לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

לוסיד עקפה את הציפיות - למה היא נופלת ב-12%?

מניית לוסיד צונחת למרות תוצאות חיוביות: החלפת מנכ"ל ואתגרי שוק מאיימים על יצרנית הרכב החשמלי

אדיר בן עמי | (1)

מניית לוסידLucid Motors 2.93%  , יצרנית כלי הרכב החשמליים, צונחת בשיעור של 12%, על אף הצגת תוצאות טובות יותר מהצפוי, וזאת בעיקר בעקבות שינויים ניהוליים משמעותיים שזעזעו את אמון המשקיעים. הדוח הכספי של החברה הציג נתונים מעודדים למדי. ההפסד למניה עמד על 22 סנט, טוב יותר מהתחזית של 25 סנט, ומחזור המכירות הגיע ל-234.5 מיליון דולר, בהשוואה לתחזית של 214 מיליון דולר. אולם, אלו עדיין אינם מספיקים להשגת רווחיות אמיתית.


תחזיות החברה לשנת 2025 מציגות אופטימיות זהירה. לוסיד צופה ייצור של 20,000 כלי רכב, מעט יותר מהתחזיות של וול סטריט שעמדו על כ-17,000 כלי רכב. זהו גידול משמעותי לעומת השנים האחרונות, כאשר החברה מכרה 10,241 כלי רכב ב-2024, בהשוואה ל-6,001 כלי רכב ב-2023.


שינוי מרכזי שזעזע את שוק ההון היה החלפת המנכ"ל. פיטר רולינסון, מייסד החברה, פרש מתפקידו, ובמקומו מונה מארק וינטרהוף, שכיהן עד כה כמנהל התפעולי, כמנכ"ל זמני. צעד זה עורר תגובות מעורבות בקרב המשקיעים והאנליסטים.


בנק אוף אמריקה הגיב באופן חד-משמעי לשינוי הניהולי. האנליסט ג'ון מרפי הוריד את דירוג המניה מ"החזק" ל"מכירה", והפחית את המחיר היעד למניה מ-3 דולרים לדולר אחד בלבד. צעד זה שיקף את החששות העמוקים מהשינוי הניהולי ותמונת המצב העסקית.


מבחינה פיננסית, לוסיד סיימה את הרבעון הרביעי עם כ-4 מיליארד דולר במזומנים, ברמה דומה לרבעון השלישי. החברה השקיעה כ-3 מיליארד דולר בפיתוח העסק ב-2024, ואף גייסה מעל 3 מיליארד דולר כדי לשמור על רזרבות המזומנים שלה.



אתגרים משמעותיים בדרך


תחזיות וול סטריט מצביעות על אתגרים פיננסיים משמעותיים. הצפי הוא כי החברה תידרש להשתמש ביותר מ-7 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות. רווח חופשי חיובי עדיין נראה רחוק, על פי הערכות האנליסטים. במצב זה, לוסיד תלויה במידה רבה בתמיכה של השקעות ממשלתיות סעודיות, המחזיקות כ-60% ממניות החברה.


השנה החולפת הייתה קשה למניית החברה, אשר ירדה בכ-17% ב-12 החודשים האחרונים. הגורמים לירידה זו רבים ומגוונים: האטה בביקוש לרכב חשמלי, תחרות גוברת, ואפשרות של ביטול סובסידיות ממשלתיות, במיוחד לאור הצהרותיו של דונלד טראמפ.

קיראו עוד ב"גלובל"


המגמה השלילית אינה ייחודית ללוסיד. חברות אחרות בענף הרכב החשמלי, כמו טסלה וריביאן, חוו אף הן ירידות משמעותיות בשווי השוק. ירידות אלו משקפות את האתגרים הכלליים העומדים בפני תעשיית הרכב החשמלי בתקופה זו.


למרות האתגרים, לוסיד ממשיכה להציג צמיחה בייצור ובמכירות. המעבר מחברת סטארט-אפ לחברה בוגרת יותר דורש השקעות משמעותיות, זמן והתאקלמות לשוק התחרותי של הרכב החשמלי. זהו תהליך מורכב הדורש סבלנות ותכנון אסטרטגי מדויק.


אנליסטים ממשיכים לעקוב אחר החברה בעניין רב, תוך הערכה כי השנים הקרובות יהיו קריטיות בהתפתחותה. השינוי הניהולי, יחד עם המשאבים הפיננסיים העומדים לרשותה, יכולים להוות הזדמנות לשינוי כיוון אסטרטגי. הסביבה העסקית בה פועלת לוסיד מאופיינת באי-וודאות. שוק הרכב החשמלי ממשיך להתפתח במהירות, תוך שינויים טכנולוגיים ורגולטוריים תכופים. יכולתה של החברה להתאים עצמה למציאות המשתנה תהיה גורם מכריע בהצלחתה העתידית.




תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זורבבה 26/02/2025 21:59
    הגב לתגובה זו
    מה ערך המוסף של עוד חברת מכוניות שעלולה לפשוט רגל ממש בקרוב מי התמים שרוכש מהם רכב
מקרון צרפתמקרון צרפת

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות

צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי

אדיר בן עמי |

הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.


המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.


פיץ' הורידה דירוג

חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.


הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".

התחזיות החדשות

התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.


אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.