יותר מהתחזית של 25 סנט, ומחזור המכירות הגיע ל-234.5 מיליון דולר, בהשוואה לתחזית של 214 מיליון דולר. אולם, אלו עדיין אינם מספיקים להשגת רווחיות אמיתית.


תחזיות החברה לשנת 2025 מציגות אופטימיות זהירה. לוסיד צופה ייצור של 20,000 כלי רכב, מעט יותר מהתחזיות של וול סטריט שעמדו על כ-17,000 כלי רכב. זהו גידול משמעותי לעומת השנים האחרונות, כאשר החברה מכרה 10,241 כלי רכב ב-2024, בהשוואה ל-6,001 כלי רכב ב-2023.


שינוי מרכזי שזעזע את שוק ההון היה החלפת המנכ"ל. פיטר רולינסון, מייסד החברה, פרש מתפקידו, ובמקומו מונה מארק וינטרהוף, שכיהן עד כה כמנהל התפעולי, כמנכ"ל זמני. צעד זה עורר תגובות מעורבות בקרב המשקיעים והאנליסטים.


בנק אוף אמריקה הגיב באופן חד-משמעי לשינוי הניהולי. האנליסט ג'ון מרפי הוריד את דירוג המניה מ"החזק" ל"מכירה", והפחית את המחיר היעד למניה מ-3 דולרים לדולר אחד בלבד. צעד זה שיקף את החששות העמוקים מהשינוי הניהולי ותמונת המצב העסקית.


מבחינה פיננסית, לוסיד סיימה את הרבעון הרביעי עם כ-4 מיליארד דולר במזומנים, ברמה דומה לרבעון השלישי. החברה השקיעה כ-3 מיליארד דולר בפיתוח העסק ב-2024, ואף גייסה מעל 3 מיליארד דולר כדי לשמור על רזרבות המזומנים שלה.



אתגרים משמעותיים בדרך


תחזיות וול סטריט מצביעות על אתגרים פיננסיים משמעותיים. הצפי הוא כי החברה תידרש להשתמש ביותר מ-7 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות. רווח חופשי חיובי עדיין נראה רחוק, על פי הערכות האנליסטים. במצב זה, לוסיד תלויה במידה רבה בתמיכה של השקעות ממשלתיות סעודיות, המחזיקות כ-60% ממניות החברה.


השנה החולפת הייתה קשה למניית החברה, אשר ירדה בכ-17% ב-12 החודשים האחרונים. הגורמים לירידה זו רבים ומגוונים: האטה בביקוש לרכב חשמלי, תחרות גוברת, ואפשרות של ביטול סובסידיות ממשלתיות, במיוחד לאור הצהרותיו של דונלד טראמפ.

קיראו עוד ב"גלובל"


המגמה השלילית אינה ייחודית ללוסיד. חברות אחרות בענף הרכב החשמלי, כמו טסלה וריביאן, חוו אף הן ירידות משמעותיות בשווי השוק. ירידות אלו משקפות את האתגרים הכלליים העומדים בפני תעשיית הרכב החשמלי בתקופה זו.


למרות האתגרים, לוסיד ממשיכה להציג צמיחה בייצור ובמכירות. המעבר מחברת סטארט-אפ לחברה בוגרת יותר דורש השקעות משמעותיות, זמן והתאקלמות לשוק התחרותי של הרכב החשמלי. זהו תהליך מורכב הדורש סבלנות ותכנון אסטרטגי מדויק.


אנליסטים ממשיכים לעקוב אחר החברה בעניין רב, תוך הערכה כי השנים הקרובות יהיו קריטיות בהתפתחותה. השינוי הניהולי, יחד עם המשאבים הפיננסיים העומדים לרשותה, יכולים להוות הזדמנות לשינוי כיוון אסטרטגי. הסביבה העסקית בה פועלת לוסיד מאופיינת באי-וודאות. שוק הרכב החשמלי ממשיך להתפתח במהירות, תוך שינויים טכנולוגיים ורגולטוריים תכופים. יכולתה של החברה להתאים עצמה למציאות המשתנה תהיה גורם מכריע בהצלחתה העתידית.




תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זורבבה 26/02/2025 21:59
    הגב לתגובה זו
    מה ערך המוסף של עוד חברת מכוניות שעלולה לפשוט רגל ממש בקרוב מי התמים שרוכש מהם רכב
ירידות שווקים (דאל אי)ירידות שווקים (דאל אי)

"משבר אשראי עלול לגרור גל מכירות כפוי בוול סטריט"

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מצביעים על שישה סימני אזהרה שעלולים לאלץ את קרנות הפנסיה למכור מניות בהיקפי ענק

תמיר חכמוף |

בנק אוף אמריקה מזהיר מפני משבר אשראי שעשוי לחלחל לשווקים. האנליסטים של הבנק מזהים סימנים של לחץ גובר בשוק האשראי שעלולים להוביל לגל של מכירות כפויות, בעיקר מצד גופים מוסדיים, מה שעלול להוביל לירידות חדות במניות.

האנליסטית סוויטה סוברמניאן מציינת כי השקעות פסיביות, קרנות העוקבות מדדים כמו S&P 500, מהוות כיום חלק ניכר מהמסחר, ולכן מכירות מצד גופים גדולים כאלה עלולות לגרור מכירות אוטומטיות בכלל השוק ולא במניות ספציפיות. במילים אחרות, אלו עלולות להיות ירידות כלליות ולא תלויות במניות ספציפיות (כשיורד גשם כולם נרטבים). 

