האסטרטגית הראשית של פסגות: "הפד יפחית ב-0.25% בלבד"

דר, אסטרטגית ראשית בבית ההשקעות פסגות אופק, צופה, כי הנגיד יפחית את הריבית רק ב-0.25% למרות תחזיותיהם של גולדמן וג'יי פי מורגן, להפחתה של 0.5%. "השאלה האם כן יהיה מיתון או לא הינה פחות חשובה"
אריאל אטיאס |

"כן יהיה מיתון או לא יהיה מיתון היא שאלה עיתונאית בעיקרה, ולא בהכרח כלכלית-מקצועית. יכולים להיות שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית (של 0.1, למשל) שלאחריהם יזנק המשק האמריקאי בקצב של 3-4%. לעומת זאת, יתכן מצב של צמיחה חיובית מתמשכת על פני ארבעה חודשים, שלא יענה על הגדרה של "מיתון", למשל צמיחה של 0.1%. ברור שהמצב השני, שלא ייקרא "מיתון" חמור יותר עבור המשק האמרקאי מהמצב השני", כך אומרת היום ורד דר, אסטרטגית ראשית בבית ההשקעות פסגות אופק.

המשק האמריקאי יצר 18 אלף משרות בדצמבר (לעומת צפי לגידול של 70 אלף) - קצב הגידול הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2003. נתוני נובמבר עודכנו כלפי מעלה ב-21 אלף, ונתוני אוקטובר עודכנו כלפי מטה ב-11 אלף. כמו כן, שיעור האבטלה עלה מ-4.7% ל-5%.

"בארה"ב, בניגוד לישראל למשל, חשיבות נתון האבטלה נופלת מחשיבותו של נתון המשרות. שיעור האבטלה נגזר מסקר קטן יחסית, בעוד שמספר המשרות שמייצר המשק, נגזר מנתונים רחבי הקף הרבה יותר", אומרת דר ומוסיפה, כי בעבר, כאשר היו מקרים של חוסר התאמה, הבהיר הפד שהמשרות הן הנתון אחריו הם עוקבים. הפעם, שני הנתונים הולכים לאותו כיוון ותומכים זה בזה.

"לכן השאלה האם כן יהיה מיתון או לא, נראית לנו פחות חשובה. התחזית שלנו היא שהצמיחה בארבעת הרבעונים המתחילים ברבעון הרביעי של 2007 ומסתיימים בשלישי של 2008 תעמוד בממוצע על 1-1.5%", אומרת דר ומדגישה שזוהי "נחיתה קשה".

שוק המניות האמריקאי לא התגבר על הריצה למרחק קצר שהרביץ סמוך לסוף 2007, וכבר שבוע וחצי שהוא מקרטע, אומרת דר ומצביעה על כך שנפילה של 2.5% ב-S&P, ירידה של התשואות ל-3.85, ירידה במחירי הנפט, החלשות של הדולר, התחזקות של הין בעולם, אינה עוד קירטוע.

מדד ה-S&P נמצא היום 9.8% נמוך יותר מהשיא שנרשם באוקטובר.

"זה לא רק דוח המשרות. שוק המניות האמריקאי לא התגבר על הריצה למרחק קצר שהרביץ סמוך לסוף 2007, וכבר שבוע וחצי שהוא מקרטע. יום שישי כבר חרג מקרטוע - נפילה של 2.5% ב-S&P, ירידה של התשואות ל-3.85, ירידה במחירי הנפט, החלשות של הדולר, התחזקות של הין בעולם - אינדיקטור ברור לשינוי שלילי בסנטימנט של משקיעים בעולם. ה-S&P נמצא היום 9.8% נמוך יותר מהשיא שנרשם באוקטובר

על הריבית בארה"ב אומרת דר, כי הנתונים תומכים בכל מי שטען כבר שנה, שהפד לא יודע איפה הוא חי, ומצבו של המשק האמריקאי בכי רע. ההסתברות שנותן השוק להפחתת הריבית בישיבת הפד הקרובה ב-31 בינואר, עלתה ביום שישי ל-97% לעומת 72% שבוע קודם לכן. 60% מאמינים שהיא תופחת ב-50 נקודות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".