לוסיד עקפה את הציפיות - למה היא נופלת ב-12%?
מניית לוסיד צונחת למרות תוצאות חיוביות: החלפת מנכ"ל ואתגרי שוק מאיימים על יצרנית הרכב החשמלי
מניית לוסידLucid Motors 0.66% , יצרנית כלי הרכב החשמליים, צונחת בשיעור של 12%, על אף הצגת תוצאות טובות יותר מהצפוי, וזאת בעיקר בעקבות שינויים ניהוליים משמעותיים שזעזעו את אמון המשקיעים. הדוח הכספי של החברה הציג נתונים מעודדים למדי. ההפסד למניה עמד על 22 סנט, טוב יותר מהתחזית של 25 סנט, ומחזור המכירות הגיע ל-234.5 מיליון דולר, בהשוואה לתחזית של 214 מיליון דולר. אולם, אלו עדיין אינם מספיקים להשגת רווחיות אמיתית.
תחזיות החברה לשנת 2025 מציגות אופטימיות זהירה. לוסיד צופה ייצור של 20,000 כלי רכב, מעט יותר מהתחזיות של וול סטריט שעמדו על כ-17,000 כלי רכב. זהו גידול משמעותי לעומת השנים האחרונות, כאשר החברה מכרה 10,241 כלי רכב ב-2024, בהשוואה ל-6,001 כלי רכב ב-2023.
שינוי מרכזי שזעזע את שוק ההון היה החלפת המנכ"ל. פיטר רולינסון, מייסד החברה, פרש מתפקידו, ובמקומו מונה מארק וינטרהוף, שכיהן עד כה כמנהל התפעולי, כמנכ"ל זמני. צעד זה עורר תגובות מעורבות בקרב המשקיעים והאנליסטים.
בנק אוף אמריקה הגיב באופן חד-משמעי לשינוי הניהולי. האנליסט ג'ון מרפי הוריד את דירוג המניה מ"החזק" ל"מכירה", והפחית את המחיר היעד למניה מ-3 דולרים לדולר אחד בלבד. צעד זה שיקף את החששות העמוקים מהשינוי הניהולי ותמונת המצב העסקית.
- המתחרה הקטנה של טסלה מזנקת ב-50%; האם גילו אותה?
- החברה שנהנית מהנפילה של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינה פיננסית, לוסיד סיימה את הרבעון הרביעי עם כ-4 מיליארד דולר במזומנים, ברמה דומה לרבעון השלישי. החברה השקיעה כ-3 מיליארד דולר בפיתוח העסק ב-2024, ואף גייסה מעל 3 מיליארד דולר כדי לשמור על רזרבות המזומנים שלה.
אתגרים משמעותיים בדרך
תחזיות וול סטריט מצביעות על אתגרים פיננסיים משמעותיים. הצפי הוא כי החברה תידרש להשתמש ביותר מ-7 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות. רווח חופשי חיובי עדיין נראה רחוק, על פי הערכות האנליסטים. במצב זה, לוסיד תלויה במידה רבה בתמיכה של השקעות ממשלתיות סעודיות, המחזיקות כ-60% ממניות החברה.
השנה החולפת הייתה קשה למניית החברה, אשר ירדה בכ-17% ב-12 החודשים האחרונים. הגורמים לירידה זו רבים ומגוונים: האטה בביקוש לרכב חשמלי, תחרות גוברת, ואפשרות של ביטול סובסידיות ממשלתיות, במיוחד לאור הצהרותיו של דונלד טראמפ.
- מניות בולטות בוול סטריט: ברודקום צונחת, לולולמון מזנקת - והביטקוין מתאושש
- מהפכה בשוק הקנאביס? טראמפ שוקל להוריד את הסיווג הפדרלי - מה המשמעות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
המגמה השלילית אינה ייחודית ללוסיד. חברות אחרות בענף הרכב החשמלי, כמו טסלה וריביאן, חוו אף הן ירידות משמעותיות בשווי השוק. ירידות אלו משקפות את האתגרים הכלליים העומדים בפני תעשיית הרכב החשמלי בתקופה זו.
למרות האתגרים, לוסיד ממשיכה להציג צמיחה בייצור ובמכירות. המעבר מחברת סטארט-אפ לחברה בוגרת יותר דורש השקעות משמעותיות, זמן והתאקלמות לשוק התחרותי של הרכב החשמלי. זהו תהליך מורכב הדורש סבלנות ותכנון אסטרטגי מדויק.
