שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

המס שלא מדברים עליו - האם מס ירושה יחזור?

מדברים על קופה מתרוקנת ומעלים מסים לעם, אבל למה לא להטיל את המס הכי מוסרי וצודק בעולם - מס ירושה; מה קורה בעולם ומה זה בעצם מס ירושה?

עוזי גרסטמן | (73)
נושאים בכתבה מס ירושה

ב-1981 בוטל מס הירושה, שנקרא גם מס עיזבון. זה היה ניצחון לעשירים וניצחון של אי הצדק על הצדק. יש טיעונים רבים בעד ונגד והם כולם הגיוניים, אבל אין טיעון אחד שעומד מול העובדה של אי הצדק שנובע מכך שההון שלך תלוי בשאלה למי נולדת? אתה יכול להיות הכי מוכשר בעולם והכי חרוץ בעולם - אבל לשכן שלך יהיה תמיד יותר. אז מילא אתה והוא, אבל מה עם הילדים שלכם? והילדים של הילדים? 

מס הירושה הוא מס מוסרי, אם כי הוא כמובן צריך להיות מוגבל ומדוד. אנשים הרוויחו הרבה כסף, וזה לא יהיה הוגן לקחת להם אותו אחרי לכתם. המטרה שלהם היא להוריש לצאצאים, אבל במונחים של מאות מיליונים ומיליארדים הצאצאים בהחלט יכולים להסתפק בקצת פחות, לטובת צמצום אי השוויון. הכסף הזה יכול לעזור למשל למדיניות הרווחה, לחינוך ולהביא לצמצום אי השוויון העתידי. 

 כתבה קשורה: העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל

המס בעולם לרוב מדורג. עד סכום מסוים של כמה מיליונים טובים (לכל יורש) נראה שאין הצדקה למס, אבל כשיורש מקבל 10 מיליון שקל אפשר לקחת קופון של 10%, מעל 100 מיליון אפשר לקחת גם 20%. זה כמובן תיאורטי לגמרי, אבל בזמן שיש בעיות תקציב, מלחמה כמעט שנתיים, מיסים על כל האוכלוסיות, זה מתבקש שיטילו מס על ירושות גדולות. 


הסיפור הישראלי: מס עיזבון בתחילת הדרך, ביטול בהמשך

ישראל הצעירה הטילה מס עיזבון כבר בשנת 1949, בהשראת המודל הסוציאל-דמוקרטי האירופי. המס הפרוגרסיבי נע מאפס עד 65% על עיזבונות גדולים, במטרה למנוע ריכוז עושר במשפחות אמידות ולממן את בניית המדינה הצעירה. אך החלום הסוציאליסטי התנגש במציאות כלכלית קשוחה.

בשנת 1981 בוטל חוק מס עיזבון בישראל מכמה סיבות: אי כדאיות כלכלית - הוצאות גביית המס התקרבו לרווח שהתקבל ממנו, ואף עברו אותו. הביטול לא היה רק החלטה טכנית אלא חלק מהפיכה כלכלית רחבה יותר תחת ממשלת בגין, שביטלה גם מסים אחרים במטרה לעודד צמיחה ולמשוך הון זר.

מדוע המס נכשל? הקשיים המעשיים

אחד הקשיים המרכזיים היה שמשפחות אמידות למדו לעקוף את המס במגוון דרכים חוקיות. משפחות אמידות פיתחו מגוון דרכים להתחמק מהמס: העברות נכסים בחיים באמצעות מתנות, הקמת חברות משפחתיות, והעברת נכסים לחו"ל. התוצאה הייתה שהמס פגע בעיקר במעמד הביניים שלא יכול היה להרשות לעצמו ייעוץ מיסוי מתוחכם.

קיראו עוד ב"בארץ"

היום, ארבעה עשורים לאחר הביטול, התמונה הישראלית מורכבת יותר מכפי שנראה על פני השטח. אומנם, אין מס ירושה ולפיכך, גם לא על דירה שנייה או על כל נכס אחר המועבר בירושה, אך בפועל יורשים עלולים להיתקל בחיובי מס עקיפים משמעותיים.

מס בדלת האחורית

המוקש הגדול ביותר מצפה ליורשים שמוכרים נדל"ן שקיבלו בירושה. מס השבח יחושב לפי הפער שבין הסכום בו רכש המוריש את הדירה לבין הסכום בו אתם מכרתם אותה.

