הבורסה ננעלה בירוק - הפועלים פרסם והמניה לא התרגשה

מניית הפועלים ירדה ב-0.06% במחזור של 49 מיליון שקל, למרות רווחי העתק של הבנק. מניות כלל ביטוח עלו ב-2.7%, מניות ב.ס.ר זינקו ב-3.28% בזכות הדוחות הטובים
חזי שטרנליכט |

הבורסה התל אביבית סגרה את המסחר בעליות שערים. הבורסה נסחרה בצבע הירוק במהלך המסחר, אם כי היא החלה לדשדש תוך החלשות מאז הצהריים. לקראת ארבע שבו המדדים והרימו את הראש, בזכות פרסום התוצאות של בנק הפועלים. השבוע פוקעות אופציות המעו"ף והמחזורים שנרשמו היו ממוצעים ביחס לתקופה האחרונה והם התעוררו בעיקר לקראת אחר הצהריים.

מדד ת"א 25 סגר בתוספת של 0.67% לרמה של 652.60 נקודות, מדד ת"א 100 עלה ב-0.51% ל-676.55 נקודות, מדד התל טק הוסיף 0.87% לרמת 417.63 נקודות. המחזור בבורסה הסתכם בכ-630 מיליון שקל.

המחזורים באופציות המעו"ף היו נאים והם הסתכמו בכ-164 מיליון שקל, כ-43 מיליון שקל מתוכם לטווח הארוך. נזכיר כי בסוף השבוע הנוכחי (25 במארס) פוקעות האופציות לחודש מארס. כ-245 אלף אופציות מעו"ף עברו במהלך המסחר מיד ליד בכ-32.4 אלף עסקאות.

בנק הפועלים במרכז תשומת הלב

הבנק הגדול במדינה, בנק הפועלים, דיווח אחר הצהריים על רווחי שיא בשנת 2004. השנה הסתכמה ברווח נקי כולל של 2.1 מיליארד שקל המהווה גידול חד של 55% ביחס לשנת 2003. ההפרשה של בנק הפועלים לחובות מסופקים הסתכמה בשנת 2004 בהיקף של 1.76 מיליארד שקל. מדובר בקיטון בשיעור של 25% ביחס לעת המקבילה אשתקד (2.36 מיליארד שקל).

בשורה העליונה רשם בנק הפועלים רווח מפעילות מימון לפני הפרשה לחומ"ס שעמד על 7 מיליארד שקל לעומת 6.7 מיליארד שקל בשנת 2003. מדובר בגידול של 5.3%. הרווח המימוני לאחר חומ"ס עמד על 5.3 מיליארד שקל. שיעור תשואת הרווח הנקי להון הסתכם ב-15.2% לעומת 10.4% בשנת 2003. מניות בנק הפועלים ירדו ב-0.06% במחזור של 49 מיליון שקל.

ועם בבנקים עסקנו - אז נמשיך. העיתונים מדווח הבוקר, כי הבנקים יפסידו 30 מיליון שקל בעקבות הגדרת האחים עופר כלווה בודד. הכוונה היא כי כל החברות שבבעלות האחים, יחשבו כגוף אחד והמשמעות היא, כי הרעה בתנאי האשראי לאחים עופר מחד, הצורך בביצוע הפרשות כאמור - בעיקר של הפועלים ולאומי. מניות לאומי עלו היום ב-1.2%, מניות מזרחי הוסיפו 2.2% ומניות דיסקונט עלו ב-1.44%.

מה שבטוח: מתחילים בכלל ביטוח

דוחות כלל ביטוח הם הסנונית הראשונה של מפרסמות הדוחות הכספיים ל-2004 והרבעון הרביעי שלה. החברה דיווחה בבוקר על ירידה של 1% ברווחים מעסקי ביטוח לרמה של 669 מיליון שקל בשנה שעברה, אך רשמה צמיחה של 21% ברווח הנקי שלה ל-520 מיליון שקל. מנכ"ל החברה אביגדור קפלן אמר במסיבת עתונאים כי הרווחיות בניהול הפנסיה לא מצדיקה את ההשקעה. מניות החברה עלו ב-2.7% במחזור של 9.1 מיליון שקל.

חברת הנדל"ן מבני תעשייה שבשליטת איש העסקים אליעזר פישמן, פרסמה הבוקר את תוצאותיה הרבעוניות והשנתיות ל-2004. מדוחות החברה עולה כי ההכנסות ב-2004 צמחו בשעור של 13%, מהכנסות של 387 מיליון שקל, להכנסות בגובה 439 מיליון שקל. עיקר העליה נבעה בעיקר מהכנסות מדמי שכירות שצמחו ב-12.5% לרמה של 342 מיליון שקל וצמיחה של 28% בהכנסות מדמי ניהול שהסתכמו ב-74 מיליון שקל. מניות החברה עלו 0.32%.

מניות פריגו נסחרו גם היום בעליות שערים והן חתמו בתוספת של 0.46%. החברה החדשה במדד ת"א 25 נסחרת במחזור של 18.65 מיליון שקל. השם הבינלאומי החדש שמחליף את אגיס הוא בעל משקל של 4.18% על מדד המעו"ף.

מניית אל על עלתה ב-0.71% כשהן מושפת מהערכות בשוק שלה - כי מחירי הטיסות עומדים לעלות לאור עליית מחירי הנפט, למרות החערכות קודמות כי הקיץ הקרוב יהיה "קיץ לכל כיס", בשל התחרות שגברה השנה בטיסות בקו ת"א ניו יורק מול ישראייר.

כימיה: יש לך פולימר? תשלם יותר

חברת פטרוכימיים מפרסמת הבוקר את תוצאותיה הכספיים לרבעון הרביעי והמסכם לשנת 2004. מדוחות החברה עולה כי ההכנסות הסתכמו ב-826.7 מליון שקל, עליה של 16.8% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אשר הסתכמה ב-707.9 מליון שקל. בחברה מסבירים את הגידול בעיקר מעלייה במחירי המכירה של הפולימרים. ברבעון הרביעי של 2004 הסתכם הרווח הנקי ב-11.6 מיליון שקל, לעומת רווח של 11.9 מיליונן שקל ברבעון המקביל אשתקד. מניות החברה זינקו ב-2.71% במחזור של 1.65 מיליון שקל.

ב.ס.ר אירופה עברה לרווחיות בשנ 2004 והכניסה 305 מיליון שקל. ההכנסות גדלו בשיעור משמעותי מול הכנסות של 63 מיליון שקל ב-2003. ההון העצמי של החברה גדל השנה ל-155.7 מיליון שקל מול הון עצמי של 89.77 מיליון שקל ב-2003. מניות החברה הגיבו בהתלהבות והן זינקו ב-3.28% במחזור של 183 אלף שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.