מסתמן: בריטניה יוצאת מהמיתון
עם עלייה בתוצר המקומי הגולמי של 0.3% בשלושת החודשים הקודמים. נתון זה מייצג את העלייה הראשונה בתוצר המקומי הגולמי מאז תחילת שנת 2008, ומסמן את סיום 18 חודשי המיתון שבהם הכלכלה הבריטית התכווצה ב- 6%.
האוצר שעדיין לא ראה את הנתונים יזהיר, שהעלייה יכולה להיות שברירית. אלינסטר דרלינג, הקנצלר, יאמר שהתאוששות הכלכלה עדיין תלויה בתמיכה שהכלכלה קבלה עד היום. חלק מהכלכלנים מאמינים שהעלייה בתמ"ג תהיה גדולה יותר מ- 0.3%.
אובמה קיבל אישורים לכך שהסנאט יתמוך בברננקי לכהונה נוספת
בכירים בממשל האמריקאי אומרים, שהנשיא ברק אובמה קיבל אישורים לכך שהסנאט יתמוך בבן ברננקי ליו"ר הפדרל ריזרב פעם נוספת. התמיכה בברננקי הגיעה מכיוון ריצ'ארד דורבין, השני בדירוג הסנאט הדמוקרטי, אשר קודם לכם היסס לגביי המשך המינוי. כריסטופר דויד, דמוקרט ויו"ר ועדת הבנאות וג'אד גרג, רפובליקאי בוועדת התקציב, אמרו שהם משוכנעים שמינויו של ברננקי יאושר. בתאריך ה- 22 בנובמבר המניות נפלו, גם בגלל החשש כי התמיכה ביו"ר הפד נשחקת, אובמה התקשר שלשום למספר סנטורים מובילים, כדי לוודא שהאישור של ברננקי לא יסוכל, אומר גורם בכיר בממשל.
חתן פרס הנובל, ג'וזף שטיגליץ, תומך ביוזמה של אובמה
הרפורמה שעליה הכריז הנשיא אובמה לפניי מספר ימים, נתקלה בהתנגדות עזה מצד הבנקים ואצל חלק מחברי הסנאט, אבל הכלכלן חתן פרס הנובל, תומך בהגבלות שמתכנן הנשיא להטיל על הבנקים. כבר במהלך המשבר הפיננסי, שטיגליץ המליץ להגביר את הפיקוח על המוסדות הפיננסים ועל בנקי ההשקעות. חתן פרס הנובל, מכנה את הרפורמה של אובמה כצעד גדול קדימה.
גם בחודש דצמבר הייתה ירידה בהיקף התעסוקה
ב- 39 מדיניות ברחבי ארה"ב, ירד היקף התעסוקה. שיעור האבטלה הארצי צפוי לעמוד על 10%, אמנם קצב הפיטורים התמתן מעט, אבל הזמן הממוצע שבו המובטל יכול למצוא עבודה עלה בחודש דצמבר ל- 29.1 שבועות.
בחודש דצמבר, מספר המדינות שבהן האבטלה הייתה גבוה מ- 10% עלה ל- 16 מדיניות, מדובר ב- 2 מדינות יותר מאשר בחודש נובמבר. מישיגן היא המדינה עם אחוז האבטלה הגבוה ביותר של 14.6%.
קרדיט סוויס מעריכים שהאינפלציה בסין תגיע ליותר מ- 5% עד סוף 2010:
אמנם קובעי המדיניות בסין טוענים שניהול ציפיות האינפלציה נמצא בראש סדר העדיפויות של הממשלה, אבל בקרדיט סוויס מעריכים שהמאמצים שממשלת סין נוקטת בקשר לכך, יהיו בעלי השפעה נמוכה על האינפלציה הדוהרת.
הבנק המרכזי בסין קבע כי הבנקים יקצו אחוז גדול יותר של פיקדונות שישמשו כרזרבות, בגלל שהאינפלציה הגיעה לקצב גבוה מהצפי, ואילו התמ"ג הגיע ל- 10.7% שזאת העלייה הגדולה ביותר מאז שנת 2007.
הנתונים החשובים שיתפרסמו היום:
בשעה 17:00 בארה"ב מכירות בתים קיימים.
הנתונים המרכזיים שיתפרסמו בימים הקרובים:
פאונד/דולר
ביום שישי בתחילת המסחר, צמד הפאונד/דולר ביצע עלייה קלה כלפיי מעלה, אבל ההתנגדות באזור 1.6263 (ממוצע 200 פשוט בגרף שעה) גרמה לצמד לרדת עד לנמוך באזור מחיר 1.6083.
