בועז משען: הפורמט הקמעונאי במלחמת מחירים

ראיון מצולם עם סמנכ"ל השיווק של סטור נקסט, המאבחן את הצרכן הישראלי כחובב מוצרי פרימיום חדשניים ונוהג לערוך את קניותיו המרוכזות בימי חמישי ברשתות הגדולות; מדבר על פריחה בפורמטים הקמעונאים השכונתיים היוצרים מלחמת מחירים ועל תחום המותג הפרטי שעדיין לא תפס חזק בארץ
אפרת אדיר |

שוק מוצרי הצריכה בישראל נאמד ב-35 מיליארד שקל וצמח, במונחים כספיים, בכ-5%, בתקופה שבין ספטמבר 2006 לאוגוסט 2007. מנוע הצמיחה העיקרי של השוק הנו דווקא בתחום המשקאות - צמיחה של 11%, בעוד תחום ה-NF (לא מזון) מצוי בסטגנציה ותחום המזון נמצא בצמיחה קלה. 5 הקטגוריות הצומחות ביותר הן: יוגורט והמשקה הפרוביוטי; מים בבקבוק בטעמים; תה קר; עוף טרי; וחטיפי דגנים למבוגרים.

נתונים אלה הוצגו בכנס לקוחות של חברת המידע הקמעונאי "סטורנקסט" על ידי סמנכ"ל השיווק של החברה, בועז משען.

בראיון ל-Bizportal מספר משען על הרגלי הקנייה של הצרכן הישראלי והעדפותיו למוצרי פרימיום חדשניים. "בשנתיים האחרונות ישנה פריחה של סופרמרקטים שכונתיים, כך בעקבות מהלך רבוע כחול עם ופתיחת סניפי "מגה בעיר", אנחנו רואים מלחמת מחירים רצינית בפורמט השכונתי, שמשפיעה על כל השוק, הן על הפורמטים הקמעונאיים הגדולים והן על חנויות המכולת", מציין משען. לשם השוואה, מאז נפילת קלאבמרקט, במרץ 2005, ועד היום התבצעה עליית מחירים של כ-6%, כאשר בחודש האחרון מורגש מיתון בעליית המחירים בעקבות התחזקות הפורמט השכונתי. בין הפורמטים השכונתיים בולטת רשת AM:PM, פורמט "שופרסל שלי" וכאמור "מגה בעיר".

כך, פערי המחירים בין הפורמטים השונים - HD, דיסקאונט ורשתות שכונתיות - הולכים ומצטמצמים, עובדה שתורמת דווקא לצרכן הישראלי, שיכול לבחור אם לערוך את קניותיו בסופרמרקט השכונתי או ברשת הגדולה מחוץ לעיר, ללא פערי מחירים גבוהים. התחרות על כיסו של הצרכן מותירה בחוץ את השחקנים הקטנים - המכולות השכונתיות. לדברי משען, למכולות השכונתיות קשה לעמוד בתחרות של הורדת המחירים, מאחר שאין להן גב כלכלי איתן להישען עליו והורדת מחירים תפגע במחזור המכירות וביכולת שלהן להתאושש ולהמשיך לפעול בשוק, לכן נתפח פער רחב במחיר בינן ליתר הרשתות.

מעדיפים שמן זית כתית מעולה

היבט נוסף שמשתנה עם השנים בבחינת הרגלי הקנייה של הצרכן הישראלי הוא שוק מוצרי הפרימיום. בועז טוען כי כיום ישנה העדפה ברורה למוצרי פרימיום חדשניים בקטגוריות ספציפיות כמו שמן זית כתית מעולה בקטגוריית השמנים, וקפה נמס מיובש בהקפאה בקטגוריית הקפס הנמס. "בהשוואה לעולם אנחנו נמצאים פחות או יותר בסטנדרט, אולם יש לזכור כי ההכנסה הממוצעת לנפש בישראל גדלה ואנחנו נמצאים בתקופה של פריחה כלכלית, דבר שמביא יותר ויותר צרכנים להעדיף מוצרים יקרים".

לצד העדפת מוצרים חדשניים, בבחינת אופן ביצוע הקנייה אין שינוי מהותי והצרכן הישראלי עדיין לא התרגל לבצע קניות באמצעות הטלפון או האינטרנט ומעדיף לפקוד בעצמו את הפורמטים הקמעונאיים, לגעת בסחורה ולהשוות מחירים במקום. "בשנתיים-שלוש האחרונות יש צמיחה מסויימת בתחום הקניות המקוונות, אך זה מתבטא בעיקר בקרב צרכנים בעלי הכנסה גבוהה וצרכני נוחות. מדובר בנתח קטן מסך היקפי המכירות בשוק מוצרי הצריכה בישראל", אומר משען.

גם תדירות הקנייה הקמעונאית אינה משתנה ועומדת על ממוצע של כ-3 פעמים בשבוע. "כמו בעולם", אומר משען, "הקנייה המורכזת נערכת ברשתות הגדולות ולקראת סוף השבוע, בעיקר בחמישי, והקניות המשלימות מתבצעות בסופרמקטים השכונתיים". סל הקנייה בחודש אוגוסט 2007 עמד על 472 שקל ונמצא בעלייה חדה מתחילת 2006.