לדוגמה: יורש שקיבל דירה בתל אביב שנקנתה בשנות השמונים תמורת 100,000 שקל ונמכרת היום תמורת 3 מיליון שקל, אמור לשלם מס שבח על הפרש של 2.9 מיליון שקל. יש פטורים כשהפטור המרכזי והמוכר ביותר חל על מכירת דירת ירושה אך ורק אם מתקיימים כל התנאים הבאים במצטבר: המוכר הוא בן זוג, צאצא או בן זוג של צאצא של המוריש, והמוריש היה בעל דירה אחת בלבד. המשמעות היא שאפשר לתכנן מראש שלא יוטל מס עתידי.

הכסף שנשאר על השולחן: נתוני המציאות

קצת היסטוריה - בתקציב 1953/4 הוערכה ההכנסה ממס עזבון בכ-400,000 ל"י, שהיוו כרבע אחוז של הכנסות המדינה הכוללות ממיסים, אך בפועל הכניס המס רק כ-230,000 ל"י. נתונים אלה, שמתייחסים לתקופה שבה המס היה בתוקף, מלמדים על הקושי המהותי בגבייתו. אך האמנם המצב זהה גם היום?

המתנגדים להחזרת מס הירושה טוענים שהוא יזיק לאטרקטיביות של ישראל. מיליונרים יהודים רבים הגיעו לכאן מחו"ל בשנים האחרונות, ואם יהיה מס ירושה, עולים עשירים לא ירצו להגיע לישראל. אבל נזכיר להם שעצם המעבר לישראל פוטר אותם ממסים ענקיים בארץ ממנה הגיעו. מעבר לכך, תומכי המס מדגישים שהוא יכול להקטין אי-שוויון ולהגדיל את ההכנסות הציבוריות.

מבט על העולם: איך מתמודדים במדינות אחרות

אירופה: משחק מורכב בין צדק לתחרותיות

בצרפת קיים פטור של 100,000 אירו לילדים, והמס נע מ-5% עד 45%. ליורשים זרים המס יכול להגיע ל-60%. המודל הצרפתי מדגים את הגישה האירופית הטיפוסית: פטורים למשפחה הגרעין, אך מיסוי כבד על יורשים רחוקים יותר. בגרמניה פטורים גבוהים יותר לילדים (400,000 אירו) ובני זוג (500,000 אירו), אך המס ליורשים רחוקים יכול להגיע ל-50%.

העניין הוא שגם באירופה יש מעין תחרות. תוצאות הבחירות בצרפת ובריטניה הביאו את המגה־עשירים לחפש נתיב יציאה מיידי, מחשש למסי ירושה ועושר חדשים. כאשר איטליה מנסה למשוך עשירים בעזרת מיסוי נמוך.

ארצות הברית: מודל למיסוי מתוחכם

המודל האמריקני מעניין במיוחד לישראלים עם נכסים בחו"ל. אזרח ארה"ב שנפטר, עזבונו פטור מתשלום מס עזבון על עיזבון בשווי שנמוך מ-11 מ' דולר ארה"ב. לעומת זאת יורשיו של אזרח ישראלי ישלמו מס עיזבון משמעותי על נכסים בארה"ב שמעל 60,000 דולר ארה"ב. ההפרש העצום הזה יוצר בעיה אמיתית עבור ישראלים רבים.

המגמה הגלובלית: בין צמצום לחיזוק

משנת 2000 יש מגמה עולמית של ביטול המס והוא בוטל במקאו (2001), פורטוגל (2004), סלובקיה (2004), שוודיה (2005), רוסיה (2005), הונג קונג (2006), הונגריה (2006), סינגפור (2008), אוסטריה (2008), ליכטנשטיין (2011), ברוניי (2013), צ'כיה (2014) ונורווגיה (2014). יחד עם זאת, מסי ירושה ועיזבון נגבים ב-31 מ-41 מדינות שבדקנו, כולל כל הכלכלות הגדולות.

הדילמה המוסרית: צדק חברתי נגד חופש כלכלי

הטיעונים בעד החזרת המס

התומכים בהחזרת מס הירושה מדגישים כמה היבטים חברתיים חשובים. מיסוי ירושות עשוי להבטיח שוויון הזדמנויות בין אנשים, שכן יורשים עשירים יתחילו את דרכם עם יתרון כלכלי משמעותי פחות. הטיעון המוסרי הוא שהון שהצטבר במשפחות אמידות לאורך דורות מקנה יתרון בלתי הוגן שאינו קשור ליכולות או מאמצים אישיים.