הצמד הגיע לתיקון של 61.8% ממהלך העליות שהחל בתאריך ה- 7.1 והסתיים ב- 19.1. המגמה השבועית היא מגמה דובית, אבל כדאי לחכות לראות מה יקרה באזור התמיכה ב- 1.6000 לפניי כניסה לפוזיציה. במהלך המסחר באסיה ובשעות הבוקר המחיר לא ביצע שינוי משמעותי. רצועות בולינגר בגרף שעה מתקרבות האחת לשנייה, כשהמחיר נמצא במרכזן, אינדיקאטור ה- RSI במצב של מכירה. המגמה כרגע בגרף שעה הינה דובית, אבל המומנטום הנחלש שלה יכול להצביע על אפשרות לכניסה לדשדוש. ההמלצה שלנו; חיפוש הזדמנות מכירה בסגירה בטוחה מתחת למחיר 1.6000. תרחיש חלופי, חיפוש הזדמנות קנייה מעל מחיר 1.6300.
תמיכה 3: 1.5925
תמיכה 2: 1.6000
תמיכה 1: 1.6062
התנגדות 1: 1.6145
התנגדות 2: 1.6247
התנגדות 3: 1.6312
אירו/דולר
ביום שישי צמד האירו/דולר לא ביצע מהלך משמעותי, אלא נסחר בגבולות הצרים שבין הגבוה באזור מחיר 1.4166 לבין הנמוך באזור מחיר 1.4099.
הדשדוש בצמד היה באזור תיקון של 38.2% ממהלך הירידות שהחל בתאריך ה- 19.1.2010 והסתיים בתאריך 21.1.2009.
נראה שהמחיר העגול 1.4000, הפך לאזור המאבק בין הדובים לשוורים ולמרות שהמחיר ירד מתחת לאזור זה, הוא שוב חזר למעלה ובסוף שבוע המסחר הוא נסחר סביב 1.4130.
במהלך המסחר באסיה ובשעות הבוקר המוקדמות הצמד לא ביצע מהלך משמעותי. רצועות בולינגר בגרף שעה צמודות כשהמחיר נמצא בחלק העליון שלהן, אינדיקאטור ה- RSI במצב של קניה.המגמה כרגע היא מגמה דובית, אבל המומנטום שלה נראה נמוך.
אפשר לחפש הזדמנות מכירה אם הצמד סוגר בוודאות מתחת למחיר 1.4000.
תרחיש חילופי: אפשר לחפש הזדמנות קנייה זהירה אם המחיר סוגר מעל 1.4300.
תמיכה 3: 1.4000
תמיכה 2: 1.4053
תמיכה 1: 1.4123
התנגדות 1: 1.4187
התנגדות 2: 1.4231
התנגדות 3: 1.4284
דולר/שקל
ביום שישי, צמד דולר/שקל המשיך להתחזק, במקביל להתחזקותו בעולם. הדולר הצליח לשבור את ההתנגדות הפסיכולוגית במחיר של 3.7000, ואף הצליח לגעת במחיר הגבוה של 3.7400. בשעות הבוקר המוקדמות הצמד נסחר סביב אזור 3.7220.
רצועות בולינגר בגרף שעה מתחילות להתקרב האחת לשנייה כשהמחיר עבר לחלק העליון שלהן, אינדיקאטור ה- RSI במצב מכירה, אבל קרוב לניטרלי. המגמה הנוכחית הינה מגמה שורית, עם צפי להמשך עליות. התרחיש שלנו, חיפוש אפשרות קנייה אם המחיר סוגר בוודאות מעל ל- 3.7300
תרחיש חלופי, חיפוש אפשרות מכירה מתחת לאזור 3.7000.
תמיכה 3: 3.6600
תמיכה 2: 3.6700
תמיכה1: 3.6900
התנגדות 1: 3.7300
התנגדות 2: 3.7400
התנגדות 3: 3.7500

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

גילוי מרצון: הזדמנות להסדיר חובות - או מלכודת לנישומים?
רשות המסים השיקה מחדש את נוהל הגילוי מרצון במטרה להחזיר מיליארדים לקופת המדינה ולאפשר לנישומים להסדיר חובות עבר בלי הליך פלילי; טיעונים בעד ונגד, והאם ביטול האנונימיות הוא שגרם לתכנית הנוכחית להיות פחות אטרקטיבית?
גילוי מרצון חזר, והפעם עם פנים חדשות. רשות המסים הכריזה אמש על השקת הנוהל מחדש, שמאפשר לנישומים לדווח על הכנסות או נכסים שלא דווחו בעבר, לשלם את המס המתחייב ולקבל חסינות מהליך פלילי. להרחבה ראו כאן - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי. הרעיון הוא די פשוט: מי שיבוא מרצונו ויסדיר את חובו, לא יועמד לדין. אבל השאלה המתבקשת היא האם מדובר בהזדמנות אמיתית או בתוכנית שתרתיע יותר מאשר היא תעודד, בעיקר כי מדובר בבקשה שמית ולא אנונימית כפי שהיה בעבר.
