אנלייט
צילום: אנלייט

אלקטרה פאוור ואנלייט חתמו על שת"פ אסטרטגי באספקת חשמל ירוק לצרכני חשמל ביתיים

היעד של המיזם הוא למנף את היכולות המשלימות והסינרגיה בין החברות כדי להוביל את שוק אספקת החשמל ללקוחות ביתיים בישראל
דור עצמון |

כחצי שנה לאחר שאלקטרה פאוור אלקטרה פאוור 1.3% ואנלייט אנלייט אנרגיה -0.43% הודיעו כי חתמו על מזכר הבנות להקמת תאגיד ייעודי משותף שיתמקד בשיווק ובאספקת חשמל ירוק לצרכנים ביתיים ועסקיים קטנים, נחתמו הסכמי שיתוף הפעולה בין שתי החברות. במסגרת ההסכמים נקבע כי אלקטרה פאוור תחזיק ב-65% מהאחזקות בשותפות ואנלייט תחזיק ב-35%, כאשר לאנלייט הוקנתה זכות להגדיל את שיעור אחזקותיה בשותפות ב-5% נוספים, כנגד העמדת אמצעי ייצור חשמל נוספים שלה. המיזוג מותנה באישור רשות התחרות.

שיתוף הפעולה נעשה על רקע הרפורמה במשק החשמל בישראל ופתיחת מקטע אספקת החשמל לתחרות, ובכלל זאת כניסתה לתוקף של אסדרת השוק, וההזדמנויות המגוונות שמהלך זה מייצר בשוק האנרגיה בישראל. מדובר בשוק המגלגל מחזור של כ-10 מיליארד שקל בשנה. במקביל, אנלייט תמשיך לפעול באופן עצמאי ולספק חשמל ירוק ללקוחות תעשייתיים וגדולים, בשוק המגלגל כ-20 מיליארד שקל בשנה.

ההתקשרות בין שתי החברות מהווה צעד משמעותי בביסוס פעילות אספקת החשמל של אלקטרה פאוור, תוך ביסוס מעמדה כמובילת שוק בתחום זה על ידי הכנסת גורם משמעותי בעל מוניטין בתחום האנרגיה המתחדשת ואמצעי ייצור חשמל כשותף בפעילות זו, ובהתאם לכך תומכת ביישום התוכנית האסטרטגית של החברה להיות גורם מוביל בתחום אספקת החשמל ללקוחות פרטיים ומסחריים בישראל.

אלקטרה פאוור הינה מהגופים המובילים בשוק האנרגיה בישראל, והיא בעלת מנגנון מבוסס של שיווק, הפצה ושירות, וכ-400,000 לקוחות פרטיים ומסחריים. אנלייט הינה חברת אנרגיה מובילה בישראל בתחום האנרגיה המתחדשת, נסחרת בת"א ובניו יורק ובעלת פעילות גלובאלית צומחת בשווקים הגדולים בעולם בפיתוח, הקמה והפעלה של אנרגיה סולארית, רוח ואגירה.

חן מלמד מנכ"ל אלקטרה פאוור: "אנחנו שמחים ונרגשים לצאת לדרך עם המיזם המשותף שמביא בשורה גדולה לשוק צרכני החשמל הפרטי בישראל: צריכה חכמה ומותאמת לקוח, המבוססת בעיקרה על חשמל ירוק ועל הדרך חיסכון משמעותי בעלויות למשקי הבית. השותפות עם אנלייט משקפת חזון וערכים משותפים לשתי החברות שיעבדו לטובת משקי הבית בישראל".

גלעד יעבץ, מייסד משותף ומנכ"ל אנלייט: "שוק החשמל בישראל נמצא בשיא חדש של תחרות. שיתוף הפעולה עם אלקטרה פאוור, חברה בעלת ניסיון רב ומוניטין בשוק הפרטי, מאפשר לנו להציע לצרכני חשמל פרטיים בישראל פתרון כולל ומקיף של אנרגיה ירוקה. צרכני החשמל בישראל יוכלו להרוויח ממשאב השמש האינסופי הקיים בישראל ולקבל חשמל זול יותר ממה ששילמו עד היום לחברת החשמל, ונקי לחלוטין מפליטות גזי חממה. יחד עם אלקטרה פאוור, שהינה בעלת נגישות למאות אלפי משקי בית בישראל, נגשים את חזוננו המשותף לביצוע מהפכה במשק החשמל".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.53%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ראובן קופצ'ינסקי

המוסדיים אמרו "עד כאן": חבילת השכר של עמי לנדאו לא אושרה

בעלי המניות של נופר אנרג'י דחו את הצעת הדירקטוריון לאשר חבילת שכר למנכ"ל המיועד עמי לנדאו, הכוללת שכר חודשי של כ-208 אלף שקל, מענק חתימה, בונוסים ומניות חסומות בשווי של כ-12 מיליון שקל בשנה

תמיר חכמוף |

נופר אנרג'י נופר אנרג'י -2.65%   מדווחת כי הצעת הדירקטוריון לאשר את תנאי העסקתו של המנכ"ל המיועד עמי לנדאו, לא עברה באסיפה המיוחדת של בעלי המניות שהתקיימה היום.

לתזכורת על חבילת השכר המוצעת - 30 אלף שקל ביום - האם השכר של עמי לנדאו מוצדק ולמה המוסדיים צריכים להגיד לעופר ינאי - עד כאן!

לפי הדוח המיידי, כ-63% מבעלי המניות שהצביעו תמכו בהצעה, אך בקרב בעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי (קרי בנטרול עופר ינאי) נרשם רוב למתנגדים, עם 52.1% לעומת 47.9% בעד. מאחר שנדרש רוב מבין בעלי המניות ללא עניין אישי, ההצעה נדחתה.

הצעת השכר כללה שכר חודשי של כ-208 אלף שקל, מענק חתימה של 2 מיליון שקל, בונוס שנתי של עד שבע משכורות והקצאת מניות חסומות בשווי של כ-10.5 מיליון שקל, חבילה שמוערכת בכ-12 מיליון שקל בשנה, או כ-30 אלף שקל לכל יום עבודה. מדובר בתגמול חריג בהיקפו גם ביחס לחברות רווחיות ומבוססות בהרבה. מעבר להיקף החריג, הביקורת התמקדו גם בכך שחלק ניכר מהתגמול אינו מותנה כלל בעמידה ביעדים כמותיים מדידים, לא פיננסיים, לא תפעוליים ולא אסטרטגיים, בניגוד למקובל בחברות ציבוריות, ובמיוחד בתקופה של חוסר ודאות ניהולית.

על פי טבלת ההצבעות שצורפה לדוח, בין התומכים נמנו הפניקס (קסם), איביאי ומנורה, בעוד שמגדל, מיטב, ילין לפידות, מור ואיילון היו מבין אלו הצביעו נגד, והכריעו את הכף.