פייסבוק מארק צוקרברג
צילום: Istock

בית המשפט המחוזי: פייסבוק אינה חייבת לצמצם חשיפה לפייק ניוז

בית המשפט המחוזי דחה תביעה שהוגשה ובה נדרש להורות לפייסבוק לצמצם חשיפה לפוסט שפרסם רה"מ נתניהו בו שיתף כתבה המכילה לכאורה חדשות כוזבות

התובע, שחר בן מאיר, הוא עורך דין במקצועו ובבעלותו חשבון ברשת החברתית פייסבוק. בתביעה שהגיש לבית המשפט המחוזי בת"א טען התובע כי בספטמבר האחרון העלה ראש הממשלה בנימין נתניהו פוסט בפייסבוק שבו קישור לכתבה בעיתון "ישראל היום", שכותרתה "איראן מאשרת עובדים עם הקרנות של סורוס". לטענת התובע, מדובר בכתבה בעלת תוכן שקרי ומזויף ולכן עתר למתן צו הצהרתי הקובע כי חשבונו של רה"מ הפיץ חדשות מזויפות ("פייק ניוז"), וכן לצו עשה המורה לפייסבוק לצמצם באופן משמעותי את החשיפה לפוסט המדובר.

לטענת התובע, פייסבוק התחייבה כלפי כל משתמשיה להילחם ולפעול כנגד תופעת החדשות המזויפות, כאשר התחייבות זו באה לידי ביטוי בין היתר הן בדבריו של מייסד החברה, מארק צוקרברג, בפני ועדה של הסנאט בארה"ב וכן ב"תנאי הקהילה" שלה שבמסגרתם נקבע כי פייסבוק מתייחסת ברצינות לאחריות לצמצום התפשטות חדשות המזויפות ברשת, מכירה בכך שזו סוגיה חשובה ומאתגרת ולכן תצמצם את חשיפתן באופן משמעותי.

פייסבוק מצדה, הגישה בקשה לסילוק התביעה על הסף בטענה שהיא מהווה "מתקפה חזיתית על העיתונות החופשית", מנוגדת לעקרונות היסוד של שיח פוליטי וחופש ביטוי ואינה יותר מניסיון של התובע להשתמש בבתי המשפט על מנת לצנזר גישה של הציבור לכתבה בעיתון אשר שיתף ראש ממשלת ישראל. לגופו של עניין טענה פייסבוק כי הסעד המרכזי ממילא התייתר מאחר שבחלוף הזמן מאז העלאת הפוסט המדובר העלה רה"מ מאות פוסטים חדשים, ומשכך בפועל ממילא "נקבר" הפוסט הנידון אי שם במעמקי עמוד הפייסבוק של נתניהו. עוד טענה כי התובע עותר לסעד של אכיפת התחייבות חוזית כביכול של פייסבוק כלפי משתמשיה, אולם הוא לא הצביע על חובה חוזית כלשהי שלה המקנה לו זכות אכיפה.

השופטת לימור ביבי הזכירה תחילה את ההלכה המשורשת היטב בפסיקה, לפיה לא בנקל יורה בית המשפט על סילוק תובענה על הסף טרם שמיעת הראיות. בהתאמה נקבע כי רק במקרים בהם ברור כי בשום פנים ואופן אין התובע יכול לקבל את הסעד המבוקש על יסוד הטענות המבססות את תביעתו, ינקוט בית המשפט בצעד זה.

במקרה הנוכחי, צוין, עילת התביעה של התובע היא עילה חוזית שבבסיסה הטענה כי קיימת התחייבות חוזית של פייסבוק כלפי המשתמשים להסיר או לצמצם החשיפה של פרסומים שקריים. לדעת השופטת, לשון ההסכם הנטען אליה מפנה התובע היא ברורה וחד משמעית ומשכך יש לפרש את ההסכם בהתאם ללשונו ותו לא. כך, במסגרת ההסכם נקבעה מפורשות חובה של המשתמשים שלא להפר את תנאי השימוש וכללי הקהילה של פייסבוק, וכן נקבעה זכות של פייסבוק, להבדיל מחובה שלה, לנקוט בהליכים כנגד המשתמשים. יתרה מכך, נקבע מפורשות כי לא חלה על פייסבוק חובה לנקוט באמצעים כנגד משתמשים והיא לא תהיה אחראית לכל תוכן אשר מועלה על ידי משתמש.

בכל הנוגע לדברי מארק צוקרברג בפני ועדת הסנאט, קבעה השופטת כי גם לו סברה שמדובר בהסכם כלפי המשתמשים – אין בהם את מה שמבקש התובע למצוא בהם, קרי התחייבות של פייסבוק המקנה בידי מי מהמשתמשים זכות אכיפה להסיר או לצמצם החשיפה לחומר שקרי. לכל היותר, לשיטתה, יש בהם משום הצהרת מדיניות של פייסבוק לפעול על מנת להוביל למיגור התופעה.

