צפת, רמזור
צילום: עיריית צפת

צפת בצעד ענק בדרך למאה ה-20 - רמזור ראשון הוצב בעיר

בירת הגליל לבשה חג לקראת הצבת הרמזור הראשון בעיר; עשרות רבות של תושבים הגיעו לצומת לצפות בהפעלה הראשונה של הרמזור; ראש עיריית צפת: "יש עוד הפתעות בדרך!"
איתן גרסטנפלד | (6)
נושאים בכתבה צפת רמזור

יום חג בבירת הגליל. היום הופעל לראשונה הרמזור הראשון בעיר, שמסדיר באופן מלא את צומת הכניסה לעיר, צומת בירייה. בשבוע הבא יותקנו חיישנים שיהפכו את הרמזור ל'רמזור חכם' ויווסתו את התנועה על פי העומס בנתיבים השונים. עשרות תושבים קידמו בברכה את הרמזור.

שנים רבות מדברים בצפת על הסדרת הצומת אך הדבר לא בא לידי ביטוי בשטח. תחילתו של המהלך ארעה לפני כשנה עת אירח ראש עיריית צפת שוקי אוחנה את שר התחבורה דאז, ישראל כץ בעיר. בתום המפגש סיכמו השניים על הסדרת הצומת והצבת רמזור ראשון בצפת. כי לפני כ-40 שנה היה בצפת רמזור בכניסה לעיר העתיקה אך הוא הוסר ומזה עשרות שנים אין רמזור בבירת הגליל. עשרות רבות של תושבים הגיעו לצומת לצפות בהפעלה הראשונה של הרמזור.

 

במהלך החודשים האחרונים, ביצעו בחברת נתיבי ישראל תכנון להסדרת הצומת, הצבת רמזורים וטיפול בנושא הסדרי התנועה במקום. היום הופעל לראשונה הרמזור שיאפשר הסדרה של הצומת לאחר שנים של תאונות לאור ריבוי הנתיבים והרכבים בצומת. בימים הקרובים הרמזור יופעל לסירוגין על מנת להשלים את ההליך הטכני ואילו במהלך השבוע הבא יותקנו חיישנים מתקדמים שיהפכו את הרמזור ל 'רמזור חכם' ויווסתו את התנועה על פי העומס בנתיבים השונים.

 

בימים אלו מקדמת עיריית צפת תכנית לפיתוח צומת מנחם בגין-רמת רזים והצבת רמזורים בצומת זו. צומת מנחם בגין הינה צומת פקוק ועמוס מאוד כאשר בשנים האחרונות מידי בוקר על מנת לייצר סדר במקום ולמנוע תאונות, הוצבה שוטרת במקום שהכווינה את התנועה. בהתאם להמלצת יועץ תחבורה הוחלט על הסדרת הצומת באמצעות רמזורים.

ראש עיריית צפת שוקי אוחנה: "לאחר שנים רבות של סכנת חיים ממשית בצומת בירייה הגיע הזמן להסדיר את הצומת כפי שאנו עושים במסגרת מהפכת התחבורה בכבישים ברחבי העיר צפת.  הרמזור יאפשר לתושבי העיר והמבקרים בה לחצות את הצומת בצורה בטוחה ויווסת את התנועה בצומת הסואנת ביותר בצפת. העיר שאין עוד כמוה בעולם ממשיכה להתחדש גם בתחבורה, ויש עוד הפתעות בדרך!".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רענן 15/01/2020 10:45
    הגב לתגובה זו
    מזכיר לי את הסיפור על הפלאחים לפני 100 שנה שבאו פעם ראשונה לעיר וראו מנורה נדלקת. צפת כנראה היא עיר שנשארה בתקופה של קארו
  • 4.
    עומר 14/01/2020 17:57
    הגב לתגובה זו
    רוב היום הצומת לא עמוסה כלל. ככר יכלה הוא פתרון טוב ויעיל יותר. פשוט הגיע ראש עיר שרוצה להבטיח קדנציה נוספת עי התקנת רמזור
  • 3.
    תביאו מים 14/01/2020 17:35
    הגב לתגובה זו
    האם זו ידיעה אמיתית או פייק ניוז ?? לא הזמנתם את ראש ממשלת המעבר למאה הנוכחית לגזור את הסרט ????
  • בוא לצפת. אנחנו לגמרי במאה ה-19. חוץ מהרמזור כמובן. (ל"ת)
    . 27/05/2022 16:56
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ישראלית 14/01/2020 17:31
    הגב לתגובה זו
    יש בצפת רמזורים רק בצומת הנזכרת אין
  • 1.
    לידיעת הכתב היה רמזור בצפת אך לא יעיל (ל"ת)
    אשר 14/01/2020 16:32
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.