בנוסף ללחצי האשראי, הבנק מזהיר גם מפני שווי מניות מנופח: מדד S&P 500, לפי הבנק, נסחר כבר כיום ברמות גבוהות במיוחד, במיוחד לפי מדדי ערך ארוכי טווח ל-20 שנים. עוד אומרים בבנק ששישה מתוך עשרה "סימני שוק דובי" (Bear Market Signposts) שהבנק עוקב אחריהם כבר מתקיימים. כאשר יותר מ-70% מהתנאים האלה מתקיימים, זה מעיד בדרך כלל על מעבר לשוק יורד. 


שרשרת התגובה: מאשראי למניות

איך בעצם בעיות אשראי מחלחלות לשוק המניות? בשוק האמריקאי נרשמים סימנים של קושי במתן הלוואות פרטיות במקביל לעלייה בדיפולטים וקשיים בהחזר ההלוואות, במיוחד לחברות קטנות ולגופים לא-בנקאיים. נוסף על כך, ישנו חשש מהפסדים בבנקים אזוריים. מדד הבנקים האזוריים ירד ביותר מ-6% ביום אחד ורשם ארבעה שבועות רצופים של ירידות, הרצף הארוך ביותר השנה.

יש לכך השלכה על גופים מוסדיים - גופים כמו קרנות פנסיה, קרנות עוקבות מדדים ומוסדות השקעה המחזיקים גם מניות וגם הלוואות פרטיות עשויים לראות את הירידה בערך הנכסים הפרטיים (ערך ההלוואות הפרטיות שיורד בגלל קושי להחזירם) כהפרה של התחייבויותיהם. לחצים כאלה עלולים להכריח אותם לממש מניות כדי לממן התחייבויות או להקטין סיכונים.

ספייס אקס
צילום: ספייס אקס

SpaceX בדרך לאבד את המונופול על חזרה לירח

ממשל טראמפ מאותת על שינוי כיוון בחקר הירח: נאס"א עשויה לפתוח מחדש את החוזה הבלעדי עם SpaceX בעקבות עיכובים בפיתוח ה-Starship, במטרה ליצור תחרות מחודשת ולוודא שארצות הברית תקדים את סין במרוץ לחלל

אדיר בן עמי |

ממשל טראמפ מאיים לשבור את ההסכם הבלעדי של SpaceX עם נאס"א לנחיתה על הירח. שון דאפי, מנהל נאס"א בפועל, הודיע בראיון ל-Fox News כי הוא נמצא בתהליך של פתיחת החוזה לתחרות. המהלך מגיע לאחר עיכובים חוזרים בפיתוח חללית Starship של אילון מאסק, ומעיד על חשש עמוק בממשל החדש שארצות הברית מפגרת אחרי סין במרוץ לחזרה לירח לראשונה מזה יותר מחצי מאה.


דאפי הבהיר שהמטרה היא ליצור מרוץ אמיתי לחלל בין חברות אמריקאיות. בהצהרה ל-CNBC הוא אמר שהוא אוהב את SpaceX וחושב שהיא חברה מדהימה, אבל הבעיה היא שהיא מאחרת. החברה המשיכה לדחות את לוחות הזמנים שלה בעוד שארצות הברית נמצאת במרוץ נגד סין. דאפי לא הבהיר איך בדיוק הוא מתכוון לפתוח את החוזה של SpaceX, האם זה יהיה תהליך מכרז חדש או משיכה של כספים שהחברה עתידה לקבל.


נאס"א כבר העבירה ל-SpaceX כ-4 מיליארד דולר כדי שהחברה תפתח את חללית Starship כרכב שינחית על הירח ויוביל אסטרונאוטים אמריקאים לשם החל מ-2027. זהו הפרויקט החשוב ביותר של נאס"א בתחום החקר האנושי של החלל, והעיכובים בו פוגעים בכל התוכנית הלאומית להחזרת אמריקה לירח אחרי הפסקה של עשרות שנים. המורכבות הטכנית של הפרויקט עצומה. החברה עדיין צריכה להוכיח ולשלוט בטכנולוגיות חדשניות רבות עד למועד הנחיתה על הירח, במיוחד היכולת לתדלק את Starship במסלול ולשגר את הרכב בסדרת שיגורים של כתריסר פעמים או יותר ברצף. זו רשימת משימות מרתיעה במיוחד כאשר SpaceX עדיין לא השלימה אפילו משימה אורביטלית מלאה עם Starship.


התחרות הקיימת כבר מעניינת אבל מוגבלת


בשנת 2021 SpaceX ניצחה במכרז נגד שני מתחרים אחרים וזכתה בזכות לפתח רכב שינחית אסטרונאוטים על הירח. ב-2023 נאס"א הוסיפה לתמונה את Blue Origin של ג'ף בזוס והעניקה לה חוזה נפרד בשווי 3.4 מיליארד דולר לפיתוח רכב נחיתה משלה. עכשיו דאפי מבהיר שהוא רוצה ש-Blue Origin תתחרה גם על החוזה של SpaceX, מה שהופך את המירוץ למורכב יותר עם יותר משתתפים.


הביצועים האחרונים של SpaceX מראים התקדמות אבל גם חושפים בעיות, כאשר החברה ביצעה השבוע עוד ניסוי של רקטת Starship שהצליח ברובו, אבל הרקטה עדיין רחוקה מלהיות מוכנה למשימות אמיתיות. המבחנים מעידים שהחברה מתקדמת, אבל גם מגלים כמה עבודה עוד נותרה עד שהרקטה תוכל לבצע את המשימה המלאה של הנחתה על הירח. דאפי הבהיר שפתיחת החוזה של SpaceX תבטיח שארצות הברית תחזור לירח לפני סין. מדובר בשיקול גיאופוליטי שמנחה את הממשל החדש. הרצון לשמור על עליונות אמריקאית בחלל ולמנוע מסין להקדים את ארצות הברית בהישג סמלי ואסטרטגי כה חשוב.