נתון מדאיג במיוחד הוא שבישראל  העשירים ביותר מחזיקים את רוב ההון של הציבור. על פי ההערכות כ-5% מהציבור מחזיק במעל 50% מההון של כל הציבור. מס ירושה יכול להיות כלי יעיל לשבירת מעגל זה של העברת עושר בין דורות ולהגדלת שוויון ההזדמנויות.

הטיעונים נגד המס

המתנגדים מציגים טיעונים כלכליים ועקרוניים חזקים. החלת מס עיזבון הינה פגיעה בזכויות כל אדם לצבור נכסים ולהורישם ללא הגבלה, במיוחד שכבר שולם מס על ההכנסה. הטיעון של "מיסוי כפול" הוא אחד החזקים: אדם עבד, שילם מס הכנסה, קנה נכס ושילם מס רכישה, ועכשיו גם היורשים צריכים לשלם מס נוסף?

בנוסף, בהתאם להערכות שמרניות, הכסף המושקע בהימנעות מתשלום מס עיזבון עשוי להיות שווה לסכום המס הנגבה. התוצאה עשויה להיות שהמדינה תשקיע משאבים רבים בגביית מס שיניב הכנסות זעומות, בעוד העשירים האמיתיים ימצאו דרכים להתחמק ממנו.


אם יחזור מס ירושה לישראל - כמה כסף ייכנס לקופה?

מיליארדי שקלים בשנה? תלוי את מי שואלים ואיך מחשבים. הרעיון להחזיר את מס הירושה לשולחן הדיונים הכלכלי צץ מדי פעם בשיח הציבורי. אבל כמה כסף ייכנס לקופה? לפי הערכות של כלכלנים ודו"חות מבדיקות שנעשו בעבר, עשרות עד מאות מיליארדי שקלים מועברים מדי שנה בירושות והעברות בין דוריות בישראל. בנק ישראל אף העריך בעבר שעשרות מיליארדי שקלים בשנה מועברים בירושות, חלק גדול מהם בנדל"ן. כנראה שלא יהיה מוגזם להעריך שכיום זה בין 50 ל-100 מיליארד שקל. 

רוב הרכוש הוא בדירות והשאר נכסים פיננסים. אחת ההצעות שעלתה בעבר היתה מס בגובה 10%, אבל רק על עיזבונות שמעל 10 מיליון שקל. כלומר, כל יורש שמקבל פחות, יהיה פטור לחלוטין. זהו מודל מקובל בעולם, שמטרתו להגן על המעמד הבינוני ולא לפגוע בירושות "רגילות" כמו דירה אחת בירושה.

בהנחה שבין 5% ל־10% מהירושות בישראל חוצות את הרף הזה, מדובר בכ־5–10 מיליארד שקל לשנה של עיזבונות חייבים במס. במיסוי של 10% הכנסה אפשרית של בין חצי מיליארד למיליארד שקל בשנה. אבל זה מס נמוך במיוחד. 

תסריט אחר מדבר על מס מדורג, שמתחיל כבר ברמות נמוכות יותר - למשל, מס של 5% על עיזבונות מעל 5 מיליון שקל, מס של 10% על עיזבונות מעל 10 מיליון, 20% בעזבונות מעל 20 מיליון, 30% מעל 50 מיליון שקל.  כאן כבר מדובר על מיסוי כולל של בין 3 ל-5 מיליארד שקל בשנה.

