ספיבק: 24% מנכסי הקופות הם חובות הסקטור העסקי

ההתרחבות המהירה של האשראי לסקטור העסקי ממקורות לא בנקאיים הובילה להגדלת האשראי העסקי במהירות להיקף של 46.2 מיליארד שקל, מציין המשנה לנגיד בנק ישראל
חזי שטרנליכט |

"העברת סיכוני האשראי מהבנקים למשקיעים המוסדיים מחייבת חיזוק הפיקוח של המפקח על הביטוח והממונה על שוק ההון, והיערכות מקצועית של ספקי האשראי החדשים", כך אומר המשנה לנגיד בנק ישראל, הפרופסור אביה ספיבק. נראה שבעידן שלאחר ועדת בכר, בבנק המרכזי מתבטאים לראשונה בעניין הדגש הרגלטורי ביום שלאחר השינוי של הריכוזיות במשק.

פרופ' ספיבק ציין כי בנק ישראל פועל לפיתוח תשתית בתחום היציבות הפיננסית. בבנק פועל מזה כשנתיים וחצי תחום היציבות הפיננסית אשר עוסק במעקב אחרי הסקטור הפיננסי וכבר פרסם שני דו"חות שנתיים. בכל העולם הוקמו יחידות דומות כדי למנוע משברים פיננסיים דוגמת אלו שבדרום אסיה שנזקם הריאלי היה גדול מאד, ציין ספיבק.

מטרת המעקב היא גם לאתר מוקדים של סיכון ליציבות הפיננסית וגם לבחון את יעילות הפעולה של הסקטור הפיננסי, כדי להציע צעדי מדיניות שישפרו את היעילות והיציבות של סקטור זה.

פרופ' ספיבק הוסיף כי אחד הממצאים של התחום הוא ההתרחבות המהירה של האשראי לסקטור העסקי ממקורות לא בנקאיים. "אשראי זה גדל בשנתיים וחצי האחרונות ב-46.2 מיליארד שקל והוא מהווה כ-24 אחוזים מנכסי קופות הגמל וכ- 14 אחוזים מסך נכסי חברות הביטוח. בשנה האחרונה כמעט ולא השתנה האשראי הבנקאי המקביל".

פרופ' ספיבק הדגיש כי בנק ישראל תרם ותורם לפיתוח התשתית של הסקטור הפיננסי. הבנק מוביל מודרניזציה מקיפה של כל מערך התשלומים שתביא להפחתה משמעותית של הסיכונים הקשורים בביצוע תשלומים במשק. במרכז הרפורמה הקמת מערכת RTGS או real time gross settlement שתאפשר לבצע תשלומים גדולים באופן סופי ובזמן אמת. לפי התכנון, המערכת תושק במרץ 2007.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: