דוחות

ירידה ברווחי אשטרום בשל הוצאות המימון הגבוהות; גם ההכנסות ירדו

הוצאות המימון הובילה לשחיקת הרווח, כשההכנסות ירדו מ-1.3 ל-1.1 מיליארד שקל. ההשפעות ניכרות בשל הריבית הגבוהה וגידול בהוצאות בגין התחייבויות צמודות מדד. ההכנסות קטנו במחצית השנה ב-12%
איציק יצחקי | (1)

ההכנסות של חברת אשטרום אשטרום קבוצה 0.8% ברבעון השני הסתכמו בכ-1.1 מיליארד שקל, לעומת כ-1.3 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד - כך עולה מהדוחות הכספיים של החברה. עוד עולה, כי הרווח הגולמי הסתכם בכ-238 מיליון שקל, לעומת כ-265 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, הרווח התפעולי הסתכם בכ-182 מיליון שקל, לעומת כ-196 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד והרווח הנקי עמד על 13 מיליון שקל, לעומת כ-118 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

עליה של 58% בהוצאות המימון

עוד עולה מדוח החברה של היו"ר רמי נוסבאום והמנכ"ל גיל גירון, כי הרווח המיוחס לבעלי המניות הסתכם בכ-6.1 מיליון שקל, לעומת רווח נקי לבעלי המניות בסך של כ-116 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עיקר הירידה ברווח הנקי ברבעון מיוחסת לגידול בהוצאות המימון, בעקבות הריבית שנותרה גבוהה והגידול בהוצאות בגין התחייבויות צמודות מדד וכן הירידה ברווח הגולמי בשל השלכות המלחמה.

לפי הדוח, הוצאות המימון ברבעון השני של שנת 2024 הסתכמו בכ-223 מליון שקל לעומת סך של כ- 141 מליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד (עלייה של 58%). הוצאות המימון בראייה חצי שנתית מסתכמות לסך של כ-363 מליון שקל לעומת 269 מליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד ולעומת כ-512 מליון שקל בכל שנת 2023. בתקופת הדוח ההוצאות כוללות הוצאות ריבית בסך של כ-305 מליון שקל לעומת סך של כ-226 מליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד וכן הוצאות בגין הצמדת התחייבויות הקבוצה בסך של כ-111 מליון שקל לעומת כ- 124 מליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, זאת בעקבות עליית מדד המחירים לצרכן. הוצאות המימון כ-32 מליון שקל בגין ירידת ערך של מניות המוחזקות על ידי החברה של חברה ציבורית המחזיקה בפרוייקט אנרגיית הרוח בפולין. 

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון השני של שנת 2024 הסתכם בכ-500 מיליון שקל, בהשוואה לכ-128 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

כיום, הקבוצה פועלת ב-8 זרועות פעילות עיקריים, בניהם קבלנות בנייה ותשתיות בישראל; אשטרום נכסים, הפועלת בישראל, בגרמניה ובאנגליה, והמחזיקה ומנהלת קניונים ומרכזי מסחר, מבני משרדים ותעסוקה; חברת הבת אשדר; אשטרום מגורים להשכרה; אשטרום תעשיות; אשטרום אנרגיה מתחדשת; אשטרום אינטרנשיונל - פעילות המתבצעת בתחומי קבלנות בנייה ותשתיות בחו"ל, אשטרום זכיינות – פעילות הכוללת השתתפות במכרזים וביצוע תכנון, תפעול ומימון של פרויקטים לאומיים גדולים בתחום התשתיות.

ומה לגבי נתוני מחצית השנה? ההכנסות עמדו על 2.2 מיליארד שקל, לעומת 2.5 מיליארד אשתקד - ירידה של 12%; הרווח הנקי הסתכם בכ-19.5 מיליון שקל. לחברה תזרים מזומנים חיובי של כ-757 מיליון שקל, וצבר עבודות המסתכם בכ-8.8 מיליארד שקל, הכולל עבודות בהיקף של כמיליארד שקל, העתידות להתקבל במהלך השנים 2024-2025 מחברות הקבוצה. רמת הרווחיות ברוב מגזרי הקבוצה נשמרת ולצידה האיתנות הפיננסית של הקבוצה, חרף התמשכות המלחמה וההשלכות הנובעות ממנה.

"פעילות סדירה למרות מצוקה כוח אדם" 

רמי נוסבאום, יו"ר דירקטוריון קבוצת אשטרום: "קבוצת אשטרום שמרה ברבעון השני על פעילות סדירה ברוב מגזרי הפעילות שלה, לרבות שיעורי רווח גולמי ורווח תפעולי יציבים, איתנות פיננסית ונזילות גבוהה, המתבטאת בין היתר ביתרת מזומנים ומסגרות כספיות לא מנוצלות בהיקף של כ–3 מיליארד שקל ובתזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת של כ-757 מיליון שקל. זאת, על אף הירידה בהיקפי הפעילות בחלק מהמגזרים, בשל התמשכות מלחמת 'חרבות ברזל' והשלכותיה, לרבות מצוקת כוח האדם במגזר הקבלנות, הודות להתאמות שביצענו במהלך המחצית הראשונה של השנה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חי 26/08/2024 18:25
    הגב לתגובה זו
    מעולה שיתחילו לעבוד ברצינות !
חי גאליס מנכל ביג
צילום: שלומי יוסף
דוחות

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית

כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג דוחות כספיים

לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.

הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו. 

סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש  כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.

ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.

במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 1.79%  - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

רן עוז מנכל ישראכרט
צילום: תמי בר שי
ראיון

מנכ"ל ישראכרט: "קצב הרווח מייצג ואף צפוי לעלות, בעזרת קבוצת דלק נוכל להאיץ את הצמיחה"

בראיון לביזפורטל מנכ"ל חברת האשראי רן עוז מדבר על הצמיחה בתיק האשראי מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות במאות מיליוני שקלים; אופטימי לגבי היעד להגיע לרווח שנתי של כחצי מיליארד שקל,  חושב שהסינרגיה עם דלק קבוצה תתרום הרבה  ומאמין שהחשבונות העסקיים החוץ-בנקאיים והמימון לנדל"ן ימשיכו להניע את הצמיחה
מנדי הניג |
נושאים בכתבה ישראכרט רן עוז

ישראכרט מסכמת רבעון עם שילוב בין נתונים תפעוליים חזקים לבין הפסד חשבונאי חריג. בעוד תיק האשראי של החברה הגיע לשיא של כ־10.9 מיליארד שקל ורשם עלייה של כ־12% מתחילת השנה והרווח מפעילות שוטפת בנטרול חד־פעמיות קפץ ב־29% ל־88 מיליון שקל, הדוחות כוללים גם הוצאות חד־פעמיות גדולות בגלל שומות מס מע"מ ומס הכנסה, שהביאו להפסד מדווח של כ-150 מיליון שקל.

ישראכרט מרחיבה את הפעילות באשראי הצרכני והעסקי וגם השיקה חשבון עסקי חוץ־בנקאי, לצד כניסה זהירה למימון פרויקטי נדל"ן. המנכ"ל, רן עוז, בראיון פרישה לביזפורטל, מתייחס לשיא בתיק האשראי, מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות, מציג את תחזית הרווחיות לשנים הקרובות ומפרט על המהלכים האסטרטגיים שישראכרט מקדמת. עוז הודיע היום כי יסיים את תפקידו בישראכרט לאחר כ-4 שנים בתפקיד.



אנחנו רואים רבעון עם צמיחה בכל המגזרים, אבל יש כאן הפסד חשבונאי של 150 מיליון שקל מהוצאות חד פעמיות. איך אתם מגדירים את הרבעון הזה והאם הוא מבחינתכם מייצג?

"קודם כל, מהפעילות השוטפת אנחנו רואים את התוצאה של האסטרטגיה והמיקודים העסקיים בשנים האחרונות, וזה בא לידי ביטוי בתוצאות. לפני שלוש וחצי שנים התחלנו עם תיק אשראי נמוך מ-5 מיליארד שקל, שהיה הכי קטן בתעשייה שלנו, והיום אנחנו כבר נוגעים ב-11 מיליארד. הצמיחה מגיעה משני קווי עסקים בולטים, ובמקביל לעלייה באשראי, שמייצרת עלייה בהכנסות, אנחנו עובדים בשנה וחצי האחרונות על שיפור איכות תיק האשראי, מה שמוריד את ההוצאות להפסדי אשראי רבעון אחרי רבעון. כל זה, יחד עם שמירה על רמת ההוצאות, מביא אותנו לרווחיות גבוהה מאוד, כמו שלא הייתה שנים רבות. הרווחיות השוטפת של 88 מיליון שקל מייצגת קצב שנתי של כ-350 מיליון שקל, מה שממקם אותנו במקום טוב בתוכנית הרב-שנתית שלנו, ואנחנו רואים איך מפה אנחנו ממשיכים לעלות".

דיברתם בעבר על יעד שנתי של 400-500 מיליון שקל. כמה אנחנו קרובים אליו?

"אמרנו בעבר שנגיע לתיק של 16 מיליארד שקל פלוס, כמו שאתה רואה, כבר בתיק של 11 מיליארד אנחנו בקצב של 350 מיליון שקל בשנה. אם לפני חצי שנה הערכנו שזה ייקח שלוש שנים, אז בקצב הנוכחי ייתכן שנגיע לכך מוקדם יותר. צריך לזכור שכאשר אנחנו צומחים באשראי, אנחנו קודם כל רושמים את ההפרשה במלואה ורק לאחר מכן מתחילות להגיע הכנסות הריבית. למשל, ברבעון השני צמחנו ב-600 מיליון שקל באשראי, אבל זה כמעט לא תרם להכנסות הריבית, בעוד שההפרשה להפסדי אשראי נרשמה במלואה. ולכן, אם בתיאוריה - ואני לא אעשה את זה - אני עכשיו לוחץ על ה'ברקס' ואומר: לא צומחים ברבעון שלישי באשראי ונשארים באותו מקום, אז פתאום נוכל לראות את ההפרשה רבעון מול רבעון יורדת והכנסות ריבית עולות. זאת אומרת, אנחנו כל הזמן מגדילים את מנועי הצמיחה, משקיעים גם במכירה, גם בשיווק, גם בהפרשה לאשראי, וכל פעם, בעיכוב של רבעון, אנחנו מתחילים ליהנות מהכנסות ריבית. לכן אנחנו אופטימיים - קצב הרווח הנוכחי מייצג ואפילו צפוי להשתפר".

ברבעון הבא צפויות הוצאות חד-פעמיות של 70–80 מיליון שקל - למה הן מיוחסות?