המותג הפרטי מתחזק בשוק הפרטי

אי אפשר לדבר על קמעונאות, מבלי לגעת בתחום ה-PL, המותג הפרטי. נתח המותג הפרטי בשוק המאורגן הנו 3.3% ובשוק הפרטי - 1.6% (ספט' 06-אוג' 07). הקטגוריות החזקות בו בתחום המזון הן סוכר, שמנים, פיצוחים ופירות יבשים, שימורים, ובתחום ה-NF: מגבונים לחים, שקיות אשפה ואביזרים לאירוח. בין המותגים הפרטיים הבולטים ניתן למצוא את המותג הפרטי של שופרסל ו"המותג" של הרשת הרביעית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאליואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאל

מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר"

רפאל בתוצאות שיא; יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה: חנכנו בארה"ב את מפעל ייצור מיירטי "כיפת ברזל" הראשון מחוץ לגבולות ישראל בשיתוף פעולה עם חברת ריית'און. מפעל זה יחזק את כושר הייצור שלנו על מנת לעמוד ביעדים"

רן קידר |

תוצאות טובות לרפאל ברבעון השלישי. רפאל שוברת מדי רבעון שיא, וזה לא צפוי להשתנות. ברבעון השלישי ההכנסות הסתכמו ב-5.2 מיליארד שקל, עליה של 14.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. צבר ההזמנות עומד על 72.3 מיליארד שקל. 

הרווח הנקי ברבעון עומד על סך של 311 מיליון שקל, לעומת 189 מיליון שקל ברבעון המקביל ב- 2024. היקף המכירות בסיכומם של תשעת החודשים הראשונים של השנה עומד על סך של 14,550 מיליון שקל עלייה של 17.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ההזמנות בתקופה הגיעו לסך של 23 מיליארד שקל עלייה של 18% לעומת התקופה המקבילה וצבר ההזמנות עומד  על כ- 72.3 מיליארד שקל לעומת 60 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי בסיכומם של תשעת החודשים הראשונים של 2025 עומד על 922 מיליון שקל , כלומר עלייה של כ- 67% לעומת הרווח בתקופה המקבילה בשנת 2024.

 יו"ר רפאל, ד"ר יובל שטייניץ, אמר על רקע הדוחות: ״רפאל ממשיכה לצמוח ומסכמת רבעון נוסף עם התוצאות הטובות בהיסטוריה, עם עלייה משמעותית במכירות, וביקושים גוברים למערכות שלה בארץ ובעולם. העולם כולו נחשף לעליונות הטכנולוגית שרפאל מביאה לשדה הקרב המודרני. ברבעון האחרון סיכמנו גם סדרת ניסויים מבצעית מוצלחת ביותר במערכת הלייזר "אור איתן"  שהנה הראשונה מסוגה בעולם. התוצאות הביטחוניות והכלכליות המדהימות הם פרי עמלם של עובדי ועובדות רפאל, הפועלים במקצועיות ובנחישות כדי לשרת את מדינת ישראל ולהפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי. בשמי ובשם הדירקטוריון אני רוצה להודות לעובדות ולעובדים על כך שעשייתם הביטחונית והמבצעית באה לידי ביטוי גם בצמיחה עסקית וכלכלית חסרת תקדים".

 

מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן: "שנת 2025 מסתמנת כשנה המוצלחת ביותר בביצועיה של רפאל- גם בתרומת מערכות רפאל בשדה הקרב וגם בהיבטים העסקיים ובצמיחה. לצד הצמיחה העסקית המתמשכת המשכנו ברבעון האחרון ביתר שאת לתמוך את מערכת הביטחון בשלל מערכות ואמצעים מתקדמים, ואנו נערכים למסירה סופית של מערכת הלייזר בסוף חודש דצמבר. השבוע חנכנו בארה"ב את מפעל ייצור מיירטי "כיפת ברזל" הראשון מחוץ לגבולות ישראל בשיתוף פעולה עם חברת ריית'און. מפעל זה יחזק את כושר הייצור שלנו על מנת לעמוד ביעדים. רפאל ממשיכה במגמת ההתרחבות ומאז תחילת השנה קלטנו כ- 1100 עובדים חדשים באתרים השונים ברחבי המדינה. אני מבקש להודות ולהביע הערכה עמוקה לעובדות ועובדי רפאל, מקצוענותם, התגייסותם ומסירותם אפשרו לרפאל לספק למערכת הבטחון יתרון איכותי ולאפשר צמיחה משמעותית גם בשעת מלחמה. אני מבקש להודות גם לכל החברות הבנות בקבוצת רפאל, בארץ ובעולם, על שגשוג וצמיחה יוצאי דופן".


שאלות ותשובות על רפאל

מה תחום עיסוקה העיקרי של רפאל?

רפאל היא חברה ממשלתית ישראלית לפיתוח מערכות לחימה מתקדמות. היא עוסקת בין היתר בפיתוח וייצור של מערכות הגנה אווירית, טילים, מערכות לוחמה אלקטרונית, פתרונות סייבר ואמצעים אלקטרו-אופטיים לצרכים ביטחוניים.

כמה עובדים מועסקים ברפאל?