דוחות

המלחמה הובילה את גולף לצעדי התייעלות והתחזית לרבעון הרביעי אופטימית

מכירות הרבעון השלישי של גולף הסתכמו בכ-206 מיליון שקל, לעומת כ-233 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, אך פעילות עדיקה הובילה לירידה במכירות מגזר ההלבשה. החברה מעריכה כי למרות המלחמה התוצאות ברבעון הרביעי יקוזזו דרך שורת צעדי התייעלות
איציק יצחקי |

מכירות הרבעון השלישי של קבוצת גולף גולף 0% הסתכמו בכ-206 מיליון שקל, לעומת כ-233 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 11.5%. בחברה מסבירים את הירידה בשל ירידה במכירות עדיקה. השפעת המלחמה על פעילות עדיקה מובילה את הנהלת החברה להוציא לפועל תכנית לצמצום משמעותי בפעילות, לרבות סגירת חנויות, פינוי המרלו"ג ומימוש יתרת המלאי. בנטרול תוצאות עדיקה, הסתכם הפדיון הממוצע למ"ר במגזר אופנת ההלבשה ברבעון השלישי בכ-1.274 מיליארד שקל, לעומת 1.328 ברבעון המקביל - ירידה של 4%.

אחרי הנתונים האלה, יש גם תחזית: החברה מעריכה כי על אף השפעות מלחמת "חרבות ברזל" והירידה במכירות, צפוי ברבעון הרביעי EBITDA חיובי בהיקף של 12-17 מיליון שקל, כתוצאה ממהלכי התייעלות משמעותיים שמובילה ההנהלה. "המלחמה הובילה לירידה במכירות הקבוצה בחודשים אוקטובר-נובמבר 2023 ולנקיטת צעדי חיסכון מיידיים מצד הקבוצה, במטרה לייעל את מבנה ההוצאות ולשפר את הרווחיות", נמסר מהחברה. "במסגרת צעדים אלו הוצאו כ-22% מעובדי החברה לחל"ת, מטה החברה צומצם בכ-30% והופחתו הוצאות השיווק, הפרסום והתפעול. כמו כן, החברה פעלה וממשיכה לפעול לסגירת חנויות מפסידות, השגת הנחות בדמי השכירות המשולמים והתאמת שעות פעילות החנויות ומצבת העובדים להתפתחויות ולשינויים במצב המשק".

בגולף מעריכים כי למרות הקיטון במכירות הקבוצה בחודשים אוקטובר-נובמבר, היא תציג ברבעון הרביעי EBITDA חיובי בהיקף של 12-17 מיליון שקל, בזכות צעדי ההתייעלות וכן בזכות הגידול במכירות במחצית הראשונה של חודש דצמבר. כמו-כן, שנת 2023 כולה צפויה להערכת הקבוצה להסתיים עם EBITDA חיובי, וזאת למרות השפעתן השלילית המהותית של עדיקה ושל המלחמה.

אם נצלול רגע למספרים, נבין מה קרה כאן: הפדיון בחנויות הזהות בשני מגזרי הפעילות ברבעון השלישי הסתכם בכ-151 מיליון שקל, לעומת כ-164 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של ע-8%. הפדיון הממוצע למ"ר בחנויות הזהות בשני המגזרים ברבעון השלישי עמד על 1.119 מיליארד שקל, לעומת 1.213 מיליארד ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 8.4%.

מכירות מגזר אופנת ההלבשה ברבעון השלישי הסתכמו בכ-94 מיליון שקל, לעומת כ-113 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בניטרול תוצאות עדיקה, הסתכמו מכירות המגזר ברבעון השלישי בכ-84 מיליון שקל. מכירות מגזר אופנת הבית ברבעון השלישי הסתכמו בכ-112 מיליון שקל, לעומת כ-120 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הפסד מגזר אופנת הבית ברבעון השלישי הסתכם בכ-2 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח הגולמי ברבעון השלישי הסתכם בכ-120 מיליון ש"ח (כ-58.2% מהמכירות), לעומת כ-137 מיליון ש"ח (כ-58.9% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בשיעור הרווח הגולמי נבעה בעיקר מעלייה בשיעור ההנחות ועלייה בשער החליפין הממוצע של הדולר. הירידה קוזזה בחלקה מירידה בעלויות ההובלה הבינלאומית ומשיפור משמעותי בשיעור הרווח הגולמי של פעילות עדיקה, הנובע כחלק מהמיזוג והשינוי הארגוני. ה-EBITDA ברבעון השלישי הסתכם בהפסד של 11 מיליון שקל לעומת הפסד של 3 מיליון שקל אשתקד. ההפסד הכולל ברבעון השלישי הסתכם בכ-17 מיליון שקל, לעומת כ-10 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

ההפסד המיוחס לבעלי מניות החברה ברבעון השלישי הסתכם בכ-17 מיליון שקל, לעומת כ-4.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ב-30 בספטמבר 2022 החזיקה גולף רק בכ-60% ממניות עדיקה, ולכן הפסדי עדיקה ברבעון המקביל לא נזקפו במלואם לבעלי מניות גולף.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אייל גרינברג, מנכ"ל קבוצת גולף ומנהל העסקים הראשי שלה מסר: "הרבעון השלישי של 2023 התאפיין בירידה במכירות, הנובעת בעיקר מפעילותה ההפסדית של עדיקה. פעילות עדיקה הגדילה את הפסד מגזר ההלבשה בכ-5 מיליון ש"ח ברבעון השלישי והקטינה את הפדיון למ"ר במגזר זה מ-1,274 ש"ח ל-1,247 ש"ח. פתיחת המלחמה והשפעותיה הכוללות על החברה הובילו להחלטתנו לצמצם משמעותית את פעילות עדיקה, כך שהפגיעה בגין עדיקה צפויה להיפסק במהלך שנת 2024 לאור תוכנית התייעלות שהתחלנו לממש בחודשים האחרונים.

