הקרב על ת"א 25: ההרחקה ממועדון הצמרת - מאוד קודרת
פעם בחצי שנה, בדרך אל אמצע חודש יוני או דצמבר, נפתח שוב מירוץ בין מספר מניות בודדות. המירוץ לרשימת מדד ת"א 25. הפעם מזמנות המניות הכי סחירות בבורסה בתל אביב קרבות חדשים ופעילי שוק ההון, כך נראה, מזדרזים לשנות פוזיציות בהתאם.
כור. המנייה כבר נושקת למקום ה-17 בין מניות הבורסה. בשבוע שעבר עוד עמדה על המקום ה-18. מיקומה הנוכחי מקנה לה אחיזה סבירה בעמדת כניסה למדד ת"א 25. הפעילים בשוק, שזוכרים היטב את התאריך ה-15 ביוני, העלו את המניה בכ-24% מתחילת אפריל, האם מדובר בתוצאות הכספיות? במיזוג הבטחוני הגדול? מעניין לראות כי המנייה עלתה בשיעור דומה להפליא מתחילת 2005. כלומר, ההתאוששות אולי קשורה גם לתאריך. לא מפתיע לכך שגם איש העסקים, נוחי דנקנר, הפך לפתע לבעל עניין בהיקף של 10% בשבוע שעבר.
אחרי הכל, המחזורים במניות הם שם המשחק ומעבר לכבוד הכרוך בשקלול של המניה במדד המעו"ף, גדלה הנזילות במידה ניכרת. המחזור היומי הממוצע של מניות מדד ת"א 75 בשנה שחלפה, שאליהן יוצאות מן הסתם מניות מדד ת"א 25, עמד על 122 מיליון שקל ביום (!) 28% מסך המחזור אצל הדוד הגדול וה"כבד" - מדד המעו"ף.
מי מריחה את "דלת היציאה"? אלווריון. היא נסחרת במקום ה-30 מבחינת שווי השוק שלה בבורסה כיום. היא איבדה 1.3% מתחילת אפריל, אבל התנודתיות גברה מאוד. המנייה איבדה מאז תחילת 2005 - 27.8% מערכה. חבטה קשה, ללא ספק.
גם מקומה של גיוון אימג'ינג לא נראה יציב, אם מביטים בחברה אחרת שעוברת אותה מבחינת שווי השוק, בשיעור ניכר. גיוון תצטרך לטפס דרך לא קלה כלפי מעלה, משום שליפמן נמצאת כעת במקום ה-22 מבחינת שווי השוק שלה בבורסה, בעוד גיוון אימג'ינג נסחרת במקום ה-28. שוויה של ליפמן עומד על כ-4 מיליארד שקל, בעוד שווי של גיוון עומד על כ-3 מיליארד שקל בלבד.
נראה שמניית ליפמן די "מרוצה" ברמות הנוכחיות המבטיחות לה כניסה למדד ת"א 25, היא אמנם טיפסה "רק" כ-11% מאז תחילת אפריל, אך הוסיפה שיעור קטן יותר למי שבחר להשקיע בה מאז תחילת השנה - כ-10.7%. ההתרחקות של גיוון ממדד המעו"ף עושה לה כנראה רק רע. שכן מאז תחילת אפריל היא איבדה 13.5% מערכה, ומאז תחילת השנה כ-27.8% מהערך שלה.
ההרחקה ממועדון הצמרת מעולם לא נראתה כל כך קודרת מבחינת המשקיעים במניות הללו. עם זאת, נזכיר כי הפתעות הן מנת חלקו של שוק המניות, מאמצים של ספקולנטים, פעילים, בעלי עניין, ובעלי תפקידים בחברות, עשויים לעשות את הבלתי ייאמן. כסף גדול, והרי זה שם המשחק כשזה מגיע למדדים, מוביל למאמצים גדולים.
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
מילואימניקים. קרדיט: Xבנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.
על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים, תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול.
"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.
"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.
- הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.
