סופר מיקרו
צילום: טוויטר

סופר מיקרו זינקה ב-32% השבוע - מה עשוי לעצור את הראלי?

למרות הראלי המרשים והתחזיות האופטימיות, החברה נדרשת להגיש את דוחותיה הכספיים עד יום שלישי כדי להימנע ממחיקה מהנאסד"ק; האנליסטים חלוקים: מחיר היעד הממוצע משקף ירידה של 14% מהרמה הנוכחית

אדיר בן עמי |

יצרנית השרתים סופר מיקרו קומפיוטר Super Micro Computer -2.52%  הציגה שבוע מסחר מרשים, עם עלייה של 32% בחמשת ימי המסחר האחרונים. זאת בהשוואה לעלייה של 1.5% בלבד במדד S&P 500 באותה תקופה. הראלי במניה הפך את SMCI למניה השנייה בעלת הביצועים הטובים ביותר במדד ה-S&P 500 מתחילת 2025, מיד אחרי פלנטיר Palantir -0.2%  . המניה זינקה לאחר שהחברה פרסמה עדכון עסקי לרבעון השני של שנת הכספים, שבו תחזית המכירות ארוכת הטווח שלה הייתה גבוהה משמעותית מציפיות האנליסטים.


אולם החברה עדיין לא יצאה מכלל סכנה. המשקיעים עדיין מודאגים מבעיות חשבונאיות - החברה טרם הגישה את הדוח השנתי שלה שהסתיים ב-30 ביוני 2024, או את תוצאות הרבעון שהסתיים ב-30 בספטמבר 2024.


סופר מיקרו הודיעה כי היא "ממשיכה לעבוד בשקידה" על הגשת המסמכים ו"מאמינה שתבצע הגשות אלה" עד סוף יום שלישי בשבוע הבא. זהו המועד האחרון שהחברה חייבת לעמוד בו, שכן בורסת הנאסד"ק איימה למחוק את המניה מהמסחר אם לא תגיש את הדוחות עד אז.


האנליסטים בוול-סטריט חלוקים לגבי סופר מיקרו. חמישה מתוך תשעת האנליסטים המכסים את מניית יצרנית השרתים מדרגים אותה כ"החזק" או "מכירה", עם מחיר יעד ממוצע של קצת מעל 41 דולר, המשקף ירידה של כ-14% מרמות המחיר הנוכחיות. לפי הערכות, אין לצפות שתחזית זו תהפוך קונקרטית יותר עד שהחברה תוכל להראות למשקיעים שהיא פתרה את בעיות החשבונאות שלה.


יש סיבות לאופטימיות

 סוגיית הקירור הנוזלי, שהוזכרה על ידי המנכ"ל ליאנג, מהווה נקודת מפתח באסטרטגיה העסקית של החברה. מומחי תעשייה מעריכים כי הביקוש לפתרונות קירור מתקדמים צפוי לגדול משמעותית בשנים הקרובות, כאשר מרכזי נתונים נדרשים להתמודד עם העומס התרמי הגובר של שבבי AI חדשים.


בנוסף,  המעבר של החברה מרואה החשבון ארנסט אנד יאנג ל-BDO מעלה שאלות נוספות בקרב משקיעים. מומחים בתחום מציינים כי החלפת רואה חשבון היא צעד משמעותי שעלול להצביע על מורכבות גבוהה בדיווחים הפיננסיים של החברה, במיוחד לאור הגידול המהיר בפעילותה.


 למרות האתגרים החשבונאיים, החברה ממשיכה לחזק את מעמדה בשוק שרתי ה-AI. על פי דיווחים בתעשייה, סופר מיקרו הצליחה להרחיב את בסיס לקוחותיה ולזכות בחוזים משמעותיים ממספר חברות טכנולוגיה מובילות, המעוניינות בפתרונות השרתים המתקדמים שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"


החקירה של משרד המשפטים ורשות ניירות הערך מעלה חששות נוספים. אנליסטים מציינים כי בעוד שהחברה הדגישה שלא נמצאו ראיות להונאה בחקירה הפנימית, החקירות החיצוניות עלולות להימשך זמן רב ולהשפיע על יכולת החברה לגייס הון בעתיד.


אנליסטים מציינים כי בעוד שהחברה הדגישה שלא נמצאו ראיות להונאה בחקירה הפנימית, החקירות החיצוניות עלולות להימשך זמן רב ולהשפיע על יכולת החברה לגייס הון בעתיד. הירידה החדה במניה בשנה האחרונה, למרות ההתאוששות האחרונה, משקפת את המתח בין הפוטנציאל העסקי של החברה לבין הסיכונים התפעוליים והרגולטוריים. משקיעים מוסדיים גדולים, שהקטינו את אחזקותיהם במניה במהלך 2024, החלו להגדיל בהדרגה את החשיפה שלהם בחודשים האחרונים, מה שעשוי להעיד על אמון מתחדש ביכולת החברה להתגבר על האתגרים הנוכחיים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.