ניו יורק חתמה כמעט ללא שינוי הדאו מעל 12,000

אם סיסטמס אבדה 20.44% מערכה לאור פרסום דו"חותיה של סאן דיסק. הנפט נסחר בירידות שערים. תרו אבדה 3.7%, טבע עלתה 1.23%
יניב לפן |

המדדים בוול סטריט סגרו את יום המסחר במגמה מעורבת, כמעט ללא שינוי. לאחר יום מסחר מייגע בו נסחרו המדדים, ברוב שעות היום, בירידות שערים, הצליחו המשקיעים להרים את מניות הטכנולוגיה של הנאסד"ק מעל לקו המשווה ואת מדד הדאו מעל לרמות ה-12,000 נקודות. כפי שמתרחש בשבועות האחרונים, מספר דו"חות פיננסים שפרסמו מטעם תאגידים מובילים במשק האמריקני, הכתיבו את הטון ברחוב. דו"חותיה של יצרנית רכבי הצמ"ה קטרפילר, שפרסמו לפני פתיחת המסחר, לא עמדו בציפיות האנליסטים, התחזיות שהעניקה החברה להמשך השנה דחפו את מדד הדאו מטה.

מדד הדאו ירד ב-0.08% לרמה של 12,002 נקודות. מדד הנאסד"ק עלה ב-0.06% לשער של 2,342 נקודות.

בכירי אופ"ק שנפגשו אמש בכינוס חירום שארגנו החברים בקרטל, הודיעו כי יקצצו כ-1.2 מיליון חביות מתפוקתם היומית הנוכחית העומדת על 27.5 מיליון חביות ביום. הערכות בשווקים היו לקיצוץ של מיליון חביות בלבד. אנליסטים בכירים טוענים כי עדיין קיימת אפשרות לירידות שערים בטווח הקצר על רקע התקפות ספקולטיביות על המחירים. הירידות, באם יהיו, טוענים הבכירים, לא יצליחו לשמור על רמות מחירים נמוכות ובסופו של דבר יכנעו לקונים השווריים. החוזה העתידי על חבית נפט לחודש נובמבר נסחרת ברמות מחירים של 59.33 דולר.

מניות במרכז

חברת קטרפילר (CATERPILLAR ) (שסימולה: CAT) נסחרה על רקע פרסום דו"חותיה הרבעוניים והורדת תחזית ההכנסות לשנת 2006-2007. החברה דווחה על רווח של 769 מיליון דולר או 1.14 דולר למנייה אל מול 667 מיליון דולר באותה תקופה בשנה שעברה הדעה הרווחת בקרב האנליסטים הייתה לרווח של 1.35 דולר למנייה.

ענקית התרופות הגנריות מרק (MERCK & CO )(שסימולה: MERCK) פרסמה מוקדם יותר היום את דו"חותיה לרבעון השלישי. החברה דווחה, כי הכנסות החברה צנחו ב-34% והרווח הנקי ירד ב-49% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הדו"חות המאכזבים התקבלו בעקבות פגיעה ממשית בהכנסות החברה מתרופת הדגל שלה - הזוקור. הזוקור הינה התרופה הנמכרת ביותר של מרק, ולאחר שהפטנט על התרופה הסתיים ביוני השנה נאלצה החברה להוריד משמעותית את מחיר הזוקור בכדי לעמוד בתחרות בשוק. נזכיר, כי טבע היא המתחרה הגדולה ביותר של מרק על התרופה הגנרית לזוקור.

גוגל (GOOGLE )(שסימולה: GOOG) פרסמה את דו"חותיה אמש לאחר שעות המסחר, החברה דווחה על זינוק של 92% ברווחים ועל זינוק של 70% בהכנסות. בנק ההשקעות הגדול סיטיגרופ העלה את המלצתו למנייה לאחר פרסום דו"חותיה. האנליסטים בבית ההשקעות העלו את מחיר היעד למנייה ל-650 דולר.

ישראליות בוול סטריט

ענקית הפרמצבטיקה הישראלית, טבע (טבע חו"ל ) רכזה עניין גם היום, בעקבות פרישת ישראל מקוב, מנכ"ל ונשיא החברה במהלך שנת 2007. את מקומו של מקוב יתפוס, שלמה ינאי, מנכ"ל מכתשים אגן שיצטרף לחברה כנשיא וכמנכ"ל החברה, החילופים יתבצעו ברבעון הראשון של 2007.

חברת אבטחת המידע, צ'ק פוינט משכה תשומת לב גם היום, לאחר שפתחה אתמול את עונת הדו"חות של הישראליות בוול סטריט. מהדו"חות עלה, כי החברה עקפה את קונצנזוס האנליסטים אך יחד עם זאת בשורת ההכנסות לא חלה צמיחה משמעותית, תוך שהיא מציגה גידול של 1% בלבד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי על בסיס gaap הסתכם ב-71 מיליון דולר או 31 סנט למניה, בדומה לתקופה המקבילה ב-2005.

חברת answers.com (אנסוור ) הודיעה אמש כי ענקית המחשבים, חברת מיקרוסופט, בחרה באפליקציה 1-click answers להופיע ברשימת ההמלצות בגרסת internet explorer 7. החברה, הממוקמת בירושלים, הקימה את האתר המכיל תשובות לכ-4 מיליון שאלות שונות.

תרו הודיע כי דו"חותיה המתוקנים לשנת 2003 ו-2004 יוגשו באיחור של כשבוע. החברה צופה כעת כי הדו"חות ידווחו ב-27 לאוקטובר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.