האוצר תוקף: הרשויות משלמות שכר חריג של מילוני ש'
ועדת הכספים של הכנסת מקיימת היום דיונים בהצעת החוק שיזמו רה"מ, שר האוצר ושר הפנים במטרה להביא לפתרון בעיית תשלום המשכורות ואספקת שירותים חיוניים ברשויות המקומיות. אישור החוק יאפשר לעקוף את המכשולים המונעים כיום תשלום משכורות לעובדי הרשויות למרות שהכספים אכן קיימים, ויקנה לרשויות המקומיות חסינות זמנית מעיקולים על הכנסותיהם.
משרד האוצר יוצא למתקפה חזיתית בהסתדרות וברשויות - לאור הצהרת כוונות של ההסתדרות המדברות על השבתת הרשויות בשבוע הבא. משרד האוצר טוען אחר הצהריים, כי ברשויות מנסים להאשים את הממשלה, כאשר למעשה האחריות על תשלום שכר העובדים ברשויות נתונה בידי ראשי הרשויות שניהולם הלקוי הוא זה שהביא למחדל של אי תשלום שכר העובדים. ולמרות זאת, במקום להירתם בדחיפות ליישום תוכניות הבראה שיבטיחו פתרון אמיתי למצוקת הרשויות, אומרים דוברי משרדו של נתניהו, בוחרים בשלטון המקומי, להתנגד לחוק מטעמים תמוהים, לנקוט סחבת, להתנער מאחריות למצב שיצרו ולבוא בטענות אל הממשלה.
באוצר אומרים היום, כי "חמור מאוד שגם ביום שבו ננקטים צעדים דחופים לפתרון הבעיה, עסוקים בשלטון המקומי באיומים, מאבקים ושביתות שאם ימומשו יהיו שוב על גבם של עובדי הרשויות והאזרחים הזכאים לקבל שירותים תמורת הארנונה שהם משלמים".
לדברי דוברי האוצר, "לרשויות המקומיות קל ונוח להטיל את האשמה על משרדי האוצר והפנים בכדי להסתיר מהציבור את הבעיה השורשית של ניהול קלוקל ברשויות. לא יתכן שכל פעם מחדש יצברו הרשויות המקומיות גירעונות עקב אי גביית ארנונה, חריגות שכר ובעיות ניהול ויבואו לממשלה בדרישה לכיסוי גירעונותיהם. משרדי הפנים והאוצר הבהירו שהפעם יועברו כספים לרשויות רק כנגד הצגת תוכניות הבראה מפורטות שימנעו צבירה של גירעונות עתידיים ומצב בו אין הן מצליחות לספק שירותים חיוניים ולשלם משכורות לעובדים".
- הכנסות המדינה ממסים עלו ל-42.7 מיליארד שקל בספטמבר - גידול שנתי ריאלי של 4%
- איך המדינה לוקחת מעל 50% ממחיר הדירה? כי היא יכולה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בזמן שהממשלה מקצצת עשרות אחוזים מהוצאותיה, מקצצת בתקציבי המשרדים, מצמצמת כוח אדם ומפחיתה משכורות, אומרים במשרדו של נתניהו - הרשויות המקומיות פועלות כמנותקות מהמצב הכלכלי במדינה, ומסרבות להתייעל.
האוצר חוזר למספרים ומזכיר לכולנו, כי בפועל: הרשויות המקומיות צברו גירעונות כבדים. הן סיימו את שנת 2002 בגרעון שוטף של כ-1.2 מיליארד שקל המתווסף לגרעון נצבר שמתקרב ל-6 מיליארד שקל. ההתנהלות הגירעונית של חלק מן הרשויות המקומיות פוגעת באפשרות מתן השירותים לתושבים ומטילה עול כבד על תקציב המדינה. הגרעון המצטבר של הרשויות המקומיות גדל בין השנים 2000-2002 בכ-22%.
לרשויות המקומיות חוב מצטבר של 10 מיליארד שקל מאי גביית ארנונה: על-פי דוח אגף ביקורת רשויות מקומיות במשרד הפנים לשנת 2002 עולה כי, לרשויות המקומיות בישראל חוב מצטבר של כ-10 מיליארד שקל בשל אי גביית ארנונה.
- רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?