התחלנו לממש מהלך התייעלות משמעותי בקבוצת גולף, הכולל מבנה הוצאות רזה יותר ומהודק יותר, אשר כבר החל להשפיע לטובה על הביצועים הכספיים. בין השאר, הקטנו משמעותית את פעילות עדיקה, כולל סגירת רשת החנויות שלה, היפרדות ממרבית עובדיה ופינוי המרלו"ג. הקטנו משמעותית את מטה החברה, צמצמנו הוצאות פרסום ושיווק, וכמו כן אנו פועלים לסגירת חנויות הפסדיות והתאמת הסכמי השכירות בחלק מהנכסים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.03%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

אבי לוי
צילום: ישראל הדרי

דיסקונט יתן לכם 25 שקל בחודש וירוץ לעשות קמפיין באיילון

אחרי לאומי ופועלים גם דיסקונט מצטרף לחגיגת ה"הטבות": ריבית שנתית של 3% על יתרות זכות בעו"ש - אבל רק עד 10,000 שקל ורק אם סך הנכסים לא עובר את ה-30 אלף; חבל שיוזמה מבורכת של "ריבית על העו"ש" מגיעה עם כל כך הרבה אותיות קטנות

רן קידר |

בנק דיסקונט דיסקונט -0.3%   הודיע היום על הטבה לללקוחותיו, שתגיע בצורת תשלום ריבית שנתית בשיעור של 3% על יתרה זכותית בחשבון העו"ש. ההטבה מיועדת ללקוחות פרטיים ולעסקים קטנים, ותינתן על יתרות של עד 10 אלף שקל. תנאי נוסף לקבלת ההטבה הוא שסך הפאסיבה בחשבון (כלומר יתרות בעו"ש, פיקדונות, ניירות ערך ומט"ח) לא יעלה על 30 אלף שקל. 

חישוב פשוט מראה שמדובר ב-300 שקל לכל היותר, ועם זאת, כל מהלך של שיפור התנאים הוא מהלך מבורך ונכון לעכשיו, זוהי הריבית הגבוהה ביותר על העו"ש. על פי נתוני הבנק, רוב לקוחותיו מחזיקים ביתרה זכותית ממוצעת שאינה עולה על 10 אלף שקל, וכך על פי הבנק ההטבה רלוונטית לרוב מוחלט של קהל היעד. אם זה אכן המצב, נשאלת השאלה האם רוב הלקוחות נמצאים באוברדראפט ומה היחס בין ההטבה לריבית שנגבית. בכל אופן, על פי הבנק, הסיבה שההטבה מוגבלת בסכום היא שלקוחות בעלי יתרות גבוהות יותר נוטים ממילא להפנות כספים לאפיקים נושאי תשואה אחרים כמו פיקדונות או ניירות ערך. המהלך מצטרף לשורת צעדים שיזם דיסקונט לאחרונה לטובת הצרכנים, בהם החזרי עמלות, החזרי ריביות חובה והקלות בהלוואות. 

המהלך מצטרף למהלכים של בנק לאומי לאומי -0.74%   ובנק הפועלים פועלים -0.18%  , שיצאו בהטבות עם ערך דומה. בנק לאומי הכריז שהחל ב-1 באוקטובר הוא יעניק הנחה של רבע אחוז במסלול הפריים. כלומר, לקוחות שמעבירים משכורת לבנק ומחזיקים משכנתא או הלוואה צמודת פריים, ישלמו ריבית נמוכה יותר. אם ריבית הפריים במשק עומדת למשל על 6%, הרי שבלאומי היא תחושב ללקוחות הזכאים כ-5.75% בלבד. המהלך לא שינה את ריבית הפריים הרשמית במשק (שממשיכה להיקבע על ידי בנק ישראל), אלא העניק ללקוחות לאומי הנחה נקודתית, מעין "פריים מינוס 0.25". מי שמחזיק חצי מיליון שקל במסלול פריים לתקופה של 25 שנה יכול לחסוך בערך 75 שקל בחודש, ובמיליון שקל מדובר כבר על כ-150 שקל בחודש. לאורך השנים זה מצטבר לסכומים של עשרות אלפי שקלים. גם אצל לאומי היה זה חלק משורה של צעדים ששידרו ללקוחות מסר ברור: אנחנו רוצים שתישארו אצלנו. למשל, הבנק הודיע על ריבית של 2% על יתרת זכות עד 10,000 שקל. 

לאומי מוריד את הריבית על משכנתא למעבירי משכורת ב-0.25%

לעומתם, בנק הפועלים הודיע לפני כשבועיים שיחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה במועד ההודעה, ה-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים. גם במקרה הזה לא מדובר בסכום משמעותי אלא במסר. 

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה