גולן מלאכת מחשבת רכשה 22.5% מאמד תמורת 100 מ' ש'

תרכוש את המניות מחברת MPI ועסקה משקפת שווי של 433 מיליון שקל לאמד. ל-MPI ישנה אופציה למכור את אחזקתה ב-7.5% נוספים תוך שנה ואז תגיע גולן לאחזקה של 30%
דרור איטח |

גולן מלאכת מחשבת בבעלות היהלומן עודד דסאו השלימה בסוף השבוע עסקה לפיה תרכוש 22.5% ממניות חברת הנכסים אמד מחברת MPI בבעלות אייל יונה ואמנון ברזני. העסקה נעשתה לפי שווי של 433 מיליון שקל לאמד ולפיכך תשלם גולן למוכרים כ-100 מיליון שקל עבורה המניות.

ל-MPI ישנה אופציה למכור את אחזקתה ב-7.5% נוספים תוך שנה ואז תגיע גולן לאחזקה של 30%. גולן תקבל באמד 50% בזכויות ההצבעה ותמנה דירקטורים לחברה ואף את מנכ"לה.

חברת גולן מלאכת מחשבת נרכשה לפני חודשיים על ידי היהלומן עודד דסאו בעסקה לפיה רכש דסאו 56.5% מהחברה בתמורה לתשלום של 8 מיליון שקל. החברה מתכוונת לעסוק בתחום הנדל"ן בארץ ובחו"ל ועסקת אמד הינה הראשונה בו בה רוכשת גולן אחזקה מהותית בחברה נכסים והשקעות.

מנכ"ל גולן מלאכת מחשבת, גיל פרס, מציין כי רכישת האחזקה באמד משתלבת עם האסטרטגיה העסקית של החברה להשקיע בחברות שלהן פוטנציאל השבחה ניכר. "גולן בוחנת השקעות נוספות בנדל"ן מניב ונדל"ן למגורים מתוך כוונה להשביח את החברה ולהניב תשואה גבוהה לבעלי המניות שלה", מסכם פרס.

אמד – פיתוח נדל"ן והשקעות בע"מ הינה חברת הנכסים של קונצרן דן. בין נכסיה ניתן למנות את: מגרש חניה בבת ים עליו ניתן לבנות 25,000 מ"ר משרדים, מגרש חניה בארלוזורוב בת"א בן 8 דונם עליו יבנו 190 יח"ד וחניון ציבורי של 145 מקומות חניה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.