עוד הוסיפה השופטת כי התובע לא הביא כל פסיקה ולא הפנה לתנאי מתנאי ההסכם הקובע - כנטען על ידו - חובה המוטלת על פייסבוק לנקוט באמצעים כלפי מי מהמשתמשים ואשר ניתנת משכך, לאכיפה על ידי מי מהמשתמשים כלפיה.

קיראו עוד ב"בארץ"

למעלה מן הצורך ציינה השופטת כי גם לו סברה שיש בהסכם משום יצירת חובה של פייסבוק כלפי משתמשים לפעול להסרת או לצמצום חשיפת תכנים כאלו ואחרים, הרי שלא היה מקום להחיל חובה זו במקרה זה. זאת, שכן אין מדובר בפרסום אשר התובע טוען כי הוא פוגע בו, ואינו טוען כי הוא פרסום הפוגע בציבור כלשהו. זאת ועוד, מדובר בפרסום אשר התובע טוען כי הוא שיקרי, אך לא מדובר בפרסום שהוא שקרי על פניו. בנסיבות אלו, לדעת השופטת, הטלת חובה על פייסבוק לבחון תוכנו של המידע ולבחון טענות אפשריות בדבר מהימנותו ואמיתותו ולהלכה ולמעשה להכריע בטענות אלו, אינה סבירה ואין לקבעה. זאת, במיוחד בשים לב לכך שמנגד לזכות לכאורית להסרת התוכן, עומדת הזכות להעלות תוכן המגלמת זכות יסוד לחופש ביטוי.

סיכומם של דברים – התביעה נמחקה. התובע יישא בהוצאותיה של פייסבוק בסך כולל של 7,500 שקלים. בהינתן שרה"מ נתניהו לא הגיש כתב הגנה, לא ניתן צו להוצאות כלפיו. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


משרד אורבך הלוי, צילום: תומר שמשמשרד אורבך הלוי, צילום: תומר שמש

מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?

מצד אחד משקיעים יותר מאי פעם בעיצוב משרדים, מצד שני מודל העבודה מהבית פופולרי יותר מאי פעם- במה חברות צריכות להשקיע כשהן באות לעצב משרד?

אורי הלוי |

שוק המשרדים, בניגוד לשוק המגורים, תמיד פעל בגלים. אין בו קו צמיחה אחיד או יציב, אלא תנועות חדות שנובעות ממבנה הכלכלה, מהחלטות רשויות ומהשינויים בתרבות העבודה. כיום אנו נמצאים באחת הנקודות המשמעותיות ביותר שידע התחום בשנים האחרונות: היצף בשטחי משרדים לצד אי־ודאות מתמשכת.

אחת הסיבות המרכזיות למצב היא מדיניות הרשויות המקומיות, שמעדיפות בניית משרדים על פני מגורים מסיבות של ארנונה. לכך הצטרפה האופוריה שאחרי הקורונה, תקופה שבה רבים האמינו שהשוק עומד לחזור בגדול. ניתנו היתרי בנייה רבים, ופרויקטים של משרדים יצאו לדרך כמעט בכל עיר מרכזית. אך במקביל, התרבות הארגונית השתנתה: עבודה מרחוק, לפחות יום או יומיים בשבוע, הפכה לנורמה ולא רק בהייטק, אלא גם בענפים מסורתיים. כך מצאנו את עצמנו עם כמות עצומה של פרויקטים זמינים, אך עם פחות עובדים שמגיעים למשרד מדי יום.


קפיטריית חברת אנבידיה בעיצוב משרד אורבך הלוי, צילום: יואב פלד
קפיטריית חברת אנבידיה בעיצוב משרד אורבך הלוי - קרדיט: יואב פלד


למרות ההצפה, לשוק יש חוקיות ברורה: בניינים ממותגים, יוקרתיים, חדשניים ובעלי נגישות תחבורתית גבוהה ימשיכו להוביל את הביקושים למשרדים אלה כאשר העלות עבור עיצוב משרד יוקרה כבר עלה מעל ל-5,000 שקל למטר רבוע . סוגיה נוספת היא מיקום המשרד, כאשר מיקום בנקודת מפתח, קרבה לרכבת ישראל או לקווי הרכבת הקלה וסביבת עירוב שימושים ושירותים מעניקים לבניינים יתרון משמעותי.

כך למשל, חברת Google בחרה להעביר את משרדיה במיקום אסטרטגי שקרוב יותר לתחנת הרכבת, שינוי של 300 מטר שהיה שווה מבחינתם השקעה לוגיסטית ותקציבית למגדל TOHA 2. דוגמא שמדגישה היטב את החשיבות של נגישות ויעילות, שהפכו לשיקול מרכזי בבחירת משרד.

מתי יתרחש המפנה הבא וההיצע יקטן? אינני נביא. אך ברור שהגלים ימשיכו,  והשוק יתעדף תמיד את האיכותי והנחשק.