אנליסטים ממשיכים לעקוב אחר החברה בעניין רב, תוך הערכה כי השנים הקרובות יהיו קריטיות בהתפתחותה. השינוי הניהולי, יחד עם המשאבים הפיננסיים העומדים לרשותה, יכולים להוות הזדמנות לשינוי כיוון אסטרטגי. הסביבה העסקית בה פועלת לוסיד מאופיינת באי-וודאות. שוק הרכב החשמלי ממשיך להתפתח במהירות, תוך שינויים טכנולוגיים ורגולטוריים תכופים. יכולתה של החברה להתאים עצמה למציאות המשתנה תהיה גורם מכריע בהצלחתה העתידית.
- 1.זורבבה 26/02/2025 21:59הגב לתגובה זומה ערך המוסף של עוד חברת מכוניות שעלולה לפשוט רגל ממש בקרוב מי התמים שרוכש מהם רכב
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
וול סטריט שור וילדה (דאלי)מניות בולטות בוול סטריט: ברודקום צונחת, לולולמון מזנקת - והביטקוין מתאושש
מה קורה בטסלה ומה צפוי בפתיחה?
החוזים על המדדים מתנדנדים: החוזה על ה-S&P 500 יורד 0.2%, נאסד"ק יורד 0.6%, דאו ג'ונס עולה ב-0.1%. הסיבה העיקרית לחולשה היא מניות טכנולוגיה כמו ברודקום, שמשפיעה בחוזקה על S&P 500 ונאסד"ק 100. ברודקום פרסמה אתמול אחרי סגירת המסחר והשוק התאכזב מהתחזיות.
טסלה צוללת על רקע ירידה חדה במכירות EV
מניית טסלה Tesla 0.91% יורדת מעט. נתוני מכירות נובמבר מראים נפילה לשפל של שלוש שנים, עם 39,800 מכירות בארה"ב - ירידה של 23% משנה קודמת. זהו הנתון הנמוך ביותר מאז ינואר 2022, למרות השקת גרסאות זולות יותר של Model Y ו-Model 3 באוקטובר, שתומחרו ב-5,000 דולר פחות. הסיבה העיקרית: ביטול זיכוי המס הפדרלי של 7,500 דולר בספטמבר, שפגע בשוק ה-EV כולו, כשבאופן יחסי טסלה ספגה פחות – שוק ה-EV ירד 41%, וחלקה של טסלה עלה ל-56.7% מ-43.1%.
באירופה, המצב גרוע יותר: עד אוקטובר, המכירות ירדו 30% ל-180,688 רכבים, כאשר באוקטובר לבדו ירדו 48.5% ל-6,964 יחידות. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לא עוזר עם ציוציו נגד הנציבות האירופית, שקרא לפרק אותה, מה שפוגע בתדמית. התחרות מסין חריפה: BYD מכרה 138,390 רכבים באירופה עד אוקטובר, עלייה של 285% משנה קודמת, וכמעט היתה כפול במסירת מטסלה באוקטובר עם 17,470 מכירות (עלייה של 206.8%). BYD מתכננת להכפיל את רשת המכירות באירופה ל-2,000 נקודות עד סוף 2026, עם 1,000 עד סוף 2025, ומשלבת BEV ו-PHEV כדי להתחמק ממכסים.
בסין, מכירות טסלה ירדו 6% עד נובמבר, מה שמאיים על השנה הראשונה השלילית אי פעם שם, והשנייה הגלובלית ברציפות. למרות זאת, המשקיעים מתעלמים כרגע מה-EV ומתמקדים ב-AI: טסלה משתמשת במחשוב AI לאימון נהיגה אוטונומית ורובוטים הומנואידיים, והשיקה את רובוטקסי ביוני. מכירות רובוטים צפויות ב-2026, מה שמבטיח רווחים עתידיים גבוהים.
- האם הפרמיה על "אפקט אילון" תעבור מטסלה ל-SpaceX?
- דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסנטימנט עדיין חיובי, הביטקוין מתאושש
הסנטימנט הכללי נשאר חיובי יחסית, למרות כמה אכזבות בודדות שמורידות את השוק. הביטקוין, שמשמש לעתים קרובות כמדד מוביל לרמת הסיכון שהמשקיעים מוכנים לקחת, מציג התאוששות נאה - עלייה של 2.3% ב-24 השעות האחרונות לרמה של 92,250 דולר. זה מגיע אחרי ירידה זמנית מתחת ל-90,000 דולר אתמול, בעקבות חששות מהפסקה בהורדות הריבית של הפד ומכירה כללית בסקטור הטכנולוגיה.
