לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

לוסיד עקפה את הציפיות - למה היא נופלת ב-12%?

מניית לוסיד צונחת למרות תוצאות חיוביות: החלפת מנכ"ל ואתגרי שוק מאיימים על יצרנית הרכב החשמלי

אדיר בן עמי | (1)

מניית לוסידLucid Motors 4.95%  , יצרנית כלי הרכב החשמליים, צונחת בשיעור של 12%, על אף הצגת תוצאות טובות יותר מהצפוי, וזאת בעיקר בעקבות שינויים ניהוליים משמעותיים שזעזעו את אמון המשקיעים. הדוח הכספי של החברה הציג נתונים מעודדים למדי. ההפסד למניה עמד על 22 סנט, טוב יותר מהתחזית של 25 סנט, ומחזור המכירות הגיע ל-234.5 מיליון דולר, בהשוואה לתחזית של 214 מיליון דולר. אולם, אלו עדיין אינם מספיקים להשגת רווחיות אמיתית.


תחזיות החברה לשנת 2025 מציגות אופטימיות זהירה. לוסיד צופה ייצור של 20,000 כלי רכב, מעט יותר מהתחזיות של וול סטריט שעמדו על כ-17,000 כלי רכב. זהו גידול משמעותי לעומת השנים האחרונות, כאשר החברה מכרה 10,241 כלי רכב ב-2024, בהשוואה ל-6,001 כלי רכב ב-2023.


שינוי מרכזי שזעזע את שוק ההון היה החלפת המנכ"ל. פיטר רולינסון, מייסד החברה, פרש מתפקידו, ובמקומו מונה מארק וינטרהוף, שכיהן עד כה כמנהל התפעולי, כמנכ"ל זמני. צעד זה עורר תגובות מעורבות בקרב המשקיעים והאנליסטים.


בנק אוף אמריקה הגיב באופן חד-משמעי לשינוי הניהולי. האנליסט ג'ון מרפי הוריד את דירוג המניה מ"החזק" ל"מכירה", והפחית את המחיר היעד למניה מ-3 דולרים לדולר אחד בלבד. צעד זה שיקף את החששות העמוקים מהשינוי הניהולי ותמונת המצב העסקית.


מבחינה פיננסית, לוסיד סיימה את הרבעון הרביעי עם כ-4 מיליארד דולר במזומנים, ברמה דומה לרבעון השלישי. החברה השקיעה כ-3 מיליארד דולר בפיתוח העסק ב-2024, ואף גייסה מעל 3 מיליארד דולר כדי לשמור על רזרבות המזומנים שלה.



אתגרים משמעותיים בדרך


תחזיות וול סטריט מצביעות על אתגרים פיננסיים משמעותיים. הצפי הוא כי החברה תידרש להשתמש ביותר מ-7 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות. רווח חופשי חיובי עדיין נראה רחוק, על פי הערכות האנליסטים. במצב זה, לוסיד תלויה במידה רבה בתמיכה של השקעות ממשלתיות סעודיות, המחזיקות כ-60% ממניות החברה.


השנה החולפת הייתה קשה למניית החברה, אשר ירדה בכ-17% ב-12 החודשים האחרונים. הגורמים לירידה זו רבים ומגוונים: האטה בביקוש לרכב חשמלי, תחרות גוברת, ואפשרות של ביטול סובסידיות ממשלתיות, במיוחד לאור הצהרותיו של דונלד טראמפ.

קיראו עוד ב"גלובל"


המגמה השלילית אינה ייחודית ללוסיד. חברות אחרות בענף הרכב החשמלי, כמו טסלה וריביאן, חוו אף הן ירידות משמעותיות בשווי השוק. ירידות אלו משקפות את האתגרים הכלליים העומדים בפני תעשיית הרכב החשמלי בתקופה זו.


למרות האתגרים, לוסיד ממשיכה להציג צמיחה בייצור ובמכירות. המעבר מחברת סטארט-אפ לחברה בוגרת יותר דורש השקעות משמעותיות, זמן והתאקלמות לשוק התחרותי של הרכב החשמלי. זהו תהליך מורכב הדורש סבלנות ותכנון אסטרטגי מדויק.