תחשבו על התרחיש הבא - מגיע נישום וחושף את הרווחים שלון בחו"ל מקריפטו. אומר לו פקיד השומה, תשלם X, לנישום אין אפשרות לערער או לחזור בו מהחשיפה. הוא יכול לנסות לשכנע את פקיד השומה שהמס גבוה מדי, אבל אין לו אפשרות לסגת, כי אפשר להשתמש במידע שנחשף, ואז גם החבות הפלילית קיימת. כלומר, זו דרך חד כיוונית, אי אפשר להתחרט, והנישומים "בידיים" של פקידי השומה. קחו גם בחשבון שאם מדובר בקריפטו צריך להביא אסמכתאות כדי לנתח את הרווחים על פני השנים - לרבים אין את המידע הזה ולא תמיד ניתן להשיגו, וגם שבינתיים אין הקלות של הצמדה וריבית. אז המוטיבציה לגלות על הון בחו"ל וגם בארץ (לרבות מכר דירה) לא מאוד גדולה, אבל יש גם יתרונות ללקוחות ובעיקר הידיעה שלא מחפשים ולא רודפים אחריהם. הם יכולים לישון טוב בלילה.
המדינה צריכה כסף - אולי יהיו הקלות בגילוי מרצון בהמשך
המדינה נמצאת בתקופה של הוצאות כבדות: מלחמה ארוכה, התחייבויות תקציביות ותשלומים הולכים ותופחים. גילוי מרצון נותן לממשלה דרך מהירה להכניס מיליארדים לקופת המדינה מבלי להטיל מיסים חדשים על כלל הציבור (כפי שעשתה עם המס על הרווחים הכלואים). מצד שני, גם לנישומים יש כאן רווח ברור: מי שמחזיק הכנסות לא מדווחות יכול להסדיר את מעמדו, לשלם את חוב המס ולדעת שהוא 'נקי' משפטית ולישון טוב בלילה. העובדה שבקשה שלא תאושר לא תשמש נגד הפונה בהליך אזרחי או פלילי מחזקת את הביטחון. כלומר, המידע שנמסר לא יכול לשמש לרעתו, אלא אם הגיע לרשות בדרכים אחרות, או וכאן כאמור הבעיה - אם הנישום לא הסכים לשומה, ואז הכל נפתח מחדש. רשות המסים לא חשבה כנראה על הנקודה הזו עד הסוף, ויש סיכוי שתוך כדי תנועה היא תפתור אותה לטובת הנישומים. זה כנראה גם תלוי בהיענות, אם ההיענות תהיה מאכזבת, ינסו לתת עוד צ'ופרים ללקוחות. .
בפועל, חשוב לזכור שהודעת הרשות עוד מציינת כי היא "תוכל לעשות שימוש בכל מידע הקשור לבקשה לגילוי מרצון שהגיע אליה בדרך אחרת, או במקרים שבהם לא שולם המס או שהבקשה לא נעשתה בתום לב, או הוסתר חלק מהמידע הרלוונטי". .
- העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטענות נגד ההליך ברמת המאקרו הן שלא ניתן לתת פרסם למעלימי רווחים והכנסות. העלמתם מס, זו עבירה פלילית, למה צריך ללכת לקראתכם? מבחינת הנישומים, סיכוי טוב שהם לא ירוצו להצהיר. הנוהל החדש פחות אטרקטיבי מהקודמים. הסיבה העיקרית היא ביטול האפשרות להליך אנונימי: בעבר נישומים יכלו לבדוק את מצבם בלי לחשוף זהות, ורק אחר כך להחליט אם להתקדם. כעת הכול גלוי מההתחלה - מה שעלול להרתיע רבים. מעבר לכך, הנוהל הנוכחי לא מבטל באופן אוטומטי קנסות, הצמדות וריביות. כך נוצר מצב שבו חוב ישן יכול לתפוח פי כמה. לדוגמה, נישום שלא דיווח על הכנסה של 100 אלף שקל ב־2015 היה משלם אז כ-35 אלף שקל מס. היום, במסגרת הנוהל, הוא עלול למצוא את עצמו מחויב ביותר מ-70 אלף שקל - אחרי ריבית, הצמדה וקנס גרעון. ומכאן עולה השאלה: העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהם בגילוי מרצון? צריך לסייג ולהגיד שבעבר במסגרת גילוי מרצון לא היה צורך לשלם מס גירעון ונראה שבסופו של דבר כך יהיה גם הפעם, אבל זה לא סגור.