או.פי.סי: עלייה בהכנסות ב-EBITDA לעומת ירידה ברווח הנקי
חברת או.פי.סי (OPC) או פי סי אנרגיה 0.81% העוסקת בייזום, פיתוח, הקמה ותפעול של תחנות כח ומתקני ייצור חשמל בישראל, הכניסה 2.55 מיליארד שקל ב-2023 לעומת הכנסות של 1.93 מיליארד שקל ב-2022 - עלייה של 32.4%. ההכנסות ברבעון הרביעי של 2023 גדלו בכ-15.3% לכ-581 מיליון שקל, לעומת כ-504 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
ה-EBITDA המתואם בשנת 2023 גדל בכ-35.6% לכ-1.11 מיליארד שקל, לעומת כ-818 מיליון שקל בשנת 2022. ה-EBITDA המתואם ברבעון גדל בכ-35.2% לכ-296 מיליון שקל, בהשוואה לכ-219 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
ה-FFO בשנת 2023 הסתכם לכ-636 מיליון שקל לעומת כ-298 מיליון שקל בשנת 2022. הרווח מפעולות רגילות בשנת 2023 גדל בכ-31.9% לכ-434 מיליון שקל, לעומת כ-329 מיליון שקל בשנת 2022. הרווח מפעולות רגילות ברבעון גדל בכ-44.6% לכ-107 מיליון שקל, לעומת כ-74 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
החברה רשמה בשנת 2023 רווח נקי של כ-169 מיליון שקל, לעומת כ-217 מיליון שקל בשנת 2022 - ירידה של 22.1%. החברה רשמה ברבעון רווח נקי של כ-29 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-37 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 21.6%.
- או.פי.סי: הגידול לחשמל בארה"ב גדל, אך הרווח ברבעון השלישי ירד
- ישלם 890 מיליון שקל: עידן עופר זכה בעוד מכרז להקמת מתקן סולארי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרווח הנקי המתואם המיוחס לבעלי המניות עלה בשנת 2023 בכ-27.7% לכ-152 מיליון שקל, לעומת כ-119 מיליון שקל בשנת 2022. הרווח הנקי המתואם המיוחס לבעלי המניות הסתכם בכ-12 מיליון שקל, לעומת כ-36 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 66.7%.
ההון העצמי המיוחס לבעלי המניות של החברה, נכון ל-31.12.2023 עלה לכ-3.85 מיליארד שקל, לעומת כ-3.51 מיליארד שקל בסוף שנת 2022. נכון ל-31.12.2023 לאו.פי.סי אנרגיה יתרות מזומן במטה הקבוצה ובישראל של כ-657 מיליון שקל, וכן מסגרות אשראי בלתי מנוצלות בהיקף של כ-350 מיליון שקל.
מניית OPC נסחרת תמורת 26.1 שקל ושווי שוק של 23.1 מיליארד שקל.
גיורא אלמוגי, מנכ"ל או.פי.סי אנרגיה: "בישראל, הכפלנו במהלך השנה את כושר הייצור עם ההפעלה המסחרית של תחנת צומת בהספק של כ-396 מגה וואט, והרכישה של תחנת גת בהספק של כ-75 מגה וואט. במקביל, תחילת ההפעלה המסחרית של מאגר כריש תורמת לחסכון בעלויות הגז הטבעי של החברה. אנו ממשיכים בתנופת הפיתוח ומימוש אסטרטגיית הצמיחה בישראל. בשבוע שעבר חתמנו על מזכר הבנות עם אינטל להקמה ותפעול של תחנת כוח בהספק של עד 650 מגה וואט עבור מתקני אינטל בקרית גת. במקביל, אנו ממשיכים בפיתוח הפרויקט הסולארי ברמת בקע, מהפרויקטים הסולאריים הגדולים במדינה בהיקף של כ-245 מגה וואט בשילוב אגירה אשר הוכרז ע"י הממשלה כפרויקט תשתית לאומית. לאור השינוי באסדרה המאפשר מכירת חשמל ירוק לצרכני קצה אנו רואים בתחום החשמל הסולארי כמנוע צמיחה משמעותי שלנו בישראל בשנים הקרובות גם מעבר לפרויקט רמת בקע.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
"בארה"ב, הגדלנו במהלך השנה את פלטפורמת הנכסים הפעילים באנרגיה מתחדשת להספק כולל של כ-360 מגה וואט, תוך השלמת ההקמה של הפרויקט הסולארי Maple Hill בהספק של כ-126 מגה וואט. אנו ממשיכים בפיתוח מואץ של הפורטפוליו עם כ-260 מגה וואט המצויים בהקמה, וצופים כי תוך כ- 24 חודשים הפלטפורמה תוכפל לכ-750 מגה וואט של נכסים פעילים ובהקמה – רוח וסולארי. כמו כן, במהלך השנה השלמנו את הקמת פרויקט Three Rivers בהספק של כ-1.3 גיגה וואט (חלק CPV כ-10%).
"מבחינה פיננסית, לחברה רמת נזילות גבוהה ומגוון רחב של אמצעים המבטיחים גמישות לטובת המשך ההשקעה בצמיחה. בתחילת שנת 2024 גייסנו כ-200 מיליון שקל בסדרת אג"ח חדשה במח"מ ארוך של כ-6.4 שנים, סכום שמתווסף ליתרות הנזילות המשמעותיות של הקבוצה".

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