אנליסטים ממשיכים לעקוב אחר החברה בעניין רב, תוך הערכה כי השנים הקרובות יהיו קריטיות בהתפתחותה. השינוי הניהולי, יחד עם המשאבים הפיננסיים העומדים לרשותה, יכולים להוות הזדמנות לשינוי כיוון אסטרטגי. הסביבה העסקית בה פועלת לוסיד מאופיינת באי-וודאות. שוק הרכב החשמלי ממשיך להתפתח במהירות, תוך שינויים טכנולוגיים ורגולטוריים תכופים. יכולתה של החברה להתאים עצמה למציאות המשתנה תהיה גורם מכריע בהצלחתה העתידית.




תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זורבבה 26/02/2025 21:59
    הגב לתגובה זו
    מה ערך המוסף של עוד חברת מכוניות שעלולה לפשוט רגל ממש בקרוב מי התמים שרוכש מהם רכב
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

פוטין וארדואן, צילום: רשתותפוטין וארדואן, צילום: רשתות

ארדואן לפוטין: איסטנבול מוכנה לתווך בין רוסיה לאוקראינה

"טורקיה מוכנה לתרום לכל יוזמה שתסלול את הדרך לשלום קבוע" שיחה בת 40 דקות בין פוטין לארדואן נערכה על רקע לחץ אמריקאי כבד לסיום המלחמה בתוך 100 הימים הראשונים של כהונת טראמפ  ההצעה האמריקאית בת 28 הנקודות מבקשת לסיים את המלחמה הארוכה

מנדי הניג |

נשיא טורקיה ארדואן שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, והדגיש כי אנקרה ערוכה לתרום לכל יוזמה דיפלומטית שתוביל לשלום מתמשך ולמשא ומתן ישיר בין מוסקבה לקייב. 

השיחה נמשכה כ-40 דקות, והצדדים הסכימו להמשיך את המגעים. הקרמלין מסר כי השניים דנו במצב באוקראינה, כולל בהצעות השלום האמריקאיות, כאשר פוטין ציין כי הגרסה הנוכחית של התוכנית יכולה לשמש בסיס להסדר סופי. ארדואן הציע שוב את איסטנבול כמקום לקיום משא ומתן ישיר, והזכיר את מאמצי טורקיה בעבר להפעלת הסכם התבואה דרך הים השחור.

השיחה התקיימה על רקע תנופה משמעותית במגעים בימים האחרונים, כאשר ממשל טראמפ לוחץ לסגור הסדר או הסכם שלום בתוך 100 הימים הראשונים לכהונתו השנייה. ההצעה האמריקאית, שנוסחה בחודש האחרון בשיחות סודיות בין שליחים אמריקאים לרוסים, כוללת הפסקת אש מיידית, הסדרים טריטוריאליים, הגבלות צבאיות וערבויות כלכליות. הגרסה הראשונית דרשה מאוקראינה ויתורים נרחבים - בהם הכרה דה-פקטו בקרים ובחלקים מדונבאס כשטח רוסי - ועוררה ביקורת חריפה בקייב ובאירופה. 

בעקבות דיונים אינטנסיבים בג'נבה ובבריסל הועברה בסוף השבוע גרסה מתוקנת, שבה משא ומתן טריטוריאלי יתחיל מקו החזית הנוכחי וייכללו ערבויות ביטחוניות חזקות יותר מצד ארה"ב. המועד האחרון להחלטה סופית נקבע ליום חמישי הקרוב, 27 בנובמבר.בין הסעיפים המרכזיים בגרסה המעודכנת: הגבלת צבא אוקראינה ל-600 אלף חיילים, איסור על הצבת כוחות נאט"ו קבועים בשטחה, העברת תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה לפיקוח IAEA וחלוקת החשמל שווה בשווה, ערבויות ביטחוניות אמריקאיות הכוללות תגובה צבאית וחידוש סנקציות אם רוסיה תפר את ההסכם, והתחייבות הדדית של רוסיה, אוקראינה ונאט"ו לאי-תוקפנות. במישור הכלכלי, ההצעה כוללת הסרת חלק מהסנקציות על יצוא אנרגיה רוסי, השקעות אמריקאיות בתשתיות גז אוקראיניות וחבילת שיקום במימון חלקי מנכסים רוסיים קפואים.

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי אמר כי הוא פתוח לפשרות בתנאי שיישמרו ערבויות ביטחוניות ארוכות טווח ואירופה תישאר שותפה מלאה. טורקיה, שהובילה בעבר את הסכם התבואה בים השחור ואירחה סבבי שיחות, מציעה כעת שוב לארח פגישה ישירה בין הצדדים אם יסכימו לכך.