תגובות לכתבה(73):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 44.
    הקואליציה מורכבת מאנשים עשירים שמשיכו לעשוק (ל"ת)
    אנונימיARTICK19 08/09/2025 11:50
    הגב לתגובה זו
  • 43.
    אנונימי 03/09/2025 10:49
    הגב לתגובה זו
    כל עוד קיימים מקלטי מס לעשירים וקשר הון שילטון...... זה ימשיך
  • 42.
    רני 02/09/2025 17:17
    הגב לתגובה זו
    וזה הצודק ביותר . לחילופין אל תוסיפו תוספת יוקר למשכורות כל שנה לאלו שמרוויחים מעל הממוצע !
  • 41.
    אנונימי 02/09/2025 17:10
    הגב לתגובה זו
    מס על משכירי נדלן מכל אגורה ושקל ! לפחות 30% תחילה על נכס ריאלי עם פחות סיכון בורסה משכירי הנדלן לסוגיו ברובן מקבלים כסף דיבידנד וב20 שנה האחרונות הנכס עלה למרומים. הגיע הזמן ממיזמן לקחת כדי ליישר ולאזן את הכלכלה בישראל
  • 40.
    אבי3 02/09/2025 11:41
    הגב לתגובה זו
    לא מספיק פושטים את עור החיים עכשיו פושטים גם עור המתים ... הכסף הזה לא יגיע לצדק חברתי אלה למימון טפילים שלא עובדים ולא תורמים דבר למדינה. כסף לנסיעות לאומן ...
  • 39.
    לודמילה 02/09/2025 10:27
    הגב לתגובה זו
    שיתגייסו לצהל הפרזיטים
  • 38.
    אנונימי 02/09/2025 01:50
    הגב לתגובה זו
    עכשיו אתם רוצים עוד כלים לחנוק את המזרחים כדי להטיב עם האשכנזים
  • אנונימי 02/09/2025 11:36
    הגב לתגובה זו
    חסר מזרחים עשירים למשל דרעי ...פרט לזה לשיטתך רק האשכנזים ישלמו מס ירושה כי רק להם יש מה להוריש ... נו באמת.
  • שאלה לידידי הגזען 02/09/2025 07:16
    הגב לתגובה זו
    אז מה אני האחים והאחיות שלי בני ובנות הדוד שלי נחשבים אשכנזים או מזרחיים תן קריטריונים שנדע כמו שעשו ועידת ואן זי כדי לדעת מיהו יהודי. אי אפשר עם הבלגן הזה צריך סדר. חילונים הם לא דתיים ובטח לא חרדים מה עושים עם אלו שלא שומרים על טוהר הגזע
  • 37.
    אנונימי 01/09/2025 23:16
    הגב לתגובה זו
    כדי להשאיר לילדיהם ונכדיהם בעוד אחרים נהנתנים בזבזו בלי הכרה חלקם פונים לעזרת ההמונים בטחרית ימיהם. אם כך דרכו של מי צודקת יותר באיזו עזות מצח העצלנים הבזבזנים ייכנסו לכיסו של האחראי העומל וחוסך וישנוררו אותו קנאים ומגעילים.
  • 36.
    עוד מיסים שיועברו לחרדים או ינוהלו גרוע (ל"ת)
    מוטי 01/09/2025 22:49
    הגב לתגובה זו
  • 35.
    העשירים באמת ימצאו דרך לא לשלם מס (ל"ת)
    טיקטוק 01/09/2025 22:48
    הגב לתגובה זו
  • 34.
    למה מס ירושה הוא הכי מוסרי עוזי (ל"ת)
    ניר 01/09/2025 22:45
    הגב לתגובה זו
  • 33.
    סווינגר 01/09/2025 20:53
    הגב לתגובה זו
    מתגורר בכיף במונקו מס אפס. מגיע לישראל עם כסף גדול לעשות סיבוב על נתיני ישראל הבורים.
  • 32.
    די נמאס מהפרזיטים 01/09/2025 19:35
    הגב לתגובה זו
    זה לא מס מוצדק ולא נעלייםאיזה פמפלט קומניסטי מטומטםיגנבו לי עוד כסף כדי לפרנס טפילים
  • 31.
    מוק 01/09/2025 18:34
    הגב לתגובה זו
    כל אחוז מעבר ל10 מוגזם
  • 30.
    אביטל 01/09/2025 18:18
    הגב לתגובה זו
    בשום מצב המס הזה לא יחליף את מס הכנסה או כל מס אחר. זה פשוט עוד כלי בארגז הכלים של המדינה לגנוב מאיתנו.
  • אביטל 01/09/2025 22:12
    הגב לתגובה זו
    כמעט כל מס התחיל בהיקף קטן ותחת מגבלות ובהדרגה ההיקף גדל והוסרו המגבלות. קחו לדוגמה את המעמ. קחו לדוגמה את מס רווחי ההון. קחו לדוגמה את מס היסף. אני מוכן להתערב שמס ירושה אם יחוקק בסופו של דבר ימוסה מהשקל הראשון.
