"פריים תחסוך מאות מיליונים מירידת מחירי הפאנלים; הרווחיות תשתפר"

החברה התקשרה עם חברת אסטרונרג'י לרכישת פאנלים סולאריים בהספק של 306 מגה-וואט; לדברי החברה, מחירי הפאנלים שנקבעו בהסכם נמוכים בכ-70%-80% ממחירי השוק במועד הזכייה, מה שיביא לשפר משמעותית ברווחיות הפרויקטים
אביחי טדסה |

חברת האנרגיה המתחדשת פריים אנרג'י פריים אנרג'י 6.59%  חתמה על הסכם מחייב לרכישת פאנלים סולאריים מחברת אסטרונרג'י הסינית בעלות כוללת של 27.7-29 מיליון דולר (כ-100-105 מיליון שקל).

בהודעה, ציינה החברה כי מחירי הפאנלים שנקבעו בהסכם נמוכים בכ-70%-80% ממחירי השוק במועד הזכייה, ולטענתם, הערכה זו צפויה לשפר משמעותית את רווחיות הפרויקטים הדו-שימושיים של החברה, בהם פרויקטים הכוללים מתקנים סולאריים המוקמים על שטחים חקלאיים.

בשיחה עם ביזפורטל לאחר פרסום ההסכם ירון קיקוז מנכ"ל פריים אנרג'י, מציין כי מחירי הקנייה של הפאנלים הסולאריים צפויים לחסכון מאות מילוני שקלים, וצופה ירידת מחירים גם בתחום האגירה.

כמה החיסכון לפי מה שאתם אומרים? ועל פני כמה שנים בעצם?

"המחירים של הפאנלים בשנתיים האחרונות ירדו בצורה מאוד משמעותית, לפני שנתיים-שלוש כשנכנסנו לתהליך התחרותי המחירים נעו בין 25-30 סנט לוואט, בתקופת הקורונה זה אף עלה מעל 30 סנט, היום מחיר הקנייה המקובע לשנה הקרובה הוא מתחת ל-10 סנט. מדובר פה בחיסכון של 70-80% בעלות הפאנלים שזה המרכיב המשמעותי, מדובר בחיסכון של מאות מיליוני שקלים".

"מבחינת הקנייה יש עודף היצע בסין, סגרנו עם חברה שהיא בטופ 5 העולמית, היתרון הגדול שלנו זה יתרון הגודל - 306 מגה וואט זה מגה עסקה, לכן קיבלנו תנאים מצוינים, גם במחיר וגם בתנאים המלווים לעסקה. זה משפר בצורה משמעותית את הרווחיות בפרויקטים. בהמשך להסכם מכירת החשמל עם בזק ופאור ג'ן, אנחנו צפויים גם להמשך הסכמים נוספים. לצד זה, גם בתחום האגירה אנחנו רואים ירידת מחירים שגם כן תתרום לרווחיות הפרויקטים. במהלך 2025 צפויים לעלות על השטח ולהקים את הפרויקטים".

"אנחנו עם צבר פנוי בהיקף של כמה מאות מגה וואטים שנסגור בחודשים הקרובים. אחרי שהחברה תממש את התוכניות, נהיה אחת החברות המובילות באנרגיה מתחדשת ומתקני אגירה".

 

מכירת חשמל בהיקף של 1.3 מיליארד שקל

לפני כחודשיים, פריים אנרג'י הכריזה על חתימה על הסכמי מכירת חשמל ארוכי טווח עם שני ספקים מובילים – בזק-ג'ן ופאוורג'ן פאוור פלנטס. ההסכמים, לתקופה של 20 שנה, כוללים מכירת חשמל לצרכנים פרטיים ועסקיים ברחבי הארץ. בזק-ג'ן תרכוש חשמל בנפח של 320 מגה-וואט שעה, בעוד שפאוורג'ן תרכוש 80 מגה-וואט שעה. סך היקף העסקה מוערך בכ-1.2 עד 1.3 מיליארד שקל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

החשמל הנמכר במסגרת ההסכמים ייוצר מ-13 מתקני אגירת אנרגיה שמתוכננים להתחבר לרשת החלוקה הישראלית, בנוסף למתקנים סולאריים בהספק של 80 מגה-וואט. החברה מעריכה שהפרויקטים יהיו פעילים במהלך 2025, ותהליך זה צפוי לתרום משמעותית למימון הפרויקטאלי הנדרש להקמתם. החשמל יימכר בעיקר בשעות הפסגה, בתעריפים משתנים בהתאם להסכמים, תוך התחייבות הספקים לרכוש את כלל החשמל המיוצר. ההסכמים כוללים גם גמישות תפעולית, עם אפשרות להחלפת מתקני אגירה במתקנים חלופיים.

החברה הדגישה כי ההסכמים מהווים חלק מרכזי במימוש תכניותיה להרחבת היצע החשמל והגדלת נתח הפעילות שלה בתחום האנרגיה המתחדשת, תחת הרפורמה במשק החשמל שמאפשרת תחרות בין ספקים והפחתת עלויות לצרכנים. עם השלמת המימון הנדרש ואישור הסכמי המימון עד סוף ספטמבר 2025, פריים אנרג'י צופה כי ההסכמים יתרמו משמעותית למימוש יעדיה ארוכי הטווח.

ירון קיקוז, מנכ"ל ומבעלי השליטה בפריים אנרג'י: "אנו שמחים לעדכן על אבן דרך נוספת ביישום תוכנית החברה להקמת מתקני דו-שימוש והאגירה במיקומים בהם התקבלו תשובות מחלק. בהתקשרות עם חברת אסטרונרג'י, שהינה חברה מובילה (Tier1) לייצור פאנלים סולאריים בסין, החברה מנצלת את ירידת מחירי הפאנלים ואת היתרון לגודל  ומקבעת את מחיר הפאנלים וההובלה להזמנות שיתבצעו עד 30 בנובמבר 2025, במחיר שמשקף חסכון של מעל 70% לעומת העלות המקורית של הפאנלים בעת הזכיה במיכסה של רשות החשמל, ורווחיות מצוינת  מהפרויקטים. 

החברה ממשיכה בקידום התהליכים הנדרשים לחיבור הפרויקטים, כאשר צבר הפרויקטים העתידי של החברה, בשלבים של הפעלה מסחרית ותחילת הקמה בשנה הקרובה, כולל כ- 315 מגה-וואט סולארי וכ- 1,310 מגה-וואט שעה אגירה אשר ייכנסו לפעילות החברה במהלך 2025-2026".

ההון העצמי של פריים אנרג'י עומד על 37 מיליון שקל, והיא נסחרת לפי שווי שוק של  274 מיליון שקל. מניית החברה עלתה מתחילת השנה ב-540% ובמהלך 12 החודשים האחרונים עלתה ב-500% למחיר של 92 שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?