- המספר היומי - איך 26.9 משפיע על הקניות שלנו?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
ניהול תקין של הרשויות, מצהיר היום דובר האוצר - מחייב אכיפת גביית חובות הארנונה מהתושבים כחוק, ולא דרישה מהממשלה להעברת תקציבים נוספים לצורך כיסוי הגירעונות תוך הטלת מיסים נוספים על כלל האזרחים. הרשויות המקומיות בוחרות בדרך הקלה, ונמנעות מלאכוף את תשלום הארנונה על כלל התושבים, כך שרק חלק מהתושבים שמשלמים ארנונה כחוק מממנים את השירותים עבור כלל תושבי הרשות. מאמצי גבייה של חובות ענק בארנונה מהתושבים היו מצמצמים ואף מונעים הצטברות של גרעון ברשויות המקומיות.
באוצר מזכירים, כי בין השנים 2000-2002 עלה מספר המשרות המוניציפאליות ברשויות המקומיות עלה בכ-1,900 משרות (5%). שכר משרת נבחר ברשויות המוניציפאליות עלה בין השנים 1999 ל-2002 ב-23% ושכר משרת עובד ב-21%. לצורך השוואה גידול השכר הממוצע במשק באותה תקופה (99-2002) עומד על 10% ובמגזר הציבורי על 11.2%.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?
רשות התחרות מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל כ"קבוצת ריכוז"; אם ההכרזה תצא לפועל, מדובר במהלך שעשוי לשנות את יחסי הכוחות במערכת הבנקאית, על רקע רווחיות שיא וביקורת ציבורית גוברת על היעדר תחרות אמיתית
רשות התחרות צפויה לנקוט צעד רגולטורי תקדימי, כאשר היא מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל, לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי, כקבוצת ריכוז. מדובר במהלך שכבר היה על השולחן מאז מרץ 2024, ועשוי לשנות את מערך הכוחות בענף הבנקאות הקמעונאית, במיוחד על רקע הרווחיות החריגה של הבנקים בשנים האחרונות, שממשיכה לעורר ביקורת ציבורית חריפה.
השימוע האחרון, שנועד להציג לבנקים את ממצאי הבדיקה העדכנית של הרשות, צפוי להיערך בחודש הבא, כאשר ברשות צפויים לקבל החלטה סופית עד לסוף השנה. ההכרזה, אם תצא לפועל, תאפשר לרשות להטיל מגבלות והוראות על פעילות הבנקים, כולל שינוי אופן התמחור של פיקדונות, חובת הצגת מידע השוואתי ללקוחות והסרת חסמים על ניוד פיקדונות.
המשמעות של ההכרזה
במונחים כלכליים, ההכרזה על קבוצת ריכוז נועדה להתמודד עם מצב שבו קיימת תחרות מועטה בענף, או כאשר מספר מצומצם של שחקנים מרכזיים מתנהל באופן מתואם בפועל או במשתמע, גם מבלי שנחתם ביניהם הסכם פורמלי. בענף הבנקאות, בעוד שמדובר ב-5 שחקנים מרכזיים, בפועל מדובר בתחום עם ריכוזיות גבוהה, חסמים משמעותיים למעבר בין בנקים, ומוצרי אשראי וחיסכון שמתומחרים באופן שמיטיב עם המוסדות הפיננסיים על חשבון הלקוחות.
הביקורת הציבורית, שמובלת בין היתר על ידי גופים כמו לובי 99, מלווה את התהליך מראשיתו. לטענתם, הרווחים החריגים של הבנקים הם תוצר של תחרות חסרה, כוח מיקוח עצום מול הלקוחות, והיעדר שקיפות במוצרים ובתמחור. כפי שציינו שם, "הרווחיות המוגזמת נובעת לא מהצטיינות עסקית, אלא מהיעדר תחרות אפקטיבית".
- כמה ריבית משלמים הבנקים על 232 מיליארד שקל של כספי ציבור בעו"ש?
- הבנקים מתעשרים, ולעזאזל משבר האקלים; הגדילו מימון לקידוחי נפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרשות מציעה שורת צעדים שיחולו אם תתקבל ההכרזה, ובהם חיוב הצגת מידע השוואתי על ריבית בפיקדונות וקרנות כספיות, איסור על הפליית מחיר בין לקוחות בגין פיקדונות, והנגשת חיסכון באמצעות גופים חוץ בנקאיים שירכזו כספים ויפקידו אותם בבנקים בשם הציבור. צעד נוסף, דרמטי לא פחות, הוא ביטול ההתניה של פתיחת פיקדון באחזקה של מוצרים נוספים כמו כרטיסי אשראי או ניירות ערך.