  • 29.
    אייל 01/09/2025 16:31
    הגב לתגובה זו
    גם לא את מה שאנחנו משלמים עכשיו .
  • 28.
    אנונימי 01/09/2025 16:26
    הגב לתגובה זו
    ההורים עבדו ושילמו מיסים ואז הורישו את מה שחסכו לילדיהם ושוב ימסו את אותו הכסף זה עושק
  • שיהיה מה להעביר לחרדים (ל"ת)
    יוני 01/09/2025 22:13
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    אנונימי 01/09/2025 15:54
    הגב לתגובה זו
    מס ירושה זה המס הכי לא צודק שיש בן אדם עבד כל חייו ושילם מיסים וחסך כדי לאפשר לדורות הבאים לחיות בכבוד והמדינה באה אחרי מותו ולוקחת לילדים את הירושה זה מס לא מוסרי ולא צודק!!!כמו כן בזכות זה שאין מס ירושה מלא יהודים עשירים באים לארץ. והכתב הזה רוצה להבריח אותם ואת ההכנסה שהם מביאים איתם...
  • 26.
    ודוק 01/09/2025 15:45
    הגב לתגובה זו
    עזבון יכול להתחלק בין יורשים רבים שמקבלים ירושה קטנה מאוד.
  • 25.
    שאול 01/09/2025 15:44
    הגב לתגובה זו
    לתת כסף לניצולי שואה ברור חשמל חינם תרופות ביטוח לאומי כמה שיותר... לתת למילואימניקים קרקעות בחינם ומענקים ברור מגיע להם. לתת לנכים קשישים ועניים כסף והטבות ברור כמה שיותר שחיו טוב..אז אתם מוכנים שירד לכם כל חודש עוד 4000 שקל מהמשכורל לממן את כל הטוב זה חס וחלילה אפילו לא אגורה שמישהו אחר יממן את זה
  • אביטל 01/09/2025 22:14
    הגב לתגובה זו
    עם מעט מיסים ומעט שירותים.
  • 24.
    אמיר 01/09/2025 15:42
    הגב לתגובה זו
    מס יסיף לוקחים לכול מי שהרווח על מכירת דירה שקנה לפני 30 שנה ועם השכר הגיע לרווח של 700 אלף בשנה.בקיצור כל מי שמוכר דירה ישלם מס נוסף על כל ההכנסות כולל השכר שכבר שילם עליו מס.המס הכי לא הוגן!
  • 23.
    ייבגני 01/09/2025 15:18
    הגב לתגובה זו
    לא ניתן לספק את צרכיה של ההנהגה החרדית הארורה ללא מסים נוספים!!ממש עמלק!!
  • אורי גרוס 01/09/2025 21:24
    הגב לתגובה זו
    אין מנוס
  • 22.
    אנונימי 01/09/2025 15:16
    הגב לתגובה זו
    זה לא צודק שיש להם כסף ולאחרים אין.בואו נקח להם.כך כולם יהיו שווים.זה בדיוק מה שמס ירושה עושה. גוזל.
  • 21.
    תושב השפלן 01/09/2025 15:02
    הגב לתגובה זו
    הצחקתם את הטלפון העליון הם מעסיקים מתכנני מס ולעולם לא ישלמו מס הוגן. בנתיים חליווה מקבל פנסיה. תקציבית של 100 אלף כל חודש קצצו בפנסיותת התקציבית של עושקים המדינה ממשל הפקידים עובדי מדינה בטלנים ושקרנים
  • 100000לא קיים דבר כזה. פחות מחצי סכום זה. נשיא המדינה לא משלם מס. היחיד שפטור במדינה. (ל"ת)
    אני 01/09/2025 16:21
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    במקום מיסים צריך להעיף את כל המושחתים מהשלטון שמנהלים מלחמות ארוכות רק כדי שיוכלו להמשיך לגנוב (ל"ת)
    מיכה 01/09/2025 14:54
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    אנונימי 01/09/2025 14:47
    הגב לתגובה זו
    הכסף יילך לחרדים הטפילים והגרעון יישאר. חס וחלילה
  • 18.
    מס פופוליסטי שלא יוטל זה סתם משחק מחשבה (ל"ת)
    אבישלום 01/09/2025 14:40
    הגב לתגובה זו
  • החרדים לא יסכימו לכך בשום פנים ואופן. (ל"ת)
    נכון. זה רק בתיאוריה. לא ריאלי כלל. 01/09/2025 16:22
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    רחל 01/09/2025 14:37
    הגב לתגובה זו
