קניין רוחני/זכויות יוצרים בכתבי טענות-האמנם?/שלום

מבחן המקוריות של כתבי בי-דין, יוכרע על פי המתח שבין השיקולים הפונקציונאליים של כתבי בי-דין, לבין היות היצירה נובעת מפרי רוחו של הפרקליט. תביעה ובקשה לסעד זמני – צורתן, ניסוחן ואף ההשקעה והמאמץ המושקעים בהם, מוכתבים ע"י שיקולים פונקציונאליים ועל כן אין הם יצירה ספרותית מקורית הזכאית להגנה. אולם, ככל שבגדר התבניות המוכתבות על פי הדין, כתבי הטענות מתבססים פחות על יצירות קיימות של כתבי טענות, כך קל יותר להניח כי מדובר ביצירה מקורית שיש לזכותה בהגנת החוק
משה קציר |

עובדות וטענות:

התובעים 1-2 הם עורכי דין ובעלים של משרד עורכי הדין המתמחה בתחום הקניין הרוחני. הנתבע 2 הוא עורך דין אשר ייצג את הנתבעת 3 בתביעה ובבקשה לסעד זמני בעילות מתחום הקניין הרוחני. הנתבע העתיק כתבי טענות שנכתבו ע"י התובעים והגישם לבית המשפט. בשל כך הגישו התובעים, בין היתר, תביעה בעוולה של הפרת זכויות יוצרים (בנוסף לעוולות של עשיית עושר ולא במשפט, גזל מוניטין, תיאור כוזב, רשלנות והפרת חובה חקוקה). הנתבע הודה בכתב הגנתו ובתצהיר עדות ראשית כי העתיק את כתבי הטענות.

דיון משפטי:

כב' הש' ד' מארק-הורנצ'יק:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נשיא צרפת מקרון
צילום: איי.פי

צרפת, בריטניה וקנדה בדרך להכרה במדינה פלסטינית – אז מה?

מהם התנאים להגדרת מדינה, האם יש משמעות לכך שמדינות מכירות במדינה פלסטינית, מהם הפתרונות לסכסוך, האם הם אפשריים

משה כסיף |

שינוי טקטוני מתרחש במערכת היחסים הדיפלומטית של ישראל עם בעלות בריתה המסורתיות. צרפת הודיעה כי בספטמבר תכיר רשמית במדינה פלסטינית, בעוד בריטניה וקנדה התחייבו עקרונית לצעד דומה בכפוף לתנאים מסוימים. המהלך המתואם מסמן סדק עמוק בחזית המערבית ומעמיד את ארצות הברית, הדבקה בעמדתה שמדינה פלסטינית יכולה לקום רק במסגרת הסכם שלום ישיר, בעמדת מיעוט.

הצעד האירופי-קנדי אינו מתרחש בחלל ריק. כ-150 מדינות ברחבי העולם כבר מכירות בפלסטין, והרשות הפלסטינית מקיימת נציגויות דיפלומטיות בעשרות בירות. אלא שעד כה, הגוש המערבי,  בהובלת וושינגטון, היווה חומה בצורה נגד ההכרה. כעת, החומה הזו מתחילה להתפורר, ועימה ההערכה הישראלית בדבר תמיכה מערבית אוטומטית ובלתי מותנית.

מדינה על הנייר, כיבוש במציאות

הפרדוקס הפלסטיני חושף את הפער בין המשפט הבינלאומי למציאות בשטח. על פי אמנת מונטווידאו משנת 1933, ארבעה תנאים נדרשים להגדרת מדינה: אוכלוסייה קבועה, ממשל מתפקד, גבולות מוגדרים ויכולת לקיים יחסים בינלאומיים. הרשות הפלסטינית, במבט ביקורתי, עונה במלואו רק על הקריטריון הראשון.

הממשל הפלסטיני מפוצל ומשותק: הרשות שולטת חלקית בגדה המערבית, בעוד חמאס מחזיק ברצועת עזה מאז 2007. השליטה הצבאית הישראלית באזורי C, כ-60% משטח הגדה, והגבלות הסכמי אוסלו מרוקנים מתוכן את הריבונות הפלסטינית. הגבולות אינם מוסכמים, והיכולת לנהל מדיניות חוץ עצמאית מוגבלת בחוסר שליטה על מעברי הגבול והתלות הכלכלית בישראל.

ובכל זאת, המשפט הבינלאומי והקהילה הבינלאומית בוחרים להתעלם מהפערים הללו. מאז הכרזת אש"ף על הקמת מדינה פלסטינית ב-1988, זרם ההכרות הלך וגדל. ב-2012 העניקה העצרת הכללית של האו"ם לפלסטין מעמד של "מדינה משקיפה שאינה חברה", דרגה אחת מתחת לחברות מלאה, אך צעד סימבולי משמעותי שפתח דלתות לארגונים בינלאומיים ולבית הדין הבינלאומי בהאג.