מסתמן: בריטניה יוצאת מהמיתון

הכלכלנים בבריטניה מעריכים שהנתונים שיתפרסמו בשבוע הקרוב, יאשרו שבריטניה הצליחה לצאת מהמיתון

עם עלייה בתוצר המקומי הגולמי של 0.3% בשלושת החודשים הקודמים. נתון זה מייצג את העלייה הראשונה בתוצר המקומי הגולמי מאז תחילת שנת 2008, ומסמן את סיום 18 חודשי המיתון שבהם הכלכלה הבריטית התכווצה ב- 6%.

האוצר שעדיין לא ראה את הנתונים יזהיר, שהעלייה יכולה להיות שברירית. אלינסטר דרלינג, הקנצלר, יאמר שהתאוששות הכלכלה עדיין תלויה בתמיכה שהכלכלה קבלה עד היום. חלק מהכלכלנים מאמינים שהעלייה בתמ"ג תהיה גדולה יותר מ- 0.3%.

אובמה קיבל אישורים לכך שהסנאט יתמוך בברננקי לכהונה נוספת

בכירים בממשל האמריקאי אומרים, שהנשיא ברק אובמה קיבל אישורים לכך שהסנאט יתמוך בבן ברננקי ליו"ר הפדרל ריזרב פעם נוספת. התמיכה בברננקי הגיעה מכיוון ריצ'ארד דורבין, השני בדירוג הסנאט הדמוקרטי, אשר קודם לכם היסס לגביי המשך המינוי. כריסטופר דויד, דמוקרט ויו"ר ועדת הבנאות וג'אד גרג, רפובליקאי בוועדת התקציב, אמרו שהם משוכנעים שמינויו של ברננקי יאושר. בתאריך ה- 22 בנובמבר המניות נפלו, גם בגלל החשש כי התמיכה ביו"ר הפד נשחקת, אובמה התקשר שלשום למספר סנטורים מובילים, כדי לוודא שהאישור של ברננקי לא יסוכל, אומר גורם בכיר בממשל.

חתן פרס הנובל, ג'וזף שטיגליץ, תומך ביוזמה של אובמה

הרפורמה שעליה הכריז הנשיא אובמה לפניי מספר ימים, נתקלה בהתנגדות עזה מצד הבנקים ואצל חלק מחברי הסנאט, אבל הכלכלן חתן פרס הנובל, תומך בהגבלות שמתכנן הנשיא להטיל על הבנקים. כבר במהלך המשבר הפיננסי, שטיגליץ המליץ להגביר את הפיקוח על המוסדות הפיננסים ועל בנקי ההשקעות. חתן פרס הנובל, מכנה את הרפורמה של אובמה כצעד גדול קדימה.

גם בחודש דצמבר הייתה ירידה בהיקף התעסוקה

ב- 39 מדיניות ברחבי ארה"ב, ירד היקף התעסוקה. שיעור האבטלה הארצי צפוי לעמוד על 10%, אמנם קצב הפיטורים התמתן מעט, אבל הזמן הממוצע שבו המובטל יכול למצוא עבודה עלה בחודש דצמבר ל- 29.1 שבועות.

בחודש דצמבר, מספר המדינות שבהן האבטלה הייתה גבוה מ- 10% עלה ל- 16 מדיניות, מדובר ב- 2 מדינות יותר מאשר בחודש נובמבר. מישיגן היא המדינה עם אחוז האבטלה הגבוה ביותר של 14.6%.

קרדיט סוויס מעריכים שהאינפלציה בסין תגיע ליותר מ- 5% עד סוף 2010:

אמנם קובעי המדיניות בסין טוענים שניהול ציפיות האינפלציה נמצא בראש סדר העדיפויות של הממשלה, אבל בקרדיט סוויס מעריכים שהמאמצים שממשלת סין נוקטת בקשר לכך, יהיו בעלי השפעה נמוכה על האינפלציה הדוהרת.

הבנק המרכזי בסין קבע כי הבנקים יקצו אחוז גדול יותר של פיקדונות שישמשו כרזרבות, בגלל שהאינפלציה הגיעה לקצב גבוה מהצפי, ואילו התמ"ג הגיע ל- 10.7% שזאת העלייה הגדולה ביותר מאז שנת 2007.

הנתונים החשובים שיתפרסמו היום:

בשעה 17:00 בארה"ב מכירות בתים קיימים.