    עשו תואר ראשון שני שלישי למדו מהבוקר עד הערב להיות מצטיינים אחכ קרעו את עצמם בעבודה קשה ובהמשך פתחו עסק עצמאי וסיכנו את הכספים שלהם ובמקום שילך לילדים שלהם שילך לטיסות במחלקה ראשונה למירי רגב ולשוחד לחרדים שיממנו בטלנים
  • 16.
    אנונימי 01/09/2025 14:35
    הגב לתגובה זו
    זה מס על מס
  • גם מעמ. (ל"ת)
    אנונימי 01/09/2025 15:43
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    בחול בקנדה זה יותר הוגן וכמעט לא משלמים רק פה חזירים בהכל (ל"ת)
    מס חזירי 01/09/2025 14:28
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אנונימי 01/09/2025 14:27
    הגב לתגובה זו
    למה שהמדינה תקח את כספי כשיש לי ילדים בלי דירה לא תקבלו ממני שקל הכל יהיה בחול
  • אנטישמי (ל"ת)
    אנונימי 01/09/2025 20:17
    הגב לתגובה זו
  • ולערבים (ל"ת)
    אנונימי 01/09/2025 16:46
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    מומי 01/09/2025 14:25
    הגב לתגובה זו
    יקחו גם על דירות מאנשים שאין להם כסף לשלם מס!
  • 12.
    על כל הכספים שנצברו ביושר כבר שולמו מיסים. לקחת מאותם כספים מס פעמיים (ל"ת)
    אני 01/09/2025 14:20
    הגב לתגובה זו
  • ומה עם מס יסיף בדיוק אותו הדבר! (ל"ת)
    אמיר 01/09/2025 15:43
    הגב לתגובה זו
  • הישראלי הקטן 01/09/2025 14:24
    הגב לתגובה זו
    עכשיו תבחר מה אתה מעדיף שיגדילו לך את מס הכנסה או שהיורשים המפונקים שלך יצטרכו לשלם משהו על המתנה הענקית שתוריש להם כי כאמור זה רק מעל 10 מלשח לכן לא רלוונטי ל 99 אחוז מאיתנו.אם יש לך 50 מיליון שקל להוריש אז כן היורשים שלך ירשו רק 45 מלשח. oh האימה.
  • 11.
    הישראלי הקטן 01/09/2025 14:08
    הגב לתגובה זו
    הידעתם שירושת הרב עובדיה למשל היתה מיליארדים יקרה משהו אם ישלמו 10 אחוז מסכדי להצליח להעביר את המס חשוב שלא יוטל על גב כהן עם דירה בתא ולכן טוב שיקבע רף מינימום נגיד של 10 מלשח.זה יצמצם את המתנגדים רק למעט יחסית אנשים.אין מה לדאוג ליורשים. אלה יהנו מירושה שמנה. פשוט טיפה פחות שמנה כאמור מעל 10 מלשח לכן לא להתרגש מדמעות התנין
  • מס הקנאה לא מס יושר (ל"ת)
    אנונימי 01/09/2025 15:08
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    צודק .המדינה בגירעון אין צדק לקחת עוד מהעניים אין להם לחם וחלב צריך לקחת רק מהטייקונים מתל אביב (ל"ת)
    אנונימי 01/09/2025 14:05
    הגב לתגובה זו
  • נכון מאד אני אוהב שכנזים אבל כל האבות שלהם קיבלו קרקעות בגרוש וספרדים לא קיבלו כלום (ל"ת)
    ללל 01/09/2025 20:22
    הגב לתגובה זו
  • הישראלי הקטן 01/09/2025 14:30
    הגב לתגובה זו
    הרב עובדיה למשל הוריש כמה מיליארדים טובים. למה בעצם שלא ישלמו טיפה מס על ירושה ככ גדולה
  • 9.
    מאה אחוז. זה לא הגיוני שפלח מאד מאד מסוים קיבל בקום המדינה קרקעות בשני שקל ומכלוף מנתיבות לא קיבל שק (ל"ת)
    אנונימי 01/09/2025 14:03
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    גבי 01/09/2025 13:58
    הגב לתגובה זו
    מס על מס לא מוסרי
  • הישראלי הקטן 01/09/2025 14:28
    הגב לתגובה זו
    אם יש לך דירה אחת להוריש אין לך מה לדאוג.אם יש לך כמה מיליארדים להוריש נגיד כמו הרב עובדיה אז כן היורשים ישלמו טיפה מס. oh האימה.
  • 7.
    ביטול הפנסיות התקציביות יהיה צודק הרבה יותר (ל"ת)
    Shafik 01/09/2025 13:57
    הגב לתגובה זו
  • אלמוג 01/09/2025 15:44
    הגב לתגובה זו
    אם אתה לא רוצה קיצבת זיקנה תן את הכסף למישהו אחר!
