עמית בירמן שיכון ובינוי
צילום: רמי זרנגר

שיכון ובינוי תכניס את מיטב, מגדל וכלל כשותפים בפרויקטים הגדולים

שלושת המוסדיים יכנסו כשותפים (50%) בשלושת הפרויקטים הגדולים של שיכון ובינוי - קריית המודיעין, קריית התקשוב ואופק רחב; העסקה תניב לשיכון ובינוי תזרים חופשי של 244 מיליון שקל ותקטין את החוב ב-1.7 מיליארד שקל
רוי שיינמן | (2)

קבוצת שיכון ובינוי מדווחת על עסקה להכנסת שלושה שותפים מוסדיים - כלל ביטוח ופיננסים, מגדל ביטוח ופיננסים ומיטב גמל ופנסיה - ב-50% מאחזקותיה בחברות הזכיין של שלושה פרויקטים בחשיבות לאומית בתחום התשתיות הביטחוניות.

 

העסקה הינה למכירת 50% מהאחזקות בשלושת הפרויקטים בתמורה ל-244 מיליון שקל, לצד מנגנוני הגנה ודמי הצלחה. שלושת הפרויקטים עבור משרד הביטחון הם קריית המודיעין, קריית התקשוב ואופק רחב, פרויקטים המהווים מרכיב במהלך להעברת בסיסי צה"ל לנגב ופינוי שטחים במרכז הארץ לטובת הגדלת היצע הדיור. הפרויקטים בהיקף הקמה של כ-10 מיליארד שקל מבוצעים על-ידי סולל בונה מקבוצת שיכון ובינוי.

העסקה צפויה להניב לשיכון ובינוי תזרים מזומנים חופשי של כ-244 מיליון שקל מה שיקל עליה תזרימית. כמו כן, העסקה צפויה להביא להקטנת החוב המאוחד של שיכון ובינוי בכ-1.7 מיליארד שקל.

עמית בירמן, מנכ

עמית בירמן, מנכ"ל שיכון ובינוי; קרדיט: רמי זרנגר

קריית המודיעין ממוקמת בימים אלו בצומת ליקית על פני שטח של 2,500 דונם ובהיקף של כ-500 אלף מ"ר בנוי. בקרית המודיעין ישרתו כ-14 אלף חיילים וקצינים בסדיר ובקבע מהיחידות של אגף המודיעין.

קריית התקשוב עתידה לקלוט את היחידות הטכנולוגיות של אגף התקשוב וההגנה בסייבר וכן את מפקדת פיקוד דרום. הקריה כוללת כ-200 אלף מ"ר בנוי בשטח פרויקט של כ-180 דונם, ונמצאת בשלבי הקמה מתקדמים לקראת אכלוס של מעל 6,000 משרתים החל מסוף שנת 2025.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אופק רחב הוא מחנה רב חיילי שיוקם בסמוך למפקדת פיקוד העורף ברמלה, וישתרע על פני 360 דונם. אופק רחב יהווה את המחנה הרב-זרועי הגדול והמרכזי של צה"ל ויאכלס בתוכו, בין השאר, את לשכת הגיוס ושרשרת החיול (בקו"ם) החדשים, השלישות הראשית, מפקדת זרוע היבשה ויחידות נוספות, וישמש כ-9,000 משרתים וכ-5,000 מבקרים מידי יום.

"אנו מברכים את שותפינו, חברות כלל, מגדל ומיטב בהצטרפותם לשיכון ובינוי בקידום פרויקטי התשתיות הביטחוניות", מסר עמית בירמן, מנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי. "הדומיננטיות של קבוצת שיכון ובינוי בבניית התשתיות הביטחוניות של מדינת ישראל היא המשכו של מסע בן 100 שנים בבניית העם והארץ".

"אנחנו שמחים להיכנס לשותפות עם שיכון ובינוי, יחד עם גופים מוסדיים נוספים, בשלושה פרויקטים משמעותיים אלה", מסר ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח ופיננסים. "שותפות ארוכת טווח זו עולה בקנה אחד עם אסטרטגית ההשקעות של החברה בתחום התשתיות. השקעה זו בתיק התשתיות של מגדל מהווה נכס ריאלי בתיקי ההשקעות ומציגה תשואה נאה ויציבה לאורך זמן".

"כגוף מוסדי מוביל במשק, מוטלת עלינו אחריות מקצועית למקסם תשואה מותאמת סיכון לעמיתינו", מסר ברק בנסקי, משנה למנכ"ל מנהל חטיבת ההשקעות של כלל ביטוח ופיננסים. "אנו מאמינים שבאמצעות השקעה זו והשקעות נוספות שאנו מתכוונים לעשות בתחום, אנו גם ממלאים את מחויבותנו לעמיתים, וגם לוקחים חלק בשיפור התשתיות הלאומיות שישרתו את המשק והציבור בישראל".

"אנחנו שמחים על ההשקעה לצד שיכון ובינוי וגופים מוסדיים נוספים, בהקמה ושדרוג משמעותי ואסטרטגי של בסיסי צה"ל, בייחוד בתקופה ביטחונית מורכבת זו", מסר גיא מני, מנהל השקעות ראשי מיטב גמל ופנסיה. "מיטב רואה ערך רב בהשקעות בתחום התשתיות בישראל ותמשיך לחפש הזדמנויות השקעה מעניינות בתחום, המניבות לעמיתינו תשואות ראויות לטווח הארוך".

את הרבעון השלישי סיימה שיכון ובינוי עם הכנסות של כ-2.23 מיליארד שקל לעומת כ-1.94 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי לרבעון השלישי של שנת 2024 הסתכם לכ-281 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של כ-1.35 מיליארד שקל ברבעון המקביל (מתוכו מעל 1 מיליארד שקל הינו רווח הון בגין מכירת זכויות החברה בזכיין בפרויקט כביש האגרה בטקסס שנמכר תמורת כ- 420 מיליון דולר). בתשעת החודשים הראשונים של השנה לחברה היה תזרים שלילי בסך של 167 מיליון שקל. מניית שיכון ובינוי נסחרת לפי שווי של 7.83 מיליארד שקל אחרי עלייה של 39% מתחילת השנה.

מניית שיכון ובינוי מתחילת השנה

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    א 22/12/2024 10:36
    הגב לתגובה זו
    איך מקזזים את העליות מהפתיחה. כמו כל יום. צהריים=ירידות. אנחנו רק נמשיך לחדד את התופעה הזו ונמשיך לחכות שמישהו יחקור, יבדוק, יעשה כתבת תחקיר על ה"תופעה" המוזרה הזו.
  • לרון 22/12/2024 12:11
    הגב לתגובה זו
    זה כבודו שאינו מבין איך בורסה מתנהלת,בקיצור הכל עניין של תקופות,פעם זו פעם אחרת!
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.