הנתונים המרכזיים שיתפרסמו בימים הקרובים:

פאונד/דולר

ביום שישי בתחילת המסחר, צמד הפאונד/דולר ביצע עלייה קלה כלפיי מעלה, אבל ההתנגדות באזור 1.6263 (ממוצע 200 פשוט בגרף שעה) גרמה לצמד לרדת עד לנמוך באזור מחיר 1.6083.

הצמד הגיע לתיקון של 61.8% ממהלך העליות שהחל בתאריך ה- 7.1 והסתיים ב- 19.1. המגמה השבועית היא מגמה דובית, אבל כדאי לחכות לראות מה יקרה באזור התמיכה ב- 1.6000 לפניי כניסה לפוזיציה. במהלך המסחר באסיה ובשעות הבוקר המחיר לא ביצע שינוי משמעותי. רצועות בולינגר בגרף שעה מתקרבות האחת לשנייה, כשהמחיר נמצא במרכזן, אינדיקאטור ה- RSI במצב של מכירה. המגמה כרגע בגרף שעה הינה דובית, אבל המומנטום הנחלש שלה יכול להצביע על אפשרות לכניסה לדשדוש. ההמלצה שלנו; חיפוש הזדמנות מכירה בסגירה בטוחה מתחת למחיר 1.6000. תרחיש חלופי, חיפוש הזדמנות קנייה מעל מחיר 1.6300.

תמיכה 3: 1.5925

תמיכה 2: 1.6000

תמיכה 1: 1.6062

התנגדות 1: 1.6145

התנגדות 2: 1.6247

התנגדות 3: 1.6312

אירו/דולר

ביום שישי צמד האירו/דולר לא ביצע מהלך משמעותי, אלא נסחר בגבולות הצרים שבין הגבוה באזור מחיר 1.4166 לבין הנמוך באזור מחיר 1.4099.

הדשדוש בצמד היה באזור תיקון של 38.2% ממהלך הירידות שהחל בתאריך ה- 19.1.2010 והסתיים בתאריך 21.1.2009.

נראה שהמחיר העגול 1.4000, הפך לאזור המאבק בין הדובים לשוורים ולמרות שהמחיר ירד מתחת לאזור זה, הוא שוב חזר למעלה ובסוף שבוע המסחר הוא נסחר סביב 1.4130.

במהלך המסחר באסיה ובשעות הבוקר המוקדמות הצמד לא ביצע מהלך משמעותי. רצועות בולינגר בגרף שעה צמודות כשהמחיר נמצא בחלק העליון שלהן, אינדיקאטור ה- RSI במצב של קניה.המגמה כרגע היא מגמה דובית, אבל המומנטום שלה נראה נמוך.

אפשר לחפש הזדמנות מכירה אם הצמד סוגר בוודאות מתחת למחיר 1.4000.

תרחיש חילופי: אפשר לחפש הזדמנות קנייה זהירה אם המחיר סוגר מעל 1.4300.

תמיכה 3: 1.4000

תמיכה 2: 1.4053

תמיכה 1: 1.4123

התנגדות 1: 1.4187

התנגדות 2: 1.4231

התנגדות 3: 1.4284

דולר/שקל

ביום שישי, צמד דולר/שקל המשיך להתחזק, במקביל להתחזקותו בעולם. הדולר הצליח לשבור את ההתנגדות הפסיכולוגית במחיר של 3.7000, ואף הצליח לגעת במחיר הגבוה של 3.7400. בשעות הבוקר המוקדמות הצמד נסחר סביב אזור 3.7220.

רצועות בולינגר בגרף שעה מתחילות להתקרב האחת לשנייה כשהמחיר עבר לחלק העליון שלהן, אינדיקאטור ה- RSI במצב מכירה, אבל קרוב לניטרלי. המגמה הנוכחית הינה מגמה שורית, עם צפי להמשך עליות. התרחיש שלנו, חיפוש אפשרות קנייה אם המחיר סוגר בוודאות מעל ל- 3.7300

תרחיש חלופי, חיפוש אפשרות מכירה מתחת לאזור 3.7000.

תמיכה 3: 3.6600

תמיכה 2: 3.6700

תמיכה1: 3.6900

התנגדות 1: 3.7300

התנגדות 2: 3.7400

התנגדות 3: 3.7500

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.