  • הישראלי הקטן 01/09/2025 14:32
    הגב לתגובה זו
    להטיל מס ירושה על מעט אנשים עשירים מאד זה מהלך קל בהרבה. אלה ינסו להפחיד את כולנו שזה מס על גב כהן. אז זהו שלא. זה מס רק מעל רף גבוה.אין שום בעיה אם בנימין נתניהו אהוד ברק יצחק תשובה צדיק בינו או דנה עזריאלי ישלמו טיפה מס על הירושה השמנה שלהם.
  • 6.
    דן 01/09/2025 13:57
    הגב לתגובה זו
    זה כסף שעבר מיסוי אצל הנפטר. למה שהממשלה תגבה עוד מס
  • שמואל 01/09/2025 14:54
    הגב לתגובה זו
    נכון הנפטר שילם מס על העיזבון. אך על היורשים לשלם מס על חלקם בירושה. כי זו הכנסה לכל דבר.
  • אני 01/09/2025 16:34
    אם יטילו רק מעל 10 מיליון שהמוריש יחלק בחיו לילדיו אם יש לו מעל סכום זה. זו דעתי.
  • הישראלי הקטן 01/09/2025 14:27
    הגב לתגובה זו
    בל נסחף עם דמעות התנין. מדובר אך ורק על ירושות גדולות מעל 10 מלשח.גב כהן עם דירה אחת בתא לא תשלם. יש לך בניין שלם בתא כן תשלם קצת. לא נורא. היורש שלך עדיין יהיה עשיר מאד מאד.
  • אתה בטוח 01/09/2025 15:10
    אתה בטוח שאתה ישראלי הקטן אולי הישראלי הקנאים !
  • 5.
    אנונימי 01/09/2025 13:53
    הגב לתגובה זו
    בישראל רק יעשקו אותך מכל כיוון שירותים בסיסיים ברמה של מדינת עולם 3.חייבים להרוס הכל ולבנות מחדש.לא הגיוני מה שמתרחש פה
  • מי שמטונף פה זה מי שדוחף את זה כל פעם וגם מיסים אחרים כמו נסועה! (ל"ת)
    לואי 01/09/2025 14:25
    הגב לתגובה זו
  • הישראלי הקטן 01/09/2025 14:13
    הגב לתגובה זו
    מה אתה מעדיף99 אחוז יעדיפו מס ירושה בהנחת רף מעל 10 מלשח.נכון. יהיו כמה מיליארדרים שיתנגדו. אז מה למה אכפת לך מהירושה של דנה עזריאלי צדיק בינו או יצחק תשובה
  • יהושוע 01/09/2025 18:05
    זה לא רק מס ירושה שהוא מס כפול ולא הוגן או להגדיל מס הכנסה לחלק משאבים בצורה הוגנת ולהפסיק עם קצבאות למקורבים .איך לא חשבנו על זה קודם !
  • 4.
    הרבה טייקונים עשו את הכסף שלהם על חשבון משאבים ציבוריים!!!! (ל"ת)
    להכניס מס עיזבון עכשיו!!! 01/09/2025 13:52
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מס ירושה ..הקומוניסטים התעוררו (ל"ת)
    אנונימי 01/09/2025 13:52
    הגב לתגובה זו
  • הישראלי הקטן 01/09/2025 14:17
    הגב לתגובה זו
    אנחנו בערך 99 אחוז מהעם כןמס הירושה יוחל אך ורק על העשירים מאד. אלה ינסו להפחיד אותך שהוא יוחל על גב כהן. אז לא. רק מעל 10 מיליון.כואב לך שיורשי דנה עזריאלי צדיק בינו יצחק תשובה בנימין נתניהו ניר ברקת אהוד ברק וכו ישלמו משהו
  • אנונימי 01/09/2025 16:52
    מי שישלם מס זה אולי כל אלו שיש להם מעל 510 מליון. ומה זה הסכום הזה שווי דירה וחצי בישראל
  • 2.
    אנונימי 01/09/2025 13:46
    הגב לתגובה זו
    האםלאזרח ישראל שמחזיק מניות דרך ברוקר בישראלמניות אמריקאיות היורשים ישלמו מס עיזבוןשל 40 אחוז מעל סכום של 60 אלף דולר
  • 1.
    כריש 01/09/2025 13:38
    הגב לתגובה זו
    הכי מוסרי על אנשים ששילמו מיסים מטורפים במהלך חייהם אתה שפוי בארהב שיעור המס מתקרב לזה הוצאות ריבית משכנתאות מוכר בארץ !!!!! על מה אתה מדבר כסיל
  • הישראלי הקטן 01/09/2025 14:14
    הגב לתגובה זו
    תבחר מה אתה מעדיף לשלם יותר מיסים או שיורשים מפונקים ישלמו טיפה מס וזה עוד אפילו רק מיעוט מהיורשים רק כאלו של אנשים עשירים מאד.מה כואב לך שיורשי הרב עובדיה ישלמו משהו על המיליארדים של הירושה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

מודיס
צילום: טוויטר

מודיס מתעלמת מהמציאות; הדירוג של ישראל צריך לעלות וזו עובדה

בסוכנות הדירוג מודי'ס מציינים כי ההסכם בעזה הוא התפתחות חיובית אם כי בסוכנות לא משנים את הדירוג; במשרד האוצר מרוצים: השווקים כבר משקפים אמון בכלכלה הישראלית; למה במודיס מנותקים מהמציאות?

תמיר חכמוף |

חברת הדירוג מודי'ס פרסמה אמש עדכון על ישראל הכולל ניתוח כלכלי בעקבות חתימת ההסכם בין ישראל לחמאס בשבוע שעבר.
בדו"ח נכתב כי ההסכם מהווה התפתחות חיובית לדירוג האשראי של ישראל (Baa1, תחזית שלילית), שכן הוא מאפשר לממשלה להפנות משאבים חזרה לכלכלה ולצמצום הגירעון. עם זאת, במודי'ס מבהירים כי השפעה ממשית על הדירוג תגיע רק אם ההסכם יישמר לאורך זמן ויעבור מעבר לשלב הראשון, כולל שיקום בעזה, ומעלים את התחזיות לצמיחה בהמשך.


מודיס מנותקים

במבט ראשוני נראה שההודעה של מודי'ס חיובית למרות שבקריאה מעמיקה יותר עולות שתי נקודות שמחלישות את אמינות המסר: התחזית המאוחרת מדי להורדת הריבית, והקישור התמוה בין דירוג האשראי של ישראל לשיקום הכלכלה בעזה.

ראשית, ההנחה שהורדת ריבית בישראל תתרחש רק בתחילת 2026 נראית מנותקת מהמציאות בשטח. סביבת האינפלציה כבר מתמתנת וקיבלנו הפתעה חיובית במיוחד במדד המחירים האחרון, השקל התחזק, והפעילות הריאלית מראה סימני האטה בנתוני התמ"ג של הרבעון השני, כל אלה מגבירים את הסבירות שבנק ישראל יחל בצעדים מוקדמים יותר, כנראה כבר בהחלטה הקרובה. התחזית של מודי'ס, שמרמזת בעקיפין על רצון לראות מדיניות מוניטרית זהירה יותר, עשויה להתפרש כלחץ עקיף על הבנק המרכזי דווקא בשלב שבו הוא שוקל להקל על המשק.

בעיה נוספת היא הקישור שמודי'ס עושה בין התאוששות כלכלית בישראל לבין שיקום עזה. נכון ששקט ביטחוני ויציבות אזורית תורמים לסנטימנט, אך הצגת השיקום בעזה כתנאי מרכזי לשיפור בדירוג האשראי של ישראל נראית שנויה במחלוקת במקרה הטוב. הכלכלה הישראלית מבוססת על מנועי צמיחה פנימיים, טכנולוגיה, יצוא וחדשנות, והיא אינה תלויה באופן ישיר במידת ההתקדמות בשיקום הכלכלה העזתית. הקישור הזה מעלה סימני שאלה לגבי סדרי העדיפויות של מודי'ס וההבנה של מבנה הכלכלה המקומית ואת רמת ההפרדה בין השיקולים הכלכליים לבין הפוליטיים-אזוריים.

ולמרות שהדירוג לא השתנה, ניתן לראות כי השוק מאותת כי היה מקום לשדרוג. תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו בחודשים האחרונים לרמות המשקפות דירוג גובה יותר, במקביל לירידה בפרמיית הסיכון של ישראל, רמז לכך שהמשקיעים מתמחרים בפועל דירוג גבוה מזה שמודי'ס מעניקה כיום. במילים אחרות, השווקים הפיננסיים הקדימו את סוכנויות הדירוג, הם מגיבים לשיפור בסביבה הכלכלית, לירידת האינפלציה ולהתייצבות הפיסקלית, עוד לפני שהתחזיות הרשמיות מתעדכנות.