ספיבק: 24% מנכסי הקופות הם חובות הסקטור העסקי

ההתרחבות המהירה של האשראי לסקטור העסקי ממקורות לא בנקאיים הובילה להגדלת האשראי העסקי במהירות להיקף של 46.2 מיליארד שקל, מציין המשנה לנגיד בנק ישראל
חזי שטרנליכט |

"העברת סיכוני האשראי מהבנקים למשקיעים המוסדיים מחייבת חיזוק הפיקוח של המפקח על הביטוח והממונה על שוק ההון, והיערכות מקצועית של ספקי האשראי החדשים", כך אומר המשנה לנגיד בנק ישראל, הפרופסור אביה ספיבק. נראה שבעידן שלאחר ועדת בכר, בבנק המרכזי מתבטאים לראשונה בעניין הדגש הרגלטורי ביום שלאחר השינוי של הריכוזיות במשק.

פרופ' ספיבק ציין כי בנק ישראל פועל לפיתוח תשתית בתחום היציבות הפיננסית. בבנק פועל מזה כשנתיים וחצי תחום היציבות הפיננסית אשר עוסק במעקב אחרי הסקטור הפיננסי וכבר פרסם שני דו"חות שנתיים. בכל העולם הוקמו יחידות דומות כדי למנוע משברים פיננסיים דוגמת אלו שבדרום אסיה שנזקם הריאלי היה גדול מאד, ציין ספיבק.

מטרת המעקב היא גם לאתר מוקדים של סיכון ליציבות הפיננסית וגם לבחון את יעילות הפעולה של הסקטור הפיננסי, כדי להציע צעדי מדיניות שישפרו את היעילות והיציבות של סקטור זה.

פרופ' ספיבק הוסיף כי אחד הממצאים של התחום הוא ההתרחבות המהירה של האשראי לסקטור העסקי ממקורות לא בנקאיים. "אשראי זה גדל בשנתיים וחצי האחרונות ב-46.2 מיליארד שקל והוא מהווה כ-24 אחוזים מנכסי קופות הגמל וכ- 14 אחוזים מסך נכסי חברות הביטוח. בשנה האחרונה כמעט ולא השתנה האשראי הבנקאי המקביל".

פרופ' ספיבק הדגיש כי בנק ישראל תרם ותורם לפיתוח התשתית של הסקטור הפיננסי. הבנק מוביל מודרניזציה מקיפה של כל מערך התשלומים שתביא להפחתה משמעותית של הסיכונים הקשורים בביצוע תשלומים במשק. במרכז הרפורמה הקמת מערכת RTGS או real time gross settlement שתאפשר לבצע תשלומים גדולים באופן סופי ובזמן אמת. לפי התכנון, המערכת תושק במרץ 2007.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שדה תעופה טיסה טיסות נתב"ג
צילום: ISTOCK

חנוכה באוויר: כ-508 אלף נוסעים צפויים לעבור בנתב״ג

ברשות שדות התעופה מדווחים על עלייה של כ-50% לעומת החג בשנה שעברה, עם ימים שחוצים את רף ה-60 אלף נוסעים. התנועה מתקרבת לרמות שנראו בשנות שיא, והעומסים צפויים להתגבר סביב גלי ההמראות

ליאור דנקנר |

חנוכה דוחף את התנועה בנתב״ג למעלה, ובאוויר כבר מרגישים את זה. זו לא רק תחושה של “יותר אנשים עם מזוודות”, אלא חזרה של קצב עבודה גבוה יותר לאורך היום. לפי הודעת רשות שדות התעופה, במהלך חג החנוכה צפויים לעבור בנמל התעופה בן-גוריון כ-508 אלף נוסעים בטיסות בינלאומיות, עלייה של כ-50% לעומת תקופת החג אשתקד. מבחינת נתב״ג, זה מתרגם ליותר תנועת נוסעים בשעות הבוקר והערב, יותר לחץ על השרשרת התפעולית, והרבה פחות “מרווח נשימה” בין גלי הטיסות.

ברשות מציינים שגם פתיחת חופשת החנוכה במערכת החינוך תרמה לעלייה בביקושים, ובשילוב חזרת חברות תעופה וקווים לתדירות גבוהה יותר, מתקבלת תנועה שמזכירה יותר את דפוסי סוף השנה שהיו מוכרים לפני התקופה האחרונה. בפועל, בתקופות כאלה הביקוש לא מגיע רק מנופשונים קצרים, אלא גם מנסיעות משפחתיות, ביקורי קרובים, וחופשות שמתיישבות על כמה ימי חופש רצופים, מה שמעלה את העומס גם באמצע השבוע ולא רק בסופי שבוע.


כבר עכשיו רואים עומס, ויש עוד שלושה ימי שיא בדרך

אחד מימי השיא חל כבר היום, יום ראשון, ה-14 בדצמבר, עם כ-65 אלף נוסעים שעוברים בנתב״ג. המספר הזה לא נשאר על הנייר. הוא מורגש בשטח בצ’ק אין, בבידוק, באזורי העלייה למטוס וגם בנתיבים הפנימיים של הטרמינל. לשם השוואה, בדצמבר 2023, בתחילת המלחמה, ביום העמוס ביותר של חנוכה עברו כ-20 אלף נוסעים בלבד, פער שמחדד כמה מהר השוק יודע “להתכווץ ולהתרחב” בהתאם למצב.