ת"א ממשיכה לשבור שיאים: המעו"ף עולה ב-0.65%
הבורסה לני"ע בתל אביב נסחרת בצהרי יום המסחר השני בשבוע המקוצר בעליות שערים ובשיאים חדשים. את העליות מובילות מניות הבנקים הגדולים, ענקית הפרמצבטיקה - טבע ומניות כי"ל שעולות ביום ה-10 ברציפות.
נציין שבשל החלת שעון החורף, ייפתח המסחר בוול סטריט כבר בשעה 15:30 שעון ישראל, כאשר המשמעות היא - שעה ורבע של מסחר דואלי. זאת, לעומת רבע שעה בלבד בדרך כלל.
מדד ת"א 25 עולה ב-0.65% לרמה של 764.8 נקודות. מדד ת"א 100 מוסיף 0.67% לרמה של 765.21 נקודות. מדד התל טק 15 עולה ב-0.23% לרמה של 386.49 נקודות, לאחר שאתמול חתם בנפילה של כ-1.3%.
נפתח בענקית הפרמצבטיקה, טבע שמטפסת בשעה זו ב-0.57%. ברקע, החברה הודיעה היום, כי יש בשורה משמחת לחולי הפרקינסון: מכבי שירותי בריאות וקופת חולים מאוחדת יממנו 50% מהעלות של תרופת אזילקט של חברת טבע.
מניות שיכון ובינוי שנסחרות בשעה זו בעליה של 1.5%. אתמול זינקה המניה בקרוב ל-20%, לאחר שהשליטה (52.5%) בחברה נמכרה לאיש העסקים והיהלומן בני שטיינמץ ולצביקה בארינבוים ב-950 מיליון שקל - סכום המשקף שווי שוק של 1.8 מיליארד שקל ומהווה פרמיה של כ-30% על שוויה בשוק של החברה. את מרבית המניות מכרה משפחת אריסון וחלקן (כ-17%) נמכרו על ידי העובדים.
מניות חמשת הבנקים הגדולים מובילות את המגמה הירוקה באחד העם. פועלים עולה ב-2.6% תוך המחזור הגבוה באחד העם - 53 מליון שקל. לאומי עולה ב-1.86%, דיסקונט עולה ב-1.5%, מזרחי מוסיף חצי אחוז, והבינלאומי 5 קופץ ב-3.4%.
זרוע ההשקעות של אילן בן דב טאו תשואות הודיעה היום כי השלימה גיוס של 294 מליון שקל. הנפקה בוצעה על ידי קונסורציום חתמים בהובלת איפקס חיתום. טאו גייסה 94 מיליון שקל במניות ואג"ח להמרה ו-200 מיליון שקל באג"ח סטרייט ואופציות. מניות טאו מגיבות להודעה בירידות של 3.33% תוך מחזור של 720 אלף שקל.
עיסקת ענק נוספת לדלק בלרון בינלאומי, מקבוצת דלק נדל"ן. החברה, שבניהולו של איליק רוז'נסקי, חתמה על הסכם מותנה לרכישת 30 מרכזי קניות ברחבי קנדה מידי רשת הדרגסטורים, ז'אן קוטו. תמורתה הכוללת של העיסקה מסתכמת בכ-435 מיליון שקל (כ-111.7 מיליון דולר קנדי). מרכזי הקניות יושכרו בחלקם הגדול (45%) עד שנת 2020 לרשת ז'אן קוטו.
בסך הכל, יניבו מרכזי הקניות דמי שכירות נטו בסך כולל של כ-33 מיליון שקל (כ-8.4 מיליון דולר קנדי). על פי ההסכם, יועלו דמי השכירות מדי שנה בשיעור של כ-1.4%. מניות דלק נדל"ן עולות ב-2.26% ומניות קבוצת דלק נהנות מקפיצה של 2.92% בצהרי היום.
ונחתום בחברת ברנד תעשיות שקופצת בשעה זו ב-48.18%. ברקע, החברה דיווחה אמש לבורסה כי קיבלה מכתב הזמנה עקרוני, מחברת ANSALDO CALDAIE SpA, שמקום מושבה באיטליה, בעקבותיו תומצא לה הזמנה פורמאלית לאספקת חלקים לתחנות כוח מופעלות גז המוקמות בגרמניה. הערך הכולל של ההזמנה מגיע לככ-7.260 מיליון אירו. מועדי האספקה במסגרת ההזמנה קבועים עד לתום ששת החודשים הראשונים של